Pagina's

zondag 6 juli 2025

Review: Ritual - The Hemulic Voluntary Band (Karisma Records, 2025) (Progressief)

Ritual uit Stockholm, Zweden werd in 1993 opgericht en bestaat uit: Patrik Lundström - zang en sologitaar, Fredrik Lindqvist - basgitaar, mandola, dulcimer, recorder en zang, Jon Gamble - keyboards en zang en Johan Nordgren - drums, sleutel harp (= ingetoetste viool) en zang.
De band bracht in 1995 hun debuut album "Ritual" als CD uit via Musea Records, waarna de volgende albums verschenen: "Superb Birth" (1999, CD via Ritual AB), "Think Like A Mountain" (2003, CD via Tempus Fugit), "Live" (2006, 2CD via Tempus Fugit) en "The Hemulic Voluntary Band" (2007, CD via Tempus Fugit) en ook verschenen de CD  single "Did I Go Wrong" (1999 via Ritual AB) en de CD EP "Glimpses From The Story Of Mr. Bogd" (2020 via SPV en Tempus Fugit), waarvan 3 nummers staan op het album "The Story Of Mr. Bogd - Part 1", dat op 16 augustus 2024 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage op transparant violet vinyl, als CD en als digitale download werd uitgebracht.
Op 15 augustus 2025 verschijnt de geremasterde her uitgave van "The Hemulic Voluntary Band" uit 2007 via Karisma Records als LP in een beperkte oplage van 500 op transparant blauw vinyl, ,als CD en als digitale download.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met het titel nummer "The Hemulic Voluntary Band", waarin Ritual een schitterende uptempo progressieve song speelt, die een aanstekelijk vrolijk dansbaar terugekerend ritme en subtiele tempowisselingen bevat.
Daarna volgt "In The Wild", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die tempowisselingen heeft.
In "Late In November" zet Ritual me een mooie langzame song met progressieve folk invloeden en een aanstekelijk ritme voor.
Dan volgt "The Groke", een lekker in het gehoor klinkende progressieve song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Vervolgens hoor ik "Waiting By The Bridge", een progressieve song met funk elementen en tempowisselingen, die bij tijd en wijle een vrolijk hoog meezing gehalte heeft.
Verder volgt "A Dangerous Journey", een iets meer dan 26 minuten durend nummer, waarin de band met een gemiddeld tempo een fantastisch progressieve song speelt, die lichte psychedelische en folk elementen bevat en na 8 minuten verandert in een stuk muziek met elektronische folk invloeden, dat 2 minuten later in een hoger tempo gespeeld wordt, lichte melodische elementen, jazz invloeden en tempowisselingen heeft en swingt, om 7 minuten later over te gaan in een trager tempo met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en enkele minuten verder in het nummer tijdelijk te veranderen in een geweldige uptempo rock song, om even later weer terug te keren naar een gemiddeld tempo, waarin de band eindigt met folk muziek.(luister nar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"The Hemulic Voluntary Band" van Ritual is een verrukkelijke progressieve plaat, waar ik van begin tot einde ontzettend van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Phil Selvini & The Mind Warp - T.E.T.R.U.S. (Luminol Records, 2025) (Progressieve Rock)

Phil Selvini uit Bologna, Italië speelt sologitaar, mellotron, soung effecten en zingt en vormt samen met Leonardo Puglisi - drums, Davide Sebartoli - keyboards, Francesco Scordo - basgitaar en Leonardo Spampinato - sologitaar de band Phil Selvini & The Mind Warp.
De band bracht op 16 mei 2025 hun debuut album "T.E.T.R.U.S." uit via Luminol Records, waarbij "T.E.T.R.U.S." staat voor: Time.Eternal.Try.Redemption.Unique.Shine.

Het album, dat 5 nummers bevat, start met "To Make Ends Meet", waarin Phil Selvini & The Mind Warp een mooie progressieve rock song met een gemiddeld tempo speelt, die een aanstekelijk ritme en melodische elementen bevat en iets over de helft van het nummer over gaat in een prachtig langzaam stuk muziek. 
Dan volgt "Reverie" (Including "Cloud Nine"), een lekker in het gehoor klinkend uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat halverwege progressieve elementen krijgt bijgevoegd en de muziek gaat swingen.
In "Riding In The Fog" schotelt Phil Selvini & The Mind Warp me een uitstekende progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor, die tot beweging aanzet.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "The Last 48 Hours", een schitterende langzame song met een aanstekelijk ritme, die tot schuifelen uitnodigt.
Als laatste speelt de band het meer dan 26 minuten durende fantastische nummer "The Mind Warp" en hierin begint de muziek langzaam en krijgt tijdelijk meer snelheid, om dan opnieuw langzaam te worden, weer te versnellen en invloeden van de muziek van King Crimson ("21 Century Schizoid Man") te krijgen, halverwege nogmaals in een traag tempo te veranderen en vervolgens in een gemiddeld tempo over te gaan. 

"T.E.T.R.U.S." van Phil Selvini & The Mind Warp is een verrukkelijke plaat met puike progressieve rock, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.




Review: Flynotes - Cast In Stone (Eigen Beheer, 2025) (Progressief / Melodisch)

Flynotes uit St.Petersburg, Rusland bestaat uit: Natasha Bogulyan - drums, Roman Komarov - solo- en basgitaar en Timofey Yushko - keyboards.
De band bracht op 11 november 2011 hun debuut album "Our Zoo" als digitale download uit en deze werd gevolgd door: "Shiva Telescopes" (digitaal album, 12 december 2013), "The Smell Of Space" (digitaal album, 1 mei 2016), "Child In The Woods" (digitaal album, 12 april 2018), "The Goddess Of Sunrise" (beperkte oplage van 100 LP's op rood vinyl, beperkte oplage van 200 LP's op zwart vinyl, beperkte oplage van 300 CD's en als digitaal album, 28 augustus 2020), "Entertaining Geometry" (digitaal nummer, 2 juli 2021) en "Cast In Stone" (digitaal album, 3 juni 2025).

"Cast In Stone", dat 8 nummers bevat, start met "Carnival", waarin Flynotes een schitterend melodisch progressief rock nummer met wisselende tempo's speelt, die een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en gevolgd wordt door "RockKing", een uitstekend swingend uptempo nummer, dat wisselende tempo's bevat en elementen uit rock in opposition heeft.
Dan volgen "Find Adventure", een heerlijk uptempo nummer met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, dat na 2 minuten in een langzamer tempo over gaat, waarbij ook de muziek verandert en verder gaat in een melodisch nummer en "We Are Experience", een stevig rock nummer met een gemiddeld tempo, dat melodische elementen heeft.
In "Aviators" laat Flynotes me genieten van een fantastisch uptempo progressief melodisch nummer met enkele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme en in "Finishing Touches"krijg ik een melodisch geweldig nummer te horen, dat een terugkerend ritme en tempowisselingen heeft.
Verder volgen "Next Fligth", een prima nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat na iets meer dan 1 minuut verandert en een trager tempo krijgt en "Shooting Star", een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gemiddeld tempo, melodische elementen en een terugkerend ritme.

"Cast In Stone" van Flynotes bevat 8 puike melodische progressieve nummers, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Babal - Running In The Gutter (Friends Of The Fish, 2025) (Progressief)

Babal uit Engeland bestaat uit: Karen Langley - zang, Rob Williams - sologitaar gitaarsynthesizer en programmering en Jon Sharp - drums.
De band bracht op 9 september 1999 hun debuut album "COLLABORATING WITH THE INEVITABLE (WISE CHILDREN)" als digitale download uit, waarna de volgende uitgaven verschenen: "THE LAW OF 3 (WISE CHILDREN)" (14 januari 2001, CD en digitale download), "BREAD AND CIRCUSES" (9 juni 2012, CD en digitale download), 
"BABAL Live at Sonic Rock Solstice 2015" (1 augustus 2015, digitale download EP), "SINGULAR ADVENTURES IN POST-MODERN CAPITALIST SOCIETY" (3 maart 2016, CD en digitale download)
"THE GAME" (14 febrair 2017, digitaal nummer), "BODY CATHEDRALS" (17 februari 2017, digitaal nummer), "THE FLYWHEEL OF LIFE" (26 maart 2017. digitaal nummer), "THE SHIRT" (6 november 2017, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (18 april 2018, LP, CD en digitale download), "GLOSSOLALIA" (20 april 2018, CD en digitale download), "THE GLACIER" (18 september 2018, digitale EP), "HANGING IN THE BALANCE" (10 oktober 2018, CD en digitale EP), "LIQUID SUNSHINE" (17 januari 2019, gratis digitaal nummer), "THE BIG EVERYTHING - EP (Part 2B of the C.O.C.T. Trilogy)" (28 februari 2019, CD en digitale download), "SUBDUCTION" (23 maart 2019, digitaal nummer), "TRANSMARGINAL INHIBITION" (5 april 2019, digitaal nummer"), "MARMADUKE POLLANTO (24 bit hi res)" (16 april 2019, digitaal nummer), "FRANK' S LAMENT" (16 januari 2020, EP, LP+EP, CD EP en digitale download), "RABBIT'S MOON" (by Kenneth Anger) - soundtrack by TRIO DIABOLIQUE (aka BABAL)" (26 januari 2020, digitaal nummer), "DREAMS FOR IMAGINARY PUPPET SHOWS ON THE RADIO" (21 augustus 2020, LP, CD en digitale download), "SPIRIT IN A MEAT SUIT" (25 maart 2021, CD en digitale download), "ZOMBIE DIARY) (16 juli 2021, gratis digitaal nummer), "BUY ME AN ACRE OF LAND" (2 september 2021, digitaal nummer), "CORKSCREW RIDER (single version)" (16 augustus 2022, digitaal nummer), "WHO WILL I BE WHEN I LEAVE?" (18 september 2022, LP, CD en digitale download), "RADICAL" (21 oktober 2023, digitaal nummer), "LIFE IS ALWAYS IN THE WILD" (18 november 2023, CD en digitale download), "LET'S GET LUCID" (18 november 2023, CD en digitale download), "LOVE SURPRISED BY WISDOM" (1 juli 2024, digitaal nummer), "THE CIRCLE OF CONFUSION OF TONGUES" (4 oktober 2024, 3 stuks test persing LP), "LIVE AT THE 20TH DREAM OF DR SARDONICUS FESTIVAL 2024" (23 oktober 2024, CD en digitale download), "ONE BIG FAMILY" (7 maart 2025, 8" lathe cut single en digitale download) en op 3 augustus 2025 verschijnt hun album "Running In The Gutter" in een beperkte oplage van 100 stuks als LP op transparant rood vinyl, als CD in een beperkte oplage van 50 stuks en als digitale download via Friends Of The Fish (een sub label van Fruits DE Mer Records) en hierop staan 6 nummer en spelen gastmuzikanten Paul Smith - akoestische basgitaar en Chris Gill - basgitaar mee.

Het album begint met "One Big Family" waarin Babal een uitstekend licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme speelt, die gevolg wordt door "The Best Restaurants", een psychedelische progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme.
Dan volgen "The World That We Know", een prima progressief nummer met theater elementen, tempowisselingen, een aanstekelijk terugkerend ritme en "Cake Music", een lekker in het gehoor klinkende song met theater elementen, progressieve invloeden en een terugkerend ritme, die tegen het einde licht psychedelisch wordt.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
In "We Shall Be Fables" zet Babal me een heerlijke song met een aanstekelijk terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo voor en in het titel nummer "Running In The Gutter" krijg ik een langzaam nummer te horen, dat een aanstekelijk ritme heeft.

"Running In The Gutter" van Babal bevat 6 prima progressieve nummers met theater invloeden en ik raad iedere liefhebber van dit genre dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik.




Review: We Lost The Sea - A Single Flower (Bird’s Robe Records/ dunk!records/ Translation Loss Records/ New Noise, 2025) (Post-Rock)

We Lost The Sea uit Sydney, Australië bestaat uit: Matt Harvey - sologitaar, Mark Owen - sologitaar, Carl Whitbread - sologitaar, Kieran Elliott - basgitaar, Mathew Kelly - piano en synthesizer en Nathaniel D'Ugo - drums.
Hun debuut album "Crimea)" verscheen op 24 juli 2010 als digitale download, gevolgd door de albums "The Quietest Place On Earth" (CD, LP en dd, 1 december 2012), "Crimea (Remastered)" (beperkte oplage op 250 stuks wit/zwart vinyl en als dd, 26 april 2014), "Departure Songs" (CD en dd, 23 juli 2015) en "Departure Songs - Live at Dunk Fest 2017" (beperkte oplage van 333 stuks op turquoise met goud/zwart gespetterd, beperkte oplage van 333 stuks op goud/wit met zwart gespetterd en 333 stuks gekleurd met zwart/wit op 180 gram vinyl en als dd, 21 maart 2019).
De band bracht op 4 oktober 2019 hun album "Triumph & Disaster" via Bird's Robe Records / Dunk Records in een beperkte oplage van 500 stuks op wit / hemel blauw, in een beperkte oplage van 300 stuks op zee blauw met Halloween oranje (LP 1) en water blauw / gespetterd bruin (LP 2) en in een beperkte oplage van 150 stuks op donker paars / zee blauw met Halloween oranje / wit gespetterd 2LP vinyl uit en tevens als CD en als digitale download en in januari 2022 verscheen het album "Departure Songs" opnieuw via dit label als CD.
Op 4 juli 2025 bracht de band hun 2LP / CD "A Single Flower" in Australië als 2LP, als CD en als digitale download uit en op 22 augustus 2025 verschijnt dit ook in de rest van de wereld.

Het album, dat 6 nummers bevat, start met "If They Had Hearts", waarin We Lost The Sea na een mooi rustig begin met een licht hypnotiserend terugkerend ritme het tempo langzaam opvoert, waarbij ook de muziek aanzwelt, om na 6 minuten dit in een ander ritme en traag tempo over te laten gaan.
Dan volgt "A Dance With Death", een schitterend post-rock nummer met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme, die na 4 minuten in een trager tempo en ander ritme over gaat, om 3 minuten later in een uptempo stuk rock met een terugkerend ritme te veranderen.
In "Everything Here Is Black And Blinding" schotelt We Lost The Sea me een uitstekend nummer voor met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo, waarin de muziek tegen het einde heftiger wordt en aanzwelt.
Daarna volgt "Bloom (Murmurations At First Light)", een prima post-rock nummer met een langzaam tempo en een aanstekelijk ritme, dat iets over de helft van  het nummer meer snelheid krijgt.
Vervolgens hoor ik "The Gloaming", een prachtig langzaam nummer, waarin het pianospel centraal staat en orkestrale muziek als achtergrond heeft.
Verder volgt "Blood Will Have Blood", een 27 minuten durend nummer, dat met langzame terugkerende tonen begint, om na 6 minuten iets meer snelheid te krijgen, waarbij de muziek uitnodigt tot dansen, totdat de band besluit weer in een trager tempo te gaan spelen, om vervolgens melodisch en in een gemiddeld tempo te worden gespeeld en roept de band voor het volgende gedeelte van het nummer een dreigende sfeer op, waarvan de laatste 2 minuten in rust gespeeld worden.

We Lost The Sea heeft me met "A Single Flower" van begin tot einde in de ban van hun geweldige post-rock weten te houden en ik raad elke liefhebber van dit genre deze meesterlijke schijf dan ook sterk aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)