zondag 17 september 2023

Review: The Cyclist Conspiracy - Mashallah Plan (Subsound Records, 2023) (Progressief / Pschedelisch)

The Cyclist Conspiracy uit Belgrado, Servië, is een collectief dat tegenwoordig bestaat uit: Svetlana Spajić - zang, Marija Lončar - zang, Dragana Fidanov - zang, Rajna Vuletić - zang, Marija Drezgić - zang, Jelena Velimirović - zang, Nikola Urošević - sologitaar, Damjan “Beli” Brkić - sologitaar, Miloš Vukčević - basgitaar, Miloš Miljković - darbuka en gitaar, El Miryami Mariachi- trompet, saxofoon en trombone, Uroš Kiš - drums en Ivan Simeunović - viool.
De band bracht hun debuut digitale EP "A Night At Café Constantinople" op 9 april 2015 in eigen beheer uit (her persing via Ammonite Records) en deze werd gevolgd door: "Mashallah Plan: Virility" (digitale EP via Trashmouth, 9 december 2016), "El Beso Della Muerte" (digitale EP via Inverted Spectrum, 11 februari 2019) en "Giftopoula" (EP in eigen beheer, 31 december 2020).
Op 13 oktober 2023 brengt Subsound Records hun album "Mashallah Plan" uit als LP in een beperkte oplage van 200 stuks op zwart vinyl, als LP in een beperkte oplage van 100 stuks op doorzichtig wit vinyl, als test persing LP in een zeer beperkte oplage van 5 stuks op zwart vinyl gestoken in een witte hoes en als digitale download.

Het album, dat 7 nummers bevat start met "The Great Staurocycle", waarin The Cyclist Conspiracy een fantastisch progressief psychedelisch nummer met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, dat een aanstekelijk ritme bevat en gevolgd wordt door "Virility", een heerlijk progressief nummer met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en invloeden van de jaren 70 muziek, dat enkele minuten voor het einde van ritme verandert.
Daarna volgen "The Blood Of The Lamb", een schitterend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk swingend terugkerend licht hypnotiserend ritme en Balkan invloeden en "Bicyclism And Theology Excerpt", een kort licht psychedelisch nummer.
In "Deneb" zet The Cyclist Conspiracy een geweldig psychedelisch nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend licht hypnotiserend ritme voor, dat vlak voor het einde van het nummer progressieve jazz invloeden krijgt, in "Holy Maps Of Axum" laat het collectief me genieten van een uitstekend swingend stuk muziek, dat een terugkerend ritme heeft en in "Simorgh" krijg ik weer zo'n verrukkelijk swingend stuk muziek te horen, dat een terugkerend ritme en progressieve en psychedelische invloeden bevat.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)

"Mashallah Plan" van The Cyclist Conspiracy staat vol puike psychedelische progressieve muziek, waar ik vanaf de begin tonen van heb genoten en ik raad liefhebbers van deze muzieksoorten dit album dan ook zeer aan.




Review: Jordsjø - Salighet (Karisma Records, 2023) (Symfonische Folk)

Jordsjø uit Oslo, Noorwegen bestaat uit: multi-instrumentalist Håkon Oftung (Tusmørke, Black Magic) - zang, dwarsfluit, keyboards, solo- en basgitaar en Kristian Frøland - drums en percussie.
Het duo bracht hun debuut album "Jordsjø" op 9 september 2015 uit als cassette en als digitaal album, waarna de volgende uitgaves verschenen: "Jordsjø II" (22 februari 2016, cassette en digitaal album), "Songs From The Northern Wasteland" (11 juli 2016, split cassette met Breidablik (Noorwegen)en digitaal album), "Jord" (27 januari 2017, LP, CD, cassette en digitaal album), "Jordsjø Compilation" (6 augustus 2018, 2LP, 2CD en digitaal album), "Nattfiolen" (21 december 2018, digitaal demo nummer), "Nattfiolen" (24 mei 2019, LP, CD en digitaal album), "Pastoralia" (7 mei 2021, LP, CD en digitaal album) en "Jord Sessions", dat op 25 november 2022 als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op rood vinyl, als CD met bonus nummer "Nattfiolen Suite" en digitaal album via Karisma Records verscheen.
Op 6 oktober 2023 verschijnt het album "Salighet" via Karisma Records als LP in een beperkte oplage op transparant vinyl en als digitaal album en deze is vooraf gegaan door de digitale singles "Sankeren" (11 augustus 2023) en Ura (8 september 2023).

Het album, dat 7 nummers bevat, start met "Invokasjon", waarin Jordsjø een schitterende mix van symfonische rock en folk ten gehore brengt, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld, invloeden van de jaren 70 progrock heeft en tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Sankeren", een fantastisch nummer, dat uptempo begint, maar na korte tijd verandert in een rustige folk song, die iets voor de helft van het nummer meer snelheid en symfonische rock invloeden krijgt, waarbij de muziek gaat swingen, om na enkele minuten weer in een rustige song over te gaan en vlak voor het einde opnieuw sneller te worden.
Daarna volgen "Salighet I", een prachtig langzaam folk nummer, dat na enkele minuten iets meer snelheid en symfonische invloeden krijgt en een aanstekelijk ritme heeft, om iets voor het einde nog meer snelheid te krijgen en "Salighet II", een swingende mix van symfonische rock en folk met een vrolijk aanstekelijk ritme, dat aanzet tot dansen en iets voor het einde in een langzamer tempo over gaat.
In "Ura" zet Jordsjø me een heerlijke symfonische folk song met een gemiddeld tempo voor, die een vrolijk dansbaar ritme heeft, in "Danseritualer Fra Jordsjø – Prosesjon & Ekstase" laat het duo me genieten van een verrukkelijk swingend melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Stjernestigen", een mooi langzaam nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme.

"Salighet" van Jordsjø is een puike plaat, die vol symfonische folk nummers staat, waar ik erg van genoten heb en ik kan liefhebbers van dit genre deze schijf dan ook van harte aanbevelen.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Zone Six - Full Mental Jacket (Sulatron Records, 2023) (Krautrock / Spacerock)

De Duitse band Zone Six werd in 1997 door multi-instrumentalist Dave Schmidt - basgitaar, synthesizer en mellotron en Hans-Peter Ringholz - sologitaar opgericht, die samen met Claus Bühler - drums en keyboards en Jodi Barry - zang de band vormde.
In deze samenstelling verscheen in 1998 hun debuut CD "Zone Six" via het Early Birds Records label, waarna de band in een nieuwe formatie, in 2003, hun tweede CD "Any Noise is Intended” werd uitgebracht via het Sunhair Records label en behalve uit: Dave, Hans-Peter en Claus, bestond uit: Rusty Viltz - keyboards en Martin Schorn - synthesizer.
In 2004 verscheen, via hetzelfde label de CD “Psychedelic Scripture” in een beperkte oplage van 500 stuks, gevolgd in 2005 door de CD/2LP “Live Wired 2004”, die door Nasoni Records verscheen, waarbij de vinyl uitgave een beperkte oplage had van 500 stuks, waarvan 400 op zwart en 100 op gekleurd vinyl en de band opnieuw in een ander bezetting te horen was; Dave - basgitaar, Martin - synthesizer, Julius-K - sologitaar en Walt Jahn (DJ Shiva) - drums en djembé.
Vervolgens verschenen de CD-R "live at Burg Herzberg festival 2006" (beperkte oplage van 100 stuks hand genummerd) in 2007 via Sulatron Records, de CD “10 Years of Aural Psychedelic Journeys - Rare & Unreleased” via Sulatron Records (alle muzikanten van de eerste 10 jaar plus Ben Coydog - lap-steel gitaar), de gelimiteerde CD-R (100 stuks) "live at Yellowstock 2011", waarin de band in een nieuwe bezetting optrad (Dave - sologitaar, Martin - synthesizer, Paul Pott - basgitaar, Komet Lulu - fuzz basgitaar en Alex - drums), 2 uitgaven van de CD-R (beide beperkt tot een oplage van 100 stuks) "Live At Sulatron Label Night, Fulda, 2011" met weer een andere bezetting (Dave, Martin, Komet Lulu en Paul plus Rainer Neeff - sologitaar) en "Untertassen" (digitaal album, 14 november 2011, waarvan track 3 ""Rollatorcat" op vinyl verscheen via Kerntonschall Records).
Daarna volgden de CD/LP "A Split Thing" (Vespero and Zone Six) op het Transubstans Records label, waarbij de LP uitgave een beperkte oplage van 300 stuks had en Zone Six met 1 nummer op het album staat en de LP "Alien Rocket Flight 2 festival 2011" (gelimiteerd tot 500 stuks), dat via het Kerntonschall Records label verscheen, met daarop 1 nummer van Zone Six (Dave, Komet Lulu en Rainer).
Vermeldenswaardig is ook, dat de band in 1998 optrad met Hawkwind leden Nik Turner - saxofoon en dwarsfluit en Huw Lloyd-Langton - sologitaar en tevens met Abdul - drums, Jens - saxofoon, Bime - zang en Michaela - zang en onder andere te zien was op Burg Herzberg open-air, Yellowstock (Geel, België) en op de Hawkfan meeting.
De band kwam, na 11 Jaar geen studio album te hebben gemaakt, in 2015 terug met hun CD "Love Monster" en speelt in een nieuwe bezetting, waarbij de band bestaat uit: Dave Schmidt (ook wel bekend als Sula Bassana) - drums en keyboards (voorheen basgitaar), Komet Lulu - basgitaar, Rainer Neeff - sologitaar en Martin Schorn (ook wel bekend als Modulfix) - synthesizer.
Op het album "Forever Hugo", dat live in de "Graf Hugo" te Feldkirch, Oostenrijk, is opgenomen bestaat de band in dezelfde bezetting als op "Love Monster", echter zonder Martin Schorn.
Het album, waarop slechts 2 nummers staan, verscheen 28 april 2017 in een beperkte oplage van 500 stuks op gespetterd vinyl via het Deep Distance Recordings label.
In 1997 verscheen er, in een zeer beperkte oplage, een cassette van het eerste officiële CD album uit 1998, zonder de zang en deze werd op 6 oktober 2017 in een beperkte oplage van 500 stuks op 180 gram groen vinyl en tevens op zwart vinyl en op CD her uitgebracht.
Vermeldenswaardig is nog, dat de 2 lange nummers in één nacht in de oefenruimte van de band The Butlers werden opgenomen en in 3-4 dagen door Dave werden gemixt in zijn thuis studio, terwijl de eerste uitgave van de CD, uit 1998, 13 afzonderlijke nummers bevat.
Op 6 december 2019 bracht Sulatron Records het album "Kozmik Koon" uit in een beperkte oplage van 500 stuks op neon oranje 180 gram vinyl en tevens als CD en Acid Test Records bracht op 1 oktober 2021 hun album "Psychedelic Scripture", waarop 5 nummers staan, als 2LP uit, inclusief 2 exclusieve bonus nummers.
Sulatron Records bracht op 13 mei 2022 hun EP "Beautiful", die 2 nummers bevat, als 10" EP in een beperkte oplage van 300 stuks uit en het vermelden is waard, dat de 2 nummers tot nu toe alleen verkrijgbaar waren op de CD "10 Years Or Aural Psychedelic Journeys" uit 2007.
Het album "Untertassen" werd op 1 september 2023 via Acid Test uitgebracht als LP in een beperkte oplage van 300 stuks op zwart vinyl, waarop 2 nummers staan en hierop is de bezetting: Komet Lulu - basgitaar en FX, Rainer Neeff - sologitaar en FX en Sula Bassana: - drums en elektrische Stullenbox en op 6 oktober 2023 verschijnt hun nieuwe album "Full Mental Jacket", dat 3 nummers bevat, via Sulatron Records als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op 180 gram hergebruikt vinyl + een download code, als CD in een beperkte oplage van 300 stuks en als digitaal album en hierop spelen de volgende muzikanten: Pablo Carneval - drums, Dave/Sula Bassana - basgitaar, synthesizer en orgel, Manuel Wohlrab - sologitaar, Rainer Neeff - spookgitaar in Track 1 en Gottfried Klier - sopraan saxofoon in track 1.

Het album begint met "Slingshot", waarin Zone Six een bijna 20 minuten durend swingend uptempo spacerock nummer speelt, dat na enkele minuten in een langzamer tempo over gaat, waarin Spaanse jazz invloeden te herkennen zijn, om kort daarna opnieuw te veranderen en in dit gedeelte krijg ik een fantastisch stuk muziek voorgezet, dat een licht hypnotiserend ritme bevat en lichte acid rock invloeden bevat.
Daarna volgt het titel nummer "Full Mental Jacket", dat langzaam begint en al snel verandert in een schitterend uptempo rock nummer, dat tempowisselingen en invloeden van kraut-, space- en acidrock bevat.
In "Chrono Trigger, laat Zone Six me genieten van een geweldig nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, dat invloeden van space- en krautrock herbergt.

"Full Mental Jacket" van Zone Six is een uitstekende plaat, die 3 verrukkelijke nummers bevat, waar ik van begin tot einde zeer van genoten heb en ik raad elke liefhebber van krautrock en spacerock deze meesterlijke schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Custard Flux - Phosphorus (Eigen Beheer, 2023) (Psychedelische Pop)

Custard Flux is project van multi-instrumentalist Gregory Curvey uit Detroit, Amerika, die het meest bekend is van zijn band The Luck Of Eden Hall.
Hij bracht op 1 juni 2018 zijn debuut album "Helium" uit als 2LP, als CD en als digitale download en deze werd gevolgd door: "Helium Box Set Bonus" (digitaal album, 1 november 2018), "Echo" (LP, CD en digitale download, 1 juli 2019), "Echo LP Bonus" (CD en digitaal album 14 maart 2020), "Oxygen" (LP, CD en digitaal album, 3 juli 2020), "Custard Flux Live In Chicago" (digitaal album, 5 mei 2023) en "Phosphorus", dat in eigen beheer werd uitgebracht en als LP in een beperkte oplage van 200 stuks op wit vinyl met een tekst vel, ansichtkaarten en een herbruikbare plastic zak, als LP in een beperkte oplage van 50 stuks op luchtblauw vinyl met een tekst vel, ansichtkaarten en een herbruikbare plastic zak, als CD in een beperkte oplage en als digitale download verscheen.
Hierop spelen de volgende muzikanten: Vito Greco - sologitaar en Porugese gitaar, Timothy Prettyman - dubbele bas, Mars Williams - saxofoon en Jay Tausig - dwarsfluit en achtergrondzang en Gregory Curvey - zang, sologitaar, harmonium, piano, klavecimbel, autoharp, drums en percussie.   

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "The Pretender / Memory Ends", waarin Custard Flux een uitstekende swingende uptempo psychedelische pop song speelt, die tempowisselingen bevat en een aanstekelijk ritme en jaren 70 invloeden heeft en halverwege over gaat in een mooie vrij rustige song en dit nummer wordt gevolgd door het titel nummer "Phosphorus", een heerlijk progressief nummer met een niet al te hoog tempo en lichte jazz invloeden en de in beperkte oplage van 10 stuks verschenen 7" single "Station", een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme.
Daarna volgen "The Gardener", song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, "Strawberry Squid", een instrumentaal progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en lichte  jazz invloeden en "The Man In Blue Wants Out Of His Suit", een song met een gemiddeld tempo, eind jaren 60 invloeden, een aanstekelijk terugkerend ritme en tempowisselingen.
In "Roses And Wine" zet Custard Flux me een prima pop song in een gemiddeld tempo voor, die een terugkerend ritme heeft, in "The Devil May Care / Sifting The Stars" krijg ik een fantastische swingende song met een gemiddeld tempo te horen, die na 4 minuten verandert in een prachtige rustige song met progressieve jazz invloeden en een terugkerend ritme en in "Orbital Transport" hoor ik de band een rustige instrumentaal nummer met jazz invloeden spelen.
Verder volgen "Staring Straight Into The Sun", een puike licht psychedelische pop song, die een aanstekelijk terugkerend ritme heeft, "By Order Of The Grand Vizier", een verrukkelijk dromerig klinkend instrumentaal nummer, dat iets over de helft verandert en lichte Spaanse invloeden krijgt, waarbij ook het tempo omhoog gaat en de muziek een progressief karakter krijgt en "The Face Of Mankind", een geweldige psychedelische mix van folk en progressieve rock, die een langzaam tempo bevat, een aanstekelijk ritme en jaren 70 invloeden heeft.

"Phosphorus" van Custard Flux staat vol schitterende licht psychedelische pop songs, die invloeden van progressieve rock hebben en ik kan iedere liefhebber van deze genres deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Jeremy And The Lemon Clocks - Side-By-Side (Crustacean Records, 2023) (Psychedelisch / Progressief)

Jeremy And The Lemon Clocks uit Michigan, Amerika is het project van instrumentalist, songwriter, producer Jeremy Morris van JAM Records, die live wordt bijgestaan door The Lemon Clocks.
Hij bracht zijn debuut CD uit met het album "Now Is The Time", dat in 2012 via Jam Records verscheen, waarna de volgende uitgaven werden uitgebracht: "Time To Fly" (CD, Album, Jam Records, 2015), "Songs From Another Time" (CD, Album, Rock Indiana, 2017), "Between Time And Space" (CD, Album, Rock Indiana, 2019), "Time To Wake Up" (CD, Album, Rock Indiana, 2020), "Abre Los Ojos" (CD, Album, Rock Indiana, 2022), plus de compilatie albums "Open Minds - An Introduction To The Music Of Jeremy Morris And The Lemon Clocks" (CD en LP, Fruits de Mer Records, 2019) en "The First Ten Years" (CDr, Album, eigen beheer, 2023) en de beperkte oplage van de 7" picture disc single "The Open Mind" (Friends Of The Fish, 2019) en op 11 oktober 2023 verschijnt het album "Side-By-Side" als LP en als 2CD via Crustacean Records (een sub label van Fruits De Mer Records)
Op CD1 van "Side-By-Side" spelen de muzikanten: Dave Dietrich - drums (alle tracks), Stefan Johansson - drums en keyboards (track 2), Oscar Cranero - sologitaar (track 2), Carlos Vigara - basgitaar (track 2), Erin Butler - viool (track 5), Brendan Buttler - cello (track 5), Guillermo Cazanave - sologitaar (track 5) en op de CD2, waarop 14 nummers staan, doen de volgende muzikanten mee: Dave Dietrich - drums (alle tracks), Todd Borsch - basgitaar (track 2,3 en 4) en Bill Morris - trompet (track 2 en 10), terwijl Jeremy - zang. solo- en basgitaar, piano, synthesizer en mellotron op alle nummers speelt.

CD1, die 5 nummers bevat, waarvan 4 covers, start met "Green Tambourine" (origineel van The Lemon Pipers uit 1967), waarin Jeremy And The Lemon Clocks een 18 minuten durende psychedelische uitvoering ten gehore brengt, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en na 3 minuten verandert in een fantastisch progressief stuk muziek met acid rock en psychedelische invloeden, om enkele minuten voor het einde in een langzamer tempo over te gaan.(luister naar een deel van dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgt een lange (17 minuten) versie van "Crimson And Clover" (Tommy James And The Shondels, 1969) en hierin laat de band me genieten van een heerlijke uitvoering, die 12 minuten langer dan het origineel duurt en na iets meer dan 8 minuten verandert in een geweldig nummer met een terugkerend licht hypnotiserend drums ritme met acid rock en Oosterse invloeden en enkele minuten voor het einde even terug in het begin tempo terug te komen, om het nummer in rust af te sluiten.
In "Pictures Of Matchstick Man" (Status Quo, 1968) zet Jeremy And The Lemon Clocks me een uitstekende song voor, die het origineel sterk benadert.
Daarna krijg ik een lange versie (24 minuten) van "Spririt In The Sky" (Norman Greenbaum, 1969) te horen, die psychedelische en acid rock invloeden bevaten na bijna 10 minuten Oosterse geluiden krijgt bijgevoegd, om halverwege meer snelheid te krijgen en te veranderen in een uptempo stuk progressieve rock muziek, dat swingt als een trein en invloeden van spacerock heeft en dit verandert na 6 minuten in een mooi psychedelisch stuk met een traag tempo.
CD1 wordt afgesloten met een eigen nummer van de band uit 2023, getiteld "Revolution #7", een prachtig licht psychedelisch nummer met een niet al te hoog tempo, invloeden van de muziek van The Beatles, Oosterse en experimentele muziek en tempowisselingen, dat voor de laatste 4 minuten van het nummer over gaat een rustig melodisch elektronisch stuk muziek.
CD 2 telt 14 covers en begint met "Do Ya" (The Move, 1971), waarin Jeremy And The Lemon Clocks een heerlijk swingende rock song speelt, die invloeden van glamrock heeft en een dansbaar tempo bevat en dit nummer wordt gevolgd door een schitterende uitvoering van "It's All Too Much" (The Beatles, 1969), die het origineel sterk benadert en het voor mij ultime Beatles nummer "Tomorrow Never Knows" (1966) dat, als ik niet beter wist, door The Beatles zelf gespeeld werd.
Daarna volgen The Beatles covers "Dear Prudence" (1968), die eveneens perfect nagespeeld is en "While My Guitar Gently Wheeps" (1968), dat tot de helft precies op het origineel lijkt, waarna Jeremy besluit veel fuzz zijn gitaar te zetten en hij een eigen draai aan het nummer geeft.
Vervolgens speelt hij 2 nummers van Pink Floyd: "Obscured By Clouds" (1972), een puik progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Interstellar Overdrive" (1967), een
uitstekende uitvoering, die swingt en tegen het einde psychedelisch klinkt.
Dan volgen 2 covers van The Pretty Things: "It'll Never Be Me" (1969), een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelische uptempo song, die een terugkerend ritme en acid rock invloeden bevat en "I See You", een uitstekende licht psychedelische pop song met een aanstekelijk ritme en hoog meezing gehalte.
"So You Want To Be A Rock And Roll Star" (1967) is de eerste van de 3 covers van nummers van The Byrds en hierin speelt Jeremy een swingende uptempo song, die aanzet tot dansen, in "Why" (1966) laat hij me genieten van een prima swingende uitvoering van dit uptempo nummer, dat met veel fuzz gespeeld wordt en acid rock invloeden bevat en in "The River Flows" (1969) krijg ik een prachtige song met een gemiddeld tempo te horen, die een aanstekelijk ritme heeft.
Verder volgen "Everybody I Love You" (Crosby, Stills, Nash & Young, 1970), een puike uptempo song met tempowisselingen en acid rock invloeden en "Peter Gunn" (Henry Mancini, 1958), een fantastische uitvoering van dit instrumentale nummer, dat swingtr als een trein.

"Side-By-Side" van Jeremy And The Lemon Clocks is een meesterlijke schijf met geweldige jaren 60 covers, waar ik van begin tot einde zeer van heb genoten en ik raad liefhebbers van jaren 60 muziek deze schijf dan ook van harte aan.




zondag 10 september 2023

Review: Shadowplay - Pain (Eigen Beheer, 2023) (New Wave)

Shadowplay SWE uit Stockholm, Zweden begon als een cover band en speelde in eerste instantie muziek van jaren 80 bands zoals Sisters Of Mercy, The Cure, Joy Division en Siouxie And The Banshees en aanverwante artiesten en bands, maar ontdekten, dat het maken van eigen nummers meer plezier opleverde.
De band, die in 2020 werd opgericht, bestaat uit: Axel Wall - sologitaar, Bengt Alm - basgitaar en Micke Wall - sologitaar, zang en programmering, bracht op 2 maart 2023 hun debuut single "Down" in eigen beheer als digitale download uit en deze is op 7 september 2023 gevolgd door de digitale single "Pain".

"Pain" is een heerlijke new wave song met invloeden van disco en de muziek van Sisters Of Mercy, The Cure en Joy Division en heeft een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme, dat liefhebbers van dit genre zeker zullen weten te waarderen en ik raad hen dan ook aan deze digitale schijf eens te gaan beluisteren via de youtube link: https://music.youtube.com/watch?v=wM4zLEudecY&si=hHF869uNAr9endcX.






Review: Vrajitor's Tenebrarium - E.N.L.D. (Avant Garde Music, 2023) (Elektronisch / Film Muziek)

Vrajitor's Tenebrarium uit Finland is een nieuw project van multi-instrumentalist Vrajitor, die ook andere projecten deed, zoals Warmoon Lord en Argenthorns.
Op 15 september 2023 verschijnt het debuut album "E.N.L.D.", dat 11 nummers bevat en via het Italiaanse label Avant Garde Music als LP, als CD en als digitaal album verschijnt en hierop kreeg hij medewerking van .Ville Jolanki - saxofoon en klarinet, Metronomicon - drums E.N.R.I.- 12 snarige gitaar, Cat Piagentini - zang, Eve - achtergrondzang en Deborah D - achtergrondzang, terwijl hij zelf de volgende instrumenten speelt: solo- en basgitaar, bouzouki en synthesizers.

Het album start met "Et Mors Pallida Venebit", waarin Vrajitor's Tenebrarium een schitterend rustig elektronisch nummer, dat invloeden van avant garde, horror, film muziek en esoterische muziek met elkaar verbindt en gevolgd wordt door "Rubedo", een fantastisch progressief nummer met een gemiddeld tempo, dat invloeden van hardrock en melodische muziek heeft en "Black Frog", een heerlijk nummer met folk invloeden, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een terugkerend ritme heeft.
Daarna volgen "Lucus Horribilem Atque Pestilentem", een prachtig elektronisch nummer met invloeden van hardrock, dat een gemiddeld tempo heeft en dat aanzet tot dansen, "La Maledizione Della Fanciulla Alata", een mooie vrij rustige song met een gesproken woord en film muziek invloeden en "Venus In The Cloister", een uitstekend elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat lichte new age invloeden bevat.
In "Volantes Castrum" schotelt Vrajitor's Tenebrarium me een puik uptempo nummer met free jazz, hardrock en folk invloeden voor, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, in "Sanitarium Son" krijg ik een zwaar nummer met een traag ritme te horen, dat invloeden van film muziek en gothic heeft, dat een aanstekelijk ritme bevat en na enkele minuten meer snelheid krijgt, waarna de muziek begint te swingen en "Pactum Ultra Sepulcrum", een rustig stuk muziek met invloeden van film muziek.
Verder volgen "Exorcismus", een verrukkelijk uptempo avant garde nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat tempowisselingen heeft en halverwege over gaat in een swingend stuk rock en "Semper Victimas Vult", een fantastisch nummer met een niet al te hoog tempo, een spookachtig terugkerend ritme en zware kerkelijke invloeden.

"E.N.L.D." van Vrajitor's Tenebrarium bestaat uit heerlijke muziek met invloeden van film, horror, avant garde, waar ik zeer van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoorten deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)