zondag 10 september 2023

Review: Vrajitor's Tenebrarium - E.N.L.D. (Avant Garde Music, 2023) (Elektronisch / Film Muziek)

Vrajitor's Tenebrarium uit Finland is een nieuw project van multi-instrumentalist Vrajitor, die ook andere projecten deed, zoals Warmoon Lord en Argenthorns.
Op 15 september 2023 verschijnt het debuut album "E.N.L.D.", dat 11 nummers bevat en via het Italiaanse label Avant Garde Music als LP, als CD en als digitaal album verschijnt en hierop kreeg hij medewerking van .Ville Jolanki - saxofoon en klarinet, Metronomicon - drums E.N.R.I.- 12 snarige gitaar, Cat Piagentini - zang, Eve - achtergrondzang en Deborah D - achtergrondzang, terwijl hij zelf de volgende instrumenten speelt: solo- en basgitaar, bouzouki en synthesizers.

Het album start met "Et Mors Pallida Venebit", waarin Vrajitor's Tenebrarium een schitterend rustig elektronisch nummer, dat invloeden van avant garde, horror, film muziek en esoterische muziek met elkaar verbindt en gevolgd wordt door "Rubedo", een fantastisch progressief nummer met een gemiddeld tempo, dat invloeden van hardrock en melodische muziek heeft en "Black Frog", een heerlijk nummer met folk invloeden, dat in een gemiddeld tempo wordt gespeeld en een terugkerend ritme heeft.
Daarna volgen "Lucus Horribilem Atque Pestilentem", een prachtig elektronisch nummer met invloeden van hardrock, dat een gemiddeld tempo heeft en dat aanzet tot dansen, "La Maledizione Della Fanciulla Alata", een mooie vrij rustige song met een gesproken woord en film muziek invloeden en "Venus In The Cloister", een uitstekend elektronisch nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat lichte new age invloeden bevat.
In "Volantes Castrum" schotelt Vrajitor's Tenebrarium me een puik uptempo nummer met free jazz, hardrock en folk invloeden voor, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft, in "Sanitarium Son" krijg ik een zwaar nummer met een traag ritme te horen, dat invloeden van film muziek en gothic heeft, dat een aanstekelijk ritme bevat en na enkele minuten meer snelheid krijgt, waarna de muziek begint te swingen en "Pactum Ultra Sepulcrum", een rustig stuk muziek met invloeden van film muziek.
Verder volgen "Exorcismus", een verrukkelijk uptempo avant garde nummer met een aanstekelijk terugkerend ritme, dat tempowisselingen heeft en halverwege over gaat in een swingend stuk rock en "Semper Victimas Vult", een fantastisch nummer met een niet al te hoog tempo, een spookachtig terugkerend ritme en zware kerkelijke invloeden.

"E.N.L.D." van Vrajitor's Tenebrarium bestaat uit heerlijke muziek met invloeden van film, horror, avant garde, waar ik zeer van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muzieksoorten deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)