maandag 7 januari 2013

Review: Subsonics - In The Black Spot (Slovenly, 2012)(Rock & Roll / Pop)

De band Amerikaanse band Subsonics werd in 1992 als punk rock band opgericht en komt uit Atlanta, Georgia.
In 1993 verscheen hun eerste 7 inch vinyl single "Please Kleen", gevolgd in 1995 door de 7 inch vinyl "Wind Up Doll".
Ook hun debuut album was een vinyl uitgave en de LP "Everything's Falling Apart" kwam in 1996 uit, gevolgd in 1993 door de CD "Frankenstein - Mary Ann".
Daarna volgden "Follow Me Down" (CD, 1998), "A Lot To Forget" (CD en mp3, 2002), "Die Bobby Die" (CD, 2005) en in 2012 de CD "In The Black Spot", waar op 15 korte nieuwe songs te beluisteren zijn.
De band bestaat uit: Rockin' Clay Reed - zang, sologitaar en orgel, Buffi Aguero - drums en orgel en Rob Del Bueno - basgitaar en zang.
Op deze CD worden ze bijgestaan door de gastmuzikanten Johnny Vignault - baritongitaar, orgel en basorgel en Matt Verta Ray - sologitaar, zang en orgel.
"In The Black Spot" begint met "Bus 16", een lekker klinkende pop rock song, die in de stijl van een Buddy Holly nummer gespeeld wordt en dit nummer heeft een uptempo.
Het volgende nummer heet "She's Not Dead Yet", een lekker swingende rock & roll song. (Luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Vervolgens hoor ik "Lime-Lime", een heerlijke pop song, die een beetje in de stijl van Jonathan Richman en Lou reed gespeeld wordt.
Ook "Dubious Charms" wasemt die sfeer uit en deze pop song klinkt dan ook uitstekend en wordt gevolgd door "Too Damaged", een prima uptempo pop song met rock & roll invloeden.
In "Peanuts" krijg ik een fantastische mix van rock & roll en pop in Lou Reed stijl te horen en "Highlights" is het eerste rustige nummer en dit klinkt prachtig, mede door de zang van Rockin' Clay, wiens stemgeluid veel overeenkomsten heeft met dat van Lou Reed.
"Teach Me How To Play God" is een schitterende swingende pop song, "Far And Be Some Of Me" een heerlijke dansbare pop song en "High Priest Of Nothing" een vrij rustige pop song in Lou Reed / Velvet Underground stijl.
Ook "Miracle Worker" bevat de ingrediënten van een seventies song, die gemixt met de jaren 50 rock & roll een lekker dansbare song opleveren.
Met "Haywire" krijg ik een snelle rock & roll song voorgeschoteld, die enigszins chaotisch eindigt en in "The Re-Telling Of It" een uitstekende rock & roll pop mix.
Ook in "Albert Lee" laat de band me genieten van hun prima muziek, die het midden houdt tussen pop en rock & roll, maar met het afsluitende "Chosen Few" verrast de band me, want dit schitterende rustige instrumentale nummer wordt met ingetogen spel mijn gehoorgang binnen gebracht en laat me beseffen, dat Subsonics meer kunnen dan ze hebben laten horen en ik kijk dan ook verlangend uit naar hun volgende release.




Subsonics - She's not dead yet - YouTube
youtube.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten