Pagina's

zondag 27 juli 2025

Review: Various Artists - Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986 (Bureau B Records, 2025) (Elektronisch)

Op 1 juli 2022 verscheen het Various Artists album "Silberland - Kosmische Musik Vol 1 (1972-1986)" als 2LP en als CD via Bureau B Records, waarna op 16 juni 2023 een vervolg kwam in de vorm van "Silberland Vol 2 The Driving Side Of Kosmische Musik 1974-1984", dat eveneens via dit label verscheen als 2LP, als CD en als digitaal album en 20 nummers bevat van evenzoveel artiesten en op 15 augustus 2025 wordt deze gevolgd door "Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986", dat ook nu weer door Bureau B Records wordt uitgebracht als 2LP, als CD en als digitaal album en 20 nummers van Duitse artiesten bevat.

Het album start op kant A met "Ho Renomo" uit 1977 van Cluster & Eno (Duitsland en UK), die een heerlijk stukje elektronische muziek met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme spelen, dat gevolgd wordt door "Veilchenwurzeln" (1981) van Roedelius, een geweldig uptempo krautrock nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme en "Die Wuste" (1984) van Der Plan, een kort elektronisch nummer met een terugkerende dreigende toon, waartussen drums geluiden te horen zijn.
Darna volgen Rolf Trostel met "Hope Is The Answer" (1982), een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat krautrock en melodische elementen bevat, Vono met "Hitze" (1982), een elektronisch nummer met een terugkerend ritme, een gemiddeld tempo en lichte Japanse elementen, You met de Bureau B bewerking van "E-Night" (1979), een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo, lichte kosmische elementen en een terugkerend ritme en Serge Blenner met "Phrase IV" (1980), een uitstekend krautrock nummer met en aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme.
In "Falsche Ruhe" (1986) van Moebius krijg ik een prachtig langzaam elektronisch nummer te horen, dat rust uitstraalt, in "Oceanheart" (1986) van Harald Grosskopf  laat hij me genieten van een mooi langzaam nummer met new age elementen en in de Bureau B bewerking van "Tedan" (1984) van Lapre hoor ik hem een fantastisch melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme spelen.
Dan volgen Riechmann met "Abendlicht" (1978), een verrukkelijk licht dreigend nummer met een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en de Bureau B bewerkingen van Adelbert Von Deyen met "Per Aspera Ad Astra - Mental Voyage" (1977), een schitterend elektronisch melodich nummer met een traag tempo en lichte new age elementen, Faust met "Lampe An, Tur Zu, Leute Rein!" (1974), een vrij zwaar langzaam elektronisch nummer met film muziek invloeden en Conrad Schnitzler met "Electric Garden" (1978), een experimenteel stukje muziek.
Vervolgens hoor ik de Bureau B bewerkingen van "Nordostliches Gefuhl" (19780 door Moebius & Plank, en geweldig langzaam nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat rust uitstraalt en "Unter Tage" (1981) van Deutsche Wertarbeit, een nummer met een terugkerend ritme dat met een gemiddeld tempo gespeeld wordt, dat vrij eentonig klinkt.
Verder volgen Asmus Tietchens met "Rauschlinge" (1981), een heerlijk nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, Pyrolator met "Minimal Tape 1/8" (1979), een eentonig nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo, Rudiger Lorenz met de Bureau B bewerking van "Southland" (1984), eveneens een eentonig nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en Thomas Dinger met "Alleewalze" (1982), een prachtig melodisch nummer met een vrij langzaam tempo en een terugkerend ritme.

"Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986" van Various Artists is een uitstekende plaat, waar ik met veel genot naar heb geluisterd en ik raad elke liefhebber van elektronische muziek deze schijf dan ook van harte aan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten