Pagina's

zondag 26 oktober 2025

Review: Christian Kjellvander - Ex Voto The Silent Love (Tapete Records, 2025) (Singer-Songwriter)

Singer-songwriter Christian Kjellvander uit Malmö, Zweden bracht zijn debuut album "Songs From A Two-Room Chapel" op 1 januari 2002 als LP en als digitale download uit en deze werd gevolgd door: "Faya" (LP en dd, 1 januari 2005), "Karla Therese & Christian Kjellvander" (dd, 1 januari 2008), "The Pitcher" (LP, CD en dd via Tapete Records, 1 november 2013), "The Rough and Rynge" (LP, CD en dd via Tapete Records, 15 mei 2017), "Introducing The Past" (2CD via Tapete Records, 25 mei 2017), "I Saw Her From Here/From Here I Saw Her" (LP en dd via Tapete Records, 26 februari 2016), "Wild Hxmans" (LP, CD en dd via Tapete Records, 26 oktober 2018), "About Love And Loving Again" (LP, CD en dd via Tapete Records, 30 oktober 2020), "Exitas (Music For The Artwork Of Jacob Felländer)" (dd via Tapete Records, 3 december 2021), "Hold Your Love Still" (LP, CD en dd via Tapete Records, 3 november 2023) en "Ex Voto / The Silent Love" (LP, CD en dd via Tapete Records, 31 oktober 2025).

Het album begint met "Love Of Another", waarin Christian Kjellvander een trage song met minimale begeleiding in een terugkerend ritme speelt en deze wordt gevolgd door "Hole In My Heart", een mooie song met een niet al te hoog tempo en "God Simple", eveneens een langzame song.
Dan volgen "The View Is Watching", waarin Christian Kjellvander verder gaat met het maken van zijn langzame muziek, "Obsession", opnieuw zo'n zelfde soort trage song en "It Can Heal You If You Let It", eveneens een langzame song.
Verder volgen "Ex Voto", een trage song, "Deathrider", een prima song met een gemiddeld tempo, melodische elementen en een aanstekelijk ritme en "Reasonable Love", weer een  langzame song.

"Ex Voto The Silent Love" van Christian Kjellvander is een plaat, die veelal hetzelfde klinkt door het ontbreken van meerdere instrumenten, waardoor hij zeer beperkt is, maar toch is zijn muziek zeker niet slecht en ik raad liefhebbers van singer-songwriter muziek dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: The Riptide Rats - Astrofeet (Eigen Beheer, 2025) (Surf)

The Riptide Rats uit Kungsbacka City, Zweden bestaat uit: Fredrik Wallgren - drums, Jocke Olsson - basgitaar en Gustav Wilhelmsson - sologitaar.
De band bracht op 25 augustus 2023 hun debuut uit met het digitale nummer "Breaker", die gevolgd werd door het digitale nummer "The Riptide Rats Theme" (29 september 2023), "The Eastwood EP" (31 oktober 2023), die als 7" EP via Ghost Highway Records in een beperkte oplage van 300 stuks verscheen, waarvan er 150 op oranje vinyl en 150 op zwart vinyl werden uitgebracht en tevens verscheen het nummer "The Riptide Rats Theme" op het compilatie album "Short & Swede", dat eveneens via Ghost Highway Records werd uitgebracht en op 8 maart 2024 bracht de band "The Shed Sessions Part 1" : "Action Jaxxxon" als digitale download uit, waarvan meerdere nummers van deze serie volgen.
Op 31 januari 2025 bracht de band het digitale nummer "Dunes" uit als voorloper van hun in 2025 te verschijnen album, op 14 april 2025 verscheen het digitale nummer "Waves Of Steel", dat ook op het album staat en op 1 augustus 2025 bracht de band het digitale nummer "Echoes Of Halloween" in eigen beheer uit, als voorloper van hun 2025 Halloween EP.
Voordat hun debuut album "Waves Of Steel" eind november 2025 verschijnt, bracht de band het digitale nummer "Astrofeet" in eigen beheer uit.

In "Astrofeet" laat The Riptide Rats me genieten van een fantastische swingende mix van een uptempo surf nummer met lichte ruimtelijke elementen en een aanstekelijk ritme, die ik elke liefhebber van dit genre kan aanraden.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Chuck Norris Experiment - Halloween EP (Eigen Beheer, 2025) (Hardrock)

Chuck Norris Experiment werd in 2004 te Gotenburg, Zweden opgericht en bestaat uit: Chuck Ransom - zang, Chuck The Ripper - sologitaar, Chuck Dakota - basgitaar, Chuck Rooster - sologitaar en Chuck Buzz - drums.
De naam Chuck Norris Experiment is gekozen als een eerbetoon aan de legendarische blues gitarist Charles "Chuck" Norris, die het klassieke live album "Los Angeles Flash" te Gotenburg op 25 juni 1980 maakte. 
In de 15 jaar van bestaan, maakte de band diverse LP's CD's, Split CD's / LP's en singles en verschenen verscheidene nummers via verzamel albums, die, sinds 2004, via verschillende labels, zoals I Hate Records, Off The Hip Records, Tornado Ride Records, Masterrock Records, Psycho T Records, No Balls Records, Bad Attitude Records, Nicotine Records, Scarey Records, Ghost Highway Records, Dope Productions, Savage Magic en Transubstans Records werden uitgebracht.
Op 14 september 2023 verscheen hun 7" EP "Bats!" via Ghost Highway Records, die zowel op wit als zwart vinyl is uitgebracht en in een beperkte oplage van totaal 300 stuks werd geperst en hierop kreeg de band medewerking van Jake Starr, die de zang voor zijn rekening neemt en op 31 oktober 2023 bracht de band de single "High Times" / "Easy Livin'" uit, die van de 7" collectie "Sword & Swede" komt.
Kort daarna, op 8 december 2023, volgde hun digitale single "Hammersmith Palais", die op de Various Artists LP "The Songs That Demolition 23 Thaught Us" staat en deze is op 24 januari 2024 gevolgd door de digitale nummers "You Go Boom!", "Surprise!" (8 maart 2024) en op "Hot Damn!" (30 april 2024), als voorlopers van het album "20", dat in juni 2024 via Ghost Highway Recordings en Savage Magic Records wordt uitgebracht en hierbij is het vermelden waard, dat Chuck Daniels na 10 jaar terug in de band is als sologitarist, waardoor de band nu met 3 gitaristen speelt.
Op 23 oktober 2025 bracht de band de digitale "Halloween EP" in eigen beheer uit en deze bevat 3 nummers, waarvan er 1 van het album "20" komt.

De EP start met "Electrify Me", waarin Chuck Norris Experiment een cover van Electric Frankenstein speelt en hierin krijg ik een geweldige rauwe uptempo hardrock song voorgezet, die swingt en een terugkerend ritme heeft en deze wordt gevolgd door "Jason Voorhees" (van de LP "20"), een heerlijke swingende uptempo rock song met een aanstekelijk ritme, die tot beweging aanzet en "Keepin' Halloween Alive", een fantastische swingende uptempo hardrock song met een aanstekelijk terugkerend ritme, waarbij stil zitten geen optie is.

"Halloween EP" van Chuck Norris Experiment bevat 3 verrukkelijke swingende uptempo hardrock songs, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoort deze digitale schijf dan ook van harte aan.(luister naar de EP via de bandcamp link onder de recensie)



 

Review: Crimson Shadows - Even I Tell Lies (Rogue Records, 2025) (Garagerock)

Crimson Shadows uit Stockholm, Zweden werd in 1984 opgericht en bestond uit: Peter Maniette - zang en orgel, Jens Lindberg - basgitaar en zang, Måns P. Månsson - sologitaar en zang en Johan Maniette - drums.
DE band bracht hun debuut single "When I'm Going Away" / "What I Want" in 1985 uit via Far Out Records en deze werd gevolgd door "Even I Tell Lies" / "You Can't Come Down", dat eveneens in 1985 verscheen en via Sunlight Records werd uitgebacht.
Het Franse label Rogue Records brengt op 5 november 2025 beide single opnieuw uit op 7" vinyl ter ere van het feit, dat het 40 jaar geleden is dat deze verschenen.

In "Even I Tell Lies" schotelt Crimson Shadows me een geweldige uptempo licht psychedelische garagerock met een aanstekelijk terugkerend ritme voor, die tot dansen aanzet (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "You Can't Come Down" laat de band me genieten van een fantastische rauwe uptempo jaren 60 gerelateerde garagerock song met een terugkerend ritme, die swingt als een trein en ik raad liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.




Review: The Owl Service - A Tribute To Sandy Denny (Crustacean, 2025) (Folk)

The Owl Service uit Leighton On Sea, Engeland bestaat uit: Dorothy Chappell - zang, Steven Collins - alle instrumenten en Alison O'Donnell - achtergrondzang. 
De band bracht sinds 2006 al 38 singles en albums uit en op 15 december verschijnt hun 7" " A Tribute To Sandy Denny" in een beperkte oplage van 300 stuks, waarvan er 2 kleuren van elk in een oplage van 150 zijn  en deze werd op 21 april 2025 eerder in eigen beheer uitgebracht als CD-r en als digitale download.

Kant A is een cover "The Sea" van Fotheringay uit 1970 en hierin zet The Owl Service me een prachtige langzame folk song met een terugkerend ritme voor en in "Genesis Hall" (een cover van Fairport Convention uit 1969) krijg ik opnieuw zo'n uitstekende trage folk song met een aanstekelijk ritme horen, die rust uitstraalt.

De 7" single "A Tribute To Sandy Denny" van The Owl Service bevat 2 schitterende langzame folk songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar deze single via de bandcamp link onder de recensie)




Review: The Black Cat's Eye - Decrypting Dreams Of Weird Animals And Strange Objects (Tonzonen Records, 2025) (Progressief / Melodisch)

The Black Cat's Eye uit Frankfurt Am Main, Duitsland werd in 2018 opgericht en bestaat uit: Stefan Schulz-Anker - drums, Jens Cappel - basgitaar, Steffen Ahrens - sologitaar, Wolfgang Schönecker - sologitaar en Christian Blaser - zang en slaggitaar. 
De band bracht op 18 januari 2019 hun debuut uit met "The Black Cat's Eye EP", die digitaal verscheen en op 24 maart 2023 brengt Tonzonen Records hun debuut album "The Empty Space Between A Seamount And Shock-Headed Julia" uit als LP in een beperkte oplage van 440 stuks op blauw vinyl, als CD en als digitaal album en op 31 oktober 2025 verschijnt hun album "Decrypting Dreams Of Weird Animals And Strange Objects", dat 6 nummers bevat, via Tonzonen Records als LP, als CD en als digitale download.

Het album start met "Hell Bent For Sæther", waarin The Black Cat's Eye een uitstekend progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, dat gevolgd wordt door "The Walls Of Crystal Keep", een schitterend langzaam melodisch nummer dat rust uitstraalt.
Daarna volgen "Unicorn", een heerlijk progressief nummer, dat ik een langzaam tempo begint en na een halve minuut over gaat in een hoger tempo en "Sternenfels Space Gate", een lekker in het gehoor klinkend melodisch nummer met een dansbaar terugkerend ritme.
In "Everywhere I Rest My Head The Ground Is Shifting" laat The Black Cat's Eye me genieten van een fantastisch progressief nummer met een gemiddeld tempo en een melodisch ritme en in "The Magic Balloon" krijg ik een prachtig melodisch nummer met een aanstekelijk ritme voorgeschoteld.

"Decrypting Dreams Of Weird Animals And Strange Objects" van The Black Cat's Eye bevat 6 verrukkelijke melodische progressieve nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van deze genres dit puike album dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Litania - Litania (Heavy Psych Sounds, 2025) (Wereldmuziek / Oosters / Heavy Rock)

Litania uit Servië en Italië bestaat uit: Elisa De Munari (Elli De Mon) - zang, harmonium, sitar en dilruba, Marco Degli Esposti - sologitaar en drones, Enrico Baraldi - basgitaar en Vladimir Marikoski - drums en percussie.
De band bracht op 10 oktober 2025 hun debuut album "Litania" via Heavy Psych Sounds in samenwerking met Subsound Records uit als LP een beperkte oplage van 10 testpersingen op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage op paars/zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage op rood vinyl, als LP op zwart vinyl, als digipack CD en als digitale download en deze bevat 8 nummers.

Het album start met "Manasi Devi", waarin "Litania een zware stevige song met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die lichte invloeden van de muziek van Dead Can Dance heeft en dit wordt gevolgd door "Ghunghru", een geweldige uptempo wereldmuziek song met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat halverwege metal elementen krijgt bijgevoegd en "Veil Of Illusions", een Oosters klinkend nummer met psychedelische en heavy rock elementen, dat met een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan volgen "Vighnaharta", een stevige rock song met een terugkerend ritme en een vrij langzaam tempo, die na anderhalve minuut meer snelheid krijgt en over gaat in een stukje heavy rock, "Jamunia", een uitstekende zware stevige rock song met lichte invloeden van de muziek van Dead Can Dance, tempowisselingen en een hypnotiserend terugkerend ritme en "Bound", een mix van psychedelische en heavy rock met een niet al te hoog tempo en een dreigend terugkerend ritme.
In " Shankara" schotelt Litania me weer een verrukkelijke mix van Oosterse muziek, stevige rock en Dead Can Dance invloeden met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor en in "Fading Light" krijg ik een fantastische licht psychedelische song met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, die Oosterse invloeden heeft.

"Litania" van Litania is een 8 heerlijke heavy rock plaat, die invloeden van wereldmuziek, de muziek van Dead Can Dance en Oosterse elementen bevat, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Jim Griffin - The Counterblast (Sound Effect Records, 2025) (Progressief)

Multi-instrumentalist / zanger Jim Griffin uit Limerick, Ierland bracht op 25 februari 2015 zijn debuut album "The Ranger And The Cleric" als CD in een beperkte oplage, met een met de hand gemaakte hoes, uit via Reverb Worship en als digitale download en deze werd op 15 november 2017 gevolgd door "To A Far City", die eveneens als CD in een beperkte oplage, met een met de hand gemaakte hoes plus een uniek stukje van een puzzel, via Reverb Worship en als digitale download verscheen, maar ook werd dit album als cassette in een zeer beperkte oplage van 20 stuks uitgebracht, die met de hand genummerd zijn en op 6 november 2020 verscheen zijn album "The Signal", dat 7 nummers bevat, als CD in een beperkte oplage van 100 stuks en als digitale download en hierop wordt Jim bijgestaan door: Joe Bouchard - gesproken woorden in "Thought Experiment", Evelyn Cosgrave - voordracht van haar poëem “Matter Anti-Matter” in "Spiral Staircase", Robbie Costelloe - saxofoon in "The Burden Of Knowing", PJ O’Connell - 1ste en 3de gitaar solo in "Thought Experiment" en David Colohan - Crumar Orchestrator.
Zijn album "Marginalia Suburbia" werd op 26 oktober 2023 via het Australische label Ramble Records uitgebracht als CD en als digitale download en bevat 11 nummers, waarin gebruik wordt gemaakt van veld opnames, elektronische instrumenten, Kalimba (in C major), melodica, Sleigh Bells, pauken, Pentatonische klokkenspel en akoestische gitaar loops en op 14 november 2025 verschijnt zijn album  "The Counterblast" via het Griekse label Sound Effect Records als LP in een beperkte oplage van 100stuks op blauw vinyl, als LP in een beperkte oplage van 100 stuks op zwart vinyl en dit bevat 6 nummers en als digitale download, die op Bandcamp 2 extra nummers heeft en verder is het vermelden waard, dat de gastmuzikanten Robbie Costelloe - saxofoon (track 2), Keith McCoy - drums (track 2) en David Reece - zang (track 2 en 3) meespelen.  

Het album start met " Cosmic Law And Order" waarin Jim Griffin een schitterend progressief uptempo nummer speelt, dat lichte spacerock elementen, een gesproken tekst, tempowisselingen en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en dit wordt gevolgd door "Xenocide", een geweldige progressieve rock song met een gemiddeld tempo, jaren 70 en progressieve jazz elementen, een terugkerend ritme en tempowisselingen en "A Counterblast To Astral Travel", een fantastische uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme, die iets voor de helft van het nummer in een traag tempo met een gesproken woord over gaat.
Daarna volgen "Sleeping Generation (Part 1)", een heerlijke song, die in een traag tempo begint, maar langzamerhand iets meer snelheid krijgt, dansbaar wordt en gaat swingen, "Sleeping Generation (Part 2)", een prachtige langzame progressieve melodische song met een gesproken tekst en een aanstekelijk ritme en "Sleeping Generation (Part 3)", een verrukkelijke progressieve song met een gemiddeld tempo, lichte psychedelische elementen en een terugkerend ritme.
Dan volgen de bonus nummers, waarvan de eerste "For The Dying Empire" is en hierin zet Jim Griffin me een lekker in het gehoor klinkende swingende rock song met een licht hypnotiserend terugkerend  ritme en een gemiddeld tempo voor, waarbij stil zitten niet aan de orde is en in "January Sky" krijg ik een uitstekende dansbare rock song met dance en disco gerelateerde elementen te horen, die swingt als een trein.

"The Counterblast" van Jim Griffin is een puike plaat, die vol geweldige progressieve muziek staat, waar in ontzettend van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Holly Golightly - Look Like Trouble (Damaged Goods Records, 2025) (Pop)

Holly Golightly uit Londen, Engeland, die, vanaf 1991, 4 jaar in de band Thee Headcoatees speelde, startte in 1995 haar solo carrière en woont tegenwoordig in Georgia, Amerika.
Haar solodebuut was de EP "Jiggy-Jiggy With Holly Golightly", die in 1994 via Vinyl Japan op CD en 7" vinyl verscheen, waarna er nog 17 singles van haar werden uitgebracht.
Het album debuut "The Good Things" komt uit 1995 en werd door Damaged Goods Records dat jaar op CD en als 10" vinyl uitgebracht en in 2009 als LP her uitgebracht.
Daarna volgden: "The Main Attraction" (CD, LP, Teenage Kicks, 1996), "Laugh It Up!" (CD, LP, Vinyl Japan, 1996, Damaged Goods Records, 2006), "Painted On" (CD, LP, Sympathy For The Record Industry, 1997, Damaged Goods Records, 2009), "Up The Empire" (CD, LP, Sympathy For The Record Industry, 1998), "Serial Girlfriend" (CD, LP, Damaged Goods Records, 1998), "God Don't Like It" (CD, LP, Damaged Goods Records, 2000), "Live In America" (CD, Majestic Twelve Records, 2000), "Truly She Is None Other" (CD, LP, Damaged Goods Records, 2003), "Slowly But Surely" (CD, LP, Damaged Goods Records, 2004), "Down Gina's At 3 (Live)" (CD, LP, Sympathy For The Record Industry, 2004), "Slowtown Now!" (CD, LP, Damaged Goods Records, 2015), "Live in London" (LP, Sympathy For The Record Industry, 2016), plus Billy Childish & Holly Golightly "In Blood" (CD, LP, Wabana Ore Limited, 1999), Holly Golightly & Dan Melchior "Desperate Little Town" (CD, LP, Sympathy For The Record Industry, 2000) en een sampler getiteld "3 Albums Sampler" (CDr promo, Damaged Goods Records, 2009).
Vermeldenswaardig is ook, dat ze samen met multi instrumentalist Lawyer Dave onder de naam Holly Golightly & The Brokeoffs 9 blues / Americana albums uitbracht.
Op 16 november 2018 verscheen het album "Do The Get Along With", dat 12 nummers bevat, via Damaged Goods Records op CD, LP en als digitale download en daarop bestaat de band uit: Holly Golightly - zang, Bradley Burgess - sologitaar, Ed Deegan - sologitaar, Matt Radford - dubbele bas en Bruce Brand - drums en dit werd op 17 oktober 2025 gevolgd door het album "Look Like Trouble", dat als LP en als CD via Damaged Goods Record verscheen, 10 nummers bevat en dezelfde bandleden heeft.

Het album start met "Black Tongue", waarin Holly Golightly een heerlijke pop song met een niet al te hoog tempo, jaren 60 elementen en een aanstekelijk terugkerend ritme, die gevolgd wordt door "My Get Back", een prima song met aan langzaam tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme en "It’s All", een trage song met een aanstekelijk ritme.
Dan volgen "Rolling Along", een schitterende rhythm & blues song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, "Down To One", een puike dansbare pop song met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo en "Miss Fortune", een prachtige pop song met jaren 50 elementen, een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
In "Secrets We Keep" zet Holly Golightly me een verrukkelijke mix van reggae en pop met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme voor en in "The Right Thing" krijg ik een uitstekende country song met een gemiddeld tempo te horen.
Verder volgen "Time", een lekker in het gehoor klinkende mix van reggae en pop, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en Hammond rock elementen bevat en "Sail On", een mooi langzaam instrumentaal nummer met een terugkerend ritme.

"Look Like Trouble" van Holly Golightly staat vol heerlijke pop songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad liefhebbers van de betere pop deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Dead Otter - The Sentinel (Riot Season Records, 2025) (Progressieve Rock)

Dead Otter uit Glascow, Schotland werd in 1994 al opgericht en bestaat uit: John Riddell - sologitaar, Omar Aborida - sologitaar, Gavin Riddell - basgitaar en Scott Falconer - drums, maar bracht 24 augustus 2018 pas hun eerste officiële album uit, via Riot Season Records, getiteld "Bridge Of Weird" als opvolger van hun "Pathfinder EP", die 26 oktober 2016 uit kwam.
Vermeldenswaardig is verder dat het album in een beperkte oplage van 300 stuks op gekleurd vinyl verscheen (die allemaal uitverkocht zijn) en tevens op CD en als digitale download.
Na 7 jaar gewacht te hebben brengt de band op 31 oktober 2025 hun album "The Sentinel" uit en dit verschijnt via Riot Season Records als LP in een beperkte oplage van 300 stuks op transparant lucht blauw vinyl, dat 5 nummers bevat, als CD en als digitale download, die beide een extra nummer hebben.

Het album start met "Space Shadows", waarin Dead Otter een fantastisch progressief nummer met een gemiddeld tempo en een hypnotiserend terugkerend ritme ten gehore brengt, dat een lichte trance oproept en iets meer dan 2 minuten voor het einde in een hoog tempo wordt gepeeld en gaat swingen (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Ezquerra" volgt, een progressieve bluesrock gerelateerd nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, die enkele minuten voor het einde van ritme verandert en experimentele elementen bevat.
Dan volgen "Ibises", een prachtig melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "Fact Or Fiction", een verrukkelijk progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, die enkele minuten voor het einde in een hoger tempo over gaat, waarbij de muziek gaat swingen.
In het titel nummer "The Sentinel" laat Dead Otter me genieten van een schitterend melodisch nummer met een aanstekelijk ritme en een terugkerend ritme, om voor de laatste minuten over te gaan in een bluesrock gerelateerd stukje muziek met een terugkerend ritme en in het bonus nummer "Assault And Battery" (keen cover van het Hawkwind nummer) krijg ik een uitstekende swingende uptempo spacerock song te horen, die swingt en aanzet tot dansen.

"The Sentinel" van Dead Otter is een puike plaat, die heerlijke progressieve rock nummers bevat, waar ik van begin tot einde ontzettend van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.




Review: CV Vision - Release The Beast (Bureau B Records, 2025) (Elektro / Instrumentaal / Experimenteel)

CV Vision uit Berlijn, Duitsland, is het alias van Dennis Schulze - synthesizer, bas- en sologitaar en drums.
Op 27 januari 2021 bracht hij zijn debuut album "Tropical" via het South Of North label uit, dat op 26 maart 2021 gevolgd werd door het album "Elemente" (LP en digitaal album), waarna op 16 juni 2021 het album "Insolita" werd uitgebracht, dat in een beperkte oplage op LP verscheen en eveneens als digitaal album verkrijgbaar is en op 9 juni 2023 verscheen zijn album "Im Tal Der Stutzer" via Bureau B Records als LP, als CD en als digitaal album en op 24 oktober 2025 bracht Bureau B Records zijn album "Release The Beast" uit, waarop 14 nummers staan en dit verschijnt als LP, als CD en als digitale download en op dit album krijgt hij medewerking van Uno Bruniusson - drums.

Het album start met "RTB", waarin CV Vision een experimentele elektro song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt en dit wordt gevolgd door "The Rhythm", een schitterende licht psychedelische song met een aanstekelijk dansbaar ritme en een gemiddeld tempo, die me aan de muziek van George Harrison doet denken en "Fast Intervention", een uitstekend instrumentaal dance nummer met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo.
Daarna volgen "Dungeon Drums I", een kort experimenteel elektro nummer, "Dungeon Drums II", een kort stukje krautrock met een licht hypnotiserend ritme en "Dungeon Drums III", een lekker in het gehoor klinkende elektro song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme.
In "A Memory" zet CV Vision me een prachtig instrumentaal easy listening nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, in "Nikitas Tune" krijg ik een kort rustig easy listening nummer te horen en in "Block Rock" laat hij me genieten van een korte mix van reggae en easy listening met een gemiddeld tempo.
Dan volgen "It’s K-Jazz", een uptempo progressief rock nummer met dance elementen en een aanstekelijk terugkerend ritme, "Town Talk", een prima korte uptempo song met een dansbaar ritme en "The Jam", een verrukkelijk krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiseren ritme.
Verder hoor ik "Brickwall Symphony", een langzaam instrumentaal nummer met een aanstekelijk ritme en "Go Your Way", een puike langzame song met lichte psychedelische elementen, die plotseling stopt.

"Release The Beast" van CV Vision bevat 14 uitstekende nummers met elementen uit elektro, experimentele, psychedelische en instrumentale muziek, die ik liefhebbers van 1 of meerdere van deze muzieksoorten kan aanraden eens te gaan beluisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




zondag 19 oktober 2025

Review: Mark Bogert - Antiquity Neon (Construction Records, 2025) (Symfonisch)

Sologitarist Mark Bogert is misschien het meest bekend doordat hij in de progressieve rock bands Knight Area (van 2012-2023) en Magoria (van 2019-heden) actief (was) is, maar ook speelde hij mee op het album "The Liberty Project"van Edward Reekers, speelde hij de gitaar partijen op het album "Terra Nova van de Britse band Hekz, verving hij de Engelsman John Mitchell tijdens live optredens van de Britse progressieve rock band Arena en maakte hij 2 solo albums: "A Story In Parts" (CD via FREIA Music, 2014) en "Painting The World" (CD via FREIA Music, 2016).
OP 24 oktober 2025 verswchijnt zijn derde solo album via Construction Records als LP, als CD en als digitale download en hierop spelen de volgende muzikanten mee: Ravenna Moscoso - keyboards, Stuart Hamm - basgitaar (track 2), Hanna Vis - basgitaar (track 1 en 4), Matthijs Kieboom - basgitaar (track 5 en 7), Pieter Van Hoorn - drums (track 1, 5, 7 en 9), Harmen Kieboom - drums (track 2, 3 en 6), Jan Van Emmerloot - drums (track 4) en Edward Reekers - koorzang (track 8), terwijl Mark zelf sologitaar en akoestische gitaar op alle nummers speelt en tevens basgitaar (track3, 6 en 9) en piano (track 9 en 10).

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Thermal Properties", waarin Mark Bogert een schitterend uptempo symfonisch rock nummer met een terugkerend ritme speelt, dat tot dansen uitnodigt en gevolgd wordt door "Mercury Glow", een mooi rock nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie|) en "Chemically Inactive", een lekker in het gehoor klinkend uptempo nummer, waarbij stil zitten niet aan de orde is.
Daarna volgen "Shine On You", een prachtig nummer met een gemiddeld tempo en uitstekend gitaarspel, "Specific Wavelengths", een swingend uptempo nummer en "Future Invention", een uptempo nummer, waarin Mark Bogert verder gaat met zijn technisch uitstekende gitaarspel.
In "Whisky Ä Go Go" zet hij me een prima dansbaar symfonisch rock nummer voor, in "Light Of Love" laat hij me genieten van een fantastisch akoestich nummer met een terugkerend ritme, in "Artistic Shapes" krijg ik weer zo'n uptempo symfonisch rock nummer voorgeschoteld en in "The Extinguishing Of Light" hoor ik Mark een verrukkelijk nummer met een niet al te hoog tempo spelen, dat rust uitstraalt.

"Antiquity Neon" van Mark Bogert staat vol puike energieke technische symfonische nummers, die liefhebbers zeker zullen waarderen, maar persoonlijk vind ik "Light Of Love" en "The Extinguishing Of Light" de uitschieters van de plaat, juist omdat ze afwijken van de rest van de muziek van het album.




Review: The Chemistry Set - The Tragic Fridge Magnet (Regal Crabomophone, 2025) (Psychedelisch / Spacerock / Rock)

The Chemistry Set, die in 1987 door Dave McLean en Paul Lake werd opgericht, begon eind jaren 80 te Londen, Engeland, met het maken van Neo psychedelische muziek, die via het uit Manchester afkomstige label "Imaginary" werd uitgebracht en eveneens op cassette verscheen via "Acid Tapes", dat alleen cassettes uitbracht.
Ook verschenen er via fanzines zoals Freakbeat en Bucketful Of Brains (beide uit Engeland), The Bob (Amerika), Ruta 66 (Spanje) en Sound Effects (Zweden) flexi discs van de band in de periode 1988-1990.
De band bracht iets meer dan 40 platen op de markt en speelde onder andere op het CMJ Festival te New York, in de legendarische The Marquee en The Borderline, beide te Londen en tevens in de Rough Trade platenzaak en ze traden op in de Brixton Academy met Hawkwind.
Begin jaren 90 ging de band uit elkaar om in 2008 opnieuw  te starten en in dat jaar verscheen ook hun onuitgebrachte LP "Sounds Like Painting" uit 1989, die meer dan 10.000 keer gedownload werd.
Sinds hun herstart verschenen er 3 CD's, 4 singles en kwamen er nummers van de band op 5 compilatie albums terecht.
Éen van die labels waarop hun singles verschenen, was het Engelse Fruits De Mer Records, waarvan hun eerste single binnen 48 uur na uitbrengen uitverkocht was, terwijl hun laatste er slechts 24 uur over deed om uitverkocht te raken.
In september 2014 bracht Fruits De Mer Records hun inmiddels uitverkochte box-set "7&7 Is" uit, waarin zeven 7" vinyl singles zitten en hun volgende 7" EP "Elapsed Memories", waarop 3 songs staan, is eind november 2014 verschenen via Fruits De Mer in een zeer gelimiteerde oplage van 700 stuks gekleurd vinyl, verpakt in een uitvouwbare poster hoes.
Hun album "The Endless More And More", dat 4 januari 2016 via het Regal Crabomophone label verscheen, werd op goudkleurig vinyl uitgebracht in een beperkte oplage van 600 stuks en bevat een klaphoes plus een uitvouwbare poster, terwijl de 12 songs van de LP, nieuwe en eerder op Fruits De Mer Records verschenen singles bevat.
Daarna volgden op 17 februari 2017 het digitale album "Neptune Eruptus (The Fountains Of Neptune) Remixes", op 1 december 2017 de 7" EP "Lovely Cuppa Tea" via Regal Crabomophone op gekleurd vinyl en deze bevat 3 nummers, op 8 maart 2019 de digitale EP "Firefly" plus bonus nummers en op 12 februari 2021 bracht Hypnotic Bridge Records hun 7" single "Paint Me A Dream" / "The Witch" uit.
Op 5 juni 2022 verscheen het album "Pink Felt Trip" als LP in een beperkte oplage in een roze pluizige vilten hoes met roze vilt kauwgom, posters, ansichtkaarten en een bonus CD via Regal Crabomophone (het label, dat speciaal voor de eerste uitgave van The Chemistry Set door Fruits De Mer werd gecreëerd).
Fruits De Mer Records bracht van de serie "An Introduction To" het 2CD album van The Chemistry Set uit op 9 mei 2025 en dit bevat totaal 32 nummers, waarvan er zowel op CD1 als op CD2 16 staan en op 15 december 2025 verschijnt de 7" single "The Tragic Fridge Magnet" in een beperkte oplage van 300 stuks, waarvan er van elk 150 op 2 verschillende kleuren worden geperst.

In "The Tragic Fridge Magnet" laat The Chemistry Set me genieten van een stevige uptempo rock song met een dansbaar terugkerend ritme en in "STP" krijg ik een fantastische swingende psychedelische spacerock song met een terugkerend ritme voorgezet, waarbij stil zitten geen optie is. 

"The Tragic Fridge Magnet" van The Chemistry Set bevat 2 geweldige nummers, waarvan ik het spacerock nummer "STP" persoonlijk het beste vind en ik raad elke liefhebber van de betere rock deze puike schijf dan ook sterk aan.




Sorry! Nog geen muziek beschikbaar.

Review: Deep Energy Orchestra - The Science Of Sound (7D Media, 2025) (Psychedelisch / Progressieve Jazzrock)

Deep Energy Orchestra uit Seattle, Amerika is de band van Jason Everett (Mister E) - basgitaar, Trey Gunn (King Crimson) - sologitaar, V. Selvaganesh (Shakti, Masters Of Percussion) - Indiaase percussie, Radhiker Iyer - 7 snaren viool, Joe Deninzon (Kansas) - elektrische viool, Gary Husband (John McLaughlin, Allan Holdsworth) - keyboards en drums, Adam Holzman (Miles Davis) - keyboards, die bijgestaan worden door een klassiek strijkers ensmble uit Seattle, bestaande uit: Mark Lettieri, U. Rajesh, Mahesh Vinayakram, Radhika Iyer, John Wubbenhorst en Eric “Doc” Smith, die gebruik maken van viool, alt viool en cello.
Op 1 oktober 2018 verscheen hun debuut album "Playing With Fire" als CD, als DVD en als digitale download en deze werd gevolgd door "The Return" (CD en digitale download, 21 februari 2020) en het digitale nummer "Moksha (contiguous audio)" (3 augustus 2020)
De band brengt op 24 oktober hun derde album via 7D Media ald CD en als digitale download uit, getiteld "The Science Of Sound" en dit bevat 8 nummers.

Het album start met "Morning Over Madrid", waarin Deep Energy Orchestra de muziek in een langzaam tempo met een stuk pianospel begint, dat na 2 minuten meer snelheid krijgt als de rest van de band invalt, waarna er een geweldig progresseief jazzrock nummer ontstaat, dat swingt als een trein en dit wordt gevolgd door "Dance Of The Wood Nymphs", een fantastisch swingend uptempo psychedelisch Oosters nummer, dat een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme heeft en hierbij vertolkt de sitar de hoofdrol.
Dan volgen "Captain Quirk", een uptempo progressief nummer met een terugkerend ritme dat swingt lichte mysterieuze elementen bevat en "The Dancers", een heerlijk swingend Oosters nummer met progressieve elementen en een terugkerend ritme.
In "Secrets Of Subtraction" schotelt Deep Energy Orchestra me een swingend uptempo jazzrock nummer met een terugkerend ritme voor en in "Fireflies" laat de band me genieten van een verrukkelijk uptempo progressief rock nummer met Oosterse pschedelische elementen, waarbij stil zitten geen optie is.
Verder volgen "Solar Playground", een stukje spacerock, dat na korte tijd over gaat in een progressief jazzrock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme en "Stargazing", een prima progressief folk nummer met en gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.

"The Science Of Sound" van Deep Energy Orchestra bevat 8 verrukkelijke nummers, waarin progressieve jazzrock, psychedelische rock, folk en Oosterse elementen verweven zijn en ik heb hier dan ook enorm van genoten en raad elke liefhebber van één of meerdere van deze muzieksoort deze meesterlijke schijf van harte aan.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Giöbia - X-AEon (Heavy Psych Sounds, 2025) (Progressief / Spacerock)

De Italiaanse band Giöbia uit Milaan bestaat al sinds 1997 en maakte reeds verscheidene CD's.
In 2005 was dat "Beyond The Stars", dat via het Ethnoworld label uit kwam en in 2010 verscheen "Hard Stories" via Area Pirata / Jestrai.
De band bestaat uit: Stefano "Bazu" Basurto - zang, sologitaar, sitar en bouzouki, Paolo Basurto - basgitaar, Saffo Fontana - orgel, synthesizer, viool en zang en Stefano Betta - drums en percussie.
"Introducing Night Sound" uit 2013 is hun derde plaat, die zowel op CD als op LP is uitgebracht door het Duitse Sulatron label, waarvan de eerste 500 exemplaren op oranje vinyl zijn geperst en ook hun album "Magnifier" werd door het Sulatron label zowel op CD als op LP uitgebracht, waarbij vermeldenswaardig is, dat de eerste 500 LP's op zwaar magenta vinyl zijn geperst en een inlegvel bevatten.
Vervolgens verschenen "What have you done​" / "​Silver Machine" (7" single in diverse beperkte oplages van totaal 250 stuks, 16 april 2017), "Live Freak" (LP in diverse beperkte oplages en als digitaal album, 8 juli 2017), "Plasmatic Idol" (LP in diverse beperkte oplages, CD en digitaal album, 7 februari 2020) en "Heart Of Stone" (7" single in een beperkte oplage van 200 stuks op paars vinyl, 3 juli 2020).
Tegenwoordig bestaat de band uit:  Stefano "Bazu" Basurto - zang, sologitaar, sitar en bouzouki, Paolo "Detrji" Basurto - basgitaar, Melissa Crema - orgel, synthesizer en zang en Pietro D'Ambrosio - drums.
Het split album met The Cosmic Dead, "The Intergalactic Connection: Exploring The Sideral Remote Hyperspace", dat 4 nummers bevat, waarvan 3 van Giöbia, verscheen via Heavy Psych Sounds als test persing LP in een beperkte oplage van 20 stuks, als LP in een beperkte oplage van 150 stuks op wit oranje paars vinyl, als LP in een beperkte oplage van 350 stuks op half rood half blauw vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitale download. 
Op 28 april 2023 verscheen hun album "Acid Disorder" via Heavy Psych Sounds en op 17 oktober 2025 volgt hun album "X-AEon" als test persing LP in neen zeer beperkte oplage van 10 stuks op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 100 stuks op oranje/rood vinyl, als LP in een beperkte oplage van 100 stuks op doorzichtig met rood/blauw gespetterd vinyl, als LP in een beperkte oplage van 350 stuks op water blauw vinyl, als LP op zwart vinyl, als digipack CD en als digitale download en deze is voorafgegaan door het nummer "Fractal Haze".

Het album, dat 8 nummers bevat, begint met "Voodoo Experience", waarin Giöbia een geweldig swingend uptempo spacerock nummer met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten geen optie is en dit wordt gevolgd door "Fractal Haze", een schitterent uptempo spacerock nummer met een terugkerend licht hypnotiserend ritme, dat swingt als een trein en "The Death Of The Crows", een verrukkelijke uptempo rock song met psychedelische dansbare elementen.
Daarna volgen "1976", een uitstekende psychedelische progressieve song met een gesproken tekst, een terugkerend dansbaar ritme en afwisselende tempo's en deze wordt gevolgd door "Vers Les Terres-Rouges (La Mort De La Terre)", een fantastisch progressief nummer met een licht hypnotiserend ritme, dat over gaat in "Les Ferromagnétaux (La Mort De La Terre)", een heerlijk uptempo nummer met een aanstekelijk licht hypnotiserend dansbaar ritme, dat verder gaat in "L'Eau Fugitive (La Mort De La Terre)", waarin Giöbia me een puik progressief nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend dansbaar ritme voorzet, dat doorloopt in "Dans La Nuit Éternelle (La Mort De La Terre)", een progressief nummer met een gemiddeld tempo en een enigszins dreigend ritme.

"X-AEon" van Giöbia bevat 8 lekker in het gehoor klinkende progressieve en spacerock nummers, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft gehouden en ik raad liefhebbers van deze genres deze schijf dan ook met klem aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Kreidler - Early Recordings 1994-1995 (Bureau B Records, 2025) (Krautrock)

De uit Düsseldorf, Duitsland afkomstige band Kreidler werd begin 1994 opgericht door Thomas Klein - drums, computer en elektronica, Andreas Reihse - synthesizer, computer en elektronica, Detlef Weinrich - samples, computer en elektronica en Stefan Schneider - basgitaar, computer en elektronica.
Laatstgenoemde verliet de band in 1998 om To Rococo Rot op te richten en hij werd vervangen door Alexander Paulick, die tot 2001 de nieuwe basgitarist van Kreidler werd, om in 2008 terug te keren in de band.
In 1994 verscheen het debuut album "Riva" via een klein Parijs label, waarna meer dan 20 andere uitgaven volgden, waaronder 2 live albums en 3 soundtracks plus 9 singles en EP's.
Hun uitgaven verschenen via diverse labels, zoals: En Contresens, Stewardess, Finlayson, Captain Trip, Mute, KiffSM, Wonder, italic, Bureau-B
Het album "ABC", uit 2014, dat in Tiblisi, Georgië, opgenomen werd, is de opvolger van "DEN" uit 2012 en van het album verscheen ook een film, die, net als de film clips van "DEN" door Heinz Emigholz gemaakt werd en bij de opnamen van het album "ABC" werkte Kreidler samen met het zangkoor Georgian Singers.
Zijn album "European Song" werd door het Bureau B Records label op 7 april 2017 uitgebracht in een beperkte oplage als LP, inclusief CD op goudkleurig vinyl, als LP inclusief CD, als CD en als digitale download.
Het was echter de bedoeling een heel ander album uit te brengen, want Kreidler had al een ander album opgenomen, dat klaar lag om uitgebracht te worden, waarbij de mastering sessie voor november 2016 al geboekt was, maar door de toestand in Europa en Amerika, veranderde Kreidler van idee en begon te werken aan "European Song".
Het album, dat bestaat uit 5 spontaan geïmproviseerde nummers, werd live in de studio opgenomen.
Vervolgens verschenen de digitale single "Nesindano" (3 juni 2021) en het album "Spells And Daubs" (28 januari 2022, LP, CD en digitale download) en deze zijn gevolgd door het op 12 januari 2024 verschenen zevende album van de band "Twists (A Visitor Arrives)", waarop 9 nummers staan en als LP in een beperkte oplage, als CD en als digitale download is uitgebracht. 
Op 17 oktober 2025 bracht Bureau B Records het album "Early Recordings 1994-1995" van de band uit als LP, als CD en als digitale download en dit bevat 15 nummers.

Het album begint met "Beginn/Drücken", waarin Kreidler een uitstekend licht experimenteel nummer met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en krautrock elementen ten gehore brengt, dat halverwege in een ander ritme over gaat en dit wordt gevolgd door: "Café Dello Sport", een kort nummer met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, "Glashütte Gerresheim", een experimenteel nummer van 30 seconden.
Dan volgen "Charles Wilp Fotografiert Muhammed Ali", een heerlijk uptempo nummer met krautrock elementen en een terugkerend dansbaar ritme, "Flames", een geweldig uptempo krautrock nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en "Tierfilm", een fantastisch dub nummer met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo.
In "Das Wilde Heinefeld" schotelt Kreidler me een opnieuw zo'n lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, dat lichte dub elementen heeft en hierin zitten ook voorzichtige jazz invloeden, in "Angst" krijg ik een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme te horen, dat een gesproken tekst bevat en in "Die Sexy Antwort Auf Beige" laat de band me genieten van een puik krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Daarna volgen "Anti-Car", een verrukkelijke mix van dub en krautrock, die een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme bevat, "Soft Niveau", een schitterend uptempo krautrock nummer, dat aanzet tot dansen en "Boccia", een uptempo krautrock nummer met een dansbaar terugkerend ritme.
Verder hoor ik "Sportfläche", een kort vrij licht experimenteel nummer met een gemiddeld tempo, "Bikini", een lekker swingend nummer met dub en krautrock elementen en een terugkerend ritme en "Im Betrieb (IV)", een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet.

"Early Recordings 1994-1995" van Kreidler staat vol heerlijke krautrock gerelateerde nummers, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze puike schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Thee Headcoatees - The Man-Trap Sessions EP Vol. Two (Damaged Goods Records, 2025) (Garagerock)

Thee Headcoatees was een vrouwelijke punkrock band, die in 1991 te Chatham, Kent, Engeland door Billy Childish werd opgericht als achtergrond koor voor zijn band The Headcoats, die bestond uit: Holly Golightly Smith - zang en sologitaar, Kyra LaRubia (die oorspronkelijk uit België komt en officieel Kyra De Coninck heet) - zang, Ludella Black - zang en "Bongo" Debbie Green - zang en drums.
Thee Headcoats speelden tevens als begeleidings band van Thee Headcoatees, zodat het mes aan twee kanten sneed.
De band bracht haar debuut album, "Girlsville", in 1991 uit, waarna de albums "Have Love Will Travel" (1992), "Ballad Of The Insolent Pup" (1994), "Bozstik Haze" (1997), "Punk Girls" (1997), "Here Comes Cessation" (1999) en "The Sisters Of Suave" (singles compilatie album, 1999) volgden, plus een split live LP samen met The Headcoats.
Het laatst opgenomen album "Here Comes Cessation" is echter zonder Debbie, die de band in 1998 verliet, terwijl Thee Headcoatees in 1999 mee ophield te bestaan, waarna de leden ieder hun eigen weg in de muziek gingen.
Als voorloper van hun nieuwe album "Man-Trap", dat op 14 november 2025 na 26 jaar verschijnt, brengt de band in oorspronkelijke bezetting 2 EP's uit onder de naam "The Man-Trap Sessions EP Vol. One" en "The Man-Trap Sessions EP Vol. Two", die exclusieve nummers bevat, die niet op het album zullen voorkomen en deze worden door Damaged Goods Records op 7" en als digitale download verschijnen.

"The Man-Trap Sessions EP Vol. Two" begint met het enige nummer van het album, getiteld "The Money Will Roll Right In"en hierin speelt Thee Headcoatees een heerlijke swingende rhythm & blues song, die invloeden heeft van de muziek van Bo Diddley en aanzet tot dansen en deze wordt gevolgd door "Got Sect If You Want It", een fantastische rock song met een gemiddeld tempo en garagerock elementen.
In "All Of Your Love" zet Thee Headcoatees me een prima uptempo song voor, die een terugkerend ritme heeft en in "We’re Gone" krijg ik een opnieuw een uitstekende uptempo garagerock song te horen, die een terugkerend ritme heeft en swingt.

"The Man-Trap Sessions EP Vol. Two" van Thee Headcoatees bevat 4 geweldige swingende garagerock nummers, waar ik ontzettend van genoten heb en ik raad liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Sorry! Nog geen muziek beschikbaar.


Review: The Shirts - Live (Think Like A Key Music, 2025) (Pop)

 
The Shirts uit New York, Amerika werd in 1971 opgericht en bestond tot 1984 uit: John Zeek Criscione - drums, percussie en zang, John Piccola - ritme gitaar, keyboards en zang, Arthur La Monica - Ritme gitaa, keyboards en zang, Ronald Ardito - sologitaar, keyboards en zang, Robert Racioppo - basgitaar en zang en Annie Golden - zang.
De band had 2 hits: "Tell Me Your Plans" (1978) en "Laugh And Walk Away" (1979), bracht 3 albums uit: "The Shirts" (LP, 1978, Harvest en Capitol Records), "Street Light Shine" (LP en cassette, 1979. Harvest en Capitol Records) en "Inner Sleeve" (LP en cassette, 1980, Capitol Records) en maakte de volgende 7" singles, die allemaal via Harvest werden uitgebracht: "The Shirts" (12" maxi, 1977), "Tell Me Your Plans" (1978), "Lonely Android" (1978), "Laugh And Walk Away" (1979), "Out On The Ropes" (1979), "Reduced To A Whisper" / "The Story Goes" (1979), plus de singles die via Capitol Records verschenen: "Can't Cry Anymore" (1979), "Don't You Hesitate (Hold Me)" (1979), "One Last Chance" (1979) en "Move On Groove On", dat via Think Like A Key Music in 2024 verscheen.
Tevens verschenen na het uiteen vallen van de band de CD's: "Tell Me Your Plans" (compilatie via Disky, 1998), "Only The Dead Know Brooklyn" (via The Stereo Society, 2006) en "The Tiger Must Jump" (via Rottentoof Records, 2010).
Think Like A Key Music bracht voor het eerst de volledige live opnamen als CD uit van wat hun vierde album zou zijn geweest als ze bij Capitol Records waren gebleven.

Het album, dat 14 opnamen bevat, start met "Little Bit Of Action", waarin The Shirts een lekker in het gehoor klinkende pop song met een gemiddeld tempo en een terugkerend dansbaar ritme speelt
en deze wordt gevolgd door "Nancy", een heerlijke uptempo poprock song met een aanstekelijk dansbaar ritme en "Lost In A Rhyme", een uitstekende pop song met een dansbaar ritme en een gemiddeld tempo.
Dan volgen "Don't Say Forever", een mooie pop song met een gemiddeld tempo, die tot beweging aanzet, "I Wanna Be A Rocker", een swingende uptempo song, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en "Tears Comin' Down", een prima song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme.
In "Boys Will Be Boys" zet The Shirts me een geweldige swingende uptempo rock song met een terugkerend ritme voor, in "Laura's In The Lion's Den" krijg ik opnieuw zo'n dansbare pop song met een terugkerend ritme een gemiddeld tempo te horen en in "One Of The Masses" schotelt de band me een prachtige langzame song voor, die tot schuifelen aanzet.
Daarna volgen "Love Don't Arrive", een uptempo song met een dansbaar ritme en een hoog meezing gehalte, "Whoever Thought", een vrolijk klinkende uptempo pop song met een aanstekelijk ritme en "Boomerang", een schitterende poprock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Verder volgen "Hangin' On A String", een fantastische uptempo pop song, waarbij stil zitten geen optie is en "Like A Satellite", een verrukkelijke uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme, die swingt als een trein.

"Live" van The Shirts staat vol dansbare swingende pop songs, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van de betere pop deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)




Review: The Re-Stoned - Dreams From The Outside: Stories Of The Astral Lizard Vol. 3 (Kozmik Artifactz Records, 2025) (Stoner)

Componist, gitarist en multi-instrumentalist Ilya Lipkin begon zijn muzikale carrière in diverse lokale bands, waaronder de legendarische dark-folk act Neutral en het avant-garde trio Yarche-1000-Solnts, voordat hij in 2003 zijn eigen akoestische Neo-folk ensemble Waldsone vormde.
In 2008 richtte hij te Moskou, Rusland, de band The Re-Stoned op samen met basgitarist Vladimir Nikulin en drummer Andrei Pankratov, waarin de band een muzikale combinatie maakt van spacerock, blues, psychedelische rock en power rock met melodische muzieklijnen in zeventiger jaren stijl.
Hun debuut EP "Return To The Reptiles", die in de repetitieruimte van de band werd opgenomen, werd in 2009 uitgebracht via het R.A.I.G. label in een zeer beperkte hand genummerde oplage van 100 stuks met daarop 4 nummers, waarvan er 2 op de eerste volledige CD, "Revealed Gravitation" uit 2010, in een vernieuwde versie terecht kwamen, die eveneens via R.A.I.G. verscheen.
Ook de CD "Analog" uit 2011 kwam via dat zelfde label op de markt en hun album, "Plasma" uit 2012, werd eveneens via dat label uitgebracht, terwijl het eveneens in 2012 (29 augustus) verschenen mini album "Re-Session" alleen als digitale download werd uitgebracht.
Op "Plasma" is er één en ander veranderd in de band, want Vladimir en Andrei spelen hierop niet meer mee en Ilya heeft daarom zelf de bas partijen ingespeeld, terwijl er diverse gast muzikanten aan meewerken en ook op "Re-Session V.2" uit 2013 is de band bezetting anders en speelt Ilya samen met Vasily Bartov - drums, Glenda Pescado - basgitaar en Pete Bingham - sologitaar.
Op het album "Totems", dat in 2014, precies een jaar na "Re-Session V.2" is uitgebracht, is de bezetting opnieuw anders.
Op "Totems", dat zowel op CD als in een gelimiteerde oplage van 400 stuks zwart en 100 stuks gekleurd vinyl (via het Headspin Records label) is verschenen, bestaat de band uit: Ilya Lipkin - sologitaar, basgitaar, sjamaan drum, mandola, mondharp en zang, Alexander Romanov - basgitaar, Vladimir Muchnov - drums, Evgeny (Rasputin) Tkachev - percussie en Nikolay (Mikola) Fedotov - didgeridoo, terwijl Kent Stump van de band Wo Fat in 1 nummer sologitaar speelt als gast muzikant.
Ook bracht The Re-Stoned in november van 2014 het mini album "38 Phases" als digitale download via hun eigen Rushus Records label uit, waarbij Ilya en Alexander bijgestaan worden door drummer Alexey Volnov.  
Hun volgende album "Reptiles Return" werd in 2016 via het Clostridium Records label uitgebracht en bevat 10 nummers (8 plus 2 bonus nummers), waarvan de eerste 4 nummers eerder op hun debuut EP "Return To The Reptiles" voorkomen en er 2 van de 4 verschenen tevens op het album "Revealed Gravitation" in een andere uitvoering.
Op 15 december 2017 verscheen het album "Chronoclasm" op oranje/paars marmerkleurig vinyl via Oak Island Records in een beperkte oplagen van 200 stuks en tevens in een beperkte oplage van 300 stuks op geel/blauw/zwart marmerkleurig vinyl en als her-persing in een beperkte oplage op groen marmerkleurig vinyl, waarbij aangemerkt kan worden, dat alle drie de uitgaven een promo flyer voor het volgende album bevatten.
Ook werd er een CD uitgave van het album gemaakt, maar deze had een error, waardoor de CD niet afgespeeld kon worden en de productie dus opnieuw moest worden gemaakt.
De band speelt op deze plaat in een nieuwe bezetting en bestaat uit: Ilya Lipkin - elektrische en akoestische gitaar, basgitaar en effecten, Vladimir Kislyakov - basgitaar, Yaroslav Shevchenko - drums en Evgeniy Tkachev (Rasputin) - percussie.
Op hun album "Stories Of The Astral Lizard", dat 7 nummers bevat en in juni 2018 verscheen, is de band opnieuw in een andere bezetting te horen en bestaat nu uit: Ilya Lipkin - elektrische en akoestische gitaar, basgitaar en effecten, Evgeniy Tkachev (Rasputin) - percussie en regenstok, Alexander Romanov - basgitaar, Serge Andriashin - basgitaar, Arkadly Fedotov - synthesizer en Alina Barsukova - dwarsfluit.
Kort daarna, op 3 oktober 2018, verscheen het album "Ram's Head" als digitale download, dat 17 mei 2019 via Kozmik Artifactz Records  als CD en in een beperkte oplage op gekleurd vinyl is uitgebracht, waarop de band bestaat uit: Ilya Lipkin - sologitaar en effecten, Vladimir Kislyakov - basgitaar en Maximilian Maxotsky - drums en vermeldenswaardig is nog, dat de band op 12 april 2019 een cover van het King Crimson nummer "Red" als web single uitbracht en hierop is Maximilian Maxotsky vervangen door Anton Yalovchuck. 
Op 30 september 2019 verscheen het album "10p" in een beperkte oplage op CD en DVD via Qiasum Music en tevens bracht Clostridium Records het album in een beperkte oplage als 10" LP uit en hierop is de bandbezetting: Ilya Lipkin - sologitaar, mandola, gras fluit en effecten, Vladimir Kislyakov - basgitaar en Anton Yalovchuk - drums.
Ook op het album "Thunders Of The Deep", dat 9 nummers bevat, speelt de band in deze bezetting en wordt hierop tevens bijgestaan door: Ivan Fedotov — wave drum en Ark Fedotov — synthesizer, die beide leden zijn van de band Vespero.
Clostridium Records brengt dit album op 19 november 2020 uit als LP in een beperkte oplage op 150 gram groen-blauw marmer kleurig vinyl, inclusief een stikker en een poster met handtekeningen, als LP in een beperkte oplage op 150 gram gespetterd vinyl, inclusief een stikker en een poster, als LP in een beperkte oplage op 180 gram zwart vinyl plus stikker, als CD in een beperkte oplage en als digitale download en deze werden gevolgd door de digitale singles "Sunshine Again" (18 juni 2021) en "A Legend of Transparent Flowers" (7 mei 2022).
Het album "Stories Of The Astral Lizard", dat in juni 2018 verscheen, heeft een opvolger gekregen onder de naam "Stories Of The Astral Lizard Vol.2" en deze bevat 11 nummers en is op 20 mei 2022 als 2LP in een beperkte oplage van 300 stuks op 180 gram vinyl verschenen via Kozmik Artifactz Records en als CD via Qiasum Music en tevens als digitale download en hierop speelt de band in de volgende bezetting: Ilya Lipkin – elektrische en akoestische gitaar, basgitaar, mandoline en fx, Evgeniy Tkachev (Rasputin) - percussie en cymbalen, Vladimir Kislyakov – basgitaar en Alexander Dobromyslov – dwarsfluit en klarinet.
Vervolgens verscheen op 21 oktober 2022 het album "Orange Session" in een beperkte oplage als LP en als via Clostridium Records en deze werd gevolgd door de digitale EP "Spectrum", die in eigen beheer is uitgebracht en hierop spelen Ilya Lipkin en Vladimir Kislyakov samen met Eugeniy Kudryashov – drums.
"Dreams From The Outside: Stories Of The Astral Lizard Vol. 3" is het vervolg op de 2 eerdere "Stories Of The Astral Lizard" albums en verscheen op 17 oktober 2025 als LP, waarop 8 nummers staan, in een beperkte oplage van 300 stuks op transparant oranje met rood, groen, paars gespetterd vinyl, als CD en als digitale download, die 12 nummers bevat via Kozmik Artifacz Records.

Het album start met "Sleeping On The Emerald Throne", waarin The Re-Stoned een uitstekend melodisch progressief rock nummer met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme, psychedelische elementen  en tempowisselingen speelt en deze wordt gevolgd door "Lotos", een mooi melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat rust uitstraalt en "Spiral Jam", een heerlijk nummer met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk terugkerend ritme en lichte melodische acid rock elementen.
Daarna volgen "Saikhshya Sakhyash", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en lichte acid rock elementen, "Elliptic Flowers" (bonus track), een prachtig traag melodisch nummer en "The Loom", een verrukkelijk nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme.
In "Ostara" gaat The Re-Stoned verder met het maken van hun fantastische rustige melodische muziek, in "Stellar Kaleidoskope"(bonus track) krijg ik een geweldig acid rock nummer met een gemiddeld tempo te horen, dat een terugkerend ritme en lichte funk elementen bevat en ook in "Bad Stone" ligt het tempo laag en is de muziek melodisch.
Verder volgen "Myth" (bonus track), een prima langzaam nummer met lichte Oosterse elementen, waarin de akoestische gitaar en de dwarsfluit de hoofdrol vervullen, "Prizmatic Snowflake", een  melodisch nummer met gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "Lizard Footprint #2" (bonus track), een puik stukje akoestische gitaar muziek met een niet al te hoog tempo.

"Dreams From The Outside: Stories Of The Astral Lizard Vol. 3" van The Re-Stoned is een prima plaat met schitterende melodische nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad liefhebbers van dit genre deze schijf, met wat mij betreft "Myth" als uitschieter, dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp onder recensie)




Review: Polly - Death Drive (Eigen Beheer, 2025) (Rock)

Polly uit Berlijn,, Duitsland bestaat uit: Alex B - drums, Tom P - basgitaar, akoestische gitaar en keyboards en Tina P - zang en sologitaar.
Op 8 februari 2024 bracht de band hun debuut uit met de digitale single "Strange Days"/ "Manipulator", die op 30 augustus 2024 gevolgd werd door de digitale single  "Sand" / "Either Way" en op 8 september door het digitale nummer "Death Drive", dat van hun debuut album "Death Drive" komt, op 22 september 2025 net als voorgaande uitgaven in eigen beheer verscheen en op 140 gram vinyl en als digitale download is uuitgebracht.

Het album "Death Drive", dat 5 nummers bevat, begint met "Dark", waarin Polly een mooie langzame desert song met een terugkerend ritme speelt, die na korte tijd meer snelheid krijgt en gaat swingen.
Daarna volgt "Daze", een stevige rock song met een gemiddeld tempo een aanstekelijk terugkerend ritme.
In het titel nummer "Death Drive" zet Polly me een geweldige stevige uptempo hardrock song met een terugkerend ritme voor, die swingt als een trein, jaren 70 invloeden heeft en tot dansen aanzet.
Dan volgt "Sleep", een verrukkelijke song met een gemiddeld tempo, psychedelische elementen en een aanstekelijk licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Het laatste nummer van de plaat "PDS" is nogmaals zo'n lekker in het gehoor klinkende stevige rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.

"Death Drive" van Polly bevat 5 uitstekende rock songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre dan ook aan deze puike schijf eens te gaan beluisteren om misschien wel to dezelfde conclusie te komen als ik.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)