Pagina's

maandag 15 maart 2021

Review: 1782 - From The Graveyard (Heavy Psych Sounds Records, 2021) (Doom / Stoner)

1782 werd in 2018 op Sardinië, Italië opgericht en bestaat uit: Marco Nieddu - zang en sologitaar, Francesco Pintore – basgitaar en Gabriele Fancellu - drums.
Kort na oprichting nam de band de single "She She Was A Witch" op, die via Electric Valley Records werd uitgebracht, waarna in 2019 hun debuut album "1782" via Heavy Psych Sounds Records verscheen en nadat Francesco Pintore bij de band was gekomen nam het trio 3 nieuwe nummers op, die op het split album "Doom Sessions Vol.2", dat met Acid Mammoth gedeeld werd, terecht kwamen en eveneens via Heavy Psych Sounds Records uitgebracht werd.
Op 26 maart 2021 verschijnt hun album "From The Graveyard", waarop 8 nummers staan, via hetzelfde label als test persing LP in een zeer beperkte oplage van 15 stuks, als LP in een beperkte oplage van 25 stuks (175 geperst) op goud-zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 400 stuks op paars met zwart gespetterd vinyl, als LP op zwart vinyl, als bundel in een beperkte oplage van 25 stuks (175 geperst) (LP op goud-zwart vinyl + T-shirt + patch + poster + shopper + digipack CD), als bundel in een beperkte oplage van 25 stuks (175 geperst) (LP op goud-zwart vinyl + T-shirt + patch + poster + shopper + digipack CD + vinyl debuut album + digipack CD), als CD en als digitale download.
Vermeldenswaard is verder, dat de band op het album bijgestaan wordt door Nico Sechi - Hammond orgel en Alfredo Carboni - synthesizer.

Het album start met "Evocationis (Intro)", een kort stukje, dat bestaat uit het gelui van een klok, waarna de band de muziek inzet met "The Chosen One", een heerlijke stevige trage song met een terugkerend ritme, die gevolgd wordt door "Bloodline", dat in hetzelfde tempo en ritme verder gaat en in feite gewoon een voortzetting van het vorige nummer is, om na enkele minuten iets meer melodie te krijgen.
Daarna volgen "Black Void", eveneens een puike trage rock song, die een terugkerend ritme heeft, dat dreigend over komt en tegen het einde triest klinkende melodische elementen toegevoegd krijgt, waardoor je het idee krijgt, op een begrafenis aanwezig te zijn en "Inferno" waarin 1782 een uitstekende song ten gehore brengt, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een terugkerend ritme bevat.
In "Priestess Of Death" krijg ik opnieuw zo'n zware trage song voorgeschoteld en deze wordt na enkele minuten iets minder langzaam en bevat een terugkerend ritme, dat voor licht hypnotiserend effect zorgt en in "Seven Priests" gaat de band verder met het maken van hun stoner doom, die in dezelfde lijn wordt voortgezet en ook in het laatste nummer "In Requiem" verandert het tempo van de muziek niet veel, al wordt dit nummer in een iets sneller tempo gespeeld; de dreigende ondertoon blijft.

"From The Graveyard" van 1782 staat vol stevige trage nummers, die een duistere sfeer oproepen en ik kan liefhebbers van stoner en doom deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten