maandag 27 december 2021

Review: The Piaggio Soul Combination And Lakeetra Knowles - Soultimate (Area Pirata Records, 2021) (Soul)

The Piaggio Soul Combination And Lakeetra Knowles uit Pisa, Italië bestaat uit: Marco 'Piaggio' Piaggesi - zang, achtergrondzang, orgel, piano en mellotron, Lakeetra Knowles - zang, Michele Malasoma - drums en , Gio Renzo Baccelli - percussie, Saverio Grasselli - sologitaar, Michelangelo Pardini - basgitaar, Andrea Milano - alt saxofoon, Manuel Vanni - tenor saxofoon, Cesare Errico - tenor saxofoon en Gaspare Vinto - bariton saxofoon.
De band bracht hun debuut album "Italian Boogaloo" in maart 2017 uit via SanAntonio42 Records en deze werd in januari 2019 gevolgd door het album "This Is The Piaggio Soul Combination", dat via IRMA Records verscheen.
Vervolgens kwam de band in contact met de uit Arkansas, Amerika afkomstige Lakeetra Knowles, die als zangeres bij de band kwam en werd het album "Soultimate" opgenomen, dat op 18 december 2021 via Area Pirata Records als 2LP in een beperkte oplage van 500 stuks werd uitgebracht, die op 45 toeren gespeeld moet worden en 14 nummers bevat en tevens als digitale download te verkrijgen is.

Het album begint met "Hang On", waarin The Piaggio Soul Combination And Lakeetra Knowles een heerlijke song met een gemiddeld tempo speelt, die invloeden van soul en de muziek van the Supremes heeft en een aanstekelijk dansbaar ritme bevat en gevolgd wordt door "Scooter Runnin'", een schitterende jaren 60 gerelateerde song met een gemiddeld tempo en een swingend ritme, dat aanzet tot dansen en "Do It", eveneens zo'n swingende song met een zeer dansbaar ritme.
Daarna volgen "Hard Times State Of Mind", een een geweldige uptempo song met invloeden van soul en rock, "Se Llama Boogaloo", een mooie swingende song met Zuid-Amerikaanse invloeden, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld, "I Can't Believe", een uptempo jaren 60 gerelateerde soul song met een aanstekelijk ritme, waarbij stil zitten geen optie is en "Hitman", een verrukkelijke soul song met een gemiddeld tempo en een dansbaar terugkerend ritme.
In "Borderline Breakaway" zet The Piaggio Soul Combination And Lakeetra Knowles me een fantastische song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk swingend ritme voor, dat Zuid-Amerikaanse en Hammond rock invloeden heeft en een terugkerend ritme bevat, in "No Longer" krijg ik opnieuw een song met een gemiddeld tempo te horen, dat een dansbaar ritme heeft en in "Newly Born Love" is dat niet anders en laat de band me genieten van een vrolijk klinkende song met lichte soul en pop invloeden.
Dan volgen "Blind Man", een swingende jaren 60 gerelateerde song met een gemiddeld tempo en lichte invloeden van het nummer "Batman Theme" uit 1966 en "The Facts Of Life", een lekker in het gehoor klinkende pop song met een niet al te hoog tempo en een vrolijk ritme.
Verder hoor ik "Dome Slow", een schitterend instrumentaal nummer, dat swingt en zeer dansbaar is en "By Then (I'll Be Gone)", een prima song met een gemiddeld tempo en jaren 60 beat invloeden, die me aan de muziek van Georgie Fame doet denken en tegen het einde over gaat in een uptempo song met invloeden van "Shout" in de uitvoering van Lulu.

"Soultimate" van The Piaggio Soul Combination And Lakeetra Knowles staat vol heerlijke swingende jaren 60 soul gerelateerde nummers, waarmee de band me even terug voerde naar die tijd en ik kan liefhebbers van deze muzieksoort dan ook aanraden eens te gaan luisteren naar deze puike 2LP.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)