maandag 11 november 2013

Review: Monomyth - Monomyth (Burning World Records, 2013) (Spacerock / Krautrock)

Monomyth is een band uit Den Haag, Nederland, die bestaat uit: Thomas Van Den Reydt - sologitaar, Selwyn Slop - basgitaar, Sander Evers - drums, Peter Van Der Meer - keyboards en Tjerk Stoop - computers en knoppen, terwijl Herman Slaats voor de lichtshow zorgt.
De band bracht 16 september hun debuut album "Monomyth", waarop 5 lange instrumentale nummers staan, via Burning World Records uit en treedt regelmatig in het buitenland op.

De CD start met "Vanderwaalskrachten", dat een rustig begin kent, waarna de band het tempo langzaam opvoert en een schitterend krautrock nummer speelt, met diverse tempowisselingen en een hypnotiserend ritme.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik "Vile Vortices" te horen en ook dit nummer begint rustig, maar wordt, naar mate het vordert, steeds heftiger, totdat er een climax bereikt is en de band het tempo weer terug brengt tot het begin niveau.
Dan volgt "The Groom Lake Engine", dat een psychedelisch begin heeft, dat al snel verandert in een stuk hypnotiserende krautrock, waarmee de band me in een lichte trance brengt.
Vervolgens krijg ik "Loch Ness" voorgeschoteld, waarin de band opnieuw rustig begint met een heerlijk hypnotiserend ritme, dat tot ongeveer de helft van het nummer wordt volgehouden, maar dan wordt er over geschakeld naar een progressiever ritme, waardoor de muziek heftiger en opzwepender wordt en dit weet Monomyth tot het einde van het nummer toe vol te houden.
Het laatste nummer, "Huygens", dat zo'n 17 minuten duurt, is meteen het langste nummer van de CD en hierin laat de band me genieten van een progressief stukje krautrock gemixt met symfonische klanken, waarin een steeds terugkerend ritme zit, dat me lichtelijk hypnotiseert en daarmee weet de band me tot het einde van het nummer in de ban te houden.

De debuut CD van Monomyth bevat 5 fantastische nummers, waarvan ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere muziekliefhebber van dit genre dan ook ten volle aanraden, deze geweldige CD eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten