maandag 15 november 2021

Review: Marco Mattei - Out Of Control (7D Media / Third Star Records, 2021) (Rock / Folk)

Marco Mattei - zang, solo-, ritme- en basgitaar, akoestische gitaar, bouzouki, percussie, samples en programmering uit Italië brengt op 19 november 2021 zijn debuut solo album "Out Of Control" uit via 7D Media / Third Star Records en daarop wordt hij muzikaal bijgestaan door: Tony Levin (King Crimson, Peter Gabriel)- basgitaar (track 1, 2 en 9), Jerry Marotta (Peter Gabriel, Hall & Oates) - drums en percussie (track 1 en 11), Pat Mastelotto (King Crimson, XTC) - drums (track 2), Chad Wackerman (Frank Zappa, Allan Holdsworth) - drums (track 8), Dave Bond - zang en mandoline (track 1 en 3) en achtergrondzang (Track 9), Marco Planells - sitar (track 1), Matthew Brown - zang (track 2), Clive Deamer - drums (track 3), Duilio Gaioto - synthesizer en wurlitzer (track 3, 8 en 9), Felix Brandt - zang (track 4 en 5), Paul Johnson - dwarsfluit en fluit (track 4), Arianna Mattei - zang intro (track 5), Diederik Van Den Brandt - pedal steel gitaar (track 5), Rob Wakefield - viool, Barak Seguin - zang (track 6), Paolo Gianfrate - keyboards, (track 6), Matt Crain - drums (track 6), Gianni Pierannunzio - drums (track 7), Matilde Mattei - shaker, Fabio Trentini - basgitaar, Max Rosati sologitaar (track 8), Mauro Munzi - piano (track 9) en Gabriele Bibbi Ferrari - basgitaar (track 12).

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "Would I Be Me", waarin Marco Mattei een mooie rustige song te gehore brengt, die lichte folk invloeden heeft en gevolgd wordt door "Picture In A Frame", een swingende rock song met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en invloeden van jaren 80 muziek en "More Intense", een prima licht symfonische song met een niet al te hoog tempo.
Daarna volgen "I'll Be Born", een prachtige rustige pop song met een aangenaam ritme en lichte folk invloeden, "Lullaby For You", eveneens een rustige song en "Anymore", een geweldige swingende uptempo rock song met hardrock invloeden, die aanzet tot dansen.
In "Tomorrow" zet Marco Mattei me een fantastisch instrumentaal blues gerelateerd nummer in een vrij rustig tempo voor, in "Void" krijg ik een verrukkelijke song met  progressieve rock invloeden en een gemiddeld tempo te horen, die tempowisselingen heeft en in "On Your Side" laat hij me weer genieten van een uitstekende rustige pop song.
Verder volgen "After Tomorrow", een kort lekker in het gehoor klinkend instrumentaal nummer met lichte folk invloeden, "Hidden Gems", een schitterend instrumentaal nummer met een terugkerend drums ritme, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en "Gone", opnieuw een puik instrumentaal nummer, dat in een vrij rustig tempo gespeeld wordt.

"Out Of Control" van Marco Mattei staat vol lekker in het gehoor klinkende nummers, waarmee hij me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan liefhebbers van rock dan ook aanraden eens naar deze schijf te gaan luisteren.(luister naar de eerste twee nummers van dit album via de bandcamp link onder de recensie)