The Gatekeepers is het project van Alex Wroten, die samen met diverse muzikanten het deels musical deels concept album "The Gatekeepers" op 11 november 2022 via Think Like A Key Music als LP in een beperkte met de hand genummerde oplage van 100 stuks op transparant blauw vinyl met inlegvel met teksten, die alleen via het label te bestellen was, als CD met een 10 delig boekje en als digitaal album heeft uitgebracht.
De volgende muzikanten verleenden hun medewerking aan dit album: The Residents, Shawn Phillips, Brian Poole (Renaldo & The Loaf), R. Stevie Moore, Elaine di Falco (Yugen, Caveman Hughscore), Mont Campbell (Egg, National Health), Bob Drake, Amy Denio, Deborah Perry (Thinking Plague) en Cheer-Accident, die allen de zang voor hun rekening nemen en verder spelen mee: drummers Morgan Ågren (Mats/Morgan Band, Frank Zappa), Jacopo Costa (Loomings), Brian Wnukowski (Salvation, Haymarket Riot), Rob Allum (Add N To (X)) de gitaristen Frédéric L'Épée (Shylock, Philharmonie, Yang), Alan Jenkins (Deep Freeze Mice, Ruth's Refrigerator), Bill Brovold (Larval, Rhys Chatham Ensemble, East Village Orchestra), Paul Lai (Upsilon Acrux), Ty Citerman (Bop Kabbalah, Gutbucket); multi-instrumentalisten Dave Willey (Hamster Theatre), Robert Webb (England), Dan Britton (Deluge Grander, Birds & Buildings); fluitiste Emily Hay (U Totem, 5uu's); keyboard speler Duncan Mackay (Cockney Rebel, 10cc); violist Matthew Parmenter (Discipline) en de zangers Molly Harvey (The Residents), Wally Scharold (miRthkon) en Blaine Reininger (Tuxedomoon)
Het tweede album van The Gatekeepers heet "Nostalgia For A Great American Monoculture" en werd op 15 november 2024 via Think Like A Key Music uitgebracht als LP, waarop 11 nummers staan en als CD, die 4 extra nummers bevat en ook hierop zijn weer diverse muzikanten te horen.
Het album begint met "The Good Old Days", waarin The Gatekeepers een uitstekende mix van pop en musical in een gemiddeld tempo ten gehore brengt, die gevolgd wordt door "A Knight In Shining Tanktop", een geweldige song met invloeden van theater, die een aanstekelijk ritme heeft, "Regulating Entrepreneurial Nirvana", een heerlijke song met een gemiddeld tempo en een afwisselend ritme en "Zero Interest Self-Financing", een prima song met een gemiddeld tempo, die theater invloeden bevat.
Daarna volgen "Trail Of Cookie Crumbs", een song met wisselende tempo's en theater invloeden, "The Immovable Type", een verrukkelijke song met een aanstekelijk terugkerend ritme, "Phishing For Pigs", eveneens zo'n theater song met een aanstekelijk ritme en "Someone Else Is Me, And I Feel Fine", een lekker in het gehoor klinkende song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme.
In "How To Act Real" zet The Gatekeepers me een mooie rustige song voor, in "All The Content" krijg ik een song met een niet al te hoog tempo te horen, die musical en theater eigenschappen heeft en zo nu en dan een licht dreigende ondertoon heeft en in "The Bad New Days" schotelt de band me een korte song met een langzaam tempo voor.
Dan volgen de extra nummers van de CD, die beginnen met "Zero Interest Self-Financing" (Cult With No Name Remix), een fantastisch instrumentaal nummer met een niet al te hoog tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme, "A Knight In Shining Tanktop" (Hollywood Edition), een uitstekende song met theater elementen en een gemiddeld tempo, "Phishing For Pigs" (Persuasive Mix), een theater song met een aanstekelijk ritme en "Trail Of Cookie Crumbs" (demo), een verrukkelijk instrumentaal nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, dat progressieve invloeden bevat.
"Nostalgia For A Great American Monoculture" van The Gatekeepers staat vol prima theater muziek, die niet voor iedereen toegankelijk zal zijn, maar door liefhebbers van dit genre zeker op waarde geschat zal worden.(luister naar dit album (zonder de bonus nummers) via de bandcamp link onder de recensie)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten