zondag 27 juli 2025

Review: Giöbia - Fractal Haze (Heavy Psych Sounds, 2025) (Krautrock)

De Italiaanse band Giöbia uit Milaan bestaat al sinds 1997 en maakte reeds verscheidene CD's.
In 2005 was dat "Beyond The Stars", dat via het Ethnoworld label uit kwam en in 2010 verscheen "Hard Stories" via Area Pirata / Jestrai.
De band bestaat uit: Stefano "Bazu" Basurto - zang, sologitaar, sitar en bouzouki, Paolo Basurto - basgitaar, Saffo Fontana - orgel, synthesizer, viool en zang en Stefano Betta - drums en percussie.
"Introducing Night Sound" uit 2013 is hun derde plaat, die zowel op CD als op LP is uitgebracht door het Duitse Sulatron label, waarvan de eerste 500 exemplaren op oranje vinyl zijn geperst en ook hun album "Magnifier" werd door het Sulatron label zowel op CD als op LP uitgebracht, waarbij vermeldenswaardig is, dat de eerste 500 LP's op zwaar magenta vinyl zijn geperst en een inlegvel bevatten.
Vervolgens verschenen "What have you done​" / "​Silver Machine" (7" single in diverse beperkte oplages van totaal 250 stuks, 16 april 2017), "Live Freak" (LP in diverse beperkte oplages en als digitaal album, 8 juli 2017), "Plasmatic Idol" (LP in diverse beperkte oplages, CD en digitaal album, 7 februari 2020) en "Heart Of Stone" (7" single in een beperkte oplage van 200 stuks op paars vinyl, 3 juli 2020).
Tegenwoordig bestaat de band uit:  Stefano "Bazu" Basurto - zang, sologitaar, sitar en bouzouki, Paolo "Detrji" Basurto - basgitaar, Melissa Crema - orgel, synthesizer en zang en Pietro D'Ambrosio - drums.
Het split album met The Cosmic Dead, "The Intergalactic Connection: Exploring The Sideral Remote Hyperspace", dat 4 nummers bevat, waarvan 3 van Giöbia, verscheen via Heavy Psych Sounds als test persing LP in een beperkte oplage van 20 stuks, als LP in een beperkte oplage van 150 stuks op wit oranje paars vinyl, als LP in een beperkte oplage van 350 stuks op half rood half blauw vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitale download. 
Op 28 april 2023 verscheen hun album "Acid Disorder" via Heavy Psych Sounds en op 17 oktober 2025 volgt hun album "X-AEon" als LP, als CD en als digitale download en deze wordt voorafgegaan door het nummer "Fractal Haze".

In "Fractal Haze" laat Giöbia me genieten van een verrukkelijk uptempo stuk krautrock met een aanstekelijk dansbaar terugkeren ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is en ik raad elke liefhebber van dit genre dit nummer dan ook sterk aan.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)




Review: Various Artists - Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986 (Bureau B Records, 2025) (Elektronisch)

Op 1 juli 2022 verscheen het Various Artists album "Silberland - Kosmische Musik Vol 1 (1972-1986)" als 2LP en als CD via Bureau B Records, waarna op 16 juni 2023 een vervolg kwam in de vorm van "Silberland Vol 2 The Driving Side Of Kosmische Musik 1974-1984", dat eveneens via dit label verscheen als 2LP, als CD en als digitaal album en 20 nummers bevat van evenzoveel artiesten en op 15 augustus 2025 wordt deze gevolgd door "Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986", dat ook nu weer door Bureau B Records wordt uitgebracht als 2LP, als CD en als digitaal album en 20 nummers van Duitse artiesten bevat.

Het album start op kant A met "Ho Renomo" uit 1977 van Cluster & Eno (Duitsland en UK), die een heerlijk stukje elektronische muziek met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme spelen, dat gevolgd wordt door "Veilchenwurzeln" (1981) van Roedelius, een geweldig uptempo krautrock nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme en "Die Wuste" (1984) van Der Plan, een kort elektronisch nummer met een terugkerende dreigende toon, waartussen drums geluiden te horen zijn.
Darna volgen Rolf Trostel met "Hope Is The Answer" (1982), een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat krautrock en melodische elementen bevat, Vono met "Hitze" (1982), een elektronisch nummer met een terugkerend ritme, een gemiddeld tempo en lichte Japanse elementen, You met de Bureau B bewerking van "E-Night" (1979), een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo, lichte kosmische elementen en een terugkerend ritme en Serge Blenner met "Phrase IV" (1980), een uitstekend krautrock nummer met en aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme.
In "Falsche Ruhe" (1986) van Moebius krijg ik een prachtig langzaam elektronisch nummer te horen, dat rust uitstraalt, in "Oceanheart" (1986) van Harald Grosskopf  laat hij me genieten van een mooi langzaam nummer met new age elementen en in de Bureau B bewerking van "Tedan" (1984) van Lapre hoor ik hem een fantastisch melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme spelen.
Dan volgen Riechmann met "Abendlicht" (1978), een verrukkelijk licht dreigend nummer met een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en de Bureau B bewerkingen van Adelbert Von Deyen met "Per Aspera Ad Astra - Mental Voyage" (1977), een schitterend elektronisch melodich nummer met een traag tempo en lichte new age elementen, Faust met "Lampe An, Tur Zu, Leute Rein!" (1974), een vrij zwaar langzaam elektronisch nummer met film muziek invloeden en Conrad Schnitzler met "Electric Garden" (1978), een experimenteel stukje muziek.
Vervolgens hoor ik de Bureau B bewerkingen van "Nordostliches Gefuhl" (19780 door Moebius & Plank, en geweldig langzaam nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat rust uitstraalt en "Unter Tage" (1981) van Deutsche Wertarbeit, een nummer met een terugkerend ritme dat met een gemiddeld tempo gespeeld wordt, dat vrij eentonig klinkt.
Verder volgen Asmus Tietchens met "Rauschlinge" (1981), een heerlijk nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, Pyrolator met "Minimal Tape 1/8" (1979), een eentonig nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo, Rudiger Lorenz met de Bureau B bewerking van "Southland" (1984), eveneens een eentonig nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en Thomas Dinger met "Alleewalze" (1982), een prachtig melodisch nummer met een vrij langzaam tempo en een terugkerend ritme.

"Silberland Vol 3 The Ambient Side Of Kosmische Musik 1972-1986" van Various Artists is een uitstekende plaat, waar ik met veel genot naar heb geluisterd en ik raad elke liefhebber van elektronische muziek deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Phew, Erika Kobayashi, Dieter Moebius - Radium Girls (Bureau B Records, 2025) (Elektronisch / Experimenteel)

In 2011 was het nucleaire ongeluk met de kerncentrale in Fukushima, Japan, waardoor Phew (= Hiromi Moritani) (Japan) - zang, Erika Kobayashi (Japan) - zang en Dieter Moebius (Duitsland) - elektronica het plan opvatten om een concept album te maken dat de naam "Radium Girls 2011" kreeg en onder de naam UNDARK in 2012 werd uitgebracht als CD via Bereket Records.
Op 8 augustus 2025 verschijnt de her uitgave van dit album via Bureau B Records als LP, als CD en als digitale download onder de naam "Radium Girls" en hierop staan 12 nummers.

Het album start met het titel nummer "Radium Girls", waarin Phew, Erika Kobayashi, Dieter Moebius een uitstekend experimenteel elektronisch nummer met een gesproken tekst, een niet al te hoog tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme ten gehore brengt, die gevolgd wordt door "Evelyn", een heerlijk experimenteel elektronisch nummer met een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo en "Tracy", een experimenteel stukje muziek met een gesproken tekst. 
Daarna volgen "Marie", eveneens en nummer met een terugkerend ritme en een gesproken tekst, die in een traag tempo gespeeld wordt, "Helena", een schitterend nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat een dreigende sfeer van dansende stammen, die op oorlogspad gaan oproept en "Anna", een nummer in de lijn van de vorige, dat wil zeggen; experimenteel, een niet al te hoog tempo, een gesproken tekst en een terugkerend ritme.
In "Manhattan Project" zet Phew, Erika Kobayashi, Dieter Moebius me opnieuw een elektronisch experimenteel nummer voor, in "Little Boy And Fat Man" gaat het trio verder met het maken van hun experimentele muziek en in "Katherine" krijg ik een nummer met Japanse elementen te horen.
Verder volgen "Argonne National Laboratory", een lekker in het gehoor klinkend stukje muziek met een terugkerend ritme en lichte krautrock elementen, "EBR-1", een nummer met een langzaam tempo, experimentele elementen en een aanstekelijk ritme en "Radium 226", een verrukkelijk elektronisch nummer met ruimtelijke en lichte new age elementen en een trieste ondertoon. 

"Radium Girls" van Phew, Erika Kobayashi, Dieter Moebius staat vol puike experimentele elektronische muziek, waarmee het trio me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft weten te houden en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar 2 nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Prolapse - I Wonder When They're Going To Destroy Your Face (Tapete Records, 2025) (Post-Punk)

Prolapse werd in 1992 te Leicester, Engeland opgericht en bestaat uit: Mick Derrick - zang, Linda Steelyard - zang, David Jeffreys - ritme gitaar, Donald Ross Skinner - sologitaar, Mick Harrison - basgitaar, Pat Marsden -  ritme gitaar, mandoline, bodhràn en effecten en Tim Pattison - drums
Hun debuut 7" single "Crate: Songs for Ella" verscheen in 1993 via Cherry Red Records, waarna de volgende singles werden uitgebracht: "Pull Thru' Barker" (7" EP en CD EP via Cherry Red, 1994), "Doorstop Rhythmic Bloc" (7" EP en CD EP via Cherry Red, 1994), "T.C.R." (7" via Love Train, 1995), "When Space Invaders Were Big" / "Love Like Anthrax" (7" single via Cherry Red, 1995), "Flexed" / "Unroadkill" (12" single en cassette single via Lissy's Records, 1996), "Autocade" (7" single en CD single via Radar Records, 1997), "Killing The Bland" (7" EP en CD EP via Radar Records, 1997), "Snappy Horse" (7" single via Radar Records, 1997), "Deanshanger" (7" single, CD single en cassette via Radar Records, 1998), "Fob.Com" (7" single en CD single via Cooking Vinyl, 1999), "The Flex E.P." (4xMP3 eigen beheer, 2019), "John Peel Session 20.08.94" (2x7" single via Precious, 2022), "John Peel Session 08.04.97" (2x7" single via Precious, 2022), "On The Quarter Days" (MP3 single via Tapete Records, 2025) plus de flexi split single met His Name Is Alive (USA) "Warped Reality #4" (Prolapse - Psychotic Now / His Name Is Alive - My Canada), die in 1996 via Eva-Tone Soundsheets verscheen.
De band bracht de volgende albums uit: "Pointless Walks To Dismal Places" (LP en CD via Cherry Red, 1994), "Backsaturday" (LP en CD via Lissy's Records, 1995), "The Italian Flag" (2LP en CD via Radar Records, 1997), "Ghosts Of Dead Aeroplanes" (LP en CD via Coking Vinyl, 1999) en na 26 jaar verschijnt, op 29 augustus 2025, hun nieuwe album "I Wonder When They're Going To Destroy Your Face", dat 9 nummer bevat, als LP, als CD en als digitaal album via Tapete Records. 

Het album begint met "The Fall Of Cashline", waarin Prolapse een schitterende swingende mix van punk en new wave met een aanstekelijk eentonig terugkerend ritme en en gemiddeld tempo ten gehore brengt, die tegen het einde in een hoger tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Cha Cha Cha 2000", een heerlijke song met een gesproken tekst en wisselende tempo's en een licht hypnotiserend terugkerend ritme en "Err On The Side Of Dead", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een terugkerend ritme en een aanstekelijk dansbaar ritme.
Dan volgen "Ghost In The Chair", een geweldig traag post-punk nummer met een gesproken tekst en een aanstekelijk ritme en "On The Quarter Days", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die tot dansen aanzet.
In "Cacophany No. C" schotelt Prolapse me een puike punk song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme voor en in "Jackdaw" krijg ik een chaotisch experimenteel nummer te horen, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Daarna volgen "Ectoplasm United", een fantastische swingende uptempo song met een terugkerend ritme waarbij stil zitten niet aan de orde is en "A Forever", een verrukkelijke langzame song met een terugkerend ritme en een gesproken tekst.

"I Wonder When They're Going To Destroy Your Face" van Prolapse staat vol fantastische post-punk nummers, waar ik vanaf de begin tonen ontzettend van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre dit meesterwerkje dan ook zeer aan.(luister naar 2 nummers va dit album via de bandcamp link onder de recensie)





Review: Bobby Conn - Bobby's Place (Tapete Records, 2025) (Experimenteel / Pop / Glamrock)

Bobby Conn uit Chicago, Amerika is een zanger, die zelf zijn liedjes schrijft en tevens is hij performance kunstenaar, die vanaf 1997 zijn muziek uitbrengt.
Zijn volgende albums verschenen: "Bobby Conn" (1997), "Rise Up!" (1998), "The Golden Age" (2001), "The Homeland" (2004), "King For A Day" (2007), "Macaroni" (2012) en "Recover" (2020).
Op zijn nieuwe album "Bobby's Place" wordt hij bijgestaan door: Monica BouBou - viool, DJ LeDeuce - elektronica, Michael Zerang - percussie, Constance Volk - fluit, Airan Wright - fagot en zijn band uit 2020 die bestaat uit: Josh Johannpeter - drums en percussie , Jim 'Dallas' Cooper - basgitaar en synthesizer, Devin Davis - sologitaar en Billie Howard - piano, orgel, keyboards en viool.

"Bobby's Place" is op de LP gesplitst in 2 delen (Side One en Side A) en heeft hierop een andere volgorde dan de CD, die begint met "Jay & Bee", waarin Bobby Conn een heerlijk swingend nummer speelt dat een dansbaar terugkerend ritme heeft, experimentele geluiden en elektro invloeden bevat en gevolgd wordt door "Wretched", een experimenteel stuk muziek met wisselende tempo's en een terugkerend geluid, dat na 3 minuten over gaat in een fantastisch krautrock nummer met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme, dat in rust eindigt en "All For You", een uitstekende swingende song met lichte smooth jazz elementen en een gemiddeld tempo, dat beweging oproept en na 2 minuten enkele seconden verandert in een experimenteel stukje, waarna er een swingend stukje elektro volgt, dat disco invloeden heeft en swingt als een trein en enkele minuten voor het einde weer experimenteel wordt.
Daarna volgen het titel nummer "Bobby's Place", een lekker in het gehoor klinkende pop song met een vrolijk aanstekelijk dansbaar ritme, waarbij stil zitten geen optie is, "Never Felt Better", een geweldige uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Juicy Goons", een schitterende uptempo pop rock song met een terugkerend ritme en jaren 70 glamrock elementen.
In "Sixties Babies" zet Bobby Conn me een fantastische uptempo glamrock song met een aanstekelijk dansbaar ritme voor, in "Notalgia" krijg ik een aanstekelijke pop song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme te horen, die tot dansen uitnodigt en in "Satisfied" laat Bobby me nogmaals genieten van een zo'n swingende uptempo pop rock song met een dansbaar ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is.

"Bobby's Place" van Bobby Conn is een heerlijke plaat om naar te luisteren en bevat, glamrock, pop en experimentele nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van één of meerdere van die genres deze schijf dan ook van harte aan.




zondag 20 juli 2025

Review: Automatism - Sörmland (Tonzonen Records, 2025) (Melodisch / Progressief)

Automatism werd in het voorjaar van 2017 te Stockholm, Zweden, opgericht en bestaat uit: Hans Hjelm - sologitaar, Gustav Nygren - sologitaar, Mikael Tuominen - basgitaar en Jonas Yrlid - drums.
De bandleden spelen ook in andere in bands zoals: Kungens Män (Hjelm en Tuominen), New Rose (Nygren) en Partikel (Yrlid).
Op 16 september 2017 verscheen hun debuut digitale nummer "Standing Wave", waarna het debuut album "From The Lake" op 20 juli 2018 volgde, dat 6 nummers bevat, waarop de gastmuzikanten: Andreas Axelsson - percussie, Peter Erikson - drum machine en synthesizer en Jesper Skarin -  drums en percussie mee spelen en de opnames hiervan zijn live in de studio opgenomen, waarna de overdubs werden toegevoegd.
Het album werd in een beperkte oplage van 500 stuks op oranje zwart marmerkleurig vinyl en in een beperkte oplage van 500 stuks als digipack CD via Tonzonen Records uitgebracht, waarna de split EP "Sonar", die samen met de band Pavillon gedeeld werd, verscheen in een beperkte oplage van 300 stuks (Tonzonen Records).
Vervolgens verscheen "Into the Sea" (beperkte oplage van 300 stuks op licht groen marmerkleurig vinyl EP, 19 juli 2019, Tonzonen Records) op 18 september 2020 werd het album "Immersion", waarop 6 nummers staan, in een beperkte oplage van 300 stuks op wit vinyl door dit label uitgebracht, dat tevens als CD en als digitale download verscheen, op 10 juni 2022 verscheen "Live at the Psychedelic Network Festival" als LP in een beperkte oplage en als digitale download en op 22 augustus 2025 brengt Tonzonen Records hun album "Sörmland" als LP in een beperkte oplage op goudkleurig, als LP in een beperkte oplage op doorzichtig en als LP in een beperkte oplage op dooier geel vinyl, als CD en als digitale download uit.

Het album, dat 5 nummers bevat, begint met "Video", waarin Automatism een swingend uptempo progressief nummer met een terugkerend ritme speelt, dat tot dansen aanzet.
Dan volgt "Honey Trap", een mooi melodisch nummer met een gemiddeld tempo, dat rust uitstraalt en een aanstekelijk ritme bevat.
In "Laura Palmer’s Theme" laat Automatism me genieten van een prachtig rustig nummer met melodische elementen.
Daarna volgt "Neon Lights", een traag melodisch nummer dat een sfeer van rust oproept en na enkele minuten iets meer snelheid krijgt. 
Vervolgens hoor ik het titel nummer "Sörmland", een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat jazz elementen bevat.

"Sörmland" van Automatism bevat 5 heerlijke progressieve melodische nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Sorry! Nog geen muziek beschikbaar

 

Review: Ellesmere - Mere, On Stage! (AMS Records, BTF, 2025) (Symfonische Progressieve Rock)

Ellesmere uit Rome, Italië is het muziek project van multi-instrumentalist Roberto Vitelli, die met diverse wisselende muzikanten muziek uitbrengt en hiervan is John Hackett, die dwarsfluit op de albums speelt, de vaste kracht.
Roberto speelt onder andere: solo- en basgitaar, Moog Taurus synthesizer, klassieke gitaar, 12 snarige gitaar, keyboards en samples.
De band  bracht op 15 september 2015 hun debuut LP  "Les Ch​â​teaux De La Loire" uit,  tevens als CD en als digitaal album verscheen en gevolgd werd door "Ellesmere II - From Sea and Beyond" (LP, CD en digitaal album, 30 november 2018), "Wyrd" (LP, CD en digitaal album, 4 december 2020) en "Livesmere" (2CD en digitaal album, 24 juni 2022), waarop diverse gastmuzikanten meespelen.
Dit album werd op 12 januari 2024 gevolgd door "Stranger Skies", dat via AMS Records als LP, als CD en als digitale download verscheen en op 11 juli 2025 bracht dat label hun live album "Mere, On Stage!" als 2LP, als CD en als digitale download uit en hierop spelen de volgende muzikanten: Roberto Vitelli - solo- en basgitaar, Moog Taurus synthesizer, klassieke gitaar, 12 snarige gitaar, keyboards en samples, John Hackett - dwarsfluit, John Wilkinson - zang, David Jackson - saxofoon, Maurizio Guarini - keyboards, Giacomo Anselmi - sologitaar, Fabio Bonuglia - keyboards en Diego Bertocci - drums en hierbij is verder het vermelden waard, dat er een studio bonus nummer van Ellesmere op het album staat, getiteld "Broken Barricades" (van Procul Harum) waarin de band voor het eerst een cover speelt.

Het album, dat 9 nummers bevat, begint met "Ridge Fanfare", waarin Ellesmere een prachtig progressief symfonisch stuk muziek met een gemiddeld tempo speelt, dat iets na de helft vann het nummer in een ander ritme over gaat en meer snelheid krijgt en gevolgd wordt door "Northwards", een schitterende symfonische song met een aanstekelijk dansbaar ritme, jaren 70-80 invloeden en een hoog meezing gehalte.
Daarna volgen "Tundra", een uitstekende progressieve symfonische song met een gemiddeld tempo en "Runaway", een mooie langzame song met een aanstekelijk ritme.
In "Crystallized" laat Ellesmere me genieten van een geweldig progressief jazz nummer met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme, dat halverwege metal elementen krijgt bijgevoegd en een minuut later verandert in een progressief rock nummer met een gemiddeld tempo, dat jazz elementen heeft en korte drumsolo's bevat en in "Ajar" krijg ik een fantastisch progressief jazz nummer voorgeschoteld, dat tempowisselingen heeft.
Dan volgen "Another World", een puike uptempo progressieve symfonische song met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet en "Time, Life Again", waarin de band na een afkondiging, een verrukkelijke symfonische rock song speelt met jaren 70 invloeden en uitstekend gitaarspel.
Als laatste volgt de cover van Procul Harum's nummer "Broken Barricades", dat een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme bevat en de band een prima versie van dit nummer speelt, dat tevens progressieve folk elementen heeft.

"Mere, On Stage!" van Ellesmere is een verrukkelijke symfonische progressieve CD, die heerlijke muziek bevat waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Kevin Robertson - Yellow Painted Moon (Future Man Records, 2025) (Pop)

Singer songwriter Kevin Robertson uit Aberdeen, Schotland, maakt deel uit van de band The Vapour Trails, maar maakt ook solo albums en speelt daarop sologitaar, akoestische gitaar, keyboards, percussie, mondharmonica en zingt.
Op 28 mei 2021 verscheen zijn debuut solo album "Sundown's End" als CD in een beperkte oplage en als digitale download en deze werd gevolgd door: "In Yer Own Dreams" (digitaal nummer, 2 juni 2021), "The Four Walls Sessions" (digitaal album, 9 juli 2021). "Sundown Stripped" (digitaal album, 30 augustus 2021), "Trippin Back" (digitale single, 11 februari 2022), "Teaspoon Of Time" (CD in een beperkte oplage van 200 stuks en digitaal album, 13 mei 2022) en "Teaspoon Of Time (Unplugged And Demo Versions)" (digitaal album, 5 augustus 2022), "Why" (7" single, 28 november 2022 via Fruits De Mer Records), "Autumn Brings" (digitaal nummer, 2 januari 2023), "Magic Spells Abound" (CD in een beperkte oplage en digitaal album, 31 maart 2023), "Rain Again" (digitale single, 10 mei 2024), "Windows Of The Sun" (digitaal nummer, 7 juni 2024), "The Call Of The Sea" (CD in een beperkte oplage en digitaal album, 8 juli 2024), "The Call Of The Sea - Stripped" (digitaal album, 4 oktober 2024), "Of The Night" (digitaal nummer, 30 mei 2025), "Kings Of Most Of Yesterday" (digitaal nummer, 20 juni 2025) en op 11 juli 2025 verscheen het album "Yellow Painted Moon", dat 12 nummers bevat, als CD en als digitaal album via Future Man Records en hierop spelen de gastmuzikanten mee: Scott Robertson (zoon van Kevin) - basgitaar, sologitaar, keyboards en achtergrondzang en Nick Bertling - drums, sologitaar, basgitaar, keyboards en melodica.

