zondag 7 juli 2019

Review: Warmrain - Back Above The Clouds (2CD) (Rain Recordings, 2019) (Progressieve Rock / Pop)

Warmrain uit Hampshire en Oxfordshire, Engeland, die bestaat uit: Matthew Lerwill - sologitaar, klassieke gitaar, sitar, ukelele en mandoline, Simon Bradshaw - basgitaar, Leon Joe Russell - zang en sologitaar en Steve Beatty - drums en percussie, bracht op 24 oktober 2011 de EP "Absent Friends" als CD uit via Eastworld Records.
Hun debuut album "Back Above The Clouds", dat 7 juni 2019 bij Rain Recordings verscheen is meteen een 2CD box, die totaal 15 nummers bevat en is onderverdeeld in 2 stukken.

Op CD 1, staat onder de titel "The Man Remembers The Boy" op de hoes en start met "Fading Star", waarin de band me een fantastische, vrij rustige, progressieve rock song voorschotelt, die sterke invloeden van bands uit de jaren 70, zoals Pink Floyd, heeft, maar ook Porcupine Tree is een inspiratiebron voor de band, die het tempo halverwege het nummer opvoert en enkele tempowisselingen in het nummer brengt, waardoor het afwisselend is en dit nummer wordt gevolgd door de titelsong van de EP "Absent Friends" en daarin krijg ik een prachtige rustige rock song te horen, die ingetogen zang bevat en een aanstekelijk ritme heeft.
Daarna volgt "Running Out Of Time", een mooie rustige pop song met een melodisch ritme en deze wordt gevolgd door "Alone In Silent Harmony", dat eveneens met rustige tonen gespeeld wordt en de band sterke invloeden van de muziek van PInk Floyd laat doorklinken in het instrumentale nummer, dat iets over de helft van het nummer iets meer snelheid krijgt.
In "I Should Be Seeing Stars By Now" zet Warmrain me een schitterende vrij rustige progressieve poprock song voor, die een melodisch ritme heeft en opnieuw invloeden van Pink Floyd bevat en in "New Dawn" laat de band me nogmaals genieten van zo'n heerlijke vrij rustige song.
Verder hoor ik "Metamorphosis", weer een rustige song, waarin de zang minimale begeleiding van klassieke gitaar heeft en een minuut voor het einde stopt, om gevolgd te worden door het extra nummer van CD 1, getiteld "Here Comes The Rain Again (Extended Version)", een cover van de Eurythmics song is een uitstekende melodische rock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
CD 2 heeft als titel "The Boy Rescues The Man" en begint met "A Hundred Miles High", waarin de band verder gaat met het maken van rustige muziek en me een prima pop song voorschotelt, die gevolgd wordt door "Live The Dream" en ook hierin speelt de band weer zo'n rustige pop song.
Dan hoor ik "Free Now", dat opnieuw mooi en rustig klinkt en "Flying Dreams" verandert er niets, want Warmrain blijft hun muziek in een rustig tempo spelen, waardoor mijn concentratie verslapt.
In "Absent Friends (Reprise)" laat de band me nogmaals het schitterende titel nummer van hun debuut EP horen, in "Lumious Star" speelt de band een prachtige melodische song in een niet al te hoog tempo, die even over de helft van de song iets heftiger klinkt en ook in "Equilibrium" laat de band me genieten van een uitstekende melodische rock song.

De 2CD "Back Above The Clouds" van Warmrain staat vol prachtige rustige songs, die vooral op CD 1 progressieve rock invloeden van Pink Floyd bevatten, waardoor ik deze CD persoonlijk beter vind dan CD 2, waarin Leon Joe Russell zijn stempel als singer songwriter op de muziek drukt en ik wil liefhebbers van de betere pop en progressieve muziek dan ook aanraden, deze 2CD eens te gaan beluisteren.




Sorry!Nog geen video beschikbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten