Pagina's

zondag 17 december 2023

Review: Oleg Kaspachov - Original Motion Picture Soundtrack Sputnik (Cold Spring, 2023) (Filmmuziek)

Oleg Kaspachov uit Te Aviv, Israel, begon in 2013 met het componeren van muziek voor films, televisie en commercials, zoals: "Chernobyl: Abyss", "Aktrisy" (The Actresses), "Balet" (Ballet), "Karamora", "Coach", "Happy End" en "Sputnik".
Laatst genoemde productie uit 2020 is op 1 december 2023 voor het eerst verschenen als 2LP, als CD en als digitaal album via Cold Spring Records en bevat 35 nummers.

Het album start met "Space", waarin Oleg Kaspachov een schitterend zwaar ruimtelijk nummer in een niet al te hoog tempo ten gehore brengt, dat een duistere uitstraling heeft en gevolgd wordt door "The Creature", een traag en dreigend stuk filmmuziek, "One Night", dat eveneens met zware tonen wordt gespeeld en dreigend klinkt, "Shepard", een langzaam duister ruimtelijk nummer, die een apocalyptische sfeer oproept en "Ask The Mountain", een zwaar dreigend stukje muziek.
Daarna volgen "Nondiscloser Agreement", een fantastisch ruimtelijk nummer met een niet al te hoog tempo, dat na enkele minuten over gaat in een bombastisch stuk muziek, dat door de percussie gedomneerd wordt, "Cup Of Tea", een traag zwaar nummer met ruimtelijke invloeden, "Room 108", een zwaar dreigend nummer, dat in een traag tempo gespeeld wordt, "Still Awake", een kort stukje drums en "Awakening", waarin Oleg Kaspachov opnieuw zo'n dreigend nummer speelt, dat een duistere uitstraling heeft.
In "Library" zet hij me een uitstekend nummer met een terugkerend ritme voor, dat een gemiddeld tempo heeft en post apocalyptisch beelden oproept, in "Orphanage" krijg ik een langzaam ruimtelijk nummer te horen, in "TV" hoor ik hem nogmaals een prima zwaar langzaam nummer spelen, dat een terugkerend dreigend ritme heeft, in "Can't Or Won't" schotelt hij me een kort ruimtelijk nummer voor, in "The Toy" hoor ik hem een soortgelijk nummer spelen en in "The Glass" laat hij me genieten van een eentonig dreigend drums ritme.
Dan volgen "Get Her Out", een vervolg op het vorige nummer, dat uitgebreid wordt met zware dreigende synthesizer tonen, die in een terugkerend ritme worden gespeeld, "Fake Reports", een puik stuk filmmuziek met een niet al te hoog tempo en een duistere ondertoon, "Camera", een kort drums nummer, "Passenger", een duister klinkend stuk muziek, "Pill", een aanstekelijk nummer met een terugkerend ritme, "Monster And Princess", een zwaar duister nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, "Nutcase", een mooi rustig nummer met een aangenaam ritme en "Feeding", een heerlijk zwaar klinkend nummer met een dreigende uitstraling.
Ook "Fodder" klinkt weer dreigend en zwaar en heeft een terugkerend ritme, "A Million Scarlet Roses" is een prachtig nummer, dat tot een minuut voor het einde rust uitstraalt, om daarna heftig te worden gespeeld, "Rigel" heeft een gemiddeld tempo en klinkt lichtelijk ruimtelijk en enigszins dreigend, "Adaptive Spaces" is weer een dreigend nummer met een zwaar drums ritme, "Run", een kort drums nummer met een dreigend ritme, "Grenade", een zwaar duister stuk muziek met een vrij traag tempo en "Fully Symbiotic", een fantastisch bombastisch nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
Verder volgen "Sacrifice", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat hemelse beelden oproept en rust uitstraalt, "Tanya", een schitterend vrij rustig stuk muziek met een niet al te hoog tempo, "Semiradov", een kort dreigend nummer en "Final", een prima stuk muziek met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat bij tijd en wijle bombastisch klinkt, maar toch een luchtige ondertoon bevat.

"Original Motion Picture Soundtrack Sputnik" van Oleg Kaspachov bevat dreigende muziek, die regelmatig duistere vormen aanneemt, zo nu en dan bombastisch klinkt en post apocalyptische beelden oproept.
Ik raad liefhebbers van deze muzieksoorten dan ook aan deze bijzondere schijf eens te gaan beluisteren en zelf hun oordeel hierover te vellen.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten