maandag 26 mei 2014

Review: Manny Ribera - Manny Ribera (Transubstans, 2014) (Hardrock)

Manny Ribera werd begin 2010 te Enköping, Zweden, opgericht, nadat Peter Larsson - zang en sologitaar, Daniel Andersson - basgitaar en zang, Joakim Sörman - sologitaar en Andreas Lindqvist - drums samen gingen jammen en besloten een band te vormen, die ze Manny Ribera noemden.
De bandleden hebben zich muzikaal laten beïnvloeden door de hardrock muziek van bands uit de jaren 70, 80, 90 en 00, waaruit ze verschillende stijlen tot één geheel hebben gesmeed.
Hun debuut album "Manny Ribera" verschijnt in juni 2014 via het Transubstans label en bevat 11 nummers.

Het eerste nummer van de CD heet "Into The Great Unknown" en vanaf de begin tonen weet ik, wat ik van deze band kan verwachten en dat is stevige hardrock, die op een vrij heftige manier gespeeld wordt en op Amerikaanse leest geschoeid is.
Daarna krijg ik "Kissed The Sun" te horen en ook dit is een lekker in het gehoor klinkende hardrock song, die gevolgd wordt door "Make Sure Not To Fall", waarin de band me een heel ander geluid laat horen, want hierin speelt Manny Ribera een geweldige rustige, maar vrij zware, progressieve stoner song.
In "If I Lose" krijg ik weer een stevige hardrock song te horen en in "Stop & Pray" gaat de band de kant van de pop muziek op en laat me een commerciële song horen, waarmee ze naar mijn mening op de hitparade mikken.
Dan hoor ik "Lagerboy" en hierin schotelt de band me opnieuw een uitstekend stukje hardrock voor (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna ik "The King Of Rock" te horen krijg, dat met een lekker zwaar ritme begint, maar het nummer verandert al snel in een vrij gewoon klinkende goede hardrock song.
Met "Superficial Gun" laat de band me weer een commerciëlere rock song horen en dit nummer swingt als een trein, waarna "Walk Alone" volgt en hierin verrast de band me door een ballad te spelen.
"Dead Eyes" is een lekker klinkende hardrock song met lichte blues invloeden, die vrij commercieel klinkt en waarin het tempo gemiddeld te noemen is en in de afsluitende song "Straitjacket On" krijg ik een uitstekende vrij zware hardrock song te horen, waarin enkele prima tempowisselingen zitten.

Hoewel de debuut CD van Manny Ribera enkele commercieel klinkende songs bevat, staat het vol van uitstekende hardrock songs en ik kan de CD dan ook van harte aan bevelen bij liefhebbers van dit genre.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten