Pagina's

zondag 30 augustus 2020

Review: Various Artists - Head In The Clouds (Strange Fish Records, 2020) (Elektronisch)

Op 28 september 2020 verschijnt het verzamel album "Head In The Clouds" als 2LP+2CD via Strange Fish Records, een sub label van Fruits De Mer Records en dit bevat meer dan 200 minuten muziek, die geïnspireerd is door elektronische muziek van onder andere Ash Ra Tempel, Klaus Scultze, Tangerine Dream en Popol Vuh.
Er staan totaal 24 nummers op deze combinatie, die door 19 bands en/of artiesten uit diverse landen gespeeld zijn.

Op LP 1 staan 5 nummers, waarvan "Direction Berlin" van Jah Buddha uit Frankrijk het eerste is en hierin speelt hij een bijna 13 minuten durend elektronisch uptempo nummer, dat een terugkerend ritme heeft, invloeden van krautrock bevat en swingt als een trein en dit wordt gevolgd door "Aquatic" van Graig Padilla And Marvin Allen (Amerika), waarin het duo een prachtig rustig stuk muziek speelt, dat tegen new age muziek aanleunt en lichte ruimtelijke invloeden bevat, die tegen het einde de overhand krijgen.
Daarna volgen "Trace Imprint (Engeland) met "Flow And Connect", dat rustig begint en na enkele minuten een terugkerend licht hypnotiserend ritme krijgt, om enkele minuten later over te gaan in een ruimtelijk krautrock nummeren iets meer snelheid te krijgen, Maatlander (Rusland) met "Oceans Of Tenderness", een geweldig swingend progressief uptempo rock nummer, dat elektronische invloeden bevat en Saturn's Ambush (Engeland) met "Van Allen Belt", een mooi eentonig klinkend nummer, dat een hypnotiserend repeterend ritme heeft, waartussen melodische klanken gespeeld worden.
LP 2 (6 nummers) begint met Jack Ellister (Polen), die "Der Schiffer" ten gehore brengt en daarin speelt hij een prima elektronisch nummer met een in het  Duits gesproken tekst en een eentonig ritme, waarna "Anton Barbeau (Amerika) volgt met "Berlin School Of Doubt", een fantastisch swingend uptempo krautrock nummer, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft.
Daarna volgen Exedra (Duitsland) met "Exoplanet Transit", een vrij rustig nummer met orkestrale invloeden en Mac Of Bionight (Italië) met "Scars", een fantastisch elektronisch nummer, dat een terugkerend krautrock ritme heeft, waartussen melodische muziek gespeeld wordt, die enkele minuten voor het einde in een rustig tempo over gaat.
In "Under Golden Canopy" van Under Golden Canopy uit Engeland krijg ik een geweldig nummer in een gemiddeld tempo te horen, dat een repeterend hypnotiserend ritme heeft en experimentele invloeden bevat, om iets over de helft van het nummer te veranderen in een stuk duistere elektronische muziek en in "Pixies" van Son Of Ohm uit Nederland krijg ik een verrukkelijk nummer voorgeschoteld, dat een hypnotiserend repeterend ritme heeft, zware duistere elementen bevat, me in een lichte trance brengt en tegen het einde lichte psychedelische invloeden krijgt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Dan volgt CD 1 (7 nummers) en deze start met "Weathering The Storm" van Graig Padilla And Marvin Allen (Amerika), waarin het duo me een heerlijk vrij rustig nummer voorzet, dat invloeden van new age, krautrock en western muziek heeft en een terugkerend ritme bevat, waarna "Sequenzerzeit" van Brendan Pollard (Engeland) volgt en hierin krijg ik een geweldig ruimtelijk psychedelisch stuk muziek te horen, dat na enkele minuten verandert in een schitterend krautrock nummer, dat op zijn beurt na enkele minuten weer verandert en avant garde en klassieke invloeden krijgt.
Daarna volgen "Triangulum" van Jay Tausig (Amerika), een bijna 21 minuten durend nummer, dat in een rustig tempo begint en vogelgeluiden bevat, om na korte tijd over te gaan in een stuk krautrock, waartussen melodische klanken worden gespeeld, om na enkele minuten te veranderen in een ruimtelijk psychedelisch nummer, dat in een traag tempo gespeeld wordt en lichte Oosterse invloeden heeft, dat op zijn beurt verandert in een stukje krautrock met symfonische invloeden, om even later meer snelheid te krijgen en na enkele minuten verder te gaan in een Oosters nummer, dat tegen het einde tijdelijk experimenteel wordt en in rust eindigt.
In "Manmade Horrors" van Mac Of Bionight (Italië) begint de muziek met een mix van elektro en elektronische muziek, die al snel verandert in een uptempo swingend krautrock nummer, waarbij stil zitten geen optie is en in "Track One (Metal Mickey Mix)" van The Lost Stoned Pandas (Wales) krijg ik een vrij zwaar traag elektronisch stuk muziek voorgeschoteld, waar een eentonig synthesizer geluid in zit, dat iets over de helft van het nummer psychedelische invloeden krijgt toegediend.
Verder volgen Jah Buddha (Frankrijk) met "Wall Of Blissando", een uitstekend licht hypnotiserend nummer, dat in een niet al te hoog tempo start en na enkele minuten verandert in een swingend stuk hypnotiserende krautrock, dat in een hoger tempo gespeeld wordt en Vibravoid (Duitsland) , die "Im Zenntrum Des Kosmos Ist Ein Auge Das Alles Sieht" speelt en hierin laat de band me genieten van een fantastisch progressief elektronisch nummer, dat in een vrij traag tempo gespeeld wordt, een terugkerend ritme heeft en psychedelische invloeden bevat.
CD 2, die 6 nummers bevat, begint met "As We Walked Under Water" van Trace Imprint (Engeland), een swingende mix van elektro en elektronische muziek, die een dansbaar ritme heeft en dit nummer wordt gevolgd door "Shushie's Reise" van Sula Bassana (Duitsland), die een 21 minuten durend nummer ten gehore brengt, dat met zware triest klinkende tonen begint en klassieke apocalyptische invloeden bevat, waarna de muziek na bijna 6 minuten verandert, iets meer snelheid en invloeden van krautrock krijgt, waardoor er een schitterend swingend stuk licht hypnotiserende muziek ontstaat, waarmee Sula me de muziek in lijkt te zuigen.
Daarna volgen Graig Padilla (Amerika) met "Galaxia", een puik krautrock nummer met wisselende tempo's, invloeden van dance, psychedelische en klassieke muziek en licht hypnotiserende ritmes en "For Edgar" van Helicon Wave (Duitsland), dat met een stuk sologitaarspel start, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en na de helft van het nummer verandert in een prima dansbaar stukje uptempo krautrock.
Verder hoor ik "Half Asleep At The Blue Gates Of Evening" van Blue Lily Commision (Engeland), een 19 minuten durend nummer, dat met trage zware tonen begint en psychedelische invloeden heeft, die iets voor de helft van het nummer veranderen in eentonige blazers klanken, die op hun beurt na enkele minuten weer veranderen en de muziek tijdelijk melodische en avant garde invloeden krijgt en na korte tijd over gaat in een avant garde nummer.
Het laatste nummer van CD 2, The Sun Rises, The Sun Sets, The Moon Shines", komt van Black Tempest uit Engeland en hierin krijg ik een swingend krautrock nummer te horen, dat een terugkerend licht hypnotiserend ritme en invloeden van spacerock heeft en net voor het einde van het nummer een kort stukje gezongen bevat.

"Head In The Clouds" van Various Artists bevat schitterende elektronische muziek, waarvan het grootste gedeelte krautrock is en daarmee hebben de bands/artiesten me van begin tot einde in een langdurende trip gehouden en ik kan iedere liefhebber van krautrock en elektronische muziek deze meesterlijke 2LP+2CD combinatie dan ook sterk aanbevelen, oftewel verplichte kost!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten