maandag 12 februari 2024

Review: Lair - Ng​é​lar (Gurguru Brain / Orange Cliff Records, 2024) (Psychedelisch)

Lair uit Jatiwangi, West Java, Indonesië bestaat uit: Karyssa Matindas - zang, Tedi Nurmanto - zang en sologitaar, Andzar Agung Fauzan - zang en basgitaar, Pipin Muhammad Kaspin - zang en ritme gitaar, Tamyiz Noor Ramadhan - zang en percussie en Kiki Permana - percussie.
De band brengt op 23 februari 2024 hun debuut album "Ng​é​lar" uit via Gurguru Brain in samenwerking met Orange Cliff Records en dit verschijnt als LP in een beperkte oplage van 500 stuks op turquoise met kleikleurig gespetterd vinyl (alleen via bandcamp en via de website), als LP op zwart vinyl en als digitale download en hierop krijgt de band medewerking van Monica Hapsari - zang, synthesizer en klokken (track 6, 7 en 8).

Het album, dat 10 nummers bevat, start met "Tatalu", waarin Lair een geweldig psychedelisch uptempo nummer met een terugkerend ritme ten gehore brengt, dat swingt als een trein en daarbij is stil zitten niet aan de orde (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en dit wordt gevolgd door "Pesta Rakyat Pabrik Gula", een heerlijke vrij trage psychedelische song met een aanstekelijk terugkerend ritme en "Tanah Bertuah", een uitstekend uptempo nummer met een terugkerend ritme, dat tempowisselingen heeft en bij tijd en wijle swingt en iets over de helft van het nummer tijdelijk langzaam wordt, om korte tijd later weer meer snelheid krijgt.
Daarna volgen "Hareeng", een prachtig nummer met een niet al te hoog tempo en traditionele invloeden en "Boa-Boa", een schitterend nummer met een licht hypnotiserend terugkerend ritme en een hoog meezing gehalte.
Dan hoor ik de 3 nummers met Monica Hapsari, die beginnen met "Bangkai Belantara" en hierin zet Lair me een traditioneel klinkende song met een gemiddeld tempo voor, die tempowisselingen bevat en deze wordt gevolgd door "Kawin Tebu", een "langzaam experimenteel klinkend nummer met invloeden van Yoko Ono en traditionele muziek, dat iets over de helft van het nummer dansbaar wordt en "Setan Dolbon", een fantastische uptempo song met een terugkerend dansbaar ritme, die swingt.
In "Gelombang Pemecah Malam" schotelt de band me een puik instrumentaal nummer met een gemiddeld tempo terugkerend ritme voor en in "Mencari Selamat" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende uptempo song te horen, die beweging oproept.

"Ng​é​lar" van Lair staat vol verrukkelijke psychedelische nummers, waar ik vanaf de begintonen enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze meesterlijke schijf dan ook zeer aan.