zondag 30 oktober 2022

Review: Phil Royal - Waiting For The Light (Mega Dodo Records, 2022) (Progressieve Pop)

Phil Royal uit Liverpool, Engeland sloot zich tijdens zijn tienertijd aan bij de hippie beweging, werd later politicus voor de Labour Party, verwisselde diverse keren van woonplaats en is tegenwoordig inwoner van Kintyre, Schotland, zijn huidige woonplaats.
Ook is hij een poëet en sommige van zijn teksten zijn op muziek gezet, maar ook treedt hij op, zoals tijdens het Kintyre Songwriters’ Festival, dat begin 2022 werd gehouden.
In samenwerking met multi-instrumentalist en zanger Icarus Peel maakte hij de CD "Waiting For The Light", die op 11 november 2022 via Billywitch Records verschijnt en tevens als download verkrijgbaar zal zijn.
Het duo wordt op het album, dat 17 nummers bevat, bijgestaan door: Crystal Jacqueline - zang, Mordecai Smyth – Mellotron en elektrische piano, Jay Robertson – drums, Nigel Wayne – saxofoon, Andy Budge – basgitaar (track 11 en 15) en The Crystal Sisters – achtergrondzang, terwijl Phil voor het geproken woord zorgt.

Het album start met "Innocence", waarin Phil Royal een prachtig rustig gesproken kort intro speelt, dat met fluit begeleid wordt en dit nummer wordt gevolgd door "Road To Glory", een mooie licht psychedelische uptempo pop song met orkestrale invloeden, die een dansbaar ritme heeft, "Acid", een schitterende pop song met een gemiddeld tempo, acid rock invloeden en gesproken teksten en "Flung", een nummer met gesproken tekst, dat rust uitstraalt.
Daarna volgen "Kiss", een uitstekende licht psychedelische pop song met een niet al te hoog tempo en "Bridge Street", een verrukkelijke swingende pop song met progressieve invloeden en een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme, "Wild Rhythms", een puike progressieve rock song met een gemiddeld tempo, gesproken tekst en een indringend terugkerend drums ritme en het titel nummer "Waiting For The Light", een prachtig rustig stuk muziek met een aanstekelijk ritme.
In "Hippy" zet Phil Royal me opnieuw een rustig met een aanstekelijk nummer voor, dat chaotische experimentele jazz invloeden heeft, in "Mum And Dad" krijg ik nogmaals een kort gesproken nummer te horen, dat met fluit begeleid wordt en in een niet al te hoog tempo gespeeld en in "More Trouble" laat hij me genieten van een langzaam stuk muziek, dat na anderhalve minuut iets meer snelheid en invloeden van progressieve rock krijgt.
Dan volgen "We Play", een fantastische progressieve jazz song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, "Regrets", een korte pop song met een langzaam tempo, "Keith", een geweldige mix van blues en pop, die een terugkerend ritme heeft en een dansbaar ritme bevat en "Heaven And Hell", een heerlijke progressieve pop song met een gemiddeld tempo en experimentele jazz invloeden.
Verder volgen "Innocence Redux", een kort nummer met een gesproken tekst, die tegen het einde rustige muziek toegevoegd krijgt en "Calling Time", een kort gesproken nummer met ruimtelijke invloeden.

"Waiting For The Light" van Phil Royal is een uitstekende plaat, waarin de gesproken tekst, de zang en de muziek, die progressieve pop en experimentele invloeden bevat, een goed uitgebalanceerd geheel vormen en ik heb hier dan ook zeer van genoten, waardoor ik elke liefhebber deze schijf van harte kan aanraden.(luister naar een gedeelte van het album via de bandcamp link onder de recensie)