Pagina's

zondag 3 november 2019

Review: Curt Boettcher & Friends - Looking For The Sun (High Noon Records, 2019) (Pop)

Het compilatie album "Looking For The Sun" staat ook bekend als "The Lost Productions Of Curt Boettcher & Friends" en bevat 21 nummers, die in de jaren 60 zijn geproduceerd door Curt Boettcher.
De meeste van deze nummers zijn alleen op single verschenen en niet meer verkrijgbaar, sinds ze uitgebracht zijn.
High Noon brengt ze op 25 oktober 2019 als CD, digitale download en LP uit, waarbij vermeldenswaardig is, dat de LP slechts 18 nummers bevat, terwijl er op de CD en digitale download 21 staan.
De CD, waar 11 artiesten/bands op staan, bevat bijdragen van Glen Campbell, David Gates, Gary Usher en Keith Olsen en elk van de nummers bevat een bijdrage van Curt Boettcher, die als producer, muzikant, of beide aan de plaat meewerkt.

De CD start met "You Were Near Me" uit 1967 van Cindy Malone en hierin zet ze me een mooie pop song voor, die enkele subtiele tempowisselingen heeft en invloeden uit de psychedelische pop bevat, terwijl er ook een terugkerend ritme in de muziek zit (luister naar dit nummer via da youtube link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Take Back Your Mind" (1967) van Ray Whitley, een pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en het door Curt Boettcher geschreven en meegezongen "Milk And Honey" (1966) van Summer's Children, waarin de band een prachtige song ten gehore brengen, die een aanstekelijk dansbaar ritme en hoog meezing gehalte heeft.
Daarna volgen The Bootiques met "Did You Get Your Fun" (1966), een aanstekelijke meezinger, die zeer dansbaar is, "Enamorado"(1967) van Keith Colley, waarin David Gates (Bread) en Glen Campbell meespelen en hierin krijg ik een Spaanstalige song voorgezet met een aanstekelijk ritme en "Shame Shame" (1966), eveneens van Keith Colley, een heerlijke pop song, die in de stijl zit van de muziek van Gene Pitney.
In "I Didn't Ever More" (1966) van Jonathan Moore krijg ik een prima pop te horen, in "Shadows And Reflexions" (1967) van Eddie Hodges, die in 1961 een hit had met "I'm Gonna Knock On Your Door", is dat een prachtige rustig licht psychedelische pop song, in "My Heart Cries Out" (1966) van Action Unlimited hoor ik een prima pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Thinking To Myself" (1966), eveneens van Action Unlimited krijg ik een schitterende aanstekelijke pop song voorgeschoteld, waar een dansbaar ritme en een hoog meezing gehalte in zit.
Dan volgen er 2 nummers van Ray Whitley, getiteld "Here Tody, Gone Tomorrow" (1967), waarin hij een lekker in het gehoor klinkende pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Lorraine" (1966), een uitstekende pop song, die net als het vorige nummer in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Vervolgens speelt Jonathan Moore "London Bridge" (1966) en daarin krijg ik een swingende mix van kinderliedjes, folk en beat voorgezet, die een aanstekelijk meezing ritme heeft en gevolgd wordt door 2 nummers van Sandy, waarvan "The Best Thing" (1967) de eerste is en hierin speelt ze een popsong met lichte soul  invloeden en "All I Really Have Is A Memory", een prachtige song met licht psychedelische invloeden en orkestrale begeleiding.
"Mr. Man Of The World" (1966) van The Bootiques is een mooie rustige pop song, Gordon Alexander zingt 3 nummers: "Looking For The Sun" (1968), een verrukkelijke, vrij rustige, licht progressieve pop song, "Miss Mary"(1968), een aanstekelijke pop song met licht psychedelische invloeden en "Windy Wednesday"(1968), een heerlijke aanstekelijke pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en aanzet tot meezingen.
Verder volgen 2 nummers van Sagittarius, waarvan "Another Time"(1967), dat door Curt Boettcher gezongen wordt, de eerste is en hierin hoor ik de band een rustige pop song spelen, waarna het laatste nummer van de CD volgt en de band "Pisces"(1968) ten gehore brengt en me laat genieten van een fantastisch instrumentaal psychedelisch nummer, die lichte Oosterse invloeden heeft.

"Looking For The Sun" van Curt Boettcher & Friends geeft een uitstekend tijdbeeld van Amerika van eind jaren 60, hoewel de meeste muziek van het album niet de psychedelische periode weergeeft en alleen "Pisces" hiervan een voorbeeld is, maar desondanks kan ik deze schijf toch zeer aanraden aan liefhebbers van de jaren 60.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten