zondag 27 maart 2022

Review: Gnod R&D - WHOK (Riot Season Records, 2022) (Elektronisch / Dub / Elektro)

Gnod is een band, waarvan de bandleden allen in Manchester, Engeland, wonen, maar in feite is het een internationale band, want enkele bandleden komen uit Ierland, één uit Portugal en enkelen uit Manchester.
Gnod is in 2006 opgericht en de samenstelling van de band wisselt nogal eens, maar de muziekstijl blijft altijd hetzelfde en die kent invloeden van Sun Ra, psychedelica, krautrock, Japrock en Afrobeat.
Hun eerste uitgaven "Dun An' Dusted Volume 1, 2 & 3" verschenen in 2007 via de CD-Rs, waarna meer releases volgden, waaronder verscheidene singles en 12", maar ook diverse LP's en inmiddels zijn er al 22 uitgaves van de band verschenen.

Whirling Hall Of Knives, die al 39 releases uitbracht, brengt sinds 2006 hun muziek uit en is een samenwerking van Magnetize en The Last Sound.
Op 25 maart bracht Gnod R&D samen met de Ierse band Whirling Hall Of Knives de split EP "Gnod / WHOK (Whirling Hall Of Knives)" uit via Riot Season Records en deze verscheen als 12" EP in een beperkte oplage van 350 stuks op oranje vinyl.

De EP begint met de 2 nummers van Gnod G&D, waarvan de eerste "Paint It Blacker" heet en hierin zet de band me een geweldige mix van krautrock, dub en elektro in een niet al te hoog tempo voor en in "Let's Get Numb" krijg ik een zwaar klinkend eentonig elektronisch nummer met een traag tempo te horen, dat invloeden van dub bevat en een licht hypnotiserend ritme heeft.
Dan volgen de nummers van Whirling Hall Of Knives, waarin de band in "Clarotranq" me een stukje elektro voorschotelt, dat een disco dreun heeft en in een vrij traag tempo met een terugkerend licht hypnotiserend ritme gespeeld wordt, waarna "Clarotranq (Afterglow)" volgt en de band een fantastisch zwaar eentonig stuk muziek in een rustig tempo met een psychedelisch terugkerend mysterieus klinkend ritme speelt, dat een lichte trance opwekt ten gehore brengt.

"Gnod R&D - WHOK" van Gnod R&D en Whirling Hall Of Knives bevat 4 schitterende nummers, waar ik vanaf de begin tonen van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van dub, elektro en elektronische muziek deze schijf dan ook zeer aanbevelen, maar ook zij, die van terugkerende licht hypnotiserende nummers houden, zullen zeker aan hun trekken komen.(luister naar de nummers van de EP via de bandcamp link onder de recensie)