Pagina's

maandag 5 juni 2017

Review: Alison O'Donnell - Climb Sheer The Fields Of Peace (Mega Dodo Records, 2017) (Folk)

Alison O'Donnell, werd in 1952 als Alison Bools te Dublin, Ierland, geboren.
Op elf jarige leeftijd kreeg ze interesse in muziek, die al snel omsloeg in passie en in haar tienerjaren schreef ze haar eerst songs, die geïnspireerd werden door haar uitzicht op de Dalkey Eilanden.
Samen met school vriendinnen Clodagh Simonds en Maria White richtte ze de progressieve folkrock band Mellow Candle op, die hun debuut single "Feeling High" in 1968 via het SNB Records label van Simon Napier-Bell uitbracht.
Aloison ontdekte de kunstacademie in Dún Laoghaire, speelde daar in de cover band Blue Tint en ontmoette haar eerste man, de gitarist Dave Williams, waarmee ze Mellow Candle in 1969 nieuw leven in blies.
Tussen 1969 en 1973 werkte en leefde de band in Ierland en Engeland en had Ted Carroll als manager, die ook manager was van Thin Lizzy.
O'Donnell en Williams traden tijdens hun huwelijksavond samen met Thin Lizzy op in The National Stadium te Dublin en in 1972 verscheen hun cult album "Swaddling Songs" op het Deram label.
In de periode 1973-1974 bevond het duo zich in Johannesburg, Zuid Afrika en in het jaar voor hun vertrek speelden ze als folk duo in Belgische café's, waar ze de legendarische gitarist Jimmy Faulkner ontmoetten en korte tijd samen mee speelden.
Twee jaar, nadat ze in Zuid Afrika waren aangekomen, traden ze in 1976 op in Palet, een programma van South African Broadcasting Corporation's televisie service, dat Afrikaanse muziek en poëzie ten gehoren bracht.
Vervolgens werd in 1977 de band Flibbertigibbet opgericht, waarin ze samen speelden met Barrie Glenn en Jo Dudding, die ze in de Mangles Folk Club ontmoet hadden en in 1978 verscheen het album "Whistling Jigs To The Moon" (Stanyan Records) in Zuid Afrika.
Nadat de band in 1979 ophield te bestaan, ging Alison verder als sessie zangeres voor singer-songwriters en toerde met de musical "I'm Getting My Act Together and Taking It on the Road" van Des en Dawn Lindberg en speelde tussen 1980-1981 in satirische revue's met Zuid Afrikaanse acteurs en muzikanten.
Van begin tot halverwege de jaren 80 verscheen ze regelmatig in Sun City op het podium met de jazz groep Theta  en een vroege incarnatie van de rock band Ella Mental en verder nam ze het album "Love Connection) op met Plastik Mak (Flash Records) van schrijver/producer Terry Dempsey.
In 1986 verhuisde Alison naar Londen, waar ze in de avonden met de jazz band Earthlings optrad, om overdag te werken voor South African Associated Newspapers, die toentertijd ook The Rand Daily Mail en The Sunday Times uitgaf, waarna ze tussen 1986 en 1996 in de administratieve sector in Londen werkzaam was.
Vervolgens verhuisde ze in 1997 naar Brussel, België, waar ze met jazz en folk muzikanten werkte, pantomime en zang lessen gaf en in 1998 richtte ze samen met de Vlaamse gitarist Philip Masure de traditionele folk groep Éishtlinn op, waarvan in 2001 het album "Éist Linn" op het Spiral label werd uitgebracht, voor ze in 2001 terug naar Ierland ging.
Daar bleef ze werken met 3 Vlaamse zusters en maakte muziek in het Vlaams, Frans en Engels in de band Oeda, die de tweede plaats behaalde in de nationale Belgische bandcompetitie Nekka-contest 2001–2002.
Verder werkte ze met onder andere: Dave Colohan van Agitated Radio Pilot, Canadian psych folk band, Mr. Pine, Colin Harper's collectief The Field Mouse Conspiracy, "The Guessing Game" van de Doom metal band Cathedral, Steven Collins van The Owl Service, Graeme Lockett van Head South By Weaving, Gavin Prior en Dave Colohanen van United Bible Studies (waar ze in 2008 lid van werd) en anderen.
In de loop der jaren verschenen er albums, waarop ze te horen was van onder andere: Mellow Candle, getiteld "The Virgin Prophet" (onuitgebrachte demo's uit de periode 1969-1970) (Kissing Spell) en "Swaddling Songs" (gere-mastered), Flibbertigibbet "Whistling Jigs to the Moon" (1978, Stanyan) en "My Lagan Love" (live/demos, 1998  Kissing Spell), Plastik Mak "Love Connection" (1980, Flash Records), Éishtlinn "Éist Linn" (2001, Spiral), Alison O'Donnell & Isabel Ní Chuireáin "Mise Agus Ise" (2006, Osmosys) en Firefay & Alison O'Donnell "Anointed Queen" (2014, CD, Stonetape Recordings en 2015, LP, Golden Pavilion).
Tevens maakte ze het solo album "Hey Hey Hippy Witch" (2010, Floating World) en met United Bible Studies ze de albums: "The Jonah" (2009, Camera Obscura), United Bible Studies & Jozef Van Wissem "Downland" (2010, Deserted Village/Incunabulum), Head South By Weaving & Alison O'Donnell "The Execution Of Frederick Baker" (2012/13, Ritual Echo Records), United Bible Studies "Doineann" (2014, A Year In The Country), "Box Social" (live 2009)(2014, Reverb Worship), "So As To Preserve The Mystery" (2015, Deep Water), "The Ale's What Cures Ye" (2015, MIE) en "Soregh, Murne & Fast" (2015).
Ook verschenen er tussen 1968 en 2008 diverse singles plus een EP van haar en was ze te horen op verscheidene verzamel albums en trad ze op met bands en artiesten als Genesis, Thin Lizzy, Donovan, The Chieftains en Steeleye Span.
Haar nieuwe album "Climb Sheer The Fields Of Peace", dat 14 juli 2017 via het Mega Dodo Records label op zowel Lp, CD en als digitale download verschijnt, is een samenwerking met Dave Colohan.

"Climb Sheer The Fields Of Peace" bevat 12 nummers, waarvan "Sylvia's Deadbolt" het eerste is en daarin brengt Alison een prachtige rustige folk song ten gehore, waarin ze met eentonige synthesizer klanken begeleid wordt.
Daarna volgt "Green Of Heart", eveneens een zeer mooie rustige song, die met minimale begeleiding gespeeld wordt, waarna "In The Snowmelt" te horen is, waarin ze op gitaar wordt bijgestaan en me opnieuw een rustige song voorzet.
Dan hoor ik "Hunting Down", dat met eentonige synthesizer klanken start, waarna Alison en Dave me een uitstekende song voorschotelen, die prima samenzang heeft en gevolgd wordt door "The Road We Know", een schitterende aangrijpende song, waarin Alison tweestemmig zingt.
In "Swans They Are A-Feeding" hoor ik weer zo'n heerlijke song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en tweestemmig gezongen en ook in "Pathways" krijg ik een verrukkelijke rustige song te horen, waarin ze door synthesizer, gitaar en bodhran begeleidt wordt.
Vervolgens laat ze me genieten van "Memorial", een fantastisch mooie folk song, waarin haar zang op zijn best is en "Redbreast In A Rowan Tree" is opnieuw zo'n prachtige rustige song (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Verder hoor ik "Sleeping On Strange Pillows", dat in een traag tempo gespeeld wordt, "An Empire In Its Glory", een schitterende folk song en "The Pull & Drag Blues", waarop ik verrast wordt met een geweldige mix van folk, jazz en krautrock.

"Climb Sheer The Fields Of Peace" van Alison O'Donnell bevat 12 prachtige folk songs, die het beluisteren meer dan waard zijn , met "The Pull & Drag Blues" als uitschieter en ik iedere liefhebber van dit genre deze plaat dan ook van harte aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten