zondag 6 augustus 2023

Review: Kyra - Here I Am, I Always Am (Damaged Goods Records, 2023) (Garagerock / Punk)

Kyra Rubella uit Vlaanderen, België is het meest bekend als lid van The Headcoatees uit Engeland, die als achtergrondband van Thee Headcoats en als band optraden. In 1998 verscheen het solo album van Kyra in Japan op vinyl en op het uitgebreide album "Here I Am, I Always Am", dat in een beperkte oplage verschijnt, staan de 12 nummers daarvan op en deze worden aangevuld met 5 bonus nummers, waarvan er 1 uit 1995 en 4 uit 1998 komen.

Het album begint met de nummers van de LP uit 1998 en hiervan heet het eerste "Agitated", waarin Kyra een schitterende gargerock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme ten gehore brengt en deze wordt gevolgd door "Anna K.", een heerlijke song met een terugkerend ritme en een gemiddeld tempo en "It’s A Stick-Up", een swingende uptempo rock song.
Daarna volgen het titelnummer "Here I Am, I Always Am", een song met een gemiddeld tempo en een hoog dansgehalte, "Naked", een korte song met een terugkerend ritme, "Louise", een song met een niet al te hoog tempo, dat zo nu en dan iets sneller wordt gespeeld en "Marieke", een cover van de Jacque Brel song, die er mag zijn.
In "Ego Maniac" zet Kyra me een uptempo song met een terugkerend ritme voor, in "Do Things Right" krijg ik een uitstekende swingende song te horen, die een terugkerend ritme heeft en in "Organic Footprints" laat ze me genioeten van een swingende uptempo punkpop song, waarbij stil zitten geen optie is.
Dan volgen "Today Is The Night", een uptempo rock song met subtiele tempowisselingen en "Laughing Song", een kort swingend instrumentaal nummer, waarbij gelach te horen is.
De bonus nummers beginnen met "Doodlebug", dat op single verscheen in 1998 en hierin hoor ik Kyra een prima uptempo rock song spelen, die lichte invloeden van de muziek van Nina Hagen heeft, waarna de achterkant van de single volgt, getiteld "Punk Rock Ist Nicht Tot", een puike song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme waarin de zang van ver weg te lijkt te komen.
Verder volgen "Love In A Void", een schitterende uptempo punk song, die swingt als een trein en in 1995 samen met "Orgasm Addict" als single verscheen en ook hierin laat Kyra me genieten van een fantastische swingende uptempo rock song, die punk invloeden heeft.
Het laatste nummer "Die Wonderlijke Dag (This Wond’rous Day)" is de B-kant van "Marieke", die in 1998 in Japan verscheen en deze verrukkelijke song bevat een niet al te hoog tempo en een aanstekelijk ritme.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

"Here I Am, I Always Am" van Kyra staat vol lekker in het gehoor klinkende garagerock en punk nummers, die ik elke liefhebber van deze genres kan aanraden, maar wat mij betreft zijn de Nederlandstalige nummers de uitschieters.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten