Pagina's

zondag 30 juni 2019

Review: Billy Childish - Punk Rock Ist Nicht Tot (Damaged Goods Records, 2019) (Punk)

Billy Childish (die geboren werd als Steven John Hamper) uit Chatham, Kent, Engeland is kunstschilder, auteur, poëet, fotograaf, filmmaker, zanger en gitarist.
Hij speelde in diverse bands, waaronder: The Chatham Singers, Thee Mighty Caesars, The Delmonas, The Pop Rivets, Thee Milkshakes, Thee Headcoats, The Vermin Poets, The Spartan Dreggs, Wild Billy Childish & the Blackhands en The Musicians Of The British Empire, die verschillende muziekstijlen speelden zoals: garage rock, punk, rock & roll, blues, folk, klassiek /experimenteel, gesproken woord, kinderliedjes en surf.
Samen met Charles Thomson richtte hij in 1999 The Stuckism Art Movement op, dat hij in 2001 verliet, om zich verder in de kunstwereld te ontwikkelen en in juli 2014 werd hij genomineerd voor de  Doctor Of Arts Degree van de universiteit van Kent, terwijl hij tevens les geeft aan Rochester Independent College.
Sinds 1977 brengt hij albums uit, zowel solo als met zijn bands en er verschenen reeds 118 albums van hem op die manier.
Met de band CTMF (voorheen The Musicians Of The British Empire), die bestaat uit: Nurse Julie (zijn vrouw Julie Hamper) - basgitaar en Wolf Howard - drums,  bracht hij zijn eerste album "All Our Forts Are With You" in 2013 uit en deze werd gevolgd door "Die Hinterstoisser Traverse" (2013), "Acorn Man (2014)", "SQ1" (2016) en "Brand New Cage" (2017), die allemaal via Damaged Goods Records verschenen.
Damaged Goods Records heeft een compilatie gemaakt van 42 jaar muziek van Billy Childish onder de naam "Punk Rock Ist Nicht Tot", die als 3LP is verschenen en daarop staan 48 nummers van zijn begin periode tot nu.

Kant A1 start met een live opname van de Small Faces cover "Whatcha Gonna Do About It" van The Pop Rivets (1977-1980), die lichtelijk overstuurd is, maar desondanks redelijk goed klinkt en gevolgd wordt door een ander Pop Rivets song, getiteld "Kray Twins", waarvan de demo te horen is en hierin speelt de band een schitterende uptempo punk song, die swingt als een trein, waarna het de beurt is aan The Milkshakes (1980-1984), die eveneens 2 nummers op de plaat hebben staan en daarvan is het eerste "Love Can Lose", een heerlijke beat song, die in de jaren 60 gemaakt had kunnen zijn, waarna "I'm Out of Control" volgt en de band nogmaals een fantastische dansbare beat song ten gehore brengt.
Daarna speelt Thee Mighty Caesars (1985-1989) "You Make Me Die Thee", een geweldige korte beat song die van The Kinks had kunnen zijn, "The Double Axe", een lekkere swingende rock song met invloeden uit punk en beat waar enkele subtiele tempowisselingen zitten, "Come Into My Life", een rock song met een slepend ritme, tempowisselingen en psychedelische effecten en "Cowboys are Square", een aanstekelijke swingende garagerock song, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
In "I feel Like Giving In" van The Delmonas (1989) krijg ik een beat song voorgezet, die lichte rhythm & blues invloeden heeft en in "Brimful Of Hate" van Jack Ketch And The Crowmen (1988) hoor ik een swingende rock song met een aanstekelijk terugkerend ritme.
Kant A2 begint "Davey Crocket" van Thee Headcoatees (1989-2000) en daarin hoor ik de band een uitstekende dansbare poprock song spelen, die een hoog meedein gehalte heeft en gevolgd wordt door "Girl From '62", van Thee Headcoats (1989-2000), een fantastische uptempo garagerock song met subtiele tempowisselingen, die gevolgd wordt door "All My Feelings Denied", waarin de band opnieuw zo'n prima garagerock song speelt.
Dan volgen nog 2 nummers van Thee Headcoats, getiteld "Punk Rock Ist Nicht Tot", een geweldige post punk song met een terugkerend ritme (luister naar dit nummer via de YouTube link onder de recensie) en "An Image Of You", een swingende punk song, waarna het de beurt weer is aan Thee Headcoatees, die 3 nummers achtereen ten gehore brengen, waarvan de eerste "Evil Thing" heet en daarin speelt de band een verrukkelijke swingende uptempo rhythm & blues song en deze wordt gevolgd door "Wild Man", een uptempo mix van filmmuziek en garagerock en "Hurt Me", een afwisselende pop song in de stijl van de Amerikaans meiden bands, zoals The Shirelles, waarna de plaat afgesloten wordt door Thee Headcoats, die een puike uptempo punkrock song spelen, getiteld "I'm Hurtin'".
De eerste 2 nummers van kant B1 komen van Billy Childish and Holly Golightly en heten "Step Out", een aanstekelijke dansbare rock song en "Upside Mine", een geweldige swingende poprock song met een licht hypnotiserend ritme.
Vervolgens spelen Billy Childish And The Singing Loins "I Don't Like The Man I Am" een fantastische aanstekelijke folk song, waarna Billy Childish and Sexton Ming "Muscle Horse" ten gehore brengt en deze begint met een toespraak, om na korte tijd over te gaan in een rustige korte folk song van zang met minimale begeleiding.
In "This Wondrous Day" van Kyra krijg ik een verrukkelijke Nederlandstalige pop song voorgeschoteld, die een enigszins sensuele zang en een mysterieus ritme bevat, in "Rum and Coca Cola" van Wild Billy Childish And The Blackhands hoor ik een uitstekende mix van jazz en Zuid Amerikaans en muziek en in "Mr Hitler", die eveneens door Wild Billy Childish And The Blackhands gespeeld wordt, krijg ik een geweldige jaren 50 song voorgezet, die invloeden van George Formby en humoristische muziek heeft.
De eerste 4 nummers van kant B2 komen van The Buff Medways (2000-2005) en hiervan is de eerste "Archive From 1959", waarin de band een heerlijk punkrock song speelt, die enkele tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "Troubled Mind", een fantastische swingende garagerock song met diverse tempowisselingen, "Unable To See The Good", een swingende powerrock song met jaren 60 invloed en "Strood Lights", een uptempo 60er jaren gerelateerde beat song met invloeden van The Who.
Dan volgen 2 nummers van The Chatham Singers, getiteld "The Man with The Gallows Eyes", een uitstekende rthytm & blues song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "The Angel of Death", een prima mix van folk en country, waarna ik nogmaals een nummer van The Buff Medways hoor, dat "Medway Wheelers" heet en daarin speelt de band een lekkere rock song, waar invloeden van de mod muziek (The Who, The Jam) in zit, waarna deze kant afgesloten wordt door The Buffets, die "You Piss Me Off" spelen en ik een swingende uptempo punk song te horen krijg.
Op kant C1 bevat de muziek 3 nummers van The Musicians of the British Empire (Wild Billy Childish And The Mu) en begint met "Joe Strummer's Grave", een lekkere swingende punkrock song met diverse subtiele tempowisselingen, die gevolgd worst door "Snack Crack", een geweldig swingende uptempo punkrock song en "Christmas 1979", een uitstekende post punk song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Daarna hoor ik The Guy Hamper Trio met "Polygraph Test", waarin het trio een schitterend instrumentaal Hammond rock nummer ten gehore brengt, dat lichte jazz en progressieve rock invloeden bevat en gevolgd wordt door 3 nummers van The Spartan Dreggs (2011-1014) , waarvan de eerste "We Spartan Dreggs (Be Fine)" heet en ik een prachtige post punk song voorgezet krijg, die enkele tempowisselingen en een dansbaar ritme heeft en gevolgd wordt door "Headlong Fly the Achaeans", een uptempo powerrock song met invloeden uit de jaren 60 en "A Shropshire Lad", een jaren 60 gerelateerde rock song met sterke invloeden van The Who.
Kant C2 start met 4 nummers van CMTF (2013-heden), die achtereenvolgens "A Song For Kylie", een post aanstekelijke punkrock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, "In A Parallel World", een door eind jaren 70 geïnspireerde rock song, die swingt, "Something's Missing Inside", een geweldige swingende uptempo punkrock song en "All Our Forts Are With You", een heerlijke jaren 60 gerelateerde garagerock song met invloeden van The Kinks, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Verder volgen "Cadillac" van The Dear Watsons, een schitterende uptempo zestiger jaren rhythm & blues song, waarin ik sterke overeenkomsten van het door The Rolling Stones opgenomen nummer "Mona" hoor, "It's so Hard to be Happy" van The Shall I Say Quois en ook daarin staat de jaren 60 beat muziek centraal en "CTMF" van CTMF, waarin de band een fantastische progressieve post punk speelt, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en diverse subtiele wisselingen bevat.

De 3 LP "Punk Rock Ist Nicht Tot" van Billy Childish staat vol verrukkelijke nummers, variërend van punk tot folk, waarvan ik zeer genoten heb en ik kan deze schitterende uitgave dan ook sterk aanraden, aan een ieder die van punk, folk, beat of garagerock houdt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten