maandag 19 oktober 2015

Review: Tom Dyer's New Pagan Gods - History Of Northwest Rock Vol.1 1959-1968 (Green Monkey Records, 2015) (Rock)

Tom Dyer uit Seattle, Washington, Amerika, liep al geruime tijd met de gedachte een album op te nemen met nummers van bands uit het Noordwesten.
Zijn inspiratie voor dit project haalde hij uit het album "History Of Northwest Rock Vol.1", dat in 1976 via het Great West Music Company label verscheen en één van de  vele labels, die van de impresario Jerry Dennon van Jerden Records was.
Hij vroeg zijn vrienden van The Green Pajamas hem hierbij te helpen en het resultaat is een album, dat 15 covers bevat.
De band, die de nummers speelt, bestaat uit: Tom Dyer - zang en sologitaar, Scott Sutherland - sologitaar en zang, Joe Ross - basgitaar en mondharmonica, Jeff Kelly - orgel en piano, en Scott Vanderpool - drums en zang.

De CD begint met een cover van een nummer van The Sonics, getiteld "The Witch" en hierin zet de band me een schitterende garagerock song voor, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, waarna ik "Walk Don't Run" te horen krijg en ook deze Ventures cover wordt uitstekend door de band vertolkt.
Daarna laat de band me genieten van een cover van Tiny Tony And The Statics, getiteld "I Want To Hold Your Hand" en dit is een geweldige swingende rock song, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en deze wordt gevolgd door "You Got Your Head On Backwards", dat weer een cover van een nummer van The Sonics is en in deze song, die blues invloeden bevat, zitten enkele prima tempowisselingen en heerlijk mondharmonica spel.
Het volgende nummer heet "Hungry", een Paul Revere & The Raiders cover en daarin krijg ik een lekker in het gehoor klinkende rock song te horen en ook dit nummer bevat enkele prima tempowisselingen, waarna ik "Angel Of The Morning" (Merrilee Rush & The Turnabouts) voorgeschoteld krijg en dit is een uitstekende versie van deze rustige pop song, al mis ik de vrouwen zang toch wel.
Dan hoor ik een swingende eigentijdse uitvoering van het nummer "Louie, Louie", dat oorspronkelijk een hit was van The Portlanders en The Kingsmen, gevolgd door "Dirty Robber" (The Wailers), een schitterende rock & roll song.
In "Come Softly To Me" (The Fleetwoods) laat de band me een vrij rustig stukje pop muziek horen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Just Like Me" (Paul Revere & The Raiders) krijg ik een lekkere rock song in een niet al te hoog tempo voorgezet.
Vervolgens speelt de band "Out Of Our Tree" (The Wailers), een geweldige swingende rock song, waarbij stil zitten geen optie is en deze wordt gevolgd door "Little Sally Tease" (Don & The Goodtimes), een fantastische rock song en ook dit nummer brengt me in beweging.
"Werewolf" (The Frantics) is een verrukkelijk instrumentaal progressief rock nummer, dat een licht hypnotiserende werking op me heeft en "Busybody" (The Dynamics With Jimmy Hanna) is een lekkere dansbare rock song met rhythm & blues invloeden, terwijl het laatste nummer van de CD "She's Boss" (The Dimensions) weer zo'n heerlijke swingende rock song is.

Tom Dyer's New Pagan Gods heeft me met "History Of Northwest Rock Vol.1" getrakteerd op 15 heerlijke songs uit de periode 1959-1968 en ik kan iedere liefhebber van 60er jaren muziek deze schijf dan ook voor 100% aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten