maandag 29 december 2014

Review: Signs Of The Silhouette - Spring Grove (Bam Balam Records, 2014) (Experimenteel Psychedelisch)

Signs Of The Silhouette is een muzikaal project uit Lissabon, Portugal, van Joao Paulo - drums en percussie, Jorge Nuno - sologitaar en Miguel Cravo - video.
Na eerder de CD's "Signs Of The Silhouette", "Rocket Fish" en "Land Garden" via Sots Discos en Bambalam Records te hebben uitgebracht, is ook het nieuwe album "Spring Grove" in een gelimiteerde digipack oplage, met een speciale prijs, via het Bam Balam Records label verschenen.

De CD bevat slechts 4 nummers, die simpelweg "Track 1", "Track 2", "Track 3" en "Track 4" heten.
Het eerste nummer, "Track 1" dus, duurt iets meer dan 24 minuten en hierin laat de band me een mix horen van psychedelische, experimentele en avant-garde muziek, die in een vrij hoog tempo begint, maar na een minuut of 10 in een rustiger tempo over gaat, waarna de muziek een heftiger karakter krijgt, om vervolgens weer terug te keren naar de experimentele psychedelische muziek.
Daarna krijg ik "Track 2" te horen en dit 19 minuten durend nummer begint in een langzaam ritme, dat vrij experimenteel klinkt en rustig wordt opgebouwd om uit te monden in een heftig stukje geïmproviseerde muziek, dat lichtelijk chaotisch klinkt, waarna de band ook nu weer terug keert naar een langzaam tempo.
Dan volgt "Track 3", die bijna 23 minuten duurt en net als in voorgaande nummers, start de band ook dit in een rustig tempo, waarna de band het voorgaande kunststukje herhaalt en ik de geïmproviseerde muziek hoor veranderen in een chaotisch klinkend experimenteel nummer, dat met vrij hoge snelheid mijn gehoorgang binnen komt, waarna ik het kortste nummer van de CD "Track 4" voorgeschoteld krijg, dat iets meer dan 13 minuten duurt, waarin ik de band de ingeslagen weg hoor vervolgen en opnieuw een geïmproviseerd chaotisch nummer te horen krijg, dat halverwege verandert in een meer gestructureerd stukje muziek en experimentele en psychedelische invloeden bevat.

Op de CD "Spring Grove" van Signs Of The Silhouette staan 4 lange improvisaties, die me hier en daar aan de muziek van de Japanse band Acid Mothers Temple doen denken en ik kan liefhebbers van dit genre dan ook aanraden deze CD eens te gaan beluisteren. (luister naar de teaser van de CD via de youtube link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten