maandag 21 januari 2013

Review: The Alvaret Ensemble - The Alvaret Ensemble (Denovali Records, 2012)(Soundscapes / Avant Garde)

The Alvaret Ensemble is een nieuw kollektief van muzikanten, uit Duitsland en Nederland, die geïmproviseerde muziek spelen.
De leden van de band zijn: Graig Haines - piano, die in Berlijn, Duitsland woont, concerten over de hele wereld speelde, muziek maakte, dat door het Nederlandse nationale ballet en Holland Symfonia uitgevoerd werd en zijn muziek uitgebracht zag worden door Miamash, Preservation en Sonic Pieces.
De Nederlanders Jan Kleefstra - zang en gedichten en Romke Kleefstra - sologitaar en effecten en deze broers zijn leden van de improvisatie band Pijptsjilling en werkten verder mee aan talloze releases van andere artiesten en bands zoals: Graig Haines, Sytze Pruiksma, Anne Chris Bakker, Gareth Davis,
Peter Broderick, Nils Frahm, Machinefabriek en Celer.
Sytze Pruiksma - percussie, eveneens uit Nederland, die behalve componist en geluidsartiest ook vogelaar is en traditionele klassieke percussie opleiding deed aan het Amsterdams conservatorium.
Nadat hij onder andere bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Filharmonisch Orkest percussie speelde, begon hij met het maken van zijn solo projecten en ontwikkelde daarin een geheel eigen stijl, daarbij geïnspireerd door natuur, vogels en landschappen.
Hun eerste uitgave, de dubbel CD/LP "The Alvaret Ensemble", werd in 3 nachten in de Gruneswaldkirche te Berlijn opgenomen en hierop werd dit kwartet bijgestaan door Iden Reinhart - viool, Peter Broderick - viool, Hilary Jeffery - trombone en Martyn Heyne - kerk orgel.
De band nam ongeveer 12 uur muziek op, die door Graig en Nils in de Durton Studio gemixt en gemasterd werd en daarvan is een gedeelte uitgebracht als dubbel CD via het Denovali Records label.
Elk van de twee CD's bevat 5 nummers, waarvan de eerste van CD 1 "BYD" heet en hierin laat de band me meteen weten, wat ik van ze te verwachten heb.
Dit fantastische nummer bestaat uit geïmproviseerde muziek, die in een erg traag tempo gespeeld wordt en hierin speelt de piano de belangrijkste rol en deze wordt begeleidt door de synthesizer, waar tussendoor de teksten voorgedragen worden en zo nu en dan ook de percussie te horen is en dit nummer loopt naadloos
over in het volgende, dat "EAC" heet en een vervolg van "BYD" is, waardoor er eigenlijk niet zoveel verandert qua muziek, hoewel dat van mij persoonlijk ook niet hoeft, want de muziek klinkt spannend genoeg om me alert te houden en net als ik dit geschreven heb, wordt de muziek iets heftiger, komen het vioolspel en de trombone er bij en verandert het ritme.
Vervolgens hoor ik "DDE", dat op zijn beurt een voortzetting van de twee voorafgaande nummers is en hierin krijgt de voorgedragen tekst een vervolg en wordt de muziek verder uitgebreidt met diverse spannende uitstapjes, waarbij de trombone en piano nu de leidende rol voor zich op eisen.
"ULC" begint met gesproken tekst, waarna de muziek op subtiele wijze ingevoegd wordt en uitmondt in een spannend geïmproviseerd nummer en daarin werkt de band naar een climax toe, waarbij ik opmerk dat de muziek sterk verwant is aan die van de band Coil .
Als laatste van CD 1 hoor ik "OND", dat met mooie piano klanken opgebouwd wordt, waarna ook de violen invallen en effecten er aan toe gevoegd worden, totdat de band het wel genoeg vindt en het nummer weer afbouwt.
CD 2 start met "YSJ" en ook hierin zit weer gesproken tekst en de percussie wordt daarbij op heftige wijze gespeeld, wat het geheel erg spannend maakt.
In "TEQ" vertolken piano en de viool een hoofdrol en worden er weer gesproken teksten tussendoor verwerkt en met "MUO" gaat de band gewoon verder met waar ze in voorgaande nummer gebleven waren en ook hierin worden de hoofdrollen tussen piano en viool verdeeld, waarbij de viool een enigszins trieste ondertoon laat horen.
"WJU" is het volgende nummer en opnieuw krijg ik muziek voorgeschoteld, die bestaat uit gesproken tekst, viool- en pianospel met zo nu en dan op subtiele wijze gespeelde percussie, waarin het tempo langzaam opgevoerd wordt en op bombastische wijze tot een climax gebracht.(Luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Ook in het afsluitende "GGI" blijft de band onveranderd door spelen in hetzelfde ritme en tempo, waardoor er niets toegevoegd wordt en na de laatste tonen, kom ik tot de conclusie, dat ik in één grote trip heb gezeten, waarin de band me meegenomen heeft door hun wereld van improvisatie en me heeft laten genieten
van hun schitterende muziek, die haast tegen de new age muziek aanzit en het meer dan verdiend, beluisterd te worden.




The Alvaret Ensemble - Wju - YouTube
www.youtube.com/watch?v=CcRC-iW_JKU

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen