maandag 21 december 2020

Review: The Grand Sbam - Furvent (Dur Et Doux, 2020) (Experimenteel / Improvisatie / Avant Garde)

The Grand Sbam uit Lyon, Frankrijk is een collectief, dat bestaat uit: Jessica Martin Maresco - zang, Marie Nachury - zang, Antoine Arnera - piano, zang en elektronica, Boris Cassone - basgitaar, mellotron en zang, Guilhem Meier - drums, percussie en zang, Grégoire Ternois - marimba, trommels, gong en bellen, Mihaï Trestian - cymbalen en Anne Quillier - Moo syhtesizer, Rhodes orgel en zang.
Op 28 november 2014 bracht de band het debuut album "Vaisseau Monde (live)" als digitale download uit, dat op 6 december 2019 gevolgd werd door "Vaisseau Monde", dat als LP in een beperkte oplage op zwart vinyl, als CD en als digitale download via Dur Et Doux verscheen en op 11 december 2020 verschijnt hun album "Furvent", waarop 11 nummers staan, via Dur Et Doux als 2LP in een beperkte oplage van 500 stuks op zwart vinyl, als CD en als digitale download. 

Het album start met "La Trace", waarin de band een geweldige, bijna 19 minuten durende, mix van avant garde, elektronische en experimentele muziek in een niet al te hoog tempo ten gehore brengt, waarin er behoorlijk op los geïmproviseerd wordt en deze wordt gevolgd door "Nephèsh", een schitterende song, waarin de band jazz, improvisatie en avant garde met elkaar verbindt, waardoor er een prima stuk muziek ontstaat, dat in een vrij langzaam tempo gespeeld wordt.
Daarna volgen "Yi Yin I Tchen (Le Tonnerre)", een experimenteel stukje muziek met verrassende wendingen en invloeden van experimentele jazz, dat doorloopt in "Yi Yin I Souen (Le Vent)", eveneens een geïmproviseerd experimenteel nummer met een vrij rustig tempo, dat zo en en dan heftige momenten bevat en dit gaat op zijn beurt verder in "Yi Yin I Li (Le Feu)", waarin The Grand Sbam door gaat met het maken van hun fantastische experimentele avant garde en in dit nummer de muziek in een hoger tempo speelt, waarna het nummer wordt vervolgd in "Yi Yin I K'ouen (La Terre)" en ook hierin improviseert de band er danig op los en in "Yi Yin I Touei (Le Lac)" is dat niet anders en krijg ik opnieuw zo'n heerlijke mix van avant garde en improvisatie voorgeschoteld, die in een rustig tempo wordt gespeeld en subtiele tempowisselingen bevat, waarbij de muziek bij tijd en wijle bombastisch over komt.
Ook nu gaat de muziek verder in het volgende stuk, getiteld "Yi Yin I K'ien (Le Ciel)", waarin er weer volop geëxperimenteerd wordt en de ritmes elkaar  afwisselen en dit krijgt een vervolg in "Yi Yin I Kan (L'eau)", dat hier en daar een stukje heftiger klinkt en "Yi Yin I Ken (La Montagne)" en ook daarin gaat de band verder op de ingeslagen weg en zijn improvisaties en experimentele muziek de hoofdmoot, maar halverwege verrast de band me door de muziek over te laten gaan in een verrukkelijk stuk uptempo rock, dat swingt als een trein.
Het laatste nummer, "Choon Choon" is een uptempo mix van klassiek, dance, Oosterse ritmes, die iets voor de helft van het nummer in een rustig tempo over gaat en enkele minuten terug keert in het swingende ritme van het begin.

"Furvent" van The Grand Sbam is een niet alledaagse plaat en zal niet ieders waardering krijgen, maar zij, die notie van deze schitterende plaat nemen, zullen het waarschijnlijk met mij eens zijn, dat deze schijf het beluisteren meer dan waard is.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie) 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten