zondag 13 oktober 2024

Review: Faust - Blickwinkel (Curated By Zappi Diermaier) (Bureau B, 2024) (Experimenteel / Krautrock)

De Duitse band Faust werd in 1969 te Wümme opgericht, doordat Hans Joachim Irmler - keyboards, Werner "Zappi" Diermaier - drums en Arnold Meifert - percussie, gingen samen spelen met Nukleus leden Rudolf Sosna - sologitaar, Jean Herve`Peron - basgitaar en Gunter Wuesthoff - saxofoon.
Geholpen door journalist en producer Uwe Nettelbeck zetten ze vlak bij Wümme een studio op en begonnen daar opnames te maken voor hun debuut LP "Faust", die in 1971 op doorzichtig vinyl in een doorzichtige hoes verscheen, waardoor de band een trouwe aanhang kreeg en Faust één van de belangrijkste krautrock bands van de jaren 70 werd.
Vervolgens verschenen "Faust So Far" (1972), "The Faust Tapes" (1973), "Outside the Dream Syndicate" (1973) (samenwerking met Tony Conrad), "Faust IV" (1974) en "Faust 5" (1975) (een promocassette van Virgin Records) voor de band uit elkaar ging in 1975.
Tussen 1970 en 1973 speelde Faust mee op de eerste 2 albums van de band Slapp Happy ("Sort Of" en "Acnalbasac Noom"), waarin Perter Blegvad speelde, die met Faust in Wümme had gespeeld en met hen door Engeland had getoerd, terwijl beide LP's geproduceerd werden door Uwe Nettelbeck.
Daarna werden de albums "71 Minutes of Faust" (1979), de compilatie met niet eerder verschenen werk "Munich and Elsewhere" (1987) en "The Last LP" (1988) (ook bekend als The Faust Party No.3 met muziek uit de periode 1971-1972) uitgebracht.
Begin jaren 90 werd Faust nieuw leven ingeblazen door Irmler, Diermaier en Peron en toerde voor het eerst door Amerika, waarna in 1995 hun nieuwe album "Rien" werd uitgebracht, gevolgd door: "You Know FaUSt" (1996), "Faust Wakes Nosferatu" (1998) (de CD en vinyleditie bevatten totaal andere muziek!), "Ravvivando" (1999), "Patchwork" (2002), "Derbe Respect, Adler" (2004) (samenwerking met Dälek), "Outside the Dream Syndicate - Alive" (2005) (samenwerking met Tony Conrad), "Collectif Met(z)" (2005) (3CD box + video CD), "Nobody Knows if it Ever Happened" (2007) (DVD), "... In Autumn" (2007) (3CD box + 1 DVD), "Trial and Error" (2007) (DVD), "Disconnected" (2007) (studioalbum met Nurse with Wound) en "C'est Com...Com...Compliqué" (2009).
Verder verschenen diverse live albums en compilaties, waaronder: "Faust Concerts, Volume 1: Live in Hamburg, 1990" (1994), "Faust Concerts, Volume 2: Live in London, 1992" (1994), "BBC Sessions/Kisses for Pythagoras" (Limited Edition LP, 1996), "Untitled" (1996) (compilatie met live en studiowerk), "Edinburgh 1997" (live, 1997), "Faust/Faust So Far" (2000), "The Wumme Years: 1970-1973" (2000),  "Land of Ukko & Rauni" (live, 2000), "Freispiel" (2002) (remixen van
Ravviviando), "BBC Sessions +" (2001), "Patchwork 1971-2002" (2004), "Impressions" (DVD, 2006) en "Od Serca Do Duszy" (2CD, 2007) plus de split single "Überschall 1996" (1996) met Stereolab en Foetus.
Op hun "Just Us" uit 2014, waarop 12 nummers staan en uitgebracht door Bureau B, bestaat Faust alleen nog maar uit Diermaier en Peron, maar op "Fresh Air" (Alive! In The USA), dat op diverse plaatsen gedurende hun 28 daagse tournee in maart en april 2016 door Amerika live is opgenomen, bestaat de band uit: Peron, Diermaier en Maxime Manasc'h, die bijgestaan worden door: Ysanne Spevack (2 nummers), Barbara Manning (3 nummers), Beata Budkiewicz (1 nummer), Ulrike Stoeve (1 nummer), Robert Pepper (2 nummers), Ulrich Krieger (3 nummers), Michael Yr. Jeannouxa Day (3 nummers), Braden Diotte (3nummers) en Juergen Engler (1 nummer).
Vervolgens verschenen: "The Faust Tapes" (her persing, 8 oktober 2021), "Punkt!" (13 mei 2022), "Momentaufnahme I" en "Momentaufnahme II" (10 maart 2023), "Momentaufnahme III" en "Momentaufnahme IV" (5 aprril 2024) en op 13 september 2024 bracht de band "Blickwinkel (Curated By Zappi Diermaier)" via Bureau B uit als LP in een beperkte oplage op paars vinyl, als CD en als digitale downloaden hierop spelen de volgende muzikanten: Zappi Diermaier - drums, Uwe Bastiansen, Elke Drapatz - drum effecten, Dirk Dresselhaus (= Schneider TM) - basgitaar, Jochen Arbeit - sologitaar, kaimba en harmonium, Sonja Kosche - harp, Andrew Unruh - percussie en vriend en mede oprichter Gunther Wüsthoff - sequencer. 

Het album, dat 6 nummers bevat start met "For Schlaghammer", waarin Faust een mix maakt van industriële muziek en krautrock, die in een gemiddeld te mpo gespeeld wordt en een licht hypnotiserend ritme heeft, die na enkele minuten experimentele elementen krijgt bijgevoegd en tempowisselingen bevat en dit nummer wordt gevolgd door "Künstliche Intelligenz", een experimenteel nummer, dat na 3 minuten verandert in een heerlijk swingend krautrock nummer met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo.
Daarna volgen "Sunny Night", een schitterend krautrock nummer met een aanstekelijk licht hypnotiserend terugkerend ritme, dat zeer dansbaar is en een gemiddeld tempo en "Kriminelle Kur", een lekker in het gehoor klinkend dance nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet.
In "Die 5. Revolution" zet Faust me een experimenteel stuk muziek voor, dat na iets meer dan 5 minuten meer snelheid krijgt en in "Kratie" krijg ik een verrukkelijk swingend krautrock nummer met een gemiddeld tempo te horen, dat een licht hypnotiserend terugkerend ritme bevat, waarbij stil zitten niet aan de orde is en halverwege tijdelijk experimentele invloeden krijgt bijgevoegd.

"Blickwinkel (Curated By Zappi Diermaier)" van Faust is een fantastisch album, dat vol staat met geweldige krautrock met licht hypnotiserende ritmes, die experimentele elementen en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Orkestr - I (Sound Effect Records, 2024) (Progressief)

Orkestr uit Horst (Nederland) werd in 2019 opgericht en bestaat uit: Peter Muijsenberg - zang en drums, Christian Keijsers - basgitaar, Erik Muijsenberg - keyboards en Ruud van den Munckhof - keyboards en gast zangeres Loes Bos, die ook de achtergrondzang voor haar rekening neemt. 
Hun debuut album "I" is 6 september 2024 uitgebracht via Sound Effect Records uit Athene, Griekenland als CD, als LP in een beperkte oplage op 180 gram zwart vinyl, inclusief de grafische novel “Time At The Speed Of Light”, als cassette in een beperkte oplage (alleen via Bandcamp) en als digitale download en bevat 13 nummers. 

Het album start met "Kovcheg XIV", waarin Orkestr een prachtig rustig nummer ten gehore brengt, dat na korte tijd meer snelheid krijgt en elementen van melodische rock, disco en krautrock bevat en naadloos over loopt in de song "We'll Start Anew", die een dansbaar ritme heeft en wisselende tempo's bevat, waarna "The Checklist"  volgt en de band een uitstekend stuk muziek speelt, dat voortborduurt op het vorige nummer en dezelde uitsraling bevat.
Daarna volgen "Time At The Speed Of Light", een geweldige symfonische rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, "Engines Humming", een schitterend licht dreigend instrumentaal progressief nummer met een terugkerend ritme en "Touching From A Distance", een lekker in het gehoor klinkende progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat tot beweging aanzet.
In "Daytime" zet Orkestr me een song met een niet al te hoog tempo voor, die een enigszins trieste ondertoon bevat en en terugkerend ritme heeft, in "Dark Between The Stars" krijg ik een vrij zwaar duister nummer te horen, dat ruimtelijke elementen heeft en in "A Shadow" hoor ik de band een aanstekelijke song met een gemiddeld tempo spelen, die beweging oproept en me tegen het einde laat genieten van ouderwetse draaimolen geluiden.
Dan volgen "Daytime (Reprise)", een mooie progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Arrival", een fantastische progressieve song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die na enkele minuten verandert en meer snelheid krijgt, waardoor de muziek gaat swingen, om enkele minuten later terug te keren naar het langzamere tempo.
Verder volgen "Promises", een vrij zwaar nummer met een terugkerend ritme en melodische progressieve invloeden en "Alien Wilderness", een song met een langzaam tempo en een terugkerend ritme.

"I" van Orkestr staat vol puike progressieve muziek, waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Ángel Ontalva - Persian Courtyard (Octoberxart, 2024) (RIO (Rock In Opposition)

Ángel Ontalva is een Spaanse gitarist uit Madrid, die deel uit maakt van de band October Equus, maar ook solo diverse albums op zijn naam heeft staan, zoals: "Mundo Flotante" (OctoberXart Records, 2012), "Land Of Rain And Steel" (Ltd.edition CD-r, OctoberXart Records, 2013), "K​-​Faces Suite" (CD, OctoberXart Records, 2014), "Tierra Quemada" (CD, OctoberXart Records, 2015), "Satellites" (ltd. edition CDr, OctoberXart Records, 2017), "Two Black Holes And A Closed Door" (CD, OctoberXart Records, 2018) en "Compilation 2012​-​2020" (CD, OctoberXart Records, 2020), "Songs To Say Goodbye" (CD, OctoberXart Records, 2021), 
Ángel werkte diverse keren samen met de Russische band Vespero, waarmee hij "Carta Marina", 9 juli 2018, "Sea Orm Liventure", 3 augustus 2018 en "Live At The Astrakan State Theatre Of Opera And Ballet", 23 juni 2020, maar ook met andere artiesten maakte hij CD's, zoals: Ángel Ontalva & No Grooves ("Blood Moon Tonight", album, 7 augustus 2017), Ángel Ontalva VS. Priot Duo (Natasha Blinova/Piotr Talalay) ("Blue Stone Waves", album, 4 september 2018), Ángel Ontalva & Ark Fedotov ("Shaman Rock", album, 10 februari 2020) en Tierra Quemada Ensemble ("Live At The Dom", album, 2021) en met zijn Ángel Ontalva Quartet: "Sound Museum / Audience Recording" (album, 14 december 2018), "Live In Tomsk / Audience Recording" (album, 18 juni 2021) en anderen.
Op 16 augustus 2021 verscheen zijn album "Angel On A Tower", dat 12 nummers bevat, via OctoberXart Records als CD in een beperkte oplage van 1000 stuks en als digitale download, waarbij vermeldenswaardig is, dat de opnamen van dit album overblijfselen zijn van eerder geschreven werken, waarna op 14 februari 2022 het album "October Equus Guitar Project vol. 1" volgde. 
De opvolger van dit album heet "A Haunted, Hidden World Of Caves", dat 10 nummers bevat en op 3 maart 2023 via zijn label OctoberXart als CD in een beperkte oplage van 500 stuks en als digitale download werd uitgebracht en op dit album spelen: Ángel Ontalva - solo- en basgitaar, Víctor Rodríguez - keyboards, Ivan Fedotov - drums en percussie, Vitay Borodin - viool (track 2 en 6), Markus Breuss - trompet (track 8) en John Falcone - fagot (track 3, 4, 7 en 10), klarinet (track 1 en 10), tenor saxofoon (track 5, 9 en 10).
We zijn 3 maanden verder en er is op 4 juni 2023 al een nieuw album van Ángel via zijn label OctoberXart uitgebracht, getiteld "Black Pyramid", waarvan hij bij het maken van de composities geïnspireerd was door de prachtig gedetailleerde tekeningen, die door Frederic Norden in Egypte gemaakt werden en dit is alleen digitaal verkrijgbaaren op 8 januari 2024 verscheen zijn album "Twelve Days Of Winter"via zijn label.
Dit album werd gevolgd door "Persian Courtyard", dat op 23 september 2024 uitgebracht werd en hierop spelen Anna Anshakova - alt viool, Avelino Saavedra - drums en  percussie en Víctor Rodríguez - (virtueel) cello op track 1 mee.

Het album, dat 11 nummes bevat, start met "The Dragon Is Asleep", waarin Ángel Ontalva een fantastisch stuk rock in opposotion met een niet al te hoog tempo speelt, dat nostalgisch klinkt en dit wordt gevolgd door "A Door Is Closed, A Window Is Open", een schitterend nummer met licht klassieke en filmmuziek invloeden en een enigszins trieste ondertoon en "Fable Of The Fox And The Sheep", een heerlijk rock in opposition nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat beweging oproept.
Daarna volgen "Between Two Worlds", een prachtig klassiek aandoend nummer met een niet al te hoog tempo, dat na korte tijd jazz invloeden krijgt en gaat swingen, om dan weer terug te keren naar het begin tempo, "A Decadent Ballroom (Echoes Of A Faun)" is een lekker in het gehoor klinkend nummer met een dansbaar ritme en een gemiddeld tempo en "Looking Back" een uitstekend melodisch rio nummer met neoklassieke invloeden en een gemiddeld tempo.
In "That Bloody House" schotelt Ángel Ontalva me een puik licht experimenteel rio nummer voor, in "Beyond The Fiery River" krijg ik weer zo'n prima rio nummer te horen, dat subtiele tempowisselingen heeft en lichte jazz invloeden en een aanstekelijk ritme bevat en in "Satellites" laat hij me genieten van een geweldig rustig nummer met elementen van filmmuziek.
Dan volgen "Una Para El Camino", een nummer met een gemiddeld tempo en traditionele Spaanse elementen en "In My Dreams, Dreams.", een triest klinkend nummer, waarin  swingende jaren 40 jazz klanken te ontwarren zijn.

""Persian Courtyard" van Ángel Ontalva is een verrukkelijk album, dat vol staat met schitterende rock in opposition, die lichte neoklassieke elementen bevat en ik raad iedere liefhebber van deze genres deze meesterlijke schijf dan ook zeer aan.(luister naar enkele nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Traum - Traum (Tonzonen Records, 2024) (Psychedelich)

Traum uit Duitsland bestaat uit: Christoph Guschlbauer - drums en achtergrondzang, Thereyoughost - basgitaar en Helen Lichter - sologitaar en zang.
De band bracht op 14 februari 2024 hun debuut single "Hold The Line" / "Sunshine Song" als 7" in een beperkte oplage van 500 stuks en als digitale download uit via Hynpotic Bridge Records en deze is op 27 september 2024 gevolgd door de EP "Traum", die in een beperkte oplage van 300 stuks op 12" wit vinyl en als digitale download via Tonzonen Records is uitgebracht

Het album start met "Shoeshine", waarin Traum een geweldige licht psychedelische song ten gehore brengt, die me aan de muziek van eind jaren 60 en die van Vibravoid doet denken en dit nummer wordt gevolgd door "Tuesday’s Lover", een heerlijke licht psychedelische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme.
Daarna volgen "Electric Blue", een schitterende song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme en "Illusion", een uitstekende uptempo song met een aanstekelijk dansbaar ritme en overeenkomsten met de muziek van Vibravoid.

"Traum" van Traum bevat 4 puike jaren 60 gerelateerde licht psychedelische nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook sterk aan.(luister naar de EP via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Wick Bambix - When Things Grow Teeth (Rookie Records, 2024) (Singer/Songwriter / Pop)

Willia Van Houdt, alias Wick Bambix (zang en sologitaar) van de punk band uit Nijmegen, Nederland heeft op 13 september 2024 haar eerste solo album als LP, als CD en als digitale download via Rookie Records uitgebracht en deze is vooraf gegaan door de singles "Red Flag" (28 juli 2024) en "On Repeat" (28 augustus 2024) en hierop wordt ze bijgestaan door Patrick Schappert - gitaar en mandola en Tim Van Doorn - aanvullende instrumenten.

Het album bevat 10 nummers en start met "The Stakes", waarin Wick Bambix een uitstekende pop song met een gemiddeld tempo speelt en dit wordt gevolgd door "No Happy Ending", een rustige pop song en "Red Flag", een heerlijke swingende uptempo rock song, die tot beweging aanzet.
Daarna volgen "Hello Hopeville", een prima pop song met lichte country elementen en een gemiddeld tempo, "Evaporate", een pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme en "On Repeat", een lekker in het gehoor klinkende pop song met een gemiddeld tempo.
In "My Old Man" zet Wick Bambix me een opnieuw een song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme voor en in "Drag The Gravel" krijg ik een puike uptempo song te horen, die tot dansen aanzet.
Dan volgen "Daisies", een song met een gemiddeld tempo en een hoog meezing gehalte en "Swallow", een prachtige rustige pop song.

"When Things Grow Teeth" van Wick Bambix bevat 10 mooie pop songs, die je minstens 1 keer gehoord moet hebben en ik raad liefhebbers van singer/songwriter muziek en de betere pop dan ook aan deze schijf eens te gaan beluisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Review: Various Artists - The Recurring Dreams Of Dr Sardonicus (Fruits De Mer Records, 2024) (Pyschedelisch / Progressief / Rock)

"The Recurring Dreams Of Dr Sardonicus" is een 2CD verzamel album, waarop artiesten en bands vertegenwoordigd zijn, die in de loop der jaren optredens deden in The Cellar bar te Cardigan, Wales tijdens het Dreams Of Dr Sardonicus festival.

CD 1, die 11 nummers bevat, begint met "Le Grand Voyage" van Alain Pire uit België, die een schitterende psychedelische song met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme ten gehore brengt en deze wordt gevolgd door "I Demand A Dream" van Anton Barbeau (USA), een uitstekende licht psychedelische pop song met een gemiddeld tempo en "Doors" van Babal (UK), een zwaar psychedelisch nummer met melodische elementen en een gemiddeld tempo, die over gaat in een swingende dansbare progressief klinkende  rock song.
Daarna volgen Blue Giant Zeta Puppies (UK) met "Semyorka (Part One)", een puik uptempo nummer, dat swingt als een trein, Consterdine (Wales) met een cover van The Only Ones, getiteld "Another Girl Another Planet", die in een traag tempo gespeeld wordt en Custard Flux (USA) met "Oxygen/Gelatinous Mass", een fantastische psychedelische pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme.
In de demo "The Waves" van Fuchsia (UK) krijg ik een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelische pop song te horen, in "La Novia" zet I Am Voyager 1 (UK) me een geweldige folk song met een terugkerend ritme en een langzaam tempo voor, die iets over de helft van het nummer meer snelheid krijgt, waardoor er een aanstekelijk dansbaar geheel ontstaat en in "St Helens" van London Underground (Italië) laat de band me genieten van een verrukkelijk melodisch progressief uptempo Hammond rock nummer, dat swingt als een trein.
Dan volgen Moon Goose (UK) met "The Mysterious Coffins Of Arthur's Seat (Live)", een fantastisch spacerock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet en Mushroom (UK) met "Fistfull Of Koto!", die een prachtig rustig nummer met een terugkerend ritme speelt, dat lichte Japanse invloeden bevat.

CD 2, waarop 13 nummers staan, start met "Toy" van Pinhdar (Italië), die een lekker in het gehoor klinkend nummer met dance invloeden speelt, dat een terugkerend ritme heeft en dit wordt gevolgd door "Let There Be Life" van Sendelica (Wales), een uptempo progressief rock nummer met een terugkerend ritme en jazz elementen en "Twilight Ritual For The Successful Upload Of The Departed Spirit Of The Cyber Flower Child" van Spurious Transients (Wales), een experimenteel psychedelisch nummer met een terugkerend ritme, dat tot beweging aanzet en halverwege over gaat in een schitterend stuk muziek met een terugkerend doordringend drums ritme.
Dan volgen Spygenius (UK) met "Giving Way To Trains", een uptempo rock nummer met jaren 80 invloeden en een dansbaar ritme, The Chemistry Set (UK) met "If Rome Was Meant To Fall", een heerlijke uptempo pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme en The Fellowship Of Hallucinatory Voyagers (Wales) met "Mindset", een uitstekend swingend uptempo nummer met een repeterend dansbaar ritme, waarbij stil zitten geen optie is.
In "Realm Of The Black Dog" van The Gold Needles (UK) krijg ik een puik stuk muziek voorgeschoteld, dat met een licht hypnotiserend ritme begint en een gemiddeld tempo bevat, om na iets meer dan een minuut in een dansbare progressieve rock song te veranderen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), in "Fuchsia Smiles" van The Honey Pot (UK) laat de band me genieten van een uptempo licht psychedelische pop song, in "She Falls Down" van The Luck Of Eden Hall (USA) hoor ik de band een uptempo rock song met een aanstekelijk ritme spelen. 
Daarna volgen The Seventh Ring Of Saturn (USA) met "Slip Inside This House", een swingende puike rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, The Telephones (UK) met "Two Byrds", een geweldige uptempo pop song met een aanstekelijk dansbaar ritme, Three Dimensional Tanx (UK) met "Dwam", een verrukkelijke swingende uptempo rock song met een terugkerend ritme, waarbij stil zitten niet aan de orde is, die halverwege in een langzamer tempo wordt gespeeld, om iets meer dan een minuut voor het einde terug te keren naar het begin tempo en "Z Machine (UK) met "Big Old Hen", een schitterend progressief jazz nummer met een terugkerend ritme.

"The Recurring Dreams Of Dr Sardonicus" van Various Artists bevat 24 lekker in het gehoor klinkend nummers, waar ik vanaf de begintonen enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van psychedelische muziek, progressieve rock en rock in het algemeen, deze 2CD dan ook sterk aan.