zondag 12 mei 2024

Review: Intelligent Music Project VIII - Miracles Beyond (Intelligent Music Ltd., 2024) (Melodische Hardrock)

Intelligent Music Project is opgezet door Milen Vrabevski, uit Varna, Bulgarije, die met behulp van diverse muzikanten de Bulgaarse culturele erfgoed, hedendaagse muziek en podiumkunsten over de hele wereld te promoten door een uniek muzikaal product te creëren met artiesten van internationale autoriteit en faam.
Zijn project begon in 2012, toen hij het album "Intelligent Music Project I – "The Power Of Mind" uitbracht, met John Lawton (Lucifer's Friend, Uriah Heep), die de zang voor zijn rekening nam.
Daarna volgden Intelligent Music II – "My Kind O’ Lovin’" (2014) met Simon Phillips (drums), Joseph Williams (zang) en John Lawton, "Intelligent Music Project III – "Touching the Divine" (2015) met John Payne (zang), Simon Phillips , Joseph Williams, Tim Pierce (sologitaar) en Nathan East (basgitaar), Intelligent Music Project IV – Sorcery Inside" (2018) met Simon Phillips, John Payne, Joseph Williams and Carl Sentance (zang) en in 2020 verscheen Intelligent Music Project V – "Life motion" met Simon Phillips, Ronnie Romero (zang), John Payne en Richard Grisman (zang).
Ook op Intelligent Music Project VI - "The Creation", dat 12 nummers bevat, spelen diverse muzikanten de hoofdrol, zoals: Ronnie Romero (zang en achtergrondzang), Richard Grisman (zang en achtergrondzang), Carl Sentance (zang en achtergrondzang), John Payne (zang en achtergrondzang) en Todd Sucherman (drums) en deze worden bijgestaan door: Bisser Ivanov (sologitaar), Ivo Stefanov (piano en keyboards), Bobby Bondinelli (drums), Vassil Vutev (drums), Ivaylo Zvezdomirov (basgitaar), Bobi Kosatka (achtergrondzang), Slavin Slavchev (achtergrondzang) en Lina Nicole (achtergrondzang).
Op Intelligent Music Project VII - "Unconditioned", die 27 jili 2022 werd uitgebracht, spelen ook dit keer Ronnie Romero en Simon Philips weer mee.
Deze is op 15 mei 2024 gevolgd door Intelligent Music Project VIII - "Miracles Beyond", dat 14 nummers bevat en hierop spelen de volgende muzikanten: Joseph Williams - zang en achtergrondzang, John Payne - zang en achtergrondzang, Carl Sentance - zang en achtergrondzang,  Slavin Slavchev - zang en achtergrondzang, Richard Grisman - zang, Borislav Mudolov-Kosatkata - achtergrondzang, Biser Ivanov - sologitaar, Ernest Tibbs - basgitaar, Simon Phillips - drums en percussie, Ivo Stefanov piano en keyboards, Yasen Velchev - piano en keyboards, Samuel Eftimov - piano en keyboards, Sofia Gospel Choir - zang (track 7) en Rumen Boyadzhiev-Junior - orkestrale arrangementen en Intelligent Music Strings Orchestra via Quarto Quartet.

Het album start met "Intro", waarin Intelligent Music Project VIII een prachtig orkestraal nummer met een gemiddeld tempo ten gehore brengt, dat gevolgd wordt door "Thunder", een lekker in het gehoor klinkende hardrock song met melodische invloeden en "Days Rollin’", een swingende uptempo hardrock melodische song, die tempowisselingen heeft.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgen "For You", een prima song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die tempowisselingen heeft, "Real", een mooie song die rustig begint, maar al snel meer snelheid krijgt en over gaat in een melodische hardrock song met een aanstekelijk ritme, "Expecting You", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo, die tempowisselingen heeft en "Miracles Beyond", een schitterende song met een niet al te hoog tempo en subtiele tempowisselingen.
In "Then I Knew", zet Intelligent Music Project VIII me weer zo'n puike melodische hardrock song met een aanstekelijk dansbaar ritme voor, in "Anyway" krijg ik een heerlijke langzame song te horen, waarin het pianospel een grote rol speelt, in "Right, I Said" hoor ik de band een opnieuw een swingende melodische rock song spelen en in "Believe In Love" laat de band me genieten van een song, die tempowisselingen en wisselende ritmes heeft, die zo ne dan tot meedeinen aanzetten.
Verder volgen "A New Day", een aanstekelijke melodische song met een niet al te hoog tempo, "Walls", een fantastische melodische rock song met een aanstekelijk ritme en lichte progressieve elementen en "Shine For You", een uitstekende rock song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk dansbaar ritme.

"Miracles Beyond" van Intelligent Music Project VIII staat vol lekker in het gehoor klinkende melodische hardrock nummers, waar i zeer van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van dit genre deze schijf dan ook van harte aan.