zondag 22 mei 2022

Review: Astral Magic - Magical Kingdom (Tonzonen Records, 2022) (Spacerock / Progressieve Rock)

Astral Magic uit Finland is het solo project van basgitaar speler Santtu Laakso van de in 1991 opgerichte psychedelische spacerock band Dark Sun.
Op zijn eerste solo album "Visions Of Infinity", waarop 9 nummers staan, bespeelt hij alle instrumenten zelf en krijgt daarbij hulp van gastmuzikanten Martin Weaver (ex-Dark en Wicked Lady) - sologitaar (behalve op "Ancient Mysteries", "Onboard The Spaceship" en "Creatures From Beyond"), Scott Heller - synthesizer (op "Winds Of Time") en Samuli Sailo - ukelele (op "Winds Of Time").
Het album werd via Space Rock Productions en Sapphire Records uitgebracht, als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op 180 gram marmer kleurig vinyl, die met de hand genummerd zijn, als CD in een beperkte oplage van 150 stuks, die met de hand genummerd zijn en als digitale download en vermeldenswaardig is verder, dat het album opgedragen wordt aan Sylvi Maria Laakso (23.12.1923 – 1.6.2020), de moeder van Santtu.
Op 1 maart 2022 verscheen zijn tweede solo album, getiteld "Lords Of Space", dat 10 nummers bevat, via Clostridium Records als LP in beperkte oplage, als CD in een beperkte oplage van 300 stuks, die 2 extra nummers bevat en als digitaal album en hierop spelen de volgende muzikanten: Jay Tausig - drums, viool, saxofoon, sologitaar (track1) E-bow gitaar (track 8), Vince Cory - sologitaar (track 2), Kimi Kärki - sologitaar (track 4), Mikael C. Haavisto - slogitaar (track 9 en 10), Perttu Lindberg - drums (track 1), terwijl Santtu zelf synthesizer, sequencers, solo- en basgitaar en zang voor zijn rekening neemt, waarbij verder het vermelden waard is, dat de bonus nummers oorspronkelijk op een 7" single verschenen.
Astral Magic brengt op 17 juni 2022 het album "Magical Kingdom" uit, dat 8 nummers bevat en via Tonzonen Records als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op geel met wit gespetterd vinyl met download kaart en als digitale download wordt uitgebracht en in de periode 2020-2021 door krautrock legende Eroc is opgenomen, gemixt en gemasterd.
Hierop spelen de volgende gastmuzikanten mee: Jay Tausig (Amerika) - drums, sologitaar, saxofoon en dwarsfluit, Gregory Curvey (Amerika) - sologitaar en klokkenspel, Peter Bingham (Engeland) - sologitaar, Markku Helin (Finland) - sologitaar, Anton Barbeau (Amerika) - sologitaar en Perttu Lindberg (Finland) - drums. 

Het album start met het titel nummer "Magical Kingdom", waarin Astral Magic een heerlijke symfonische progressieve rock song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en ruimtelijke invloeden bevat en gevolgd wordt door "Dimension Link", een lekker in het gehoor klinkend uptempo nummer met een terugkerend ritme en melodische invloeden, dat aanzet tot dansen.
Daarna volgen "On Hollow Land", een uptempo song met spacerock invloeden van Hawkwind en een dansbaar ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is en "Rainbow Butterfly", een prachtig melodisch nummer met een gemiddeld tempo en ruimtelijke invloeden.
In "Lost Innocence" laat Astral Magic me genieten van een puike uptempo spacerock song in de stijl van Hawkwind, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en in "The Hidden City" schotelt hij me een geweldige rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme met ruimtelijke invloeden voor.
Verder volgen "The Pale-Skinned Man", een uitstekende vrij rustige song met invloeden van het nummer "Baby It's You" van The Beatles en "Seven Planes", een schitterend instrumentaal nummer, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en melodische elektronische invloeden bevat. 

"Magical Kingdom" van "Magical Kingdom" bevat verrukkelijke melodische nummers, die invloeden van progressieve rock en spacerock bevatten en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan iedere liefhebber van deze genres.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Pigeons & The Insane Porridgemakers - Nora (Addicted Label, 2022) (Progressieve Rock)

Pigeons & The Insane Porridgemakers uit St.Petersburg, Rusland, bracht op 5 juni hun debuut album "Voyage" als digitale download uit en deze werd gevolgd door de digitale uitgaves: "While Everyone Is Sleeping" (5 april 2014 digitaal album), "Guiding Worms" (12 juni 2015 digitaal album), "Underground Room" 7 april 2018 digitaal album), "Live At Galernaya 20" (1 juli 2019 digitaal album), "At The Bottom" (20 februari 2020 digitale EP), "Mouse" (21 december 2021 digitaal nummer) en "Nora" (28 januari 2022 digitaal album).
Op "Nora" bestaat Pigeons & The Insane Porridgemakers uit: Natalya Grazhdankina - zang, Daniil Grazhdankin - zang, sologitaar, orgel en e-drums (track 2), Pavel Dombrovskiy - basgitaar, synthesizer, sologitaar (track 3, 4 en 8) en zang (track 6), Georgiy Medvinskiy - tenor en sopraan saxofoon, Valeriya Meshkova - oboe, Vladimir Polevikov - synthesizer, Liliya Akivenson - synthesizer en orgel, Alexandr Meertsuk - percussie, Gleb Pinskiy - drums (track 1, 5 en 6), Egor Egorskiy - drums (track 2, 3, 4, 7 en 8), Anatoliy Buchin - dwarsfluit (track 8) en Dmitriy Ataulin - sologitaar (track 3 en 7).

Het album, dat 8 nummers bevat, start met "Across The Sky", waarin Pigeons & The Insane Porridgemakers een heerlijke melodische song met mysterieuze Oost Europese volks invloeden in een niet al te hoog tempo ten gehore brengt, die Siberische keel zang en een aanstekelijk ritme bevat en deze wordt gevolgd door "Black Bottom", een 
fantastische progressieve rock song met een gemiddeld tempo, keel zang en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, die tegen het einde tijdelijk verandert.
Daarna volgen "Nora", een prachtige rustige song met een aanstekelijk meedein ritme en "Mouse", een geweldig swingend uptempo nummer, waarbij stil zitten geen optie is, dat keel zang bevat.
In "Kraut Moles" zet Pigeons & The Insane Porridgemakers me een schitterend swingend uptempo nummer voor, dat invloeden van Black Sabbath, ska en rock & roll heeft en subtiele tempowisselingen heeft en in "Hello, Earthlings!" krijg ik een verrukkelijke progressieve rock song in een gemiddeld tempo te horen, die tempowisselingen en psychedelisch elementen bevat en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft.
Dan volgen "In Downspouts", een uitstekende vrij rustige song met progressieve invloeden, die licht hypnotiserend klinkt en "Mold", een swingend uptempo rock nummer, dat een hoog dansbaar ritme heeft en progressieve rock invloeden bevat.

"Nora" van Pigeons & The Insane Porridgemakers staat vol puike nummers, waarmee de band me ven begin tot einde in de ban van hun muziek heeft gehouden en ik kan elke liefhebber van progressieve rock deze meesterlijke digitale schijf dan ook zeer aanbevelen.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie) 




Review: Orson Hentschel - Heavy Light (Denovali Records, 2022) (Elektronisch / Krautrock)

Orson Hentschel is een Duitse producer en componist uit Düsseldorf, die op jonge leeftijd klassieke piano leerde spelen.
Tegenwoordig componeert hij hoofdzakelijk elektronische, experimentele en film muziek en is sterk beïnvloed door de minimale muziek van Steve Reich, wat in zijn composities terug te vinden is.
Ondanks het feit, dat Hentschel een klassieke muziek opleiding deed, is dat niet in zijn werk het geval, want zijn technieken zijn verre van traditioneel en hij gebruikt voorbeelden van muziek, die in allerlei muziek voorkomt, waarbij hij samples haalt uit: soundtracks, internet, film audio tracks, muziek albums en geluid bibliotheken, die hij tot een nieuw geheel maakt, maar ook gebruikt hij zang uit de late middeleeuwen.
Hentschel ziet zichzelf daarom niet als componist, maar als multimedia artiest en zijn optredens zijn gebaseerd op een samenwerking van muziek, licht, mist en visuele effecten, waarbij hij live bijgestaan wordt door drummer Lukas Baumgart.
Zijn debuut album "Feed The Tape", waarop 8 nummers staan, werd op 26 februari 2016 via het Denovali Records label als digipack CD en op vinyl als 2LP uitgebracht, waarna in juni 2017 het album "Electric Stutter" in een beperkte oplage van 150 stuks op 180 gram zilverkleurig vinyl en als CD en digitale download volgde en op 26 januari 2018 verscheen de EP "Facades" via dat zelfde label als CD, 10" vinyl EP en als digitale download.
Vermeldenswaardig is dat de oorspronkelijke Duitse tekst van Orson bij de nummers in het Koreaans door Danhee Joe vertaald werd en tevens op de plaat wordt  gesproken.
Op 27 mei 2022 brengt het Denovali Records label zijn nieuwe album "Heavy Light" uit, dat 8 nummers bevat, als LP, als CD en als digitale download.

Het album start met "Vibe", waarin Orson Hentschel een heerlijk langzaam nummer ten gehore brengt, dat na enkele minuten meer snelheid krijgt en over gaat in een stuk krautrock, dat aanzet tot dansen en dit wordt gevolgd door "Antenna Window", een fantastisch uptempo krautrock nummer met dance invloeden en een terugkerend licht hypnotiserend ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna volgen "Stream Flash", een uitstekend zwaar klinkend avant garde nummer met filmmuziek en dance invloeden, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en het titel nummer "Heavy Light", een schitterend nummer in een niet al te hoog tempo speelt, dat begint met een eentonig elektronisch geluid en een terugkerend drums ritme en halverwege krautrock invloeden krijgt bijgevoegd waardoor de muziek dansbaar wordt en doordat ook het tempo iets opgevoerd wordt, weet hij hiermee een hypnotiserend effect te creëren.
In "New Walk" zet Orson Hentschel me een een prachtig rustig nummer met lichte filmmuziek en avant garde invloeden voor en in "Flow" krijg ik een uptempo nummer met een terugkerend dansbaar ritme te horen, dat krautrock en dance elementen herbergt en enkele minuten voor het einde een trager tempo en avant garde invloeden krijgt.
Verder volgen "Midnight Unrest", een puik dance nummer met een terugkerend hypnotiserend ritme, een gemiddeld tempo en lichte experimentele invloeden en "Exit Drift", een verrukkelijk krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een hypnotiserend ritme, dat een licht trance teweeg brengt, dat iets voor de helft van het nummer experimentele dance invloeden krijgt bijgevoegd, waardoor de muziek verandert en meer dance georiënteerd wordt, om in het laatste stuk te gaan in een vrij rustig tempo, waarin de muziek ruimtelijke elektronische invloeden krijgt.

"Heavy Light" van Orson Hentschel is een geweldig album, waar ik erg van genoten heb en ik kan elke liefhebber van krautrock en elektronische muziek deze schijf dan ook zeer aanbevelen.(luister naar de eerste 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Lydsyn – To Syge Skud (Bad Afro Records, 2022) (Psychedelische Pop)

Lydsyn uit Kopenhagen, Denemarken werd tijdens de Covid 19 periode opgericht en bestaat uit: Uffe Lorenzen - zang en sologitaar, Palle Demant - basgitaar en Jens Eyde - drums.
Palle en Jens behoorden oorspronkelijk tot de begeleidingsband van Uffe tijdens zijn live optredens, maar vormen tegenwoordig ook de studio band.
Lydsyn bracht op 3 september hun exclusieve debuut single "Kat Ser Kat" via Bad Afro Records uit in een beperkte oplage van 500 stuks op 7" vinyl.
Op 20 mei 2022 verschijnt de digitale single "To Syge Skud" via alle digitale kanalen, als voorloper van het debuut album "Lydsyn", dat op 23 september 2022 wordt uitgebracht via Bad Afro Records.

In "To Syge Skud" laat Lydsyn me genieten van een geweldige swingende uptempo psychedelische pop song, die in het Deens gezongen wordt en een aanstekelijk terugkerend ritme heeft, waarbij stil zitten niet aan de orde is en ik kijk dan ook verlangend uit, om het complete album te horen en raad iedere liefhebber van deze muzieksoort dit digitale nummer dan ook aan.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Dätcha Mandala - The Last Drop (Mrs Red Sound, 2022) (Rock)

Dätcha Mandala uit Bordeaux, Frankrijk werd in 2009 opgericht en bestaat uit: Nicolas Sauvey - zang, basgitaar, akoestische gitaar en mondharmonica, Jérémy Saigne - sologitaar en zang en Jean-Baptiste Mallet - drums en zang.
In de loop der jaren trad de band meer dan 550 keer op in landen zoals: Amerika, Canada, Italië, Nederland, Duitsland, Spanje, Zwitserland en Slovenië en speelde samen met onder andere: Les Insus, The Bellrays, Radio Moscow, The Datsuns, Mars Red Sky, DeWolff, Angelo Moore, Samsara Blues Experiment, Endless Boogie, 7 Weeks, Shaka Ponk, The Cosmic Dead, Bob Wayne en The Dictators.
Dätcha Mandala bracht in 2016 hun debuut EP "Anâhata" uit, waarna op 10 november 2017 hun debuut album "ROKH" als digitale download in eigen beheer en als LP op zwart vinyl en als CD via Mrs Red Sound verscheen en deze zou op 24 april 2020 gevolgd worden door "Hara", eveneens via Mrs Red Sound en als CD en digitale download worden uitgebracht, maar door het corona virus werd deze datum uitgesteld tot 5 juni 2020.
Op 20 mei 2022 is hun EP "The Last Drop", waarop 5 nummers staan, via Mrs Red Sound verschenen als CD en als digitale download.

De EP begint met "Janis", waarin Dätcha Mandala een stevige rock song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk ritme heeft en tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "L.A. Hippie", een heerlijke uptempo rock song met een dansbaar terugkerend ritme.
Daarna volgt "I & You", een uitstekende dansbare poprock song met enkele tempowisselingen, die vrij commercieel is en lekker in het gehoor klinkt. 
In "Carry On" zet Dätcha Mandala me een prachtige pop song in de stijl van Crosby, Stills, Nash & Young voor, die een gemiddeld tempo heeft en invloeden van de jaren 70 bevat.
Als laatste volgt "Hit & Roll" en hierin krijg ik een geweldige swingende uptempo rock song voorgeschoteld, die hardrock en rock & roll invloeden heeft en subtiel tempowisselingen bevat.

"The Last Drop" van Dätcha Mandala is een puike EP, die prima rock nummers bevat, waarvan ik de uitschieter "Hit & Roll" vind en ik raad iedere liefhebber van de betere rock dan ook aan eens naar deze schijf te gaan luisteren.(luister naar de EP via de bandcamp link onder de recensie)



 

Review: Cities Of Mars - Cities Of Mars (Ripple Music, 2022) (Rock)

Cities Of Mars uit Gothenburg, Zweden werd in 2015 opgericht en bestaat uit: Daniel Palm - zang, basgitaar en synthesizer, Christoffer Norén - zang en sologitaar en Johan Aronstedt - drums, percussie, achtergrondzang en FX.
De band bracht op 14 augustus 2015 hun debuut uit met de digitale single "Cyclopean Ritual​/​The Third Eye" en deze werd gevolgd door: "Celestial Mistress" (8 april 2016 CD, 7" EP en digitale EP), "Temporal Rifts" (29 september 2017 LP en digitaal album), "The Horologist" (5 april 2019 LP, CD en digitaal album) en op 20 mei 2022 verscheen "Cities Of Mars" als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op zwart in rood met wit gespetterd vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitaal album via Ripple Music.

"Cities Of Mars", dat 8 nummers bevat, is een concept album en begint met "Before The Storm", waarin Cities Of Mars een heerlijk licht dreigend nummer in een niet al te hoog tempo speelt, waarna "Towering Graves (Osmos)" volgt, een prachtige vrij trage song met een aanstekelijk terugkerend ritme.
Daarna volgen "The Prophet (Methusalem)", een uitstekende mix van pop en doom, die in een vrij rustig tempo wordt gespeeld, "Song Of A Distant Earth (Hathra)", een mooie rustige pop song met ingetogen zang en lichte folk invloeden, die minimale begeleiding heeft en "A Dawn Of No Light (Chthon)", een puike uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme en een terugkerend ritme en enkele tempowisselingen.
In "The Dreaming Sky (Anur)" zet Cities Of Mars prima song in een gemiddeld tempo voor, die een aanstekelijk ritme heeft en tempowisselingen bevat en lichte progressieve rock invloeden bevat, in "Reflected Skyline (Sarraqum)" krijg ik opnieuw een prachtige rustige pop song te horen, die schitterende samenzang bevat en in "The Black Shard (Bahb-Elon)" laat de band me genieten van een fantastische rock song met een gemiddeld tempo met lichte progressieve invloeden, die subtiele tempowisselingen heeft en iets over de helft van het nummer melodische rock invloeden krijgt.

"Cities Of Mars" van Cities Of Mars bevat 8 lekker in het gehoor klinkende nummers met een niet al te hoog tempo, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van de betere rock deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)



 

Review: Black Lung - Dark Waves (Heavy Psych Records, 2022) (Stoner)

Black Lung uit Baltimore, Amerika werd in 2014 opgericht door Elias Schutzman - drums, Dave Cavalier - sologitaar en zang en Adam Bufano - sologitaar.
De band bracht in 2014 hun debuut album "Black Lung", in 2016 gevolgd door "See The Enemy" dat via Noisolution Records uitgebracht werd en door het album "Ancients" uit 2019, waarna gitarist Adam Bufano uit de band ging en vervangen werd door Dave Fullerton en ook kwam basgitarist Mac Hewitt het trio versterken.
Op 27 mei 2022 brengt Black Lung hun album "Dark Waves" uit, dat 8 nummers bevat, via Heavy Psych Records en dit verschijnt als test persing LP in een zeer beperkte oplage van 15 stuks op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 150 stuks op zwart wit rood vinyl, als LP in een beperkte oplage van 450 stuks op paars vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitaal album.

Het album start met "Demons", waarin Black Lung een heerlijke stevige stonerrock song met een gemiddeld tempo speelt, dat een terugkerende ritme heeft en enigszins dreigend overkomt en dit nummer wordt gevolgd door het titel nummer "Dark Waves", een uitstekende hardrock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die halverwege verandert, waarbij de muziek langzaam en melodisch wordt, om vlak voor het einde in een stevig snel tempo over te gaan.
Daarna volgen "The Cog", een lekker in het gehoor klinkende mix van progressieve bluesrock en pop, die subtiele tempowisselingen heeft en "Awaken", een prachtige rock song met een niet al te hoog tempo en melodische en progressieve invloeden.
In "Hollow Dreams" zet Black Lung me een vrij zwaar stonerrock nummer in een traag tempo voor, dat subtiele tempowisselingen heeft en in "Death Grip" krijg ik een puike rock song met lichte acid rock invloeden in een gemiddeld tempo te horen, die in een aanstekelijk ritme wordt gespeeld.
Verder hoor ik "The Path", een mooi rustig melodisch nummer, dat iets na de helft van het nummer geleidelijk meer tempo en tegen het einde acid rock invloeden krijgt en "Mud King", een geweldig rock nummer met een gemiddeld tempo en acid rock invloeden, dat na enkele minuten gaat swingen, om iets over de helft van het nummer terug langzamer te worden, waarbij de muziek hardrock invloeden krijgt.

"Dark Waves" van Black Lung is een uitstekende plaat met lekkere stevige muziek, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van stoner en de betere rock dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar 3 nummer van dit album via de bandcamp link onder de recensie)