maandag 25 november 2013

Review: The Noise Figures - The Noise Figures (Inner Ear, 2013) (Pop)

The Noise Figures is een band uit Athene, Griekenland, die bestaat uit: George Nikas - zang en drums en Stamos Bamparis - sologitaar en zang.
In januari 2012 bracht de band hun eerste single "Bitter Taste" uit en begon te werken aan hun debuut album, onder leiding van producer Sillboy, die eind 2012 vooraf gegaan werd door "The Noise Figures E.P.", met daarop 4  songs, die alleen digitaal verscheen.
Hun debuut album "The Noise Figures", dat merendeels analoog werd opgenomen, is in 2013 via het Inner Ear label verschenen op zowel CD, vinyl als digitale download en bevat 10 nummers, waarbij opgemerkt kan worden, dat de band zich heeft laten inspireren door de muziek uit San Francisco van de jaren 60.

De CD start met "Black Caravan", een nummer in de stijl van de jaren 80 new wave bands, waarin een lekkere eentonige drums zit en dat een swingend ritme heeft.
Daarna krijg ik een vrij commerciële dansbare poprock song te horen, "Out Of Your Mind", getiteld en deze wordt gevolgd door "Rollin'", een punkrock song in de stijl van de eerste lichting punks en dit nummer zit tegen de powerpop aan.
Dan hoor ik "Bless The Food", een heerlijke poprock song en hierin doet de band me enigszins denken aan groepen als Magazine en Only Ones en dit nummer wordt gevolgd door "Turn Off The lIghts", waarin de band een uitstekende poprock song speelt in een gemiddeld tempo en een prima dansbaar ritme.
In "No Rest" laat de band me een geweldige poprock song horen, die me aan de muziek van Lou Reed en Velvet Underground doet denken en in "Tame The Knife" krijg ik een op zestiger jaren geschoeide pop song te horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en plotseling eindigt.
"Bones" is een schitterende pop song, die eveneens terug pakt naar de jaren 60 muziek en deze bevat een lekker licht psychedelisch hypnotiserend aanstekelijk ritme en flink veel fuzz op de gitaar.
Met "We Look Better In The Sun" lijkt de muziek geïnspireerd door de Italiaanse band The Strange Flowers en ook het geluid klinkt zo en in het laatste nummer, "Space Mountain", speelt de band een lekker klinkende licht hypnotiserende psychedelische pop song.

"The Noise Figures" is een fantastisch debuut album, waarvan ik van begin tot einde ontzettend van genoten heb en dat ik iedere muziek liefhebber kan aanraden.(luister naar dit album via de youtube link onder de recensie)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten