zondag 27 juni 2021

Review: Various Artists - Birds Of A Feather (Friends Of The Fish, 2021) (Diverse Stijlen)

Het Fruits De Mer Records label brengt regelmatig gratis compilatie albums uit, die aan leden van de Fruits De Mer Records Club worden uitgedeeld, als ze een bepaalde aankoop doen.
Deze keer is dat het compilatie album "Birds Of A Feather", dat 16 nummers van evenzoveel bands/artiesten bevat, waarvan sommige exclusief op Fruits De Mer Records verschijnen en dit album krijg je gratis als je de 2LP "And The Man Created God" van Sendelica aanschaft en dus lid van de Fruits De Mer club bent, of wordt.

Het album begint met de band Sector Nine uit Engeland, die het nummer "Plan 9" spelen en hierin hoor ik de band een heerlijk uptempo progressieve rock nummer ten gehore brengen, dat symfonische invloeden bevat en een terugkerend ritme heeft,  waarna "Tape-To-Tape" van Korb (UK) volgt en ik een schitterend uptempop rock nummer voorgeschoteld krijg, dat een aanstekelijk terugkerend ritme en lichte spacerock invloeden heeft.
Daarna volgen Gu-Ru (UK) met "Canyons", een mooi melodisch pop nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en tempowisselingen heeft, Doctors Of Space (Porugal / USA) met "Ghouls'n'Shit", een geweldig progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, Floorian (USA) met "Spool", een puik nummer met psychelische en ruimtelijke invloeden, dat in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en Astral Magic (Finland) met "Stars Above", een swingend uptempo rock nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme.
In "White Magick Zen" van The Legendary Flower Punk (Rusland) zet de band me een swingende uptempo mix van dance en jazz voor, in "Reflections" van Maurizio Meri (UK) krijg ik een prachtig stuk muziek te horen, dat tempowisselingen en een terugkerend ritme heeft, in "Eura" van Anandammide (Frankrijk) laat de band me genieten van een lichte psychedelische song met een gemiddeld tempo en eind jaren 60 invloeden van bands als Nirvana en in "Sleepyhead" van Man & Machine (UK) schotelt de band me een prima psychedelische song in een vrij rustig tempo voor.
Dan volgen Soturno Saturno (Portugal) met "Arjamolho", een verrukkelijk elektronisch uptempo nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, waarbij stil zitten niet mogelijk is, Berlin Horse (UK) met "Sky Blue Pink", een lekkere in het gehoor klinkende licht psychedelische pop song, die in een niet al te hoog tempo wordt gespeeld en Locker Room Cowboys (UK) met "Big Yellow Circle", een uitstekende, aan de muziek van Pink Floyd verwante, song, die in een gemiddeld tempo en een licht psychedelisch ritme wordt gespeeld.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Verder hoor ik "Uprooted" van Blue Lily Commission (UK), een fantastisch psychedelisch nummer, dat in een vrij rustig tempo wordt gespeeld en een licht hypnotiserend ritme bevat, "Falsche Versprechen" van Das Freie Orchester (Duitsland), een prima song met lichte karutrock invloeden en een gemiddeld tempo en "I Don't Care" van The Tubeheads (UK), een geweldige swingende uptempo garagerock song, die in de jaren 60 gemaakt had kunnen zijn en aanzet tot dansen.

"Birds Of A Feather" van diverse artiesten staat vol schitterende gevarieerde nummers, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere muziek liefhebber dan ook aanraden, eens te overwegen om lid te worden van de Fruits De Mer club, om ook zo'n gratis exemplaar in bezit te krijgen.