zondag 28 januari 2018

Review: Green Seagull - Scarlet Fever (Mega Dodo Records, 2018) (Psychedelische Pop)

Green Seagull werd in 2016 te Londen, Engeland, opgericht door Paul Nelson (New Electric Ride) - zang en orgel en Paul Milne (Hidden Masters / Magnetic Mind) - basgitaar.
Kort na de oprichting kwamen Sarah Gonputh - keyboards en Carlos Redondo - drums het duo versterken, waarna de band een demo in hun repetitie ruimte opnam op een oude 4 sporen cassette recorder.
Na beluistering van de demo contracteerde het Mega Dodo Records label de band onmiddellijk voor het maken van een album, dat begin 2018 zal verschijnen en op 16 juni 2017 vooraf gegaan werd door de 7" vinyl single "Scarlet" / "They Just Don’t Know", die in de Sausage Studio's werd opgenomen onder leiding van producer Sebastian Kellig (My Drug Hell) en in een beperkte oplage van 300 stuks geperst werd.
Nadat Redondo vervangen was door Elian Dalmasso - drums en zang, bracht de band op 10 november 2017 de 7" single "(I Used To Dream In) Black And White" / "Not Like You And Me" in een beperkte oplage van 250 stuks op wit vinyl via Mega Dodo Records uit en vermeldenswaardig is verder, dat de single in stereo is en, net als hun debuut single, ook op hun album "Scarlet Fever" staat, dat 30 maart 2018 via Mega Dodod Records in een beperkte oplage van 300 stuks op 180 gram groen vinyl verschijnt en tevens als CD en digitale download wordt uitgebracht.

Het album, dat 14 nummers bevat, start met "Not Like You And Me" en daarin hoor ik de band een fantastische swingende pop song spelen, waarbij stil zitten geen optie is en hierin zijn invloeden uit eind jaren 60 sterk hoorbaar en dit nummer wordt gevolgd door "Scarlet", een verrukkelijke zestiger jaren gerelateerde licht psychedelische pop song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en diverse subtiele tempowisselingen heeft.
Daarna volgt "Dogsbody", waarin de band een heerlijke licht psychedelische pop song ten gehore brengt, die in een aanstekelijk dansbaar ritme gespeeld wordt, om gevolgd te worden door "Remember The Time", waarin de band een schitterende zestiger jaren song speelt, die diverse prima tempowisselingen en barok invloeden heeft.
Dan krijg ik "(I Used To Dream In) Black And White", een schitterende psychedelische pop song, die diverse prima tempowisselingen bevat en me aan de muziek van de bands uit eind jaren 60 doet denken, waarbij ook gebruik gemaakt werd van barok invloeden (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "What Happened To The Girls?" volgt en ik een schitterende psychedelische pop song voorgeschoteld krijg, die me mee laat deinen op mijn stoel.
In "They Just Don't Know" laat Green Seagull me genieten van een fantastische psychedelische pop song, die swingt, prima tempowisselingen en progressieve rock invloeden van de muziek uit begin jaren 70 bevat en in "I Live And I Let Live" krijg ik een dansbare uptempo song voorgezet, die swingt en enkele tempowisselingen heeft.
Vervolgens hoor ik "After All This Time", een prachtige, vrij rustige, licht psychedelische song met diverse tempowisselingen, die gevolgd wordt door "Shrubbery Road", een verrukkelijke zestiger jaren gerelateerde psychedelische song, die me aan de muziek van The Beatles doet denken.
Verder speelt de band "Unseen Eyes", een uitstekende aanstekelijke song met wisselende tempo's, "Scraggly Old Tramp", een swingende psychedelische rock song,
"Lay My Head", een geweldige Oosters klinkende rock song en "Girls Are Coming Into Town", een opgewekte pop song, die aanzet tot dansen.

"Scarlet Fever" van Green Seagull is een meesterlijk debuut album, waar ik elke seconde van genoten heb en ik kan deze schijf dan ook sterk aanraden aan elke liefhebber, die van zestiger jaren muziek houdt en van psychedelische pop.

 * De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten