zondag 28 juni 2020

Review: Elephant Chateau - Dreamings & Offshore Drillings - Pearls And Turtles (Bureau B Records, 2020) (Avant Garde / Experimenteel)

Elephant Chateau uit Bazel, Zwitserland, bestond uit: Christian Schaffner - zang en sologitaar, Franziska Strebel - percussie, Johannes Vetsch - zang, basgitaar, saxofoon en synthesizer, Max Spielmann - sologitaar en synthesizer.
De band bracht in 1988 hun EP "Dreamings" via Halb Tanz Halb Schlaf Records als 45 toerne 12" maxi single uit, waarna "Offshore Drillings" als CD en LP in 1990 verscheen via BOY (Because Of You) Records, waarop de band bijgestaan werd door: Marlene McCarty - zang, Barbara Krieg - zang, Marene Schaffner - orgel, Sebastian Baumgartner - sologitaar, Cornelia Melian - klarinet, Christoph Gallio - saxofoon en Urs Siegrist - drums.
De EP en CD/LP zijn samen op een compilatie album verschenen onder de naam "Pearls And Turtles", dat op 17 april 2020 via Bureau B Records als LP, als CD en als digitale download is verschenen en vermeldenswaardig is verder, dat de opnamen tussen 1982 en 1989 gemaakt zijn, waarbij de band in diverse formaties met verschillende muzikanten speelde.

Het album bevat 13 nummers, waarvan "Dreamings", het eerste is en hierin speelt de band een uptempo experimentele elektronische song met een terugkerend ritme, die jazz en avant garde invloeden heeft en gevolgd wordt door "Not All The Day", een schitterende mix van elektro, dance en industriële muziek, die een aanstekelijk swingend ritme heeft en "Wir Fangen Mit Arbeit An", een geweldig stukje experimentele free jazz, die een gesproken tekst en een repeterend ritme bevat.
Daarna volgen "1.03cm Above Their Heads", een fantastische swingende uptempo rock song met experimentele invloeden, die in rust eindigt, "She Had Hair", een heerlijke song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een terugkerend tempo bevat en "La Fin" een kort instrumentaal werkje, dat invloeden van filmmuziek heeft.
In "Semmelweiss" zet Elephant Chateau me een schitterende avant garde song voor, die in een traag tempo begonnen wordt en theater invloeden heeft, om geleidelijk meer snelheid te krijgen, in "Strange Days" speelt de band een uitstekende cover van het nummer van The Doors en deze uptempo elektro song, heeft qua zang en muziek lichte invloeden heeft van die van Jim Morrison en in "How To Fall In Big City" zet de band me een uptempo elektronisch werkje voor, dat invloeden van free jazz en een spelletjes computer heeft.
Dan volgen "Nebellied", een uptempo mix van een drum n bass en elektro song, die een aanstekelijk dansbaar repeterende ritme heeft en "Rendez-Vous In The Sky", een mix van elektro, dance en reggae, die vrolijk klinkt, subtiele tempowisselingen heeft en aanzet tot dansen.
Verder hoor ik "J’aime Rien", een experimentele jazz song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Cathedral 1", een zwaar stukje orgelmuziek.

"Dreamings & Offshore Drillings - Pearls And Turtles" van Elephant Chateau bevat niet alledaagse muziek, die niet voor iedereen toegankelijk zal zijn, maar zij, die notie van deze plaat nemen, zullen zeker verrast worden door de muziek van de band; luisteren dus!(luister naar de eerste 3 nummers van het album via de bandcamp link onder de recensie)