Pagina's

zondag 22 mei 2022

Review: Orson Hentschel - Heavy Light (Denovali Records, 2022) (Elektronisch / Krautrock)

Orson Hentschel is een Duitse producer en componist uit Düsseldorf, die op jonge leeftijd klassieke piano leerde spelen.
Tegenwoordig componeert hij hoofdzakelijk elektronische, experimentele en film muziek en is sterk beïnvloed door de minimale muziek van Steve Reich, wat in zijn composities terug te vinden is.
Ondanks het feit, dat Hentschel een klassieke muziek opleiding deed, is dat niet in zijn werk het geval, want zijn technieken zijn verre van traditioneel en hij gebruikt voorbeelden van muziek, die in allerlei muziek voorkomt, waarbij hij samples haalt uit: soundtracks, internet, film audio tracks, muziek albums en geluid bibliotheken, die hij tot een nieuw geheel maakt, maar ook gebruikt hij zang uit de late middeleeuwen.
Hentschel ziet zichzelf daarom niet als componist, maar als multimedia artiest en zijn optredens zijn gebaseerd op een samenwerking van muziek, licht, mist en visuele effecten, waarbij hij live bijgestaan wordt door drummer Lukas Baumgart.
Zijn debuut album "Feed The Tape", waarop 8 nummers staan, werd op 26 februari 2016 via het Denovali Records label als digipack CD en op vinyl als 2LP uitgebracht, waarna in juni 2017 het album "Electric Stutter" in een beperkte oplage van 150 stuks op 180 gram zilverkleurig vinyl en als CD en digitale download volgde en op 26 januari 2018 verscheen de EP "Facades" via dat zelfde label als CD, 10" vinyl EP en als digitale download.
Vermeldenswaardig is dat de oorspronkelijke Duitse tekst van Orson bij de nummers in het Koreaans door Danhee Joe vertaald werd en tevens op de plaat wordt  gesproken.
Op 27 mei 2022 brengt het Denovali Records label zijn nieuwe album "Heavy Light" uit, dat 8 nummers bevat, als LP, als CD en als digitale download.

Het album start met "Vibe", waarin Orson Hentschel een heerlijk langzaam nummer ten gehore brengt, dat na enkele minuten meer snelheid krijgt en over gaat in een stuk krautrock, dat aanzet tot dansen en dit wordt gevolgd door "Antenna Window", een fantastisch uptempo krautrock nummer met dance invloeden en een terugkerend licht hypnotiserend ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna volgen "Stream Flash", een uitstekend zwaar klinkend avant garde nummer met filmmuziek en dance invloeden, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en het titel nummer "Heavy Light", een schitterend nummer in een niet al te hoog tempo speelt, dat begint met een eentonig elektronisch geluid en een terugkerend drums ritme en halverwege krautrock invloeden krijgt bijgevoegd waardoor de muziek dansbaar wordt en doordat ook het tempo iets opgevoerd wordt, weet hij hiermee een hypnotiserend effect te creëren.
In "New Walk" zet Orson Hentschel me een een prachtig rustig nummer met lichte filmmuziek en avant garde invloeden voor en in "Flow" krijg ik een uptempo nummer met een terugkerend dansbaar ritme te horen, dat krautrock en dance elementen herbergt en enkele minuten voor het einde een trager tempo en avant garde invloeden krijgt.
Verder volgen "Midnight Unrest", een puik dance nummer met een terugkerend hypnotiserend ritme, een gemiddeld tempo en lichte experimentele invloeden en "Exit Drift", een verrukkelijk krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een hypnotiserend ritme, dat een licht trance teweeg brengt, dat iets voor de helft van het nummer experimentele dance invloeden krijgt bijgevoegd, waardoor de muziek verandert en meer dance georiënteerd wordt, om in het laatste stuk te gaan in een vrij rustig tempo, waarin de muziek ruimtelijke elektronische invloeden krijgt.

"Heavy Light" van Orson Hentschel is een geweldig album, waar ik erg van genoten heb en ik kan elke liefhebber van krautrock en elektronische muziek deze schijf dan ook zeer aanbevelen.(luister naar de eerste 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten