Eind jaren 80 werd de band Sky Cries Mary te Seattle, Washington, Amerika, opgericht door Roderick Wolgamott Romero - zang en Anisa Romero - zang, die samen met Michael Cozzi - sologitaar, Jon 'Juano' Davison - basgitaar, William Bernhard - sologitaar en keyboards en Ben Ireland - drums vormden.
Tot 1997 speelde ook Gordon Raphael (producer voor The Strokes) keyboards in de band en recentelijk maakte Kent Halvorsen - keyboards deel van de band uit.
Op het debuut album uit 1989 bestond de band slechts uit 3 personen; Roderick Wolgamott, Jon Auer en Ken Stringfellow en op het volgende album, uit 1990, werd deze formatie uitgebreid met Scott Mercado, Alfred Butler, Stephen Brian-Salit, Mark Ultra, Kevin McCoy en Jeff Guess.
Daarna werd de band een septet, waarin Roderick Wolgamott en Anisa Romero, DJ Fallout a.k.a. Todd "TR" Robbins, Joseph E. Howard (a.k.a. Joe Skyward), Bennett James, Marc Olsen en Gordon Raphael speelden.
Gedurende die tijd (1993) werd het album "A Return To The Inner Experience" opgenomen en daarna verving Michael Cozzi - sologitaar, Marc Olsen en speelde op het vijfde tot zevende album in de band.
In 1994 verving Jon 'Juano' Davison - basgitaar, Joe Howard en in 1998 werd William Bernhard - sologitaar en keyboards aangetrokken, als vervanger voor Michael Cozzi, die zich met andere projecten bezig ging houden.
Kort na hun album "Seeds" uit 1999 ging de band uit elkaar, omdat de bandleden aan andere projecten wilden werken, zoals onder andere: Hana, waarin Anisa Romero samen werkte met Jeff Greinke en Ben Ireland en No Futuro, met daarin Roderick Romero, William Bernhard en Jeremy Moss, maar in 2004 kwam de band weer bij elkaar, nadat ze de rechten van hun muziek terug hadden gewonnen van hun oude platen label en bestond toen uit: Anisa Romero, Roderick Romero, Ben Ireland, Jon 'Juano' Davison, Michael Cozzi and William Bernhard, waarna in 2005 het live album "Here And Now" verscheen, dat twee jaar later gevolgd werd door "Small Town".
Vervolgens speelden Roderick en Anisa, samen met Sting en Russell Simmons, in 2008, mee op het debuut album "The Ivy Ceiling" van Lokah en maakte basgitarist Jon Davidson in 2012 de overstap naar de Britse progressieve rock band Yes als hun nieuwe zanger.
Sky Cries Mary bracht de volgende albums uit: "Until the Grinders Cease" (Lively Art/New Rose Records, 1989) (World Domination Recordings, 1999), "Don't Eat the Dirt..." (Lively Art/New Rose Records, 1990), "Exit at the Axis" (World Domination Recordings/Capitol Records, 1992), "A Return to the Inner Experience" (World Domination Recordings/Capitol Records, 1993), "This Timeless Turning" (World Domination Recordings/Capitol Records, 1993), "Moonbathing on Sleeping Leaves" (Warner Brothers Records, 1997), "Fresh Fruits for the Liberation" (Warner Brothers Records, 1998), "Seeds" (Collective Fruit Records, 1999), "Here and Now" (Hoodooh Music, 2005), "Small Town" ( Hoodooh Music, 2007), "Space Between the Drops" (Trail Records, 2009) en "Taking The Stage: 1997-2005" (Trail Records, 2011).
Verder is nog vermeldenswaardig, dat Sky Cries Mary één van de eerste bands was, die een "internet only" concert had, dat geregisseerd werd door voormalig lid Kevin McCoy en enkele van hun songs verschenen op soundtracks films, waaronder "The Elephant Song" in de soundtrack The Harvest, "Shipwrecked" in Tank Girl, terwijl "Cornerman" in de film Higher Learning te horen is en via een jukebox gespeeld wordt.
Op het live album "Taking The Stage: 1997-2005", dat in 2011 via Trail Records verscheen, bestaat de band uit: Roderick en Anisa Romero - zang, Michael Cozzi - sologitaar en programmering, William Bernard - sologitaar, keyboards en programmering, Jon 'Juano' Davison - basgitaar, akoestische gitaar, percussie en achtergrond zang, Ben Ireland - drums en percussie, Jill Wangsgard - keyboards en akoestische gitaar en Todd Robbins (DJ Fallout) - keyboards en geluidseffecten.
De CD start met 2 nummers, die in 1997 te Seattle opgenomen werden en daarvan is het titel nummer "Taking The Stage" de eerste.
Het nummer begint met ruimtelijke synthesizer geluiden, waarna de rest van de band in valt en ik een schitterende psychedelische spacerock song te horen krijg, die naadloos over gaat in "Rain" en hierin laat de band me genieten van een rustige psychedelische progressieve rock song met een licht hypnotiserend ritme.
De volgende 10 nummers zijn live in Seattle opgenomen tussen augustus 2004 en januari 2005, waarvan "Walla Walla / Moving Like Water" het eerste is en daarin schotelt de band me een fantastische mix van trance, dance en psychedelische rock voor, die in een hypnotiserend ritme gespeeld wordt en over gaat in het volgende nummer, getiteld "Cornerman", waarin ik de band een geweldige progressieve rock song met een aanstekelijk ritme hoor spelen.
Daarna volgt "Don't Forget The Sky", een swingende progressieve symfonische rock song, die zeer dansbaar is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "The Ant, The Stars, The Owl And It's Prey" en hierin laat de band me een heerlijke progressieve rock song horen, die me enigszins aan de muziek van Fleetwood Mac ten tijde van Lindsey Buckingham en Stevie Nicks doet denken.
Dan krijg ik "Remember Me The Wind" te horen en ook in dit nummer laat de band me genieten van een uitstekende pop song, die tegen het einde een heerlijk hypnotiserend ritme krijgt, waarbij het onmogelijk is niet met de muziek mee te bewegen.
In "Nowhere" speelt de band opnieuw zo'n schitterende swingende licht psychedelische song met spacerock invloeden, maar ook hoor ik er invloeden van U2 in door klinken en in "Want" schotelt Sky Cries Mary me een lekker in het gehoor klinkende licht hypnotiserende rock song voor, die ook nu weer invloeden van Fleetwood Mac bevat en swingt als een trein.
Het volgende nummer, dat ik te horen krijg, heet "Güding" en daarin krijg ik een heerlijke dansbare pop song te horen, waarna "Elephant Song" volgt en hierin
neemt de band me mee op een swingende trip en krijg ik een geweldige progressieve rock song te horen, waarin een hypnotiserend ritme zit en Afrikaanse invloeden te horen zijn, terwijl de tekst grotendeels gedeclareerd wordt.
Vervolgens hoor ik "Walk Of Nothingness", een uitstekende lekker in het gehoor klinkende, vrij commerciële, pop song met een zeer aanstekelijk ritme, waarna ik het laatste nummer van de CD te horen krijg, dat in 1999 in de studio te Seattle is opgenomen en een cover is van het The Mamas & The Papas nummer "California Dreaming" en hierin speelt de band een fantastische psychedelische versie van dit nummer, die erg traag begint, maar na korte tijd verandert in een geweldig stuk psychedelische progressieve rock, waarin het origineel in het niet valt.
De CD "Taking The Stage: Live 1997-2005" van Sky Cries Mary bevat 13 heerlijke songs, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft weten te houden en is een aanrader voor iedere progressieve rock liefhebber, maar ook zij, die van trance en psychedelische muziek houden, zullen ruimschoots aan hun trekken komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten