zondag 6 november 2022

Review: Might - Abyss (Exile On Mainstream Records, 2022) (Stoner / Avant Garde)

Might uit Hannover, Duitsland, werd in 2020 opgericht en bestaat uit: Ana Muhi - basgitaar en zang en Sven Missulis - sologitaar, drums en zang.
Het duo, dat eerder in Deamon's Child speelde, bracht op 17 juli 2020 hun debuut album "Might", waarop 9 nummers staan, via Exile On Mainstream Records uit als LP+CD bundle en als digitale download en deze is op 26 augustus 2022 gevolgd door "Abyss", dat via dit zelfde label is uitgebracht als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op 140 gram zwart vinyl, als CD en als digitaal album.

Het album, dat 11 nummers bevat, start met "Naked Light", waarin Might een mooi kort rustig avant garde nummer speelt, die heavy rock invloeden heeft en dit nummer gaat over in "Lost", een geweldige stevige uptempo stonerrock song met tempowisselingen en heavy metal invloeden, die swingt.
Daarna volgen "Abysses", een fantastische rock song met een gemiddeld tempo en invloeden van stoner en progressieve pop, die een zwaar terugkerend ritme bevat en halverwege tijdelijk over verandert en na korte tijd weer verder gaat in het begin ritme en "Circles", een verrukkelijke punk gerelateerde song, die een aanstekelijk dansbaar ritme en subtiele tempowisselingen heeft en naar mijn mening een hit zou kunnen worden.
In "Who's Ahead?" zet Might me heerlijke avant garde song in een niet al te hoog tempo voor, die minimale piano begeleiding heeft, in "Tightrope Walk" krijg ik een schitterende pop song met een vrij rustig tempo te horen, waarin de zang van Ana begeleid wordt door het gitaarspel van Sven en in "How Sad A Fate" laat het duo me genieten van een rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk licht hypnotiserend terugkerend ritme.
Dan volgen "Shrine", een heftige stonerrock song, die met hoge snelheid wordt gespeeld en heavy elementen bevat en "Lucky Me", een uptempo heavy rock song met een terugkerend ritme, die tempowisselingen heeft.
Verder hoor ik "Dear Life", een prachtige rustige song waarin Sven zich op piano begeleidt en "Holy Wars", een uitstekende rustige pop song met een aanstekelijk ritme, waarbij het tempo langzaam opgevoerd wordt.

"Abyss" van Might is een puike plaat, die vol prima afwisselende nummers staat en invloeden van heavy rock, stoner, pop, punk en avant garde bevat met "Circles" als uitschieter en ik heb dan ook met volle teugen van de muziek genoten, waardoor ik elke liefhebber kan aanraden eens naar deze schijf te gaan luisteren.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)