Het album start met "We Found The Summer", waarin Kevin Robertson een uitstekende pop song met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die een aanstekelijk ritme bevat, dat tot dansen aanzet en dit nummer wordt gevolgd door "Message Of Love", een mooie licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en "Of The Night", een jaren 60 gerelateerde pop song met een dansbaar terugkerend ritme.
Dan volgen "Kings Of Most Of Yesterday", een swingende song met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo, dat beweging oproept, "Travelling Band", een prima pop song met een gemiddeld tempo, lichte jaren 60 invloeden en een dansbaar terugkerend ritme en "Quicksand", een heerlijke swingende pop song met een dansbaar terugkerend ritme.
In het titel nummer "Yellow Painted Moon" zet Kevin Robertson me een puike song met een gemiddeld tempo met een enigszins nostalgische sfeer voor, waarbij stil ziten niet aan de orde is, in "Status Trail" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende pop song met een aanstekelijk ritme te horen en in "Eyes Like The Sun" hoor ik hem een verrukkelijke pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme spelen.
Verder volgen "City Come Alive", eveneens een prima pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme, "Feelings Show", een swingende uptempo song met een ritme dat tot dansen aanzet en "The Harbinger", een geweldige swingende pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme, die subtiele tempowisselingen heeft. 

"Yellow Painted Moon" van Kevin Robertson staat vol heerlijke pop songs, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van de betere pop deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Von Deyen / Schütz - Inventions (Bureau B Records, 2025) (Elektronisch)

Het album "Inventions" van Adelbert Von Deyen - elektronica en multi-instrumentalist Dieter Schütz uit Duitsland werd in 1983 via Sky Records uitgebracht en op 18 juli 2025 verschijnt de her uitgave hiervan, dat 10 nummers bevat, via Bureau B Records als LP, als CD en als digitale download.

Het album start met "The Awakening", waarin Von Deyen / Schütz een uitstekend dansbaar melodisch elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, dat gevolgd wordt door "Speed For You", een nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Peace On Earth", een heerlijk aanstekelijk elektronisch nummer met een gemiddeld tempo, dat tot dansen aanzet.
Dan volgen "Baltic Sea", dat met zee geluiden begint en na korte tijd over gaat in een schitterend elektronisch stuk muziek met een aanstekelijk terugkerend ritme, "Lunar Opera Part 1-3", een fantastisch nummer met een niet al te hoog tempo, een terugkerend ritme en een dreigende ondertoon, dat na bijna 4 minuten verandert in een stuk muziek met een gemiddeld tempo en Spaanse elementen, om 2 minuten later opnieuw te verandren en over te gaan in een melodisch nummer met een terugkerend ritme.
In "Farland" zet Von Deyen / Schütz me een prima melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een dansbaar terugkerend ritme voor, in "Apache's Pain" krijg ik een geweldig krautrock nummer met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme te horen en in "Jungle" laat het duo me genieten van een lekker in het gehoor klinkend stuk elektronische muziek met een dansbaar ritme.
Daarna volgen "Vulcano '78", een mooi elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Valley Of The Monsters", een verrukkelijk nummer, dat met zware dreigende tonen begint en een aanstekelijk ritme heeft, dat na iets meer dan 2 minuten experimenteel en psychedelisch wordt, om 2 minuten later terug naar het begin tempo en ritme te keren.

"Inventions" van Von Deyen / Schütz bevat uitstekende elektronische muziek, waar ik enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf, met wat mij betreft "Valley Of The Monsters" als uitschieter, dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Pete Astor - Unsent Letters Home Recording 1984-2024 (Tapete Records, 2025) (Pop)

Zanger, liedjes schrijver en multi-instrumentalist Peter Astor uit Engeland is waarschijnlijk het meest bekend van de bands The Loft, The Weather Prophets en Ellis Island Sound. 
Hij bracht zijn debuut album "Submarine" in 1990 uit als LP en CD via Creation Records en deze werd gevolgd door de albums: "Zoo" (1991 LP, CD en cassette via Creation Records), "Paradise" (Peter Astor & The Holy Road) (1992 LP, CD en cassette via Danceteria), "God & Other Stories" (1993 CD via Danceteria), "Hal's Eggs" (2004 CD via Static Caravan), "Songbox" (2011 CD, CDr Limited Edition en Box Set via Second Language), "Spilt Milk" (2016 LP, CD en cassette via Fortuna Pop!, Slumberland Records en Negative Space), "One For The Ghost" (2018 LP, CD en digitale download via Tapete Records), "Paradise" (2019 CD via Tapete Records), "You Made Me" (2020 LP en CD via Faux-Lux, Gare Du Nord Records), "Time On Earth" (2022 CD via Tapete Records), "Live At The Petit Bain 21/01/2023" (Pete Astor, Ian Button, Andy Lewis) (2013 cassette via Faux-Lux op Peter's bandcamp site) en op 15 maart 2024 verschijnt het album "Tall Stories & New Religions" als CD via Tapete Records. 
Ook verschenen er diverse EP's en singles waaronder: "Walk Into The Wind" (1990 12" EP via Creation Records). "Chevron" (1991 12" EP via Creation Records), "Lundi Bleu" / "Der Kaiser, Der Dealer Und Das Geburtstagskind" (The Times / Peter Astor) (1991 7" single via Creation Records), "Almost Falling In Love" (Peter Astor & The Holy Road) (1992 CD EP via Danceteria), "Disco Lights" (1993 CD single via Danceteria), "Mr. Music" (2015 CD-r en 7" single via Fortuna Pop!), "Do Nothing"(2016 7" EP via Feral Child Records), "Really Something" (2016 CD-r single via Fortuna Pop!), "Water Tower" (2017 CD-r en 7" single via Tapete Records), "One For The Ghost"(2018 CD-r single via Tapete Records), "Peter Cook" / "Petrol And Ash" (2018 7" single via Where It's At Is Where You Are), "English Weather" (2022 7" single via Faux-Lux) en "Amber Lights" (Peter Astor) / "Wie Frankie Lymon" (Die Liga Der Gewöhnlichen Gentlemen) (2024 7" single via Tapete Records).
Op 25 juli 2025 verschijnt zijn album "Unsent Letters Home Recording 1984-2024" via Tapete Records als LP, als CD en als digitale download en dit bevat 16 nummers.

Het album start met "Three Score Years", waarin Pete Astor een mooie pop song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk ritme heeft en deze wordt gevolgd door "Stop Go", een heerlijke dansbare song met een aanstekelijk ritme (luister naar dit nummer via de bandkamp link onder de recensie) en "John Jonah", een song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme.
Daarna volgen "When Vincent Started To Play", een prachtige langzame song met ingetogen zang en minimale begeleiding, "The Nothing Box", een song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Kevlar Heart", een korte song met zang met een gemiddeld tempo, die lichte overeenkomsten heeft van die van Lou Reed.
In "Every Happy Day" zet Pete Astor me een uitstekende song met een gemiddeld tempo voor, die een aanstekelijk ritme heeft, in "Time Turns Tail" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende song met country elementen te horen en in "Uncrowned" laat hij me een uitstekende swingende uptempo licht psychedelische pop song met een ritme dat beweging oproept.
Dan volgen "Deadpan Man", een song met een wisselend tempo, "The Good Ship", een langzame song, "Another Perfect Day", een vrolijk klinkende pop song met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk ritme en een hoog meezing gehalte en "Broken Hearts A Go Go", een prima song met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo.
Verder volgen "When Did You Die", een puike pop song met een gemiddeld tempo, "Rags", een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "My Little World", een langzame pop song.

"Unsent Letters Home Recording 1984-2024" van Pete Astor staat vol prima songs, waarin helaas niet veel variatie zit, maar desondanks raad ik liefhebbers van singer-songwriter muziek deze schijf toch aan.




zondag 13 juli 2025

Review: Sendelica - Nirmata (Friends Of The Fish, 2025) (Progressief)

Sendelica werd in 2006 te Cardigan, Wales, opgericht en bestaat uit: Pete Bingham - sologitaar en elektronica, Glenda Pescado - basgitaar, Colin Consterdine - elektronica en programmering, Lee Relfe - saxofoons, Meurig Griffiths - drums en Lord Armstrong Sealand - theremin en keyboards.
De band bracht in juli 2006 hun debuut EP "TheOwlsHaveEyes" op hun eigen FRG Records label uit, waarop de zang door Chris Gibbs en het keyboardspel door Roger Morgan werd verzorgd en deze werd gevolgd door het album "Entering The Rainbow Light", dat in een zeer beperkte oplage in 2006 via FRG Records verscheen.
Daarna volgden: "Sleepwalker Fever" (TidyLike Records, 2007), "Spaceman Bubblegum And Other Weird Tales From The Mercury Mind" (RAIG Records, 2007), "The Alternative Realities Of The Re-Awakening Somnambulist" (TidyLike Records, 2008), "The Girl From The Future Who Lit Up The Sky With Golden Worlds" (RAIG Records, 2009), "Streamedelica She Sighed As She Hit Rewind On the Dream Mangler Remote" (RAIG Records, 2010), "The Pavilion Of Magic And The Trials Of The Seven Surviving Elohim" (FRG Records, 2011), "The Satori In Elegance Of The Majestic Stonegazer" (FRG Records, 2011) (Italiaanse vinyl uitgave via Vincebus Eruptum Recordings, 2013), "Strangefishone" (met Graig Padilla, limited edition split LP op Fruits de Mer, 2013), "The Kaleidoscopic Kat And It's Autoscopic Ego" (FRG Records, 2013) (Italiaanse uitgave via Vincebus Eruptum Recordings, 2013), "The Megaliths Vol 1 and Vol 2" 2 CD (FRG Records, 2013), (beperkte oplage van 200 stuks op picture disc met kaart hoes plus een zeer beperkte oplage 3box set van 25 stuks met een bouw je eigen Sendelicahenge model en hand geschilderde afbeeldingen), "The Fabled Voyages Of The Sendelicans" (vinyl uitgave via Vincebus Eruptum Recordings, 2014 CD uitgave via FRG Records, 2014), "Live At Crabstock" (Friends of the Fish Records Vinyl/CD uitgave, 2014) en "Anima Mundi" (FRG Records Vinyl/CD uitgave, 2015).
Verder verscheen de EP "A Nice Pear" met daarop "Venus In Furs" en "Maggot Brain" (Fruits de Mer, 2010), plus de live albums: "Live At Knitting Factory, New York 2008" (2008) en "Live At Kozfest, July 2012" (2012).
Het album "The Cromlech Chronicles", dat 9 mei 2016 door het Regal Crabomophone / Fruits De Mer Records label als voorloper van het "13th Dream Of Dr. Sardonicus" festival in een beperkte oplage gekleurd vinyl verscheen, heeft een klaphoes en bevat een poster en is tevens in een zeer beperkte oplage in een box set worden uitgebracht.
Vermeldenswaardig is ook nog, dat de band het album in het diepste, donkerste gedeelte van Wales, heeft opgenomen in de Mwnci Studio, op korte afstand van een Cromlech (een monument van meer dan 3000 jaar oud).
Hun single "Nite Flights", die 12 december 2016 op 7" gekleurd vinyl via het Fruits De Mer Records label verscheen, is een cover van een Scott Walker nummer, die op het laatste album van The Walker Brothers staat.
Op 2 januari 2018 bracht de band het album "The Cromlech Chronicles II" uit op het Strange Fish Records label en deze verscheen in een beperkte oplage op gekleurd vinyl en is voorzien van een klaphoes en op 30 juli 2018 verscheen "The Cromlech Chronicles III" op 3 10" LP's op gekleurd vinyl, die voorzien zijn van een 3D hoes en 3D bril via het Regal Crabomophone label van Fruits De Mer Records.
Vermeldenswaardig is verder, dat de band ten tijde van de opnamen in augustus 2017 uitgebreid werd met drummer Gregory Gurvey van The Luck Of Eden Hall en keyboards speler Roger Morgan.
De opvolger van dit album heette, logischerwijs, "The Chromlech Chronicles IV", dat op 29 juli 2019 als 3 zijdige 2LP op gekleurd vinyl via het Regal Crabomophone label van Fruits De Mer Records verscheen en vermeldenswaardig is, dat kant 4 geprint werd met een nieuwe techniek, waarbij het geheel er uit ziet als een plaat waarop een foto zit en op 13 augustus 2021 verscheen het concept album "And Man Created God", waarop 9 nummers staan, als 2LP in een beperkte oplage van 200 stuks op gespetterd gekleurd vinyl, als 2LP in een beperkte oplage van 100 stuks op zwart vinyl, inclusief een CD, plus een poster, als 2LP in een beperkte oplage van 200 stuks op wit vinyl + poster, als CD, gestoken in een klaphoes in een beperkte oplage van 100 stuks via Fruits De Mer Records.
OP 28 november bracht Fruits De Mer Records hun album "One Man's Man" uit, waarop 7 nummers staan, als 2LP in een beperkte oplage van 200 stuks op kleur in kleur vinyl, inclusief een poster, een uitdrukbare hoes en bedrukte binnen hoezen, als 2LP in een beperkte oplage van 200 stuks op wolkkleurig oranje vinyl, inclusief een poster, een uitdrukbare hoes en bedrukte binnen hoezen, als USB, (die het album plus 10 bonus demo's / outtakes bevat) in een beperkte oplage van 50 stuks in een tinnen doos met een jigsaw puzzel en als CD in een beperkte oplage van 100 stuks.
Het derde deel van deze serie heet "Man, Myth & Magic" en werd door Fruits De Mer Records op 9 december 2023 als 2LP op gekleurd vinyl uitgebracht, die vergezeld ging met geprinte binnen hoezen en een uitvouwbare poster.
De band bracht op 20 december 2024 het 4e en tevens laatste deel van deze serie uit, getiteld "Requiem For Mankind" en deze verscheen als 2LP in een beperkte oplage van 250 stuks op gekleurd vinyl, inclusief een poster en geprinte binnen hoezen, als USB stick in een beperkte oplage van 50 stuks, inclusief een puzzel in een blik, als picture disc CD in een beperkte oplage van 150 stuks en als digitale download, waarna op 14 mei het 8 CD album "The Complete Mankind" werd uitgebracht.
Op 14 augustus 2025 brengt Friends Of The Fish, het sub label van Fruits De Mer Records, het album "Nirmata" uit in een beperkte oplage van 10 stuks als test persing LP op zwart vinyl, in een beperkte oplage van 150 stuks op gekleurd vinyl (via Sendelica), in een beperkte oplage van 50 stuks als USB stick in een blik met een puzzel op de voorkant, plus exclusieve extra nummers (via Sendelica), in een beperkte oplage van 100 stuks als picture disc CD en als digitale download.

Het album, dat 6 nummers bevat, begint met "Wish You A Good Health", waarin Sendelica een heerlijk langzaam nummer met een terugkerend ritme speelt, die na enkele minuten een gesproken tekst krijgt waarbij de muziek bijna stil valt en alleen bestaat uit eentonig gedrum met een psychedelische achtergrond, die iets over de helft van het nummer jazz elementen krijgt bijgevoegd en eindigt met een gesproken tekst.
Dan volgt "Nirmata", een uitstekend nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme.
In "Singled Out And Strangely Left In Limbo" schotelt Sendelica me een schitterend progressief nummer met een gemiddeld tempo voor, dat tot dansen aanzet en halverwege tijdelijk iets langzamer gespeeld wordt.
Daarna volgt "Blood One", een prachtig melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Vervolgens krijg ik "Save Your Breath" voorgezet, een nummer met een niet al te hoog tempo, waarin mooie vrouwenzang te horen is.
Als laattste volgt "Peyote Sunrise", een fantastisch psychedelisch nummer met een gesproken tekst, een terugkerend ritme en lichte jazz elementen, dat in een vrij langzaam tempo wordt gespeeld.

"Nirmata" van Sendelica bevat 6 puike progressieve nummers, waar met veel plezier naar heb geluisterd en ik raad elke liefhebber van progressieve muziek dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Astral Magic - Strange Vibrations Remixes II (Astral Magic Music, 2025) (Spacerock)

Astral Magic uit Finland is het solo project van basgitaar speler Santtu Laakso van de in 1991 opgerichte psychedelische spacerock band Dark Sun.
Op 30 september 2020 bracht hij zijn eerste solo album "Pathway To The Stars" uit, waarna er nog digitale uitgaven 65 volgden, waarvan er diverse ook op LP en CD werden uitgebracht en verschenen via Space Rock Productions, Sapphire Records, Clostridiumen, Tonzonen Records en Aumega Project en op 6 maart 2025 verscheen "Dance Of Destiny" via zijn eigen label Astral Magic Music als CD en als digitale download en deze werd op 2 mei 2025 gevolgd door "In Space We Trust", dat via Astral Magic Music in een beperkte oplage van 50 stuks als CDr werd uitgebracht, waarna op 11 juli 2025 zijn single "Wonders Of The Mind" / "Quantum Configuration" via dit label verscheen onder de titel "Strange Vibrations Remixes II" en hierop wordt hij bijgestaan door Shane Beck, die het gesproken woord doet.

In "Wonders Of The Mind" zet Astral Magic me een fantastische uptempo spacerock song met een terugkerend ritme en progressieve melodische elementen voor, die overeenkomsten heeft met de muziek van Hawkwind (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en in "Quantum Configuration" laat hij me genieten van een geweldige uptempo spacerock song met een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme.

"Strange Vibrations Remixes II" bevat 2 heerlijke swingende uptempo spacerock songs, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze single dan ook van harte aan.




Review: Various Artists - The Shape Of Things To Come (Fruits De Mer Records, 2025) (Diverse Stijlen)

Het Fruits De Mer Records label brengt regelmatig gratis geweldige compilatie albums uit, die aan leden van de Fruits De Mer Records Club worden uitgedeeld, als ze een bepaalde aankoop doen en dat is deze maal de 2LP+2CD van Himmelaya en de LP van La Nouvelle Musique.
De club uitgave voor de aanschaf van deze albums, is de 2CD "The Shape Of Things To Come" waarop 14 bands vertegenwoordigd zijn, die 17 nummers ten gehore brengen.

CD 1 start met The Bird Inside (Spanje) met "(Born Under A) Viole(n)t Sky", een uitstekend elektronisch nummer met een gemiddeld tempo, een dansbaar terugkerend ritme en ruimtelijke en krautrock elementen en deze wordt gevolgd door S.E.O.D.A.H (Schotland) met "All The Mysteries Of Mars", een prima licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en Chakra Vimana (USA/Finland) met "Feed My Soul", een schitterende song met een gemiddeld tempo, een aanstekelijk dansbaar ritme en lichte ruimtelijke invloeden, die een gesproken tekst bevat.
Daarna volgen "In Space We Trust" van Astral Magic (Finland), een geweldige swingende spacerock song met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo, "Six Pebbles" van The Decadent Dayze (UK), een heerlijke licht psychedelische pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "The Dark" van The NoMen (USA), een fantastisch progressief uptempo nummer met een hypnotiserend terugkerend ritme.
Dan volgen Mushroom (UK) met "Purple Pie Pete", een verrukkelijk instrumentaal jaren 60 gerelateerd garagerock nummer, dat swingt als een trein (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), Soft Hearted Scientists (Wales) met "Wonder Girl", een mooi nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die tempowisselingen bevat, Suspirium (UK) met "Fateful Encounter", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een langzaam begin, dat na korte tijd verandert in een stukje krautrock, om halverwege over te gaan in een rustig melodisch nummer en Under Golden Canopy (UK) met "Strange Dreams Under Moss Covered Chords Pt.2", een schitterend psychedelisch elektronisch nummer met een gemiddeld tempo, dat iets meer dan 23 minuten duurt.
Op CD 2 begint de muziek met "A Chair At The Back Door" van Giant The Vine (Italië), die een uitstekende progressieve rock song met een gemiddeld tempo speelt, die iets over de helft van het nummer meer snelheid krijgt waardoor de muziek gaat swingen, om na korte tijd terug in een langzamer tempo te worden gespeeld en deze wordt gevolgd door "De Novo" van The NoMen (USA), een prima krautrock nummer met een terugkerend hypnotiserend ritme.
Daarna volgen Space Debris (Duitsland) met "Venusian Night", een 21 minuten durend schitterend progressief rock nummer met een gemiddeld tempo, dat halverwege in een langzaam tempo over gaat en licht psychedelische elementen bevat, om enkele minuten later weer meer snelheid en progressieve jazz elementen te krijgen en gaat swingen als een trein.
In "Sleep Became" van The NoMen (USA) krijg ik opnieuw een lekker in het gehoor klinkend elektronisch nummer met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en krautrock elementen voorgezet, in "Gates Of Xor" van Kris Gietkowski (Polen) hoor ik hem een geweldig melodisch progressief rock nummer met een gemiddeld tempo spelen, dat jaren 70 invloeden en tempowisselingen bevat en swingt.
Verder volgen The NoMen (USA) met "In The Furrows", een puik krautrock nummer met een gemiddeld tempo en Øresund Space Collective (Portugal/Zweden/Denemarken) met "Weberian Bass", een fantastisch progressief nummer met een gemiddeld tempo, een hypnotiserend terugkerend ritme en ruimtelijke elementen, dat beweging oproept.

"The Shape Of Things To Come" van Various Artists staat vol verrukkelijke muziek, waar ik van begin tot eind enorm van genoten heb en ik raad iedere muziekliefhebber dan ook aan eens te overdenken om ook lid te worden van de Fruits De Mer Records Club en zo in aanmerking te komen van meesterlijke exclusieve CD's.




Review: Ujig - Delta (Luminol Records, 2025) (Jazz)

Ujig uit Milaan, Italië bestaat uit: Konstantin Kräutler - drums, Edoardo Maggioni - keyboards en vleugel, Cesare Pizzetti - basgitaar en Marco Leo - sologitaar.
De band bracht op 27 februari 2015 hun debuut album "8 Out Of 8" via Advice Music in een beperkte oplage uit als CD en deze werd gevolgd door: "Ujig, Marco Leo – The Necessity Of Falling" (MP3, WAV via Voicings Recordings, 2018), "Ujigami" (LP via Luminol Records, 2022), "Ujigami" (CD via Luminol Records,2024) en "Delta", die op 23 mei 2025 als LP in een beperkte oplage van 300 stuks via Luminol Records verscheen en 7 nummers bevat waarop de band medewerking kreeg van de gastmuzikanten Fabrizio Bosso - trompet (track 3 en 6) en Paola Folli - zang (track 6 en 8) en Lorenzo Cimino - trompet (track 1).

het album, dat 7 nummers bevat, begint met "Deedoo" waarin Ujig een heerlijk stukje jazz met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme ten gehore brengt, dat subtiele tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door "Make Make", een schitterend jazz nummer met een gemiddeld tempo, waarin tempowisselingen zitten en een aanstekelijk ritme.
Dan volgen "All The Things It Is", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo en "Maybe", een uitstekend nummer met een niet al te hoog tempo.
In "Zorua" zet Ujig me opnieuw een jazz nummer met een aanstekelijk ritme en een gemiddeld tempo voor (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Sema Bayez" krijg ik nogmaals een puik jazz nummer met een gemiddeld tempo te horen en in "Prospettive" schotelt de band me een nummer met een vrij langzaam tempo voor.

"Delta" van Ujig bevat 7 uitstekende jazz nummers, die liefhebbers van dit genre zeker op waarde zullen weten te schatten en ik raad hen dan ook aan eens naar deze schijf te gaan luisteren.




Review: Bingo Crowd - Manners (Crispin Glover Records, 2025) (Synth Pop)

Bingo Crowd uit Snåsa, Noorwegen begon in 2000 onder de naam Bitch Cassidy en bestaat sinds de oprichting uit: Bingo Crowd (Andreas Elvenes) - zang, Svein Segtnan - synthesizer en Eivind Brønstad - sologitaar.
De band veranderde hun bandnaam in 2008 in BC en vanaf 2025 in Bingo Crowd.
Onder deze naam bracht de band op 11 april 2025 de digitale single "Mapmaker's Dream" via Crispin Glover Records uit en deze werd op 18 april 2025 gevolgd door de digitale single  "Nitro My Shield" en op 25 april 2025 door het digitale album "Manners", die op 12 september als LP in een beperkte oplage op goudkleurig vinyl en tevens als CD en als digitale download verschijnt via Crispin Glover Records en 10 nummers bevat.

Het album start met "Observatory", waarin Bingo Crowd een uitstekende donkere synth pop song met een gemiddeld tempo speelt, die een dansbaar terugkerend ritme en jaren 80 invloeden heeft en gevolgd word door "Voloop", een geweldige uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
Daarna volgen "Priority Mail", een mooie uptempo song met disco invloeden en een dansbaar ritme en "Nitro My Shield", een donkere song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
In "Mapmaker’s Dream" zet Bingo Crowd me een heerlijke synth pop song voor, die een een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en in "Litljtatlj" krijg ik opnieuw een prachtige song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme te horen.
Dan volgen "Nature Guy", een lekker in het gehoor klinkende song met een dansbaar terugkerend ritme en "Weekend House", een fantastische song met een aanstekelijk ritme, die halverwege een ander ritme krijgt.
Verder volgen "Pyramide", een schitterend instrumentaal nummer met ruimtelijke elementen, een terugkerend ritme en "Portamento Mori", een verrukkelijke synth pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.

"Manners" van Bingo Crowd bevat 10 prima jaren 80 gerelateerde synth pop songs, waar ik ontzettend van genoten heb en ik raad liefhebbers van dit genre deze puike schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Dieter Schütz - Voyage (Bureau B Records, 2025) (Melodisch / Krautrock)

Multi-instrumentalist Dieter Schütz uit Flensborg, Duitsland bracht in 1981 zijn debuut album "TransVision" uit via Innovative Communication,
Vervolgens verschenen zijn solo albums: "Voyage" (LP, 1985), "The Comet" (LP, 1986), "Dawn" (LP, 1987), "Secret Waves" (LP, 1988), "Other Worlds" (CD, 1990), "Inner Light" (CD, 1991) en de compilatie "Dream Waves (The Best Of Dieter Schütz)" (CD, 1992) plus de albums "Inventions" (LP, 1983) van Von Deyen / Schutz, die allemaal via Sky Records werden uitgebracht en "Old Fashioned" (CDr, 2009) van Von Deyen & Schütz, die via Adelbert Von Deyen Productions verscheen.
Op 18 juli 2025 brengt Bureau B Records de her uitgave van het album "Voyage" als LP, als CD en als digitale download uit en dit bevat 10 nummers.

Het album begint met "Amazona", waarin Dieter Schütz een mooi melodisch nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, dat gevolgd wordt door "In Dreams", een prachtig nummer met een terugkerend ritme, melodische elementen en een gemiddeld tempo, dat rust uitstraalt en "Bizarre", een schitterend elektronisch nummer met een gemiddeld tempo krautrock elementen en een aanstekelijk dansbaar ritme.
Dan volgen "Fireland", een vrij zwaar nummer met een terugkerend ritme, dat na korte tijd luchtiger wordt en meer melodie krijgt, "Above", een heerlijk krautrock nummer met een gemiddeld tempo, waartussen melodische muziek wordt gespeeld en het titel nummer "Voyage", een dansbaar melodisch nummer met krautrock elementen en een gemiddeld temp.
In "Exotic Nights" zet Dieter Schütz me een verrukkelijk dansbaar nummer voor, dat een licht hypnotiserend ritme heeft en een mysterieuze sfeer oproept en in "Little Plant" krijg ik een fantastisch nummer te horen, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is.
Dan volgen "The Coast", een prima nummer met een terugkerend ritme, melodische krautrock elementen en een gemiddeld tempo en "Back Home", een geweldig stuk melodische muziek met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat rustgevend werkt en een new age sfeer oproept.

"Voyage" van Dieter Schütz is een puike plaat met een mix van melodische muziek en krautrock, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van deze genres deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de youtube link onder de recensie)



 

zondag 6 juli 2025

Review: Ritual - The Hemulic Voluntary Band (Karisma Records, 2025) (Progressief)

Ritual uit Stockholm, Zweden werd in 1993 opgericht en bestaat uit: Patrik Lundström - zang en sologitaar, Fredrik Lindqvist - basgitaar, mandola, dulcimer, recorder en zang, Jon Gamble - keyboards en zang en Johan Nordgren - drums, sleutel harp (= ingetoetste viool) en zang.
De band bracht in 1995 hun debuut album "Ritual" als CD uit via Musea Records, waarna de volgende albums verschenen: "Superb Birth" (1999, CD via Ritual AB), "Think Like A Mountain" (2003, CD via Tempus Fugit), "Live" (2006, 2CD via Tempus Fugit) en "The Hemulic Voluntary Band" (2007, CD via Tempus Fugit) en ook verschenen de CD  single "Did I Go Wrong" (1999 via Ritual AB) en de CD EP "Glimpses From The Story Of Mr. Bogd" (2020 via SPV en Tempus Fugit), waarvan 3 nummers staan op het album "The Story Of Mr. Bogd - Part 1", dat op 16 augustus 2024 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage op transparant violet vinyl, als CD en als digitale download werd uitgebracht.
Op 15 augustus 2025 verschijnt de geremasterde her uitgave van "The Hemulic Voluntary Band" uit 2007 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage van 500 op transparant blauw vinyl, ,als CD en als digitale download.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met het titel nummer "The Hemulic Voluntary Band", waarin Ritual een schitterende uptempo progressieve song speelt, die een aanstekelijk vrolijk dansbaar terugekerend ritme en subtiele tempowisselingen bevat.
Daarna volgt "In The Wild", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die tempowisselingen heeft.
In "Late In November" zet Ritual me een mooie langzame song met progressieve folk invloeden en een aanstekelijk ritme voor.
Dan volgt "The Groke", een lekker in het gehoor klinkende progressieve song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Vervolgens hoor ik "Waiting By The Bridge", een progressieve song met funk elementen en tempowisselingen, die bij tijd en wijle een vrolijk hoog meezing gehalte heeft.
Verder volgt "A Dangerous Journey", een iets meer dan 26 minuten durend nummer, waarin de band met een gemiddeld tempo een fantastisch progressieve song speelt, die lichte psychedelische en folk elementen bevat en na 8 minuten verandert in een stuk muziek met elektronische folk invloeden, dat 2 minuten later in een hoger tempo gespeeld wordt, lichte melodische elementen, jazz invloeden en tempowisselingen heeft en swingt, om 7 minuten later over te gaan in een trager tempo met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en enkele minuten verder in het nummer tijdelijk te veranderen in een geweldige uptempo rock song, om even later weer terug te keren naar een gemiddeld tempo, waarin de band eindigt met folk muziek.(luister nar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"The Hemulic Voluntary Band" van Ritual is een verrukkelijke progressieve plaat, waar ik van begin tot einde ontzettend van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Phil Selvini & The Mind Warp - T.E.T.R.U.S. (Luminol Records, 2025) (Progressieve Rock)

Phil Selvini uit Bologna, Italië speelt sologitaar, mellotron, soung effecten en zingt en vormt samen met Leonardo Puglisi - drums, Davide Sebartoli - keyboards, Francesco Scordo - basgitaar en Leonardo Spampinato - sologitaar de band Phil Selvini & The Mind Warp.
De band bracht op 16 mei 2025 hun debuut album "T.E.T.R.U.S." uit via Luminol Records, waarbij "T.E.T.R.U.S." staat voor: Time.Eternal.Try.Redemption.Unique.Shine.

Het album, dat 5 nummers bevat, start met "To Make Ends Meet", waarin Phil Selvini & The Mind Warp een mooie progressieve rock song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk ritme en melodische elementen bevat en iets over de helft van het nummer over gaat in een prachtig langzaam stuk muziek. 
Dan volgt "Reverie" (Including "Cloud Nine"), een lekker in het gehoor klinkend uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat halverwege progressieve elementen krijgt bijgevoegd en de muziek gaat swingen.
In "Riding In The Fog" schotelt Phil Selvini & The Mind Warp me een uitstekende progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, die tot beweging aanzet.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "The Last 48 Hours", een schitterende langzame song met een aanstekelijk ritme, die tot schuifelen uitnodigt.
Als laatste speelt de band het meer dan 26 minuten durende fantastische nummer "The Mind Warp" en hierin begint de muziek langzaam en krijgt tijdelijk meer snelheid, om dan opnieuw langzaam te worden, weer te versnellen en invloeden van de muziek van King Crimson ("21 Century Schizoid Man") te krijgen, halverwege nogmaals in een traag tempo te veranderen en vervolgens in een gemiddeld tempo over te gaan. 

"T.E.T.R.U.S." van Phil Selvini & The Mind Warp is een verrukkelijke plaat met puike progressieve rock, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Flynotes - Cast In Stone (Eigen Beheer, 2025) (Progressief / Melodisch)

Flynotes uit St.Petersburg, Rusland bestaat uit: Natasha Bogulyan - drums, Roman Komarov - solo- en basgitaar en Timofey Yushko - keyboards.
De band bracht op 11 november 2011 hun debuut album "Our Zoo" als digitale download uit en deze werd gevolgd door: "Shiva Telescopes" (digitaal album, 12 december 2013), "The Smell Of Space" (digitaal album, 1 mei 2016), "Child In The Woods" (digitaal album, 12 april 2018), "The Goddess Of Sunrise" (beperkte oplage van 100 LP's op rood vinyl, beperkte oplage van 200 LP's op zwart vinyl, beperkte oplage van 300 CD's en als digitaal album, 28 augustus 2020), "Entertaining Geometry" (digitaal nummer, 2 juli 2021) en "Cast In Stone" (digitaal album, 3 juni 2025).

"Cast In Stone", dat 8 nummers bevat, start met "Carnival", waarin Flynotes een schitterend melodisch progressief rock nummer met wisselende tempo's speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en gevolgd wordt door "RockKing", een uitstekend swingend uptempo nummer, dat wisselende tempo's bevat en elementen uit rock in opposition heeft.
Dan volgen "Find Adventure", een heerlijk uptempo nummer met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, dat na 2 minuten in een langzamer tempo over gaat, waarbij ook de muziek verandert en verder gaat in een melodisch nummer en "We Are Experience", een stevig rock nummer met een gemiddeld tempo, dat melodische elementen heeft.
In "Aviators" laat Flynotes me genieten van een fantastisch uptempo progressief melodisch nummer met enkele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme en in "Finishing Touches"krijg ik een melodisch geweldig nummer te horen, dat een terugkerend ritme en tempowisselingen heeft.
Verder volgen "Next Fligth", een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat na iets meer dan 1 minuut verandert en een trager tempo krijgt en "Shooting Star", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo, melodische elementen en een terugkerend ritme.

"Cast In Stone" van Flynotes bevat 8 puike melodische progressieve nummers, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Babal - Running In The Gutter (Friends Of The Fish, 2025) (Progressief)

Babal uit Engeland bestaat uit: Karen Langley - zang, Rob Williams - sologitaar gitaarsynthesizer en programmering en Jon Sharp - drums.
De band bracht op 9 september 1999 hun debuut album "COLLABORATING WITH THE INEVITABLE (WISE CHILDREN)" als digitale download uit, waarna de volgende uitgaven verschenen: "THE LAW OF 3 (WISE CHILDREN)" (14 januari 2001, CD en digitale download), "BREAD AND CIRCUSES" (9 juni 2012, CD en digitale download), 
"BABAL Live at Sonic Rock Solstice 2015" (1 augustus 2015, digitale download EP), "SINGULAR ADVENTURES IN POST-MODERN CAPITALIST SOCIETY" (3 maart 2016, CD en digitale download)
"THE GAME" (14 febrair 2017, digitaal nummer), "BODY CATHEDRALS" (17 februari 2017, digitaal nummer), "THE FLYWHEEL OF LIFE" (26 maart 2017. digitaal nummer), "THE SHIRT" (6 november 2017, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (18 april 2018, LP, CD en digitale download), "GLOSSOLALIA" (20 april 2018, CD en digitale download), "THE GLACIER" (18 september 2018, digitale EP), "HANGING IN THE BALANCE" (10 oktober 2018, CD en digitale EP), "LIQUID SUNSHINE" (17 januari 2019, gratis digitaal nummer), "THE BIG EVERYTHING - EP (Part 2B of the C.O.C.T. Trilogy)" (28 februari 2019, CD en digitale download), "SUBDUCTION" (23 maart 2019, digitaal nummer), "TRANSMARGINAL INHIBITION" (5 april 2019, digitaal nummer"), "MARMADUKE POLLANTO (24 bit hi res)" (16 april 2019, digitaal nummer), "FRANK' S LAMENT" (16 januari 2020, EP, LP+EP, CD EP en digitale download), "RABBIT'S MOON" (by Kenneth Anger) - soundtrack by TRIO DIABOLIQUE (aka BABAL)" (26 januari 2020, digitaal nummer), "DREAMS FOR IMAGINARY PUPPET SHOWS ON THE RADIO" (21 augustus 2020, LP, CD en digitale download), "SPIRIT IN A MEAT SUIT" (25 maart 2021, CD en digitale download), "ZOMBIE DIARY) (16 juli 2021, gratis digitaal nummer), "BUY ME AN ACRE OF LAND" (2 september 2021, digitaal nummer), "CORKSCREW RIDER (single version)" (16 augustus 2022, digitaal nummer), "WHO WILL I BE WHEN I LEAVE?" (18 september 2022, LP, CD en digitale download), "RADICAL" (21 oktober 2023, digitaal nummer), "LIFE IS ALWAYS IN THE WILD" (18 november 2023, CD en digitale download), "LET'S GET LUCID" (18 november 2023, CD en digitale download), "LOVE SURPRISED BY WISDOM" (1 juli 2024, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (4 oktober 2024, 3 stuks test persing LP), "LIVE AT THE 20TH DREAM OF DR SARDONICUS FESTIVAL 2024" (23 oktober 2024, CD en digitale download), "ONE BIG FAMILY" (7 maart 2025, 8" lathe cut single en digitale download) en op 3 augustus 2025 verschijnt hun album "Running In The Gutter" in een beperkte oplage van 100 stuks als LP op transparant rood vinyl, als CD in een beperkte oplage van 50 stuks en als digitale download via Friends Of The Fish (een sub label van Fruits DE Mer Records) en hierop staan 6 nummer en spelen gastmuzikanten Paul Smith - akoestische basgitaar en Chris Gill - basgitaar mee.

Het album begint met "One Big Family" waarin Babal een uitstekend licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, die gevolg wordt door "The Best Restaurants", een psychedelische progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Dan volgen "The World That We Know", een prima progressief nummer met theater elementen, tempowisselingen, een aanstekelijk terugkerend ritme en "Cake Music", een lekker in het gehoor klinkende song met theater elementen, progressieve invloeden en een terugkerend ritme, die tegen het einde licht psychedelisch wordt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
In "We Shall Be Fables" zet Babal me een heerlijke song met een aanstekelijk terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo voor en in het titel nummer "Running In The Gutter" krijg ik een langzaam nummer te horen, dat een aanstekelijk ritme heeft.

"Running In The Gutter" van Babal bevat 6 prima progressieve nummers met theater invloeden en ik raad iedere liefhebber van dit genre dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.