zondag 25 februari 2024

Review: Dave McLean - Faintly Blowing (Friends Of The Fish, 2024) (Psychedelische Pop)

Dave McLean uit Londen, Engeland was één van de mede-oprichters van de band The Chemistry Set in 1987, waarin hij drumt en zingt.
Op 1 april 2024 verschijnt zijn eerste solo single "Faintly Blowing" (een cover nummer van de Engelse band Kaleidoscope uit 1969), die via Friends Of The Fish (een sub label van Fruits De Mer Records) als 8" single in een beperkte oplage wordt uitgebracht en op de A-kant de stereo versie en op de B-kant de mono versie van dit nummer bevat.

In de stereo versie van "Faintly Blowing" schotelt Dave McLean me een verrukkelijke psychedelische pop song met een gemiddeld tempo voor, die een licht hypnotiserend ritme heeft en in de mono versie hoor ik hem dit nummer nogmaals ten gehore brengen, die dezelfde uitwerking op me heeft.

"Faintly Blowing" van Dave McLean is een fantastische psychedelische song, die ik kan blijven draaien en ik raad iedere liefhebber van psychedelische muziek deze  meesterlijke 8" dan ook sterk aan; wat mij betreft verplichte kost!(luister naar de mono uitvoering van dit nummer via de youtube link onder de recensie)




Review: White Willow - Ex Tenebris (Karisma Records, 2024) (Psychedelische Folk)

White Willow uit Noorwegen bestond uit: Jan Tariq Rahman - zang, mellotron, synthesizer, keyboards, elektrische piano, blokfluit, sitar, bas- en sologitaar, effecten, elektronica, kromhoorn, kantele en clavinet, The Drummer - drums en percussie, Alexander Engebretsen - basgitaar en akoestische basgitaar, Eldrid Johansen - zang, Sara Trondal - zang, Audun Kjus -dwarsfluit, doedelzak, bodhrán en zang, Jacob C. Holm-Lupo - elektrische en akoestische gitaar en E-Bow, plus basgitaar (track 5) en Tirill Mohn - viool, plus klassieke gitaar (track 11).
Hun debuut album "Ignis Fatuus", dat in 1995 als CD via The Laser's Edge verscheen en in 2010 als 2LP door Pancromatic in een geremasterde versie met bonus nummers werd uitgebracht, verschijnt op 3 november 2023 in een geremasterde versie als LP in een beperkte oplage op oranje/blauw vinyl, als CD en als digitale download via Karisma Records en bevat 12 nummers, waarbij vermeldenswaardig is, dat ook de overige 5 albums opnieuw via dit label zullen worden her uitgebracht.
Hierop spelen de volgende gastmuzikanten mee: Trond Haakensen - bas (track 3), Kjell Viig - countertenor en solo (track 3), Terje Krognes - countertenor en tenor (track 3), Tor Tveite - tenor (track 3), Eivend Opsvik - fretless basgitaar (track 4), Susanna Calvert - akoestische gitaar (track 5), Henning Eidem - drums en percussie (track 5), Tov Ramstad - cello (track 6), Steiner Haugerud - dubbele bas (track 6), Erlend M. Saeverud - akoestische gitaar (track 7) en Carl Michael Eide - drums en percussie (track 10). 
De tweede her uitgave die via Karisma als 2LP in een beperkte oplage op transperant blauw vinyl, als CD en als digitale download verschijnt, is de opvolger van het debuut album en heet "Ex Tenebris", dat oorspronkelijk in 1997 werd uitgebracht en het was de bedoeling dat dit een solo album van Jacob C. Holm-Lupo zou worden, omdat de band uit elkaar was gegaan, maar het werd desondanks toch een nieuw White Willow album.

Het album dat 7 nummers bevat, begint met "Leaving The House Of Thanatos", waarin White Willow een geweldig progressieve folk song met een niet al te hoog tempo en invloeden van de muziek uit de jaren 70 ten gehore brengt en dit wordt gevolgd door "The Book Of Love", een prachtige folkpop song met een langzaam tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme.
Daarna volgen "Soteriology", een schitterend traag folk nummer met middeleeuwse invloeden en hemelse zang van Sara Trondal en "Helen And Simon Magus", een heerlijke rustige folk song, die na enkele minuten meer snelheid krijgt en progressieve invloeden bevat, om enkele minuten later terug te keren naar het langzamere tempo.
In "Thirteen Days" zet White Willow me opnieuw zo'n mooie rustige folk song voor, in "A Strange Procession" begint de muziek met zware drums klanken en krijg ik een traag dreigend nummer met dustere invloeden te horen en in het laatste nummer "A Dance Of Shadows", dat 14 minuten duurt, laat de band me genieten van een verrukkelijk progressief stuk muziek dat in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld, experimentele en lichte Oosterse invloeden heeft en voor de laatste 2 minuten zang bijgevoegd krijgt.

"Ex Tenebris" van White Willow is een fantastische plaat met geweldige progressieve folk, waar ik van begin tot einde enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoort deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar de eerste uitgave van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: The Galileo 7 - You, Me And Reality (Damaged Goods Records, 2024) (60's Pop)

Allan Crockford - zang en sologitaar richtte in 2009  de band The Galileo 7 op, die naar een episode van Star Trek is genoemd.
Hij was eerder actief in andere bands en enkele daarvan zijn: The Solarflares, The Prisoners, JTQ en Thee Headcoats en hij maakt ook deel uit van de band Graham Day & The Forefathers.
Samen met Viv Bonsels - orgel en zang, Mole Brooks - basgitaar en zang en Russ Baxter - drums vormde hij de eerste formatie van The Galileo 7, die uit Medway, Londen, Engeland komt en tegenwoordig bestaat uit: Allan Crockford - zang, mellotron en sologitaar, Viv Bonsels - orgel en zang, Paul Moss - basgitaar en zang en Mole Brooks - drums en zang.
The Galileo 7 bracht diverse albums en singles uit, zoals: "Are We Having Fun Yet?" (2010 via Misty Lane Records), "Staring At The Sound" (2012 via State Records), "False Memory Lane" (2014 via Fool's Paradise), "One Lie At A Time" / "The God Of Gaps" (2015 7" single via State Records), "Cruel Bird" (2016 7" single via State Records), "The Live-O-Graphic Sessions" (2016 CD album via Fool's Paradise), "Tear Your Minds Wide Open" (2017 via Damaged Goods Records), "Too Late" / "The World Looks Different Today" (2019 7" single via State Records), "There Is Only Now" (2019 via Damaged Goods Records), "Decayed" (2020 via Fool’s Paradise), "Listening To The Colours" (2021 via Spinout Nuggets Records), "Tear Your Minds Wide Open (Expanded Edition)" (2023 via Damaged Goods Records) en op 1 maart 2024 brengt de band hun album "You, Me And Reality" als LP en als CD uit via Damaged Goods Records en dit bevat 12 nummers.

Het album begint met "Can’t Go Home", waarin The Galileo 7 een heerlijke uptempo song speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door het titel nummer "You, Me And Reality", een schitterende uptempo song met een aanstekelijk vrolijk klinkend ritme, dat tot dansen aanzet en "A Quiet Place", een pop song met een gemiddeld tempo en subtiele tempowisselingen.
Daarna volgen "Slow Down", een geweldige licht psychedelische pop song met een gemiddeld tempo, eind jaren 60 invloeden en een terugkerend ritme, "I Know What I Know", een swingende uptempo song, die beweging oproept en "Rain Is Falling", een dansbare song met een gemiddeld tempo.
In "Seen Somehow" zet The Galileo 7 me een lekker in het gehoor klinkende uptempo pop song met een aanstekelijk ritme voor, in "Blind Eyes Open" krijg ik een uitstekende song met wisselende tempo's te horen en in "The Man Who Was Thursday" laat de band me genieten van een puike song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die tempowisselingen heeft.
Verder volgen "Lazy", een mooie pop song met een niet al te hoog tempo en een tempowisselingen, "A Simple Man", een verrukkelijke uptempo song met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten geen optie is en "Something In Your Eyes", een prima pop song met een gemiddeld tempo, die uitnodigt tot dansen en subtiele tempowisselingen bevat.

"You, Me And Reality" van The Galileo 7 staat vol fantastische pop songs met eind jaren 60 invloeden en ik kan elke liefhebber van jaren 60 muziek en de betere pop deze schijf dan ook zeer aanraden.




Review: Autogramm - Diana / Licht Aus (Beluga Records, 2024) (Synthy Pop / New Wave)

Autogramm uit Vancouver, Canada bestaat uit: Jiffy Marx - zang, synthesizer en gitaar, The Silo - zang, drums, synthesizer en gitaar, CC Voltage - zang, basgitaar en gitaar en Lars Von Seattle - sologitaar en zang.
De band bracht op 6 januari 2018 hun debuut uit met de digitale single "Jessica" en deze werd gevolgd door: "What R U Waiting 4?" (digitaal album, 21 september 2018), "Bad Day" / "Quiero Estar Sedado" (7" single en digitale single, 24 juni 2019), "Working Man" (digitaal nummer, 6 juli 2020), "No Rules" (digitaal album, 16 april 2021) en "Music That Humans Can Play" (album, 14 november 2023 als LP en als digitale download).
Op 6 februari 2024 verscheen hun 7" single "Diana" / "Licht Aus" via Beluga Records en deze werd eveneens als digitale download uitgebracht.

Op de A-kant, "Diana", speelt Autogramm een swingende uptempo synthy pop song met een aanstekelijk terugkerend ritme en jaren 80 invloeden, waarbij stil zitten niet aan de orde is en in de cover "Licht Aus" van Nights uit 1982 krijg ik een heerlijke dansbare song met een gemiddeld tempo te horen, die een terugkerend ritme een hoog meezing gehalte heeft.

De single "Diana" / "Licht Aus" van Autogramm bevat 2 lekker in het gehoor klinkende nummers, waarmee de band me even terug naar de jaren 80 heeft gebracht en ik raad iedere liefhebber van synthy pop en new wave deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar deze single via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Mark & The Clouds - Machines Can't Hear You (Gare Du Nord, 2024) (Pop)

Mark & The Clouds is een band uit Londen, Engeland, die door Marco Magnani - zang en sologitaar werd opgericht nadat zijn band Instant Flight op een dood spoor belandde.
Hun debuut LP "Blue Skies Opening" werd gemaakt met medewerking van  bevriende muzikanten uit heden en verleden, zoals: John O'Sullivan - basgitaar, Fabio Serrone - solo- en basgitaar, Michele Rossiello - basgitaar, Javier Ayensa - sologitaar, Ian Button - drums, Shin Okajima - drums, Tiberio Ventura - drums, Ray Fontana - keyboards, Tom Hammond - trompet en Joe Hammond - trombone.
De LP, die 30 juni 2014 verscheen en 11 nummers bevat, is in een gelimiteerde oplage van 250 stuks via Mega Dodo Records uitgebracht, waarvan de eerste 100 exemplaren vergezeld gingen van een CD, waarop 4 songs staan, die niet op de LP voor komen, terwijl de CD versie 13 nummers bevat.
Ook "Cumulus", dat 10 maart 2017 via het Mega Dodo Records label verscheen, werd zowel op LP (180 gram zwart vinyl), CD en als digitale download uitgebracht en verscheen tevens in een beperkte oplage van 100 stuks op 2CD, inclusief het optreden, dat de band tijdens het Games For May 2014 deed.
Vermeldenswaardig is ook dat er op de uitgave van de LP 11 nummers staan, terwijl de CD en digitale download 15 nummers bevatten.
De band, die tegenwoordig bestaat uit: Marco Magnani, John O'Sullivan en Shin Okajima en gastmuzikanten Tom Hammond en Joseph Hammond, bracht in eigen beheer de CD "Live At The Half Moon" op 12 november 2020 uit, die 24 mei 2015 te Putney opgenomen werd en op 22 december 2020 verscheen de digitale kerst song "Santa Claus Is Out Of Tune".
Hun album "Waves", waarop 15 nummers staan, is 14 mei 2021 via Gare Du Nord Records als CD en als digitale download verschenen en dit album werd op 19 oktober 2021 gevolgd door de 7" vinyl single "You And Me In Space" / "Clocks", die via het Amerikaanse label Hypnotic Bridge Records werd uitgebracht.
Op 8 maart 2024 brengt Gare Du Nord Records hun album "Machines Can't Hear You", waarop 17 nummers staan, als CD en als digitale download uit en hierop spelen de volgende gastmuzikanten mee: Tom Hammond - trompet (track 5, 11 en 16), Joseph Hammond - trombone (track 5, 11 en 16), Tiberio Ventura - drums (track 12), Rachel Kashi - keyboards (track 1, 14 en 15), Lucie Rejchrtova' - keyboards (track 6, 8 en 16) en Javier Ayensa - akoestische gitaar (track 2 en 6).

Het album start met "What Happened To The Future?", waarin Mark & The Clouds een lekker in het gehoor klinkende pop song met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die een vrolijk aanstekelijk dansbaar ritme heeft en gevolgd wordt door "Graves For You And Me", een geweldige swingende song met een gemiddeld tempo, waarbij stil zitten niet aan de orde is, "Underground", een mooie rustige pop song met een terugkerend ritme, die een enigszins droevige uitstraling heeft en "The World Is Falling", een heerlijke uptempo rock song, die van begin tot einde swingt en een aanstekelijk ritme heeft.
Daarna volgen "Soul Of Nature", een schitterende pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, "The Shadow", een puike song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme, "South 42 Westerly", een uitstekende uptempo song met een ritme, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en "In The Blink Of An Eye", een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
In "What Can I Do?" zet Mark & The Clouds me een dansbare song met een gemiddeld tempo voor, in "The Cry Of The Wind" krijg ik een prachtige pop song met een niet al te hoog tempo te horen, in "Swearing At The Moon" laat de band me genieten van een prima song met een gemiddeld tempo en een vrolijk klinkend aanstekelijk tempo en in "The Sun Goes Down" schotelt de band me een song met een gemiddeld tempo, waar subtiele tempowisselingen in zitten.
Dan volgen "Heart At The Speed Of Sound", een lekker klinkende song met een gemiddeld tempo, die aanzet tot dansen, "Walking Dead Man", een song met een gemiddeld tempo, die beweging oproept en "The Age Of Clowns", een fantastisch 11 minuten durend nummer met progressieve rock en melodische invloeden en een terugkerend ritme.
Verder hoor ik de bonus nummers "Robotic Man", een uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme en "Two Minds In My Head", een geweldige rock song met een.
gemiddeld tempo en lichte acid rock invloeden

"Machines Can't Hear You" van Mark & The Clouds bevat 17 verrukkelijke pop songs, waar ik van begin tot einde erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van de betere pop en rock deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Erich Zann Ensemble - Bieber Sessions (Eigen Beheer, 2024) (Acid Jazz / Neo-Kraut)

Erich Zann Ensemble uit Mainz, Duitsland bestaat uit een wisselende groep muzikanten, die onder aanvoering van Frank Incense (The Sun Or The Moon) muziek maken.
De muzikanten die op dit album spelen zijn: Frank Incense - synthesizer bas- en basgitaar, hang drum en synthesizer, Niclas Ciriacy - drums en percussie, Christoph Heimbach - saxofoon en dwarsfluit en Daniel Reck - klarinet, trompet, saxofoon, percussie, banjo, klokkenspel en e-piano.
Verder werken de volgende muzikanten op dit album mee: Oli Rüger - sologitaar, Kerstin Pfau - etherische stemmen (track 1 en 5) en Ajay Desai - tablas (track 2).
De band bracht op 12 december 2023 hun debuut album "Bieber Sessions", waarop 5 nummers staan, in eigen beheer uit als CD en als digitale download en op 8 maart 2024 verschijnt deze nogmaals, maar nu als LP.

Het album begint met "Brown Rice", dat als digitale single en als cd in een beperkte oplage van 50 stuks is verschenen en hierin speelt Erich Zann Ensemble een eentonig stuk muziek met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat na 3 minuten invloeden van jazz bijgevoegd krijgt waardoor de muziek een dansbaar wordt.
Daarna volgt "Dröhnung", een geweldig nummer met een gemiddeld tempo, waarin invloeden van krautrock, drone, jazz, experimentele en progressieve muziek met elkaar verbonden worden, die enkele minuten voor het einde over gaan in een swingend uptempo nummer met lichte Oosterse invloeden, waarbij stil zitten geen optie is.
In "La Thébaide" laat Erich Zann Ensemble me genieten van een fantastisch stuk muziek met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, dat elementen van Oosterse muziek, jazz en mysterieuze klanken bevat, die tot dansen uitnodigen.
Dan volgt "Pan Teutonia Express", eveneens zo'n verrukkelijk nummer met een gemiddeld tempo, dat iets na de helft meer snelheid krijgt, een hypnotiserend terugkerend ritme en lichte Oosterse invloeden bevat en swingt.
Als laatste hoor ik "Brown Rice (Reprise)", een heerlijke swingende uptempo song met een hypnotiserend terugkerend ritme en een hoog meezing gehalte, waarbij stil zitten geen optie is.

"Bieber Sessions" van Erich Zann Ensemble bevat 5 puike nummers, waarin verschillende muziekstijlen gecombineerd worden en ik heb hier enorm van genoten en raad elke muziekliefhebber dan ook aan om deze meesterlijke schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




zondag 18 februari 2024

Review: Psychic Lemon - The Unheimlich Kingdom (Drone Rock, 2024) (Krautrock / Drone)

Psychic Lemon werd eind 2013 te Cambridge, Kent, Engeland opgericht en bestaat uit: Andrew Briston - sologitaar, zang en keyboards, George Horler - sologitaar en zang, Andrew Hibberd - basgitaar en Martin Law - drums en percussie.
Psychic Lemon liet zich muzikaal inspireren door bands als: Goat, The Heads, Amon Düül II, Syd Barrett en Ibibio Sound Machine en trad op festivals als Strawberry Fair te Cambridge en Solstice festival te Moonhenge op, na hun eerste optreden in oktober 2014.
De band rondde de opnamen voor hun debuut album "Psychic Lemon" in december 2015 af en deze werd op 4 maart 2016 uitgebracht als digitale download en als CD.
Op hun album "Frequency Rhythm Distortion Delay", dat 12 januari 2018 via Tonzonen Records in een gelimiteerde oplage van 750 stuks op paars gespetterd 12" vinyl verscheen en tevens op zwart vinyl, maar ook als CD en als digitale download via bandcamp verkrijgbaar is, bestaat Psychic Lemon nog maar uit 3 personen, omdat George uit de band is en als gastmuzikant speelt Iain Roddick op saxofoon met het trio mee.
Op 9 februari 2018 bracht de band de EP "Live AD 2017" als digitale download uit, die 23 november 29017 live in Chelmsford opgenomen werd.
Het derde album van de band is de live opgenomen plaat "Live At The Smokehouse", dat 5 nummers bevat en 26 april 2019 via Tonzonen Records in een beperkte oplage op oranje-groen gespetterd vinyl inclusief een 8 pagina's tellend boek verscheen en tevens als CD en digitale download verkrijgbaar is, waarbij verder vermeldenswaardig is, dat het album in de voorverkoop binnen 48 uur uitverkocht was.
De opnamen van het album vonden plaats op 10 augustus 2018 in The Smokehouse te Ipswich en op de LP staan, op kant B, 2 niet eerder uitgebrachte nummers, terwijl kant A van de LP 3 nummers van hun album "Frequency Rhythm Distortion Delay" bevat.
Op 8 november 2019 verscheen het album "Freak Mamma" via Drone Rock Records, dat op 27 september vooraf werd gegaan door het gratis digitale download nummer "White Light", dat eveneens op het album staat en op 13 april 2020 heeft de band de gratis digitale download "Studio Jams Volume 1", waarop 3 nummers staan, uitgebracht, op 5 juni 2020 verscheen het gratis album "Studio Jams Volume 2", eveneens als digitale download en deze bevat 5 nummers en op 5 maart 2021 werd "Studio Jams Volume 3", waarop 3 nummers staan, als gratis download in eigen beheer uitgebracht, die al binnen 1 maand gevolgd werd door "Studio Jams Volume 4", dat 2 nummers bevat en eveneens weer in eigen beheer als digitale download is verschenen en op 3 december 2021 verscheen "Studio Jams Volume 5", dat een iets meer dan 38 minuten durend nummer bevat, als gratis download.
Op "Studio Jams Volume 6", dat 7 april 2023 in eigen beheer via Bandcamp als gratis digitaal album verscheen spelen Andrew Briston en Martin Law de 4 nummers van het album en ook op het album "The Unheimlich Kingdom", dat 29 februari via Drone Rock als LP, als CD, als cassette en als digitale download verschijnt, speelt dit duo de muziek.

Het album bevat 4 nummers en begint met "Trepanning For Gold", waarin Psychic Lemon een geweldig stuk rock muziek met een gemiddeld tempo speelt, dat een hypnotiserend terugkerend ritme heeft en een duistere uitstraling bevat.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) 
Daarna volgt "Cognitive Dissidents", een swingend uptempo nummer met een terugkerend ritme, dat acid- en spacerock invloeden bevat.
In "National Psycho Geographic" laat Psychic Lemon me genieten van een 20 minuten durend stuk krautrock dat een hypnotiserend ritme heeft, waartussen heerlijk gitaarspel met progressieve en psychedelische rock invloeden te horen is.
Als laatste speelt het duo het titel nummer "The Unheimlich Kingdom", een schitterend uptempo drone nummer met een hypnotiserend terugkerend ritme, dat beweging en een lichte trance oproept.

"The Unheimlich Kingdom" van Psychic Lemon bevat 4 verrukkelijke hypnotiserende nummers, die invloeden van drone en krautrock hebben en ik raad elke liefhebber van deze genres dit album dan ook sterk aan.