maandag 20 april 2015

Review: Stepmother - Calvary Greetings (Knock'Em Dead Records, 2014) (Experimenteel / Humor)

Stepmother is een collectief, uit Engeland, Nederland en Amerika, dat bestaat uit Bill Gilonis (Engeland) - zang, sologitaar, basgitaar, keyboards, klarinet en stylophone, Lukas Simonis (NL) - zang, sologitaar en houten ding, Jeroen Visser (NL) - zang, basgitaar, orgel, synthesizer, klarinet en bariton saxofoon en David Kerman (USA) - drums en percussie.
De bandleden speelden eerder onder andere in bands als The Work, The Hat Shoes, Hail (Bill Gilonis), Dull Schicksal, Coolhaven, VRIL (Lukas Simonis), Kazanchis, Tetras, morFrom, Pale Nudes (Jeroen Visser) en 5UUs, Present, Thinking Plague, Aranis (David Kerman.
Op deze CD, die tussen augustus 2012 en augustus 2014 in de Fishing Bakery Labs Studio te Zurich, Zwitserland werd opgenomen, wordt de band bijgestaan door Nina Hitz - cello, Ilja Komarov - zang en Tracy September - zang

Het debuut album van de band, "Calvary Greetings", dat 5 mei 2015 via het Megaphone/Knock'Em Dead Records label op CD verschijnt en tevens op vinyl is uitgebracht, bevat 14 nummers, waarvan het titelnummer "Calvary Greetings" de eerste is en hierin krijg ik een prettig gestoorde experimentele song te horen, die me aan de muziek van Monty Python doet denken en enigszins chaotisch klinkt.
Daarna hoor ik "Amoeba Antipodes", waarin de band verder gaat met het maken van hun absurdistische muziek, die in dit nummer een mengeling is van filmmuziek, experimentele muziek en Monty Python.
Dan volgt "Access It Before It's Too Late", waarin ik een heel ander geluid te horen krijg en deze vrolijk klinkende swingende song nodigt in eerste instantie uit om te gaan dansen, maar halverwege het nummer, besluit de band een ander ritme te gaan spelen en krijg ik een stukje progrock te horen, dat na korte tijd verandert in een licht chaotisch geheel en gevolgd wordt door "The Moonlight Visitor", een swingende mix van de muziek van The Sensational Alex Harvey Band en jazz.
In "Ever Wanted Your Mum" krijg ik een swingende humoristische song te horen en hierin hoor ik invloeden van de Amerikaanse band Skafish en in "TBTF" laat de band me een lekker in het gehoor klinkende swingende rock song horen.
Met "Elevator" keert de band terug naar het maken van muziek, die lichtelijk chaotisch klinkt en invloeden van Alex Harvey bevat, terwijl "Laisse Tomber Les Filles", een cover van een Serge Gainsbourg song, surf invloeden bevat en swingt.
Vervolgens speelt de band "Great Trading Days", een heerlijk zwoel instrumentaal nummer, dat in soundtrack te horen zou kunnen zijn, gevolgd door "Intimacy And Polarity", dat een spannende swingende mix is van tachtiger jaren muziek, humor, filmmuziek en experimentele rock.
Daarna hoor ik "Malnutrition With A Mind", een experimentele pop song (luister naar dit nummer via de Vimeo link onder de recensie), die gevolgd wordt door "Rot Said My Aunt", waarin ik een lekker in het gehoor klinkende rock song te horen krijg, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en musical invloeden heeft.
In "Sinkhole" laat de band me een uitstekende swingende rock song horen, waarin flink geëxperimenteerd wordt en in het afsluitende "Fuckfriend" hoor ik een korte muzikale reclame boodschap.

Stepmother heeft me met "Calvary Greetings" weten te verrassen door een album te maken, dat niet alledaags klinkt, maar vol staat met lekkere experimentele, humoristische, soms chaotische muziek, waarbij mijn oren gespitst waren, om maar niets van deze spannende plaat te missen.





Malnutrition with a Mind from SpOp on Vimeo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen