zondag 19 mei 2019

Review: (Compilatie) Futura Marge - Volume 1 en Volume 2 (Atypeek Records / Futura Marge Records, 2019) (Jazz)

Futura Records is een Frans label, dat in 1969 door Gérard Terronès, die in 2017 overleed, werd opgericht en Parijs als thuisbasis had.
Het label had diverse sub labels, zoals: Futura GER (mainstream en free jazz), Futura Swing (swing jazz), Futura Red (progressieve rock) Futura Voice (op zang gefocust) en Futura Son (experimentele jazz).
De compilatie CD albums "Volume 1" en "Volume 2" bevatten een scala aan jazz artiesten, die binnen deze categoriën vallen en deze werden op 8 maart 2019 door Atypeek Records en Futura Marge Records uitgebracht.

"Volume 1" bevat 8 nummers, waarvan "Cécile (Quand Le Son Devient Aigu, Jeter La Girafe À La Mer)" van Jacques Thollot het eerste is en daarin krijg ik een spannend experimenteel nummer voorgeschoteld, dat in een langzaam tempo gespeeld wordt en invloeden uit de avant garde en een repeterend ritme bevat (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna het Abbey Lincoln Quintet volgt en "Throw It Away" ten gehore brengt, waarin het quintet een geweldige zwoele rustige jazz song speelt.
Het Archie Shepp Quintet speelt "Blues For Bechet" en laat me genieten van een schitterende rustige blues song, die jazz invloeden heeft en deze wordt gevolgd door "When The Lights Are Low" van Jaki Byard, waarin ik een piano jazz nummer voorgezet krijg, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en aanzet tot mee bewegen.
In "Barbara Lowengreen Speed-Way" van Fille Qui Mousse begint de muziek spannend met geroffel op de bekkens, om na korte tijd over te gaan in een fantastisch progressief rock nummer met een terugkerend ritme en in "Caloon Blues" van Sonny Grey, Dexter Gordon, Georges Arvanitas Trio krijg ik een verrukkelijk swingend jazz nummer te horen, dat diverse subtiele tempowisselingen heeft en live opgenomen is.
Daarna volgt "Sunrise" van Stu Martin Trio en hierin speelt het trio een schitterend experimenteel progressief jazzrock nummer, dat diverse tempowisselingen heeft en bij tijd en wijle chaotisch klinkt, waarna het laatste nummer van het album door Roy Haynes Quartet gespeeld wordt, getiteld "Bull Fight" en daarin begint de live muziek met een Spaans aandoend ritme, om na enkele minuten over te gaan in een swingend aanstekelijk stuk jazz, dat me opnieuw in beweging zet, halverwege een 4 minuten durende drumsolo bevat en dan terug keert na het begin ritme, dat tot het einde duurt.

"Volume 2", dat 7 nummers heeft, begint met "Y En Marre' van Michel Portal/John Surman/Barre Phillips/Stu Martin/Jean-Pierre Drouet en hierin start de muziek chaotisch en krijg ik een stuk free jazz voorgeschoteld, dat iets over de helft van het nummer een Oosters klinkend terugkerend ritme krijgt, waarna de band met gierende saxofoon klanken eindigt en dit nummer wordt gevolgd door "Motif Of Expression" van Sunny Murray Quintet, die een vrij druk modern free jazz nummer speelt, dat zo nu en dan experimenteel klinkt en hoofdzakelijk door het saxofoonspel gedomineerd wordt en iets over de helft van het nummer een korte drumsolo bevat, waarna het quintet verder gaat met hun free jazz.
Dan volgt Hilton Ruiz met een live uitvoering van "No Man's Land" en daarin krijg ik een aanstekend swingend nummer voorgezet, dat diverse tempowisselingen heeft en een afkondiging bevat, waarna Richard Bonnet/Tony Malaby het nummer "Synapse" ten gehore brengt, waarin de tonen van het begin tot eind vrij zwaar klinken en het nummer eentonig klinkt.
Het Pepper Adams Quartet speelt "Bossa Nouveau", een fantastisch swingend uptempo piano nummer, waarin ook de saxofoon een belangrijke rol heeft en ook in deze live opname zit een heerlijke 3 minuten durende drumsolo.
"Fresh" van Frank Lowe Quartet is een free jazz nummer, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt, waarbij de hoofdrol voor de saxofonist is, totdat de basgitarist besluit een solo te spelen, waarna de saxofoon weer aan de beurt is.
Het laatste nummer, "Opgenomen-Instrumentaal" komt van John Tchicai Trio en hierin krijg ik een aanstekelijk dansbaar nummer te horen, dat Zuid Amerikaanse invloeden heeft.

"Futura Marge - Volume 1 en Volume 2" van diverse artiesten is speciaal voor liefhebbers van verschillende stijlen jazz samengesteld en ik kan hen dan ook aanraden, deze uitstekende bands eens te gaan beluisteren.