zondag 6 juli 2025

Review: Ritual - The Hemulic Voluntary Band (Karisma Records, 2025) (Progressief)

Ritual uit Stockholm, Zweden werd in 1993 opgericht en bestaat uit: Patrik Lundström - zang en sologitaar, Fredrik Lindqvist - basgitaar, mandola, dulcimer, recorder en zang, Jon Gamble - keyboards en zang en Johan Nordgren - drums, sleutel harp (= ingetoetste viool) en zang.
De band bracht in 1995 hun debuut album "Ritual" als CD uit via Musea Records, waarna de volgende albums verschenen: "Superb Birth" (1999, CD via Ritual AB), "Think Like A Mountain" (2003, CD via Tempus Fugit), "Live" (2006, 2CD via Tempus Fugit) en "The Hemulic Voluntary Band" (2007, CD via Tempus Fugit) en ook verschenen de CD  single "Did I Go Wrong" (1999 via Ritual AB) en de CD EP "Glimpses From The Story Of Mr. Bogd" (2020 via SPV en Tempus Fugit), waarvan 3 nummers staan op het album "The Story Of Mr. Bogd - Part 1", dat op 16 augustus 2024 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage op transparant violet vinyl, als CD en als digitale download werd uitgebracht.
Op 15 augustus 2025 verschijnt de geremasterde her uitgave van "The Hemulic Voluntary Band" uit 2007 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage van 500 op transparant blauw vinyl, ,als CD en als digitale download.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met het titel nummer "The Hemulic Voluntary Band", waarin Ritual een schitterende uptempo progressieve song speelt, die een aanstekelijk vrolijk dansbaar terugekerend ritme en subtiele tempowisselingen bevat.
Daarna volgt "In The Wild", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die tempowisselingen heeft.
In "Late In November" zet Ritual me een mooie langzame song met progressieve folk invloeden en een aanstekelijk ritme voor.
Dan volgt "The Groke", een lekker in het gehoor klinkende progressieve song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Vervolgens hoor ik "Waiting By The Bridge", een progressieve song met funk elementen en tempowisselingen, die bij tijd en wijle een vrolijk hoog meezing gehalte heeft.
Verder volgt "A Dangerous Journey", een iets meer dan 26 minuten durend nummer, waarin de band met een gemiddeld tempo een fantastisch progressieve song speelt, die lichte psychedelische en folk elementen bevat en na 8 minuten verandert in een stuk muziek met elektronische folk invloeden, dat 2 minuten later in een hoger tempo gespeeld wordt, lichte melodische elementen, jazz invloeden en tempowisselingen heeft en swingt, om 7 minuten later over te gaan in een trager tempo met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en enkele minuten verder in het nummer tijdelijk te veranderen in een geweldige uptempo rock song, om even later weer terug te keren naar een gemiddeld tempo, waarin de band eindigt met folk muziek.(luister nar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"The Hemulic Voluntary Band" van Ritual is een verrukkelijke progressieve plaat, waar ik van begin tot einde ontzettend van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Phil Selvini & The Mind Warp - T.E.T.R.U.S. (Luminol Records, 2025) (Progressieve Rock)

Phil Selvini uit Bologna, Italië speelt sologitaar, mellotron, soung effecten en zingt en vormt samen met Leonardo Puglisi - drums, Davide Sebartoli - keyboards, Francesco Scordo - basgitaar en Leonardo Spampinato - sologitaar de band Phil Selvini & The Mind Warp.
De band bracht op 16 mei 2025 hun debuut album "T.E.T.R.U.S." uit via Luminol Records, waarbij "T.E.T.R.U.S." staat voor: Time.Eternal.Try.Redemption.Unique.Shine.

Het album, dat 5 nummers bevat, start met "To Make Ends Meet", waarin Phil Selvini & The Mind Warp een mooie progressieve rock song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk ritme en melodische elementen bevat en iets over de helft van het nummer over gaat in een prachtig langzaam stuk muziek. 
Dan volgt "Reverie" (Including "Cloud Nine"), een lekker in het gehoor klinkend uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat halverwege progressieve elementen krijgt bijgevoegd en de muziek gaat swingen.
In "Riding In The Fog" schotelt Phil Selvini & The Mind Warp me een uitstekende progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, die tot beweging aanzet.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "The Last 48 Hours", een schitterende langzame song met een aanstekelijk ritme, die tot schuifelen uitnodigt.
Als laatste speelt de band het meer dan 26 minuten durende fantastische nummer "The Mind Warp" en hierin begint de muziek langzaam en krijgt tijdelijk meer snelheid, om dan opnieuw langzaam te worden, weer te versnellen en invloeden van de muziek van King Crimson ("21 Century Schizoid Man") te krijgen, halverwege nogmaals in een traag tempo te veranderen en vervolgens in een gemiddeld tempo over te gaan. 

"T.E.T.R.U.S." van Phil Selvini & The Mind Warp is een verrukkelijke plaat met puike progressieve rock, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Flynotes - Cast In Stone (Eigen Beheer, 2025) (Progressief / Melodisch)

Flynotes uit St.Petersburg, Rusland bestaat uit: Natasha Bogulyan - drums, Roman Komarov - solo- en basgitaar en Timofey Yushko - keyboards.
De band bracht op 11 november 2011 hun debuut album "Our Zoo" als digitale download uit en deze werd gevolgd door: "Shiva Telescopes" (digitaal album, 12 december 2013), "The Smell Of Space" (digitaal album, 1 mei 2016), "Child In The Woods" (digitaal album, 12 april 2018), "The Goddess Of Sunrise" (beperkte oplage van 100 LP's op rood vinyl, beperkte oplage van 200 LP's op zwart vinyl, beperkte oplage van 300 CD's en als digitaal album, 28 augustus 2020), "Entertaining Geometry" (digitaal nummer, 2 juli 2021) en "Cast In Stone" (digitaal album, 3 juni 2025).

"Cast In Stone", dat 8 nummers bevat, start met "Carnival", waarin Flynotes een schitterend melodisch progressief rock nummer met wisselende tempo's speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en gevolgd wordt door "RockKing", een uitstekend swingend uptempo nummer, dat wisselende tempo's bevat en elementen uit rock in opposition heeft.
Dan volgen "Find Adventure", een heerlijk uptempo nummer met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, dat na 2 minuten in een langzamer tempo over gaat, waarbij ook de muziek verandert en verder gaat in een melodisch nummer en "We Are Experience", een stevig rock nummer met een gemiddeld tempo, dat melodische elementen heeft.
In "Aviators" laat Flynotes me genieten van een fantastisch uptempo progressief melodisch nummer met enkele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme en in "Finishing Touches"krijg ik een melodisch geweldig nummer te horen, dat een terugkerend ritme en tempowisselingen heeft.
Verder volgen "Next Fligth", een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat na iets meer dan 1 minuut verandert en een trager tempo krijgt en "Shooting Star", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo, melodische elementen en een terugkerend ritme.

"Cast In Stone" van Flynotes bevat 8 puike melodische progressieve nummers, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Babal - Running In The Gutter (Friends Of The Fish, 2025) (Progressief)

Babal uit Engeland bestaat uit: Karen Langley - zang, Rob Williams - sologitaar gitaarsynthesizer en programmering en Jon Sharp - drums.
De band bracht op 9 september 1999 hun debuut album "COLLABORATING WITH THE INEVITABLE (WISE CHILDREN)" als digitale download uit, waarna de volgende uitgaven verschenen: "THE LAW OF 3 (WISE CHILDREN)" (14 januari 2001, CD en digitale download), "BREAD AND CIRCUSES" (9 juni 2012, CD en digitale download), 
"BABAL Live at Sonic Rock Solstice 2015" (1 augustus 2015, digitale download EP), "SINGULAR ADVENTURES IN POST-MODERN CAPITALIST SOCIETY" (3 maart 2016, CD en digitale download)
"THE GAME" (14 febrair 2017, digitaal nummer), "BODY CATHEDRALS" (17 februari 2017, digitaal nummer), "THE FLYWHEEL OF LIFE" (26 maart 2017. digitaal nummer), "THE SHIRT" (6 november 2017, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (18 april 2018, LP, CD en digitale download), "GLOSSOLALIA" (20 april 2018, CD en digitale download), "THE GLACIER" (18 september 2018, digitale EP), "HANGING IN THE BALANCE" (10 oktober 2018, CD en digitale EP), "LIQUID SUNSHINE" (17 januari 2019, gratis digitaal nummer), "THE BIG EVERYTHING - EP (Part 2B of the C.O.C.T. Trilogy)" (28 februari 2019, CD en digitale download), "SUBDUCTION" (23 maart 2019, digitaal nummer), "TRANSMARGINAL INHIBITION" (5 april 2019, digitaal nummer"), "MARMADUKE POLLANTO (24 bit hi res)" (16 april 2019, digitaal nummer), "FRANK' S LAMENT" (16 januari 2020, EP, LP+EP, CD EP en digitale download), "RABBIT'S MOON" (by Kenneth Anger) - soundtrack by TRIO DIABOLIQUE (aka BABAL)" (26 januari 2020, digitaal nummer), "DREAMS FOR IMAGINARY PUPPET SHOWS ON THE RADIO" (21 augustus 2020, LP, CD en digitale download), "SPIRIT IN A MEAT SUIT" (25 maart 2021, CD en digitale download), "ZOMBIE DIARY) (16 juli 2021, gratis digitaal nummer), "BUY ME AN ACRE OF LAND" (2 september 2021, digitaal nummer), "CORKSCREW RIDER (single version)" (16 augustus 2022, digitaal nummer), "WHO WILL I BE WHEN I LEAVE?" (18 september 2022, LP, CD en digitale download), "RADICAL" (21 oktober 2023, digitaal nummer), "LIFE IS ALWAYS IN THE WILD" (18 november 2023, CD en digitale download), "LET'S GET LUCID" (18 november 2023, CD en digitale download), "LOVE SURPRISED BY WISDOM" (1 juli 2024, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (4 oktober 2024, 3 stuks test persing LP), "LIVE AT THE 20TH DREAM OF DR SARDONICUS FESTIVAL 2024" (23 oktober 2024, CD en digitale download), "ONE BIG FAMILY" (7 maart 2025, 8" lathe cut single en digitale download) en op 3 augustus 2025 verschijnt hun album "Running In The Gutter" in een beperkte oplage van 100 stuks als LP op transparant rood vinyl, als CD in een beperkte oplage van 50 stuks en als digitale download via Friends Of The Fish (een sub label van Fruits DE Mer Records) en hierop staan 6 nummer en spelen gastmuzikanten Paul Smith - akoestische basgitaar en Chris Gill - basgitaar mee.

Het album begint met "One Big Family" waarin Babal een uitstekend licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, die gevolg wordt door "The Best Restaurants", een psychedelische progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Dan volgen "The World That We Know", een prima progressief nummer met theater elementen, tempowisselingen, een aanstekelijk terugkerend ritme en "Cake Music", een lekker in het gehoor klinkende song met theater elementen, progressieve invloeden en een terugkerend ritme, die tegen het einde licht psychedelisch wordt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
In "We Shall Be Fables" zet Babal me een heerlijke song met een aanstekelijk terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo voor en in het titel nummer "Running In The Gutter" krijg ik een langzaam nummer te horen, dat een aanstekelijk ritme heeft.

"Running In The Gutter" van Babal bevat 6 prima progressieve nummers met theater invloeden en ik raad iedere liefhebber van dit genre dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.




Review: We Lost The Sea - A Single Flower (Bird’s Robe Records/ dunk!records/ Translation Loss Records/ New Noise, 2025) (Post-Rock)

We Lost The Sea uit Sydney, Australië bestaat uit: Matt Harvey - sologitaar, Mark Owen - sologitaar, Carl Whitbread - sologitaar, Kieran Elliott - basgitaar, Mathew Kelly - piano en synthesizer en Nathaniel D'Ugo - drums.
Hun debuut album "Crimea)" verscheen op 24 juli 2010 als digitale download, gevolgd door de albums "The Quietest Place On Earth" (CD, LP en dd, 1 december 2012), "Crimea (Remastered)" (beperkte oplage op 250 stuks wit/zwart vinyl en als dd, 26 april 2014), "Departure Songs" (CD en dd, 23 juli 2015) en "Departure Songs - Live at Dunk Fest 2017" (beperkte oplage van 333 stuks op turquoise met goud/zwart gespetterd, beperkte oplage van 333 stuks op goud/wit met zwart gespetterd en 333 stuks gekleurd met zwart/wit op 180 gram vinyl en als dd, 21 maart 2019).
De band bracht op 4 oktober 2019 hun album "Triumph & Disaster" via Bird's Robe Records / Dunk Records in een beperkte oplage van 500 stuks op wit / hemel blauw, in een beperkte oplage van 300 stuks op zee blauw met Halloween oranje (LP 1) en water blauw / gespetterd bruin (LP 2) en in een beperkte oplage van 150 stuks op donker paars / zee blauw met Halloween oranje / wit gespetterd 2LP vinyl uit en tevens als CD en als digitale download en in januari 2022 verscheen het album "Departure Songs" opnieuw via dit label als CD.
Op 4 juli 2025 bracht de band hun 2LP / CD "A Single Flower" in Australië als 2LP, als CD en als digitale download uit en op 22 augustus 2025 verschijnt dit ook in de rest van de wereld.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met "If They Had Hearts", waarin We Lost The Sea na een mooi rustig begin met een licht hypnotiserend terugkerend ritme het tempo langzaam opvoert, waarbij ook de muziek aanzwelt, om na 6 minuten dit in een ander ritme en traag tempo over te laten gaan.
Dan volgt "A Dance With Death", een schitterend post-rock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, die na 4 minuten in een trager tempo en ander ritme over gaat, om 3 minuten later in een uptempo stuk rock met een terugkerend ritme te veranderen.
In "Everything Here Is Black And Blinding" schotelt We Lost The Sea me een uitstekend nummer voor met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, waarin de muziek tegen het einde heftiger wordt en aanzwelt.
Daarna volgt "Bloom (Murmurations At First Light)", een prima post-rock nummer met een langzaam tempo en een aanstekelijk ritme, dat iets over de helft van  het nummer meer snelheid krijgt.
Vervolgens hoor ik "The Gloaming", een prachtig langzaam nummer, waarin het pianospel centraal staat en orkestrale muziek als achtergrond heeft.
Verder volgt "Blood Will Have Blood", een 27 minuten durend nummer, dat met langzame terugkerende tonen begint, om na 6 minuten iets meer snelheid te krijgen, waarbij de muziek uitnodigt tot dansen, totdat de band besluit weer in een trager tempo te gaan spelen, om vervolgens melodisch en in een gemiddeld tempo te worden gespeeld en roept de band voor het volgende gedeelte van het nummer een dreigende sfeer op, waarvan de laatste 2 minuten in rust gespeeld worden.

We Lost The Sea heeft me met "A Single Flower" van begin tot einde in de ban van hun geweldige post-rock weten te houden en ik raad elke liefhebber van dit genre deze meesterlijke schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




zondag 29 juni 2025

Review: Exdirectory - Vitamine (EP) (Eigen Beheer, 2025) (Progressief)

Exdirectory uit Keulen, Duitsland bestaat uit: Christopher Hermanns- drums, Jonas Hegne - orgel en elektrische piano, Philip Brand - basgitaar, Matthias Grimm- sologitaar en Nils Mauermann - sologitaar.
De band bracht op 18 december 2020 hun debuut EP "Lime, Sand & Stone Vol. 1" als digitale download uit, gevolgd door "Lime, Sand & Stone Vol. 2" (digitale EP, 8 februari 2021), "Forgotten Dreams, Forgotten Tales" (digitaal album, 27 mei 2024) en op 23 mei 2025 verscheen de digitale EP "Vitamine", waarop 3 nummers staan.

De EP start met "A", waarin Exdirectory een fantastisch swingend progressief uptempo nummer met een terugkerend ritme ten gehore brengt, dat na iets meer dan 5 minuten in een trager tempo over gaat.
Dan volgt "C", een uitstekend stuk progressieve muziek met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat halverwege meer snelheid krijgt.
In "E" krijg ik een prima nummer met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo te horen, dat subtiele tempowisselingen heeft.

"Vitamine" van Exdirectory bevat 3 geïmproviseerde progressieve nummers, die ik liefhebbers van dit genre kan aanraden deze eens te gaan beluisteren, om zelf hun oordeel over de muziek te vellen.(luister naar de EP via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Comet Gain - Letters To Ordinary Outsiders (Tapete Records, 2025) (Pop)

Comet Gain uit Londen, Engeland werd in 1992 opgericht en bestaat uit: David Christian - zang en sologitaar, Ben Phillipson - sologitaar, Anne Laure Guillain - keyboards, James Hornsey - basgitaar en Rachel Evans - zang.
Van de band verschenen sinds 1992 reeds 49 uitgaven onder de namen David Christian, waarvan "Letters To Ordinary Outsiders" de laatst uitgebracht is en deze verscheen op 6 juni 2025 via Tapete Records als LP, als CD en als digitale download en bevat 12 nummers.

Het album start met "The Ballad Of The Lives We Led", waarin Comet Gain een soort kort interview laat horen, dat na enkele seconden over gaat in een mooie pop song met ingetogen zang, een gemiddeld tempo, een gesproken tekst en een terugkerend ritme en dit nummer wordt gevolgd door "If They Can't Find The Way Then There's No Way Out", een heerlijke uptempo pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme en "Beat Of The Veins", een geweldige uptempo rock song met een aanstekelijk ritme, dat tot dansen aanzet.
Daarna volgen "We Were Paintermen", dat met een kort interview begint en vervolgens in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, "Threads!", een uitstekende pop song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en "Yeah, I Know It's A Wonderful Life, But There's Always Further You Can Fall", een fantastische pop song met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, jazz elementen en een gemiddeld tempo.
In "Do You Remember 'The Lites On The Water'" zet Comet Gain me een prachtig langzaam nummer voor, waarop het heerlijk schuifelen is, in "Danbury Road" krijg ik een schitterende song met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo te horen, die beweging oproept en in "Buildings", dat weer met een kort interview start laat de band me genieten van een prima langzame pop song met lichte country elementen en een aanstekelijk ritme.
Dan volgen "Hearts Of Scars", een lekker in het gehoor klinkende pop song, die met een gesproken tekst begint en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, "Ashtray Cult", dat eveneens met een gesproken tekst start, om na enkele seconden over te gaan in een puike pop song met een gemiddeld tempo, "Ashtray Cult", een geweldige song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Maybe One Day It'll Really Happen", een uptempo pop song met lichte progressieve elementen, een dansbaar ritme en enkele tempowisselingen.

"Letters To Ordinary Outsiders" van Comet Gain staat vol verrukkelijke pop songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: La Nouvelle Musique - La Nouvelle Musique (Friends Of The Fish, 2025) (Folk / Pop)

La Nouvelle Musique uit Londen, Engeland bestaat uit: Joanna Beck - zang, piano en basgitaar en Ian De Sylva - sologitaar en zang.
Het duo bracht op 9 december hun debuut uit met het digitale nummer "Casanova" en dit werd gevolgd door "New Gold Dream" (14 juni 2023, digitaal nummer), "La Nouvelle Musique" (12 januari 2024, digitale EP), "The Sun" (digitaal nummer, 4 mei 2024), "Time Ticks Slowly" (24 januari 2025. 7" single en digitale single) en op 30 juni 2025 brengt Friends Of The Fish (een sub label van Fruits De Mer Records) hun debuut album "La Nouvelle Musique" uit als LP en als digitale download.

Het album bevat 11 nummers en start met "The Mirror", waarin La Nouvelle Musique een prachtige langzame folk song met een terugkerend ritme speelt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), die gevolgd wordt door "New Blood", een uitstekende song met een gemiddeld tempo, jaren 60 elementen en een aanstekelijk dansbaar ritme en "Ballad Of A Broken Wing", een mooie song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme.
Dan volgen "Crazy Lady Blues", een lekker in het gehoor klinkende folk song met een niet al te hoog tempo, "Spirit Level", een heerlijke song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en "Time Ticks Slowly", een verrukkelijke folk song met een langzaam tempo en een aanstekelijk ritme.
In "Catalonia" zet La Nouvelle Musique me een song met een gemiddeld tempo voor, die zo nu en dan vrij bombastisch klinkt en een terugkerend ritme bevat, in "Polestar" krijg ik weer een prima song met een gemiddeld tempo te horen, die een aanstekelijk ritme heeft en in "Still Life" laat het duo me een puike pop song met een dansbaar ritme horen, waarbij stil zitten geen optie is.
Verder volgen "Forest Fire", een song met een vrij langzaam tempo en een aanstekelijk ritme en "Epitaph", waarin het duo opnieuw zo'n vrij rustige song met een aanstekelijk ritme ten gehore brengt, die elementen van pop en folk met elkaar verbindt.

"La Nouvelle Musique" van La Nouvelle Musique staat vol schitterende folk en pop songs, waarbij het tempo schommelt tussen langzaam en gemiddeld en ik raad iedere liefhebber van deze genres deze prima schijf dan ook zeer aan.




Review: Diego Petrini - La Materia Del Suono (AMS Records, 2025) (Progressieve Rock / Jazzrock)

Diego Petrini (drums en keyboards) uit Perugia, Italië is één van de oprichters van de progressieve rock band Bacio Della Medusa.
Hij bracht op 20 juni 2025 zijn debuut album "La Materia Del Suono" uit, dat 12 nummers bevat en via AMS Records als CD en als digitale download verschijnt en hierop krijgt hij medewerking van gast muzikanten Alvaro Fella (Jumbo) - zang (track 12), Eva Morelli - wind instrumenten, Giorgio Panico - basgitaar, Andrea Morelli - sologitaar en Claudio Ridolfi - accordeon. 

Het album, dat verdeeld is in 2 stukken, start op "L'Armonia Della Natura" met "Come In Mare Le Onde", waarin Diego Petrini na een experimenteel begin, een mooi traag stuk muziek speelt, dat door pianospel gedomineerd wordt en een melodisch ritme heeft en dit wordt gevolgd door "Alla Deriva", dat progressieve rock en pianospel met elkaar verbindt en enkele tempowisselingen heeft.
Dan volgen "Macchia Verde", een progressief nummer met een gemiddeld tempo, lichte jazz elementen, een aanstekelijk ritme en tempowisselingen en "Immagini Al Tramonto", een schitterend melodisch swingend nummer met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk ritme, tempowisselingen en lichte jazz invloeden.
In "Etere" laat Diego Petrini me genieten van een fantastisch swingend uptempo nummer met enkele tempowisselingen, dat over gaat in "Sangue Freddo" waarin hij me een heerlijk stuk melodische progressieve muziek met tempowisselingen, dat hoofdzakelijk in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.  
Deel 2 heet "Sull'Artificio Dells'Uomo" en begint in "Fragole Di Cinabro" met prachtig pianospel, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en dit wordt gevolgd door "Antropomorfa", een geweldig progressief avant garde nummer met wisselende tempo's, waarin het pianospel centraal staat, dat een vervolg krijgt in "Sublimazione", een piano jazz nummer met een gemiddeld tempo en subtiele tempowisselingen, dat swingt en iets over de helft van het nummer over gaat in een stuk progressieve muziek met folk elementen.
Daarna volgen "Mimesi", een prima nummer met een niet al te hoog tempo, dat zo nu en dan vrij bombastisch klinkt en ook hierin is de hoofdrol voor de piano, waarna Diego halverwege besluit de muziek te veranderen en over te gaan in het maken van een progressief nummer met melodische folk en symfonische elementen, "La Plastica", dat met pianospel in een hoog tempo begint, om na korte tijd over te gaan in een traag tempo en even later in een gemiddeld tempo, om dan weer versneld te worden, symfonische elementen en een terugkerend ritme te krijgen en terug naar een gemiddeld tempo te gaan en over te gaan in "Ciò Che Trascende", een progressieve rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.

"La Materia Del Suono" van Diego Petrini is een meesterlijk album dat vol progressieve nummers staat, waarin het pianospel de hoofdrol speelt en ik heb hier enorm van genoten en raad elke liefhebber van progressieve muziek dit verrukkelijke album dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno - In Fuga (AMS Records / BTF Vinyl Magic, 2025) (Progressief)

Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno uit Italië werd in 1970 opgericht door Luciano Regoli - zang en sologitaar en Nanni Civitenga - basgitaar.
Het debuut album "Per....Un Mondo Di Cristallo" verscheen op LP in 1972 via Per....Un Mondo Di Cristallo en op cassette in 1972 via Cetra.
Daarna verschenen: "Il Pittore Volante" (digitale download, 10 februari 2010), "Live in Elba" (digitale download, 1 januari 2015), "In Rock" (digitale download, 13 april 2019) en op 9 mei 2015 verscheen "In Fuga" als LP op zwart vinyl, als CD en als digitale download via AMS Records / BTF Vinyl Magic en hierop speelt Walter Martino (Goblin, Libra en vele andere bands) - drums.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met "Incubo", waarin Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno een schitterende uptempo progressieve rock song met een aanstekelijk ritme ten gehore brengt, die swingt en symfonische elementen bevat.
Daarna volgt "Mary Reilly", een geweldige licht dreigende song met een niet al te hoog tempo en een aanstekelijk ritme, die halverwege iets meer snelheid krijgt en inloeden van symfonische rock, jazz en de zang van Deep Purple bevat en bij tijd en wijle een trieste ondertoon heeft.
In "Sognando" schotelt Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno me een song voor, die in een langzaam tempo begint en na 1 minuut iets meer snelheid krijgt, waarna er een vrij heftige song ontstaat, die een dansbaar ritme heeft, waar enkele tempowisselingen in zitten.
Dan volgt "Nubiano", een fantastisch uptempo nummer met een heerlijk drums spel, dat swingt als een trein en na 3 minuten verandert in een mooi langzaam nummer, dat door het vioolspel een trieste ondertoon krijgt.
Vervolgens hoor ik "Ancora L’ombra", een prachtige progressieve melodische song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die na iets meer dan 3 minuten verandert in een stuk muziek met gesproken tekst en een traag tempo, om een minuut later over te gaan in een swingend melodisch nummer, dat na korte tijd ook verandert en de band een progressief stuk muziek met jazz en symfonische elementen speelt.
Verder hoor ik "Sandrina", een kort nummer met minimale begeleiding, een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo.

"In Fuga" van Raccomandata Con Ricevuta Di Ritorno bevat 6 uitstekende progressieve nummers, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)



 

Review: Silberstreif - Ich Suche Dein Gesicht (Bureau B Records, 2025) (Elektro / Synth Pop)

Silberstreif uit Duitsland werd in 1982 opgericht en bestond uit Buschmann - zang en Hans Plankert - keyboards. 
In 1983 bracht Sky Records hun enige EP "Ich Suche Dein Gesicht" uit en deze is op 20 juni 2025 als LP, als CD en als digitale download opnieuw verschenen via Bureau B Records en aangevuld met onuitgebrachte nummers.

Het album begint met de lange versie van het titel nummer "Ich Suche Dein Gesicht", waarin Silberstreif een heerlijke elektro song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, die tot dansen aanzet en gevolgd wordt door "Bei Dir Ist Noch Licht", een uitstekende elektro song met een aanstekelijk dansbaar ritme en een gemiddeld tempo en "Hast Du Alles Schon Vergessen", een schitterende song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend dansbaar terugkerend ritme en krautrock elementen.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgen "Jeden Tag Jede Nacht", een lekker in het gehoor klinkende song met een vrolijk dansbaar terugkerend ritme en "Ich Will Deinen Körper", een prima song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
In "Hass Oder Liebe" zet Silberstreif me opnieuw zo'n puike song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor en in de korte versie van "Ich Suche Dein Gesicht" laat het duo me nogmaals een verrukkelijke elektro song met een aanstekelijk dansbaar ritme voor.

"Ich Suche Dein Gesicht" van Silberstreif is een uitstekende plaat met heerlijke dansbare elektro / synth pop songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.




zondag 22 juni 2025

Review: Crystal Spiders - Metanoia (Ripple Music, 2025) (Jaren 70 Hardrock)

Crystal Spiders uit North Carolina, Amerika bestond in eerste instantie uit: Brenna Leath - basgitaar en Tradd Yancey - drums.
Het duo bracht hun debuut EP "Demo" in eigen beheer als CD en als cassette in een zeer beperkte oplage van 50 stuks uit, waarna het album "Molt" op 25 september 2020 verscheen via Ripple Music in een beperkte gesigneerde oplage op gerookt doorzichtig vinyl, in een beperkte oplage van 150 stuks op zwart vinyl en als digitale download.
Daarna volgde op 22 augustus 2021 de digitale Led Zeppelin cover "Communication Breakdown", een gezamenlijk project van Crystal Spiders, Ghost:Hello, Flock Of Moons en The Tenants en op 1 oktober 2021 bracht de band het album "Morieris" uit via Ripple Music als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op roze met paars en wit gemengd vinyl, dat blauw en goud gespetterd is, als LP op zwart vinyl, als CD in een beperkte oplage en als digitale download.
Op hun album "Metanoia", dat 7 nummers bevat en via Ripple Music als LP in een beperkte oplage van 300 stuks op jade marmer kleurig vinyl, als digipack CD in een beperkte oplage van 300 stuks en als digitale download verschijnt, bestaat de band uit: Brenna Leath - basgitaar en zang, Reid Rogers - sologitaar en Aaron Willis - drums en percussie

Het album start met "Torche", waarin Crystal Spiders een heerlijk stevig hardrock nummer met een gemiddeld tempo, jaren 70 invloeden, tempowisselingen en een terugkerend ritme speelt, die tot beweging aanzet en gevolgd wordt door "Blue Death", een uitstekende rock song met een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo, die na een minuut iets meer snelheid krijgt en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme bevat.
Dan volgen "Ignite", een puike swingende uptempo hardrock song, waarbij stil zitten niet aan de orde is en "Time Travel", een fantastische stevige hardrock song met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme, die iets na de helft van het nummer een tempowisseling krijgt, gaat de snelheid tijdelijk omhoog, om korte tijd later terug te keren in het begin tempo.  
In "Maslow" zet Crystal Spiders me een song met een gemiddeld tempo voor, die halverwege meer snelheid krijgt en gaat swingen, in "21" krijg ik een geweldige swingende uptempo hardrock song te horen en in "05" hoor ik de band een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme ten gehore brengen.

"Metanoia" van Crystal Spiders bevat 7 schitterende jaren 70 gerelateerde hardrock songs waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Zio Crocifisso - Campana Di Legno + Trappola Per Top (AMS Records / BTF Vinyl Magic, 2025) (Avant Garde / Progressief / Experimenteel)

Zio Crocifisso uit Italië werd in 2021 opgericht en bestaat uit: Dario Magri (Yokoano, Sho) - drums, Paolo “SKE” Botta (Yūgen, SKE, Not a Good Sign) - keyboards en Matteo Serenelli (The Appetizers) - sologitaar en bij live optredens de band is uitgebreid met basgitarist Fabio Malizia (Orbe)
De band bracht op 6 april 2024 hun debuut EP "Campana Di Legno" als digitale download uit en deze werd aangevuld met nieuwe nummers gevolgd door "Campana Di Legno + Trappola Per Top", dat op 18 mei 2025 via AMS Records / BTF Vinyl Magic als CD en als digitale download werd uitgebracht en 14 nummers bevat.

Het album begint met "L’Acconto", waarin Zio Crocifisso een kort experimenteel nummer met een gesproken tekst ten gehore brengt, die gevolgd wordt door "Arenicola", een heftig stuk uptempo muziek met tempowisselingen, heavy rock en experimentele elementen en "Speziale" (EP), een kort experimenteel nummer met een gesproken tekst en een terugkerend ritme.
Daarna volgen "Metaxu" (EP), een nummer met een gemiddeld tempo, avant garde, jazz en experimentele elementen, die halverwege over gaat in een traag tempo dat een lichte dreiging bevat en een minuut voor het einde weer meer snelheid krijgt, "Il Tramonto Dell’Occidente Si Avvicina", een prachtig melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Lievito Madre (PT. I-V) (EP), een schitterend nummer met avant garde, heavy rock en progressieve rock elementen en wisselende tempo's.
In "Buone Parole" zet Zio Crocifisso me een experimenteel nummer met een gemiddeld tempo voor, dat door de drums gedomineerd wordt, in "E Mele Fradicie" krijg ik een verrukkelijk licht hypnotiserend nummer te horen, dat een terugkerend ritme heeft en uitstekende achtergrondzang bevat en in "Margherita Legge Umberto G." (EP), een geweldige progressieve song met tempowisselingen en gesproken tekst.
Dan volgen "La Rivolta Dei Servi", een mooi avant garde nummer met een terugkerend ritme en en niet al te hoog tempo, "La Malabestia Di Calafato" (EP), een heerlijk heftig uptempo progressief rock nummer met heavy rock elementen en "Vince" (EP), een kort nummer met een terugkerend experimenteel ritme.
Verder volgen "Il Cuore Si Stanca Anche Lui", een puike progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "La Malora" (EP), een verrukkelijk progressief nummer met een gemiddeld tempo, prachtige achtergrond zang en een terugkerend ritme.

"Campana Di Legno + Trappola Per Top" van Zio Crocifisso staat vol prima nummers, die avant garde, progressieve en experimentele muziek bevatten en ik raad elke  liefhebber van deze genres dan ook aan, eens naar deze schijf te gaan luisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Turtle Skull - Being Here (Art As Carthasis / Copper Feast Records, 2025) (Neo-Psychedelische Rock)

Turtle Skull uit Sydney, Australië werd in 2017 opgericht en bestaat uit: Charlie Gradon - zang en drums, Dean McLeod - zang en sologitaar, Julian Frese - basgitaar en Ally Gradon - zang en synthesizer.
De band bracht hun debuut album "Turtle Skull" op 17 mei 2018 uit als LP en als digitale download via Art As Catharsis en deze werd gevolgd door: "Rabbit" (digitaal nummer, 17 april 2020), "Monoliths" (2LP, CD en digitale download via Art As Carthasis, 28 augustus 2020), "Heavy As Hell" (digitaal nummer, 9 februari 2024), "Apathy" (digitaal nummer, 1 november 2024) en "Into The Sun" (digitaal nummer, 27 februari 2025) als voorlopers van het op 23 mei te verschijnen album "Being Here", dat als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op baby blauw roze gevlekt vinyl, als CD en als digitale download wordt uitgebracht.

Het album begint met het titel nummer "Being Here", waarin Turtle Skull een stevige stoner song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt en deze wordt gevolgd door "Apathy", een schitterende licht psychedelische pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
Daarna volgen "Into The Sun", een heerlijke licht psychedelische song met een terugkerend ritme, een gemiddeld tempo en progressieve elementen en "Bourgeoisie", een geweldige progressieve rock song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat enigszins dreigend klinkt.
In "It Starts With Me" krijg ik een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme te horen en in "Heavy As Hell" zet Turtle Skull me een lekker in het gehoor klinkende progressieve poprock song voor, die acid rock elementen heeft.
Verder volgen "Modern Mess", een prima stoner song met mooie samenzang, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en tot schuifelen aanzet en "Moon & Tide", een fantastische rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die iets voor het einde lichtelijk experimenteel wordt.

"Being Here" van Turtle Skull is een puike rock plaat, die hoofdzakelijk met gemiddelde tempo's wordt gespeeld en aanstekelijke ritmes bevat en ik raad elke liefhebber van de betere pop en rock deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Yuka & Chronoship - Ribbon Butterfly (Cherry Red Records, 2025) (Progressief)

Yuka & Chronoship is een Japanse progressieve rock band, die in 2009 door tekstschrijfster, zangeres en keyboards speelster Yuka Funakoshi werd opgericht en verder bestaat uit: Takashi Miyazawa - sologitaar, Shun Taguchi - basgitaar en Ikko Tanaka - drums en elektrische drums.
De band liet zich muzikaal inspireren door de muziek van de progressieve rock bands uit eind jaren 70.
Hun debuut album "Water Reincarnation" verscheen in juni 2011 via het Franse Musea records label en werd in april 2013 gevolgd door "Dino Rocket Oxygen" (Musea), waarvan de hoes door Roger Dean ontworpen werd, terwijl de albums in 31 landen werden uitgebracht.
Door hun live optredens zag de band hun populariteit steeds meer groeien en werd er onder andere opgetreden in Marseille, Frankrijk tijdens het Prog Sud festival in 2013, het Festival Crescendo in 2014 te Saint Palais Sur Mer in Frankrijk en het tweedaagse Prog+1 festival te Verona, Italië in 2015.
Hun derde album, "The 3Rd Planetary Chronicles" werd 25 september 2015 door het Cherry Red Records label uitgebracht en "Ship", dat op 25 april 2018 eveneens via Cherry Red Records werd uitgebracht, is hier dus de opvolger van, waarna het 7 jaar duurde voordat hun vijfde album, dat "Ribbon Butterfly" heet, op 2 mei 2025 via Cherry Red Records werd uitgebracht. 

Het album, dat 10 nummers bevat, begint met het titel nummer "Ribbon Butterfly", waarin Yuka & Chronoship een fantastisch rustig nummer met een terugkerend ritme ten gehore brengt, dat na enkele minuten over gaat in een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme en progressieve funk elementen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit wordt  gevolgd door "Aunt Clairvoyance", een schitterend folk nummer met een gemiddeld tempo en een ritme dat tot dansen aanzet en "Children Of Yewtree", een vrolijk klinkend folk nummer met een gemiddeld tempo en elementen van progressieve rock.
Dan volgen "Hourglass Cove", een geweldig nummer met een terugkerend ritme, zware tonen, progressieve elementen en een gemiddeld tempo, "Chronofish", dat met water en wind begint, om na 1 minuut over gaat in een verrukkelijk uptempo progressief nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme en subtiele tempowisselingen en "Polar Dark", een prachtig nummer met een terugkerend ritme en melodische easy listening elementen, dat iets over de helft van het nummer symfonisch wordt.
In "Sleeping Girl In The Stained Glass" zet Yuka & Chronoship me een mooi melodisch nummer met een gemiddeld tempo voor, dat een aanstekelijk ritme bevat en in "Planetary Cleansing" krijg ik een puik progressief nummer te horen dat in een langzaam tempo gespeeld wordt, orkestrale elementen bevat, tempowisselingen heeft en halverwege tijdelijk meer snelheid krijgt, om na korte tijd terug naar het langzame tempo te keren, dat melodisch klinkt.
Verder volgen "Mummy And Daddy", een uitstekende song met een niet al te hoog tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "Do All Human Beings Dream The Same Dream?", een kort stukje keyboardsspel.

"Ribbon Butterfly" van Yuka & Chronoship staat vol heerlijke melodische progressieve nummers waar ik van begin tot einde enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Neuzeitliche Bodenbeläge - Neue Kreise (Bureau B Records, 2025) (Disco / Elektronisch)

Neuzeitliche Bodenbeläge uit Berlijn, Duitsland bestaat uit: Niklas Wandt - elektronica en Joshua Gottmanns - elektronica.
Op 2 januari 2018 bracht het duo hun 7" debuut single "Ich Verliebe Mich Nie" / "Pfleg' Mich" uit via Themes For Great Cities en deze werd gevolgd door: "Leben" (20 maart 2019, 12" EP via Themes For Great Cities), "Der große Preis" (13 november 2020, LP, CD en digitale download via Tapete Records), "Neuzeitliche Bodenbeläge - Neulust" (21 juni 2022, beperkte oplage LP en digitale download via Bandcamp), "Im Dunkeln" (20 februari 2025, digitaal nummer via BureauB Records) en op 30 mei 2025 verscheen het album "Neue Kreise" als LP, als CD en als digitale download via Bureau B Records en hierop staan 11 nummers.

Het album start met "Durchzug', waarin Neuzeitliche Bodenbeläge een geweldig elektronisch funky nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme ten gehore brengt, dat iets over de helft van het nummer in een langzaam tempo over gaat en gevolgd wordt door "Im Dunkeln", een heerlijke dansbare disco gerelateerde song met jaren 70/80 invloeden en "Jahr Um Jahr", een song met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en disco en smooth jazz elementen, die swingt als een trein.
Dan volgen "Bittere Gifte", een swingende uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, "Korsett Der Form", een prima dansbare elektro song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Nachlass Zu Lebzeiten", een uitstekende song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme.
In "Blei" zet Neuzeitliche Bodenbeläge me een schitterende song met een terugkerend ritme voor, die tot dansen aanzet, in "Kalte Asche Und Orchideen" krijg ik een verrukkelijke uptempo song met jazz en dance elementen te horen, die een terugkerend ritme bevat en beweging oproept en in het titel nummer "Neue Kreise" speelt het duo weer zo'n puike dansbare song met een gemiddeld tempo.
Verder volgen "Puma", een song met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk dansbaar ritme en een hoog meezing gehalte en "Landung", dat tot halverwege elektronische new age muziek bevat, waarna deze over gaan in een fantastisch stuk muziek met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme.

"Neue Kreise" van Neuzeitliche Bodenbeläge staat vol lekker in het gehoor klinkende elektronische muziek en disco, waarmee het duo me even terug naar de jaren 70/80 terug nam en ik raad elke liefhebber van deze muzieksoorten dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Himmelaya - Lost Horizon (Regal Crabomophone, 2025) (Krautrock / Progressieve Rock)

Himmelaya is het nieuwe project van Swordfish (Astralasia uit Engeland), Britt Rönnholm (Us and Them uit Zweden) en Jochen Oberlack (de man achter Bellerphon Records uit Dusseldorf, Duitsland).
Met hulp van vrienden en labelgenoten, zoals Nick Nicely, The Lost Stoned Pandas en Schizo Fun Addict werden 2 LP's opgenomen, die aangevuld zijn met een bonus dubbel CD waar extra nummers en remixen op staan en deze wordt op 30 juni 2025 uitgebracht via Regal Crabomophone, een sub label van Fruits De Mer Records. 

LP 1 bevat 6 nummers en start met "Bell Du Jour" waarin Himmelaya een heerlijke uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme speelt, die een gesproken tekst bevat en deze wordt gevolgd door "Black Forest", een schitterende dansbare uptempo song met een aanstekelijk terugkerend ritme en "Ashra Shirley", een fantastisch stuk progressieve muziek met krautrock elementen, een hypnotiserend terugkerend ritme en een gemiddeld tempo waarbij stil zitten geen optie is.
Dan volgen "Deutscher Herbst", een geweldige swingende uptempo song met een terugkerend ritme en krautrock elementen, "Celestial Orb", een psychedelisch nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend ritme en "Shangrilaya", dat met gesproken tekst begint, om na korte tijd een traag zwaar klinkend terugkerend ritme bijgevoegd te krijgen.
Op LP 2 begint Himmelaya de muziek met "Floh De Ho!", een verrukkelijk swingend progressief uptempo nummer met een dansbaar terugkerend ritme, waarna "Autobahn To Dusseldorf" volgt en ik een heerlijke pop song voorgeschoteld krijg, die in een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme gespeeld wordt.
In "Komets Berättelse" zet de band me een elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, dat beweging oproept, in "Nimbus Thitherward" krijg ik een nummer met een gesproken tekst, een langzaam tempo en een terugkerend ritme te horen dat lichte new age invloeden heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Metronopolis" laat de band me genieten van een fantastisch stuk krautrock, dat halverwege enkele seconden verandert om dan weer verder te gaan.

"Lost Horizon" van Himmelaya is een verrukkelijke 2LP, die vol staat met progressieve muziek en krautrock en ik heb hier dan ook met volle teugen van kunnen genieten, waardoor ik elke liefhebber van deze genres, dit meesterwerk ten zeerste kan aanraden.




Review: Colour Haze - To The Highest Gods We Know (Elektrohash Records, 2025) (Stoner)

Colour Haze uit Munchen, Duitsland, werd in 1994 opgericht en bestond toen uit: Stefan Koglek - sologitaar en zang, Christian Wiesner - basgitaar en Tim Höfer - drums.
In deze formatie bleef de band tot 1997 actief en werd het gelimiteerde debuut album "Chopping Machine" in 1995 in een oplage van 1000 stuks gemaakt en op CD door David Records uitgebracht.
In 1997 kwam Felix Neuenhoff als zanger bij de band en aan het einde van dat jaar stopte Tim Höfer en Christian Wiesner werd in augustus 1998 vervangen door drummer Manfred Merwald, die samen met basgitarist Philipp Rasthofer, Stefan Koglek en Felix Neuenhoff de nieuwe Colour Haze vormde.
Dat zelfde jaar bracht de nieuwe band het album "Seven" in een zeer beperkte oplage van 50 stuks in 1998 via Self Burn Records uit.
In mei 1999 verliet Felix de band plotseling en gingen de anderen als trio verder, waarbij Stefan de zang weer voor zijn rekening nam en de band bestaat heden ten dage nog steeds in dezelfde samenstelling.
Van 1999 tot 2015 bracht de band de volgende CD's / LP's uit: "Periscope" (limited edition CD-R (100 stuks), Toaster Records, 1999), "CO2" (CD-R (100 stuks) Monsterzero-Records, LP (450 stuks), Homegrown Records, 2000), "Ewige Blumenkraft" (CD/2LP, MonsterZeroRecords, 2002), "Los Sounds De Krauts" (2LP, Nasoni Records, 2002/2CD, Elektrohasch Records, 2003), "Flowers" (Colour Haze)/"Forrest Of Illusion" (Hypnos 69) (limited edition 10" vinyl split EP, Eletrohasch Records, 2004), "Periscope" (re-release CD/LP, Elektrohasch Records, 2004), "Colour Haze" (CD/LP, Elektrohasch Records, 2005), "Tempel" (CD/LP, Elektrohasch Records, 2006), "All" (CD/2LP, Elektrohasch Records, 2008), "Burg Herzberg Festival - Live 18.07.2008" (2CD/2LP, Herzberg Verlag, 2009), "She Said" (2CD/2LP, Elektrohasch Records, 2012), "To The Highest Gods We Know" (LP/CD, Elektrohash Records, 2015). 
Ook bracht de band enkele gelimiteerde 7" vinyl split singles uit, zoals "Reefer" uit 2001 met op kant A: Colour Haze - Reefer en op kant B: Color Cacas,  via het SwampRoomRecords uitgebracht en "Colour Haze Feat. Gas Gaint" uit 2004 (kant A: Colour Haze - Mountain, kant B: Gas Gaint - Mama Cool), via Elektrohasch Records, maar ook verschenen er nummers van de band op de verzamel CD's "A Tribute To Mr. Betonohr" ("Pulse") (Chillerlounge Records, 2002) en  "Sucking The Seventees" ("One Way Or Another") (Small Stone Records, 2007) plus het nummer "In Which The Mighty Silver Wing Leaves The Solar System, Starts Sts Old Tremendous Metagrav Drive And Jumps Into Hyperspace", op de 2CD van Psychedelic Avengers (Fünfundvierzig, 2004).
De band trad in de loop der jaren op veel grote festivals op zoals onder andere: Burg Herzberg Open Air, Wutzrock Hamburg, Stoned From The Underground, Agimont-Stoner-Festival,Emissions From The Monolith, Orange Goblin, Boris, General Tso en Roadburn en trad op in Duitsland, België, Nederland en Oostenrijk, maar ook organiseert Stefan elk jaar de Duna Jam Concert week op Sardinië, Italië en is hij oprichter en eigenaar van het Elektrohasch Records label.
Op 1 november 2021 bracht Elektrohash Records de volgende her uitgaven uit als LP, als CD en als digitale download: "Los Sounds De Krauts", "CO2", "In Her Garden", "Tempel", "She Said", "Live, VOL. 1 - Europa Tournee 2015", "Live, Vol. 2 - Duna Jam 2007", "Ewige Blumenkraft", "Periscope", "We Are" (geremasterde versie), "Colour Haze" en "All".
Daarna verschenen "Live, Vol. 3" (13 september 2022), "2004 Extended play" (13 september 2022), "Sacred"(14 september 2022), "ALL" (3 juli 2023, geremasterde versie), "In Her Garden" (20augustus 2024, geremasterde versie) en "To The Highest Gods We Know" (29 maart 2025, opnieuw bewerkte versie met een nieuwe hoes).

De nieuw bewerkte versie van "To The Highest Gods We Know" begint met "Uberall", waarin Colour Haze de muziek in een langzaam tempo begint, dat rustig wordt opgebouwd, waarna de band na enkele minuten het tempo versneld en de muziek begint te swingen.
Daarna volgt "Paradise", een swingende stonerrock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, waarin het onmiskenbare gitaarspel van Stefan de boventoon voert.
In "Call" zet Colour Haze me een song met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo voor, waarin de muziek steeds doordringender, sneller  en steviger wordt en in rust eindigt.
Dan volgt het titel nummer "To The Highest Gods We Know", een langzaam stukje met Spaanse gitaar invloeden, dat na enkele minuten meer snelheid krijgt en dan over gaat in een psychedelisch Oosters licht hypnotiserend terugkerend ritme met een gemiddeld tempo, dat tegen het einde iets sneller wordt.
Als laatste volgt "Circles, een uitstekende stonerrock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, waarbij stil zitten geen optie is.

"To The Highest Gods We Know" van Colour Haze is een fantastische stonerrock plaat, met elementen van psychedelica en ik raad iedere liefhebber van stoner en van de betere rock deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




maandag 16 juni 2025

Review: Thee Headcoats Sect - Got Sect If You Want It (Damaged Goods Records, 2025) (Garagerock / Rhythm & Blues)

Thee Headcoats Sect uit Chatham, Engeland bestaat uit de 3 leden van Thee Headcoats: Billy Childish - sologitaar en zang, Bruce Brand - drums, Johnny Tub Johnson - mondharmonica plus Keith Evans (van The Downliners Sect) - basgitaar en zang.
In 1991 bracht de band, waarin ook Don Craine (The Downliners Sect)- ritmegitaar en zang actief was, de 7" EP "Headcoats On" uit via Hangman Records en deze werd gevolgd door: "Deerstalking Men" (1996, LP en CD, Hangman's Daughter plus herpersing via Damaged Goods Records in 2006 ) en "Ready Sect Go!" (1999, LP en CD, Vinyl Japan plus herpersing via Damaged Goods Records in 2006).
Na het overlijden van Don in februari 2022 besloot de band de EP "A Tribute To Don Craine" uit te brengen als eerbetoon aan hem en deze verscheen op 11 november 2022 in een beperkte oplage op zwart vinyl via Damaged Goods Records.
Op 20 juni 2025 brengt Thee Headcoats Sect de 7" EP "Got Sect If You Want It" via Damaged Goods Records uit op zwart vinyl en hierop staan 4 nummers, waarbij het vermelden waard is, dat de hoes lijkt op de The Rolling Stones EP "Got Live If You Want It" uit 1965.

De EP begint met "Got Sect If You Want It" waarin Thee Headcoats Sect een geweldige swingende uptempo mix van garegarock en rhythm & blues met een terugkerend ritme ten gehore brengt, die gevolgd wordt door "Man Trap", een rhythm & blues song met een gemiddeld tempo die een aanstekelijk dansbaar ritme bevat.
Op kant B volgen "We're Gone", een heerlijke rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "Got Love If You Want It", een cover van Slim Harpo uit 1957, die de band ook al in 1999 uitbracht en hierin laat Thee Headcoats me genieten van een fantastische rhythm & blues song met een gemiddeld tempo, die een hoog meezing gehalte en een terugkerend ritme bevat.(luister naar een versie uit 2007 van dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)

DE EP "Got Love If You Want It" van Thee Headcoats Sect bevat 4 verrukkelijke rhythm & blues songs met jaren 60 invloeden, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.



 

Review: Custard Flux - Enter Xenon (Eigen Beheer, 2025) (Pop)

Custard Flux is project van multi-instrumentalist Gregory Curvey uit Detroit, Amerika, die het meest bekend is van zijn band The Luck Of Eden Hall.
Hij bracht op 1 juni 2018 zijn debuut album "Helium" uit als 2LP, als CD en als digitale download en deze werd gevolgd door: "Helium Box Set Bonus" (digitaal album, 1 november 2018), "Echo" (LP, CD en digitale download, 1 juli 2019), "Echo LP Bonus" (CD en digitaal album 14 maart 2020), "Oxygen" (LP, CD en digitaal album, 3 juli 2020), "Custard Flux Live In Chicago" (digitaal album, 5 mei 2023) en "Phosphorus", dat in eigen beheer werd uitgebracht en als LP in een beperkte oplage van 200 stuks op wit vinyl met een tekst vel, ansichtkaarten en een herbruikbare plastic zak, als LP in een beperkte oplage van 50 stuks op luchtblauw vinyl met een tekst vel, ansichtkaarten en een herbruikbare plastic zak, als CD in een beperkte oplage en als digitale download verscheen.
Hierop spelen de volgende muzikanten: Vito Greco - sologitaar en Portugese gitaar, Timothy Prettyman - dubbele bas, Mars Williams - saxofoon en Jay Tausig - dwarsfluit en achtergrondzang en Gregory Curvey - zang, sologitaar, harmonium, piano, klavecimbel, autoharp, drums en percussie.  
Op 7 juni 2024 verscheen het album "Einsteinium Delirium", dat 10 nummers bevat, via Friends Of The Fish als LP in een beperkte oplage van 100 stuks op 180 gram rood vinyl, als LP in een beperkte oplage op cyaan blauw en rood 180 gram vinyl, als CD in een beperkte oplage van 200 stuks en als digitale download.
Het album is vooraf gegaan door de digitale singles "Right Now Here In Time" (22 januari 2024) en "Equinox" (19 april 2024) en hierop spelen Gregory, Vito en Timothy en drummer Nick Pruett de muziek en tevens speelt gastmuzikant Andy Thompson - mellotron, maar ook verscheen het live album "Live At The 20th Dream Of Dr. Sardonicus Festival 2024" als picture disc CD en als digitale download via Sendelica op 6 september 2024 en op 1 juni 2025 bracht hij zijn album "Enter Xenon" uit als LP in een  beperkte oplage van 100 stuks op 180 gram zwart vinyl, als CD in een beperkte oplage van 100 stuks en als digitale download, dat vooraf is gegaan door de digitale singles "Opportunity Knocks" (7" via Fruits De Mer Records) en "Winter" (8 maart 2025) dat tevens in een zeer beperkte oplage van 25 stuks op 7" vinyl is uitgebracht en hierop is de bezetting als op "Einsteinium Delirium".

Het album "Enter Xenon", dat 10 nummers bevat, start met "The Escape", waarin Custard Flux een kort psychedelisch stukje met gesproken woord, dat gevolgd wordt door "Winter" een fantastische uptempo progressieve rock song met een aanstekelijk ritme, die swingt als een trein en hierbij is stil zitten niet aan de orde en na iets meer dan een minuut gaat de muziek in een trager tempo over, om na korte tijd weer sneller te worden, waarna de band deze tempowisselingen nogmaals herhaalt.
Dan volgen "Opportunity Knocks", een licht psychedelische pop song met een wisselend tempo en een terugkerend ritme, "The Oblivion Capsule", een met filmmuziek invloeden doorspekt nummer met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo en "Icy Tranquility", een heerlijke dansbare song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme.
In "Tomorrowland" schotelt Custard Flux me een lekker in het gehoor klinkende pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme voor, die een hoog meezing gehalte heeft en in "Superposition" krijg ik een prachtige song met een gemiddeld tempo te horen, die subtiele tempowisselingen heeft.
Verder volgen "Enter Xenon", een mooi nummer met filmmuziek invloeden, dat een positieve sfeer uitstraalt, "The Floating Chamber", een verrukkelijk progressief nummer met een terugkerend dansbaar ritme en een gemiddeld tempo, dat swingt als een trein en na 5 minuten verandert in een langzamer tempo met een gesproken tekst, psychedelische en symfonische elementen en eindigt met een stukje filmmuziek en in "Les Mâchoires De La Mort" laat de band me genieten van een schitterende progressieve pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die ruimtelijke elementen bevat.

"Enter Xenon" van Custard Flux bevat 10 geweldige pop songs met elementen uit filmmuziek, progressieve en psychedelische muziek, waar ik ontzettend van genoten heb en ik raad elke liefhebber van één of meerdere van deze muzieksoorten deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de youtube link onder de recensie)




Review: The Soundbyte - Still Quiet (Voices Of Wonder, 2025) (Post Metal)

The Soundbyte uit Trondheim, Noorwegen is het solo project van Trond Engum, die sinds begin jaren 90 actief is in de Noorse metal scene en vanaf 2007 muziek uitbrengt met een complete band.
Zijn debuut album "Rivers Of Broken Glass" verscheen op 6 juni 2004 als CD en als digitale download, gevolgd door de volgende uitgaven: "City Of Glass" (CD en digitale donload, 6 juni 2007), "Trilogy" (CD en digitale download, 6 juni 2012), "Solitary" (LP, CD en digitale download, 6 juni 2017) en op 30 mei 2025 bracht Voices Of Wonder zijn album "Still Quiet" als LP in een beperkte oplage, als CD en als digitale download uit en hierop bestaat zijn band uit: Trond Engum - sologitaar en elektronica, Rune Hoemsnes - drums, Sigurd Ekle - basgitaar, Geir Nilssen - keyboard, Carl Haakon Waadeland - percussie, Kirsti Huke - zang en Andreas Elvenes - zang.

Het album, dat 7 nummers bevat, start met "Floating At Distance", waarin The Soundbyte een schitterende zware mix van elektro, hardrock en jaren 80 new wave in een niet al te hoog tempo ten gehore brengt, die lichtelijk bombastisch klinkt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door het titel nummer "Still Quiet", een prachtig instrumentaal stukje klassiek aandoende gitaar muziek met een langzaam tempo.
Dan volgen "Fall Of Illusions", een fantastisch dreigend klinkend nummer met een vrij traag tempo en een terugkerend ritme, waarbij de zang met aan die van David Bowie doet denken en dit nummer gaat over in "Will You Follow", dat enkele minuten een vervolg is van het vorige nummer, maar dan verandert in een heftig experimenteel stuk muziek, dat halverwege iets meer snelheid krijgt en over gaat in een heerlijk swingend rock nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme, dat tegen het einde terugkeert naar het langzame tempo.
In "When All Is Gone" zet The Soundbyte me een geweldige mix van jaren 80 muziek en post metal met een wisselende tempo's en een aanstekelijk ritme voor, in "Can You See Me Now" krijg ik een uitstekende trage song te horen met post metal invloeden en in "Will You Find A Way" laat de band me genieten van een mooie langzame song, die zware duistere klanken bevat.

"Still Quiet" van The Soundbyte is een verrukkelijke plaat, die vol puike post metal muziek staat, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de youtube link onder de recensie)