maandag 18 mei 2015

Review: The Strange Flowers - Pearls At Swine (Area Pirata Records, 2015) (Psychedelische pop)

De Italiaanse band The Strange Flowers werd in 1987 te Pisa opgericht en maakte in 1990 hun debuut single (vinyl) "Me And The Eggman", die via het Unique Records label verscheen en in 1994 gevolgd werd hun debuut LP "Music For Astronauts", die zowel op CD als op vinyl via het Music Maniac Records label werd uitbracht.
Na hun debuut in 1994 duurde het 10 jaar voordat de band weer met een release kwam; de EP (CD) "Across The River And Through The Trees", waarna hun CD "Ortoflovivaistica", in 2005 verscheen, die via Beyondyourmind records uitgebracht werd, en dit zou tot 2009 de eerste zijn van jaarlijkse releases.
In 2006 was er "The Strange Flowers Vs Baby Scream", een split CD met de Argentijnse band Baby Scream, uitgebracht via Beyondyourmind, in 2007 "The Imaginary Space Travel Of The Naked Monkeys" (Cargo records), in 2008 "Aeroplanes In The Backyard" (Teen Sound) en in 2009 "Virgin Mother" (Go Down Records).
Op de rand van 2011-2012, om precies te zijn, 15 december, verscheen hun nieuwe CD, getiteld: "The Grace Of Losers" en deze werd wereldwijd door CD Baby uitgebracht.
In 2012 stopte de band er voor enkele jaren mee, maar in 2014 werd er, na een reünie, besloten de draad weer op te pakken in een nieuwe bezetting en The Stange Flowers bestaat tegenwoordig uit: Michele Marinò - zang en sologitaar, Nicola Cionini - sologitaar, Giacomo Ferrari - keyboards en Matteo D’Ignazi - drums.
In deze samenstelling werd hun zevende volledige album, "Pearls At Swine”, opgenomen en zal 15 juni 2015 via het Area Pirata Records verschijnen, waarna de band een uitgebreide tour door Europa zal maken om hun album te promoten.
Verder verschenen er songs van de band op diverse verzamel LP's en CD's zoals: "December" en "Across The River And Through The Trees" op de CD "Beat-O-Mania At It’s Best" plus "Little Olive" (Rudy Protrudi & The Strange Flowers) (Music Maniac Records, 1995), "Look For The Question Mark" op de CD/LP "Fuzztones Illegitimate Spawns" (Sin Records, 2006), "Mars Behind Our Eyes" op de CD "Psychedelica Vol.2" (Northern Star Records, 2007), "Cold Girl" op de CD "Eighties Colours" (Psych-Out Records, 2012) en "Look For The Question Mark" samen met Wally Waller van The Pretty Things op de CD/LP "In Fuzz We Trust" (Stag-O-Lee, 2013).

"Pearls At Swine” bevat 11 nummers en start met "Throwing Pearls At Swine" en hierin hoor ik de band een lekkere aanstekelijke progressieve pop song spelen, die me in de begin tonen sterk aan de muziek van The Who uit hun begin periode doet denken, maar me ook herinnert aan die van eind jaren 60 en zeer dansbaar is. (luister naar een gedeelte van dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna krijg ik "Watching The Clouds" te horen en ook dit is een schitterende vrolijk klinkende pop song, die me aanzet tot dansen en invloeden uit eind jaren 60 bevat, waarna "Alice Stealing Rainbows" volgt en daarin schotelt de band me een heerlijke rustige licht psychedelische pop song voor.
Dan laat de band me genieten van "Eugene", een fantastische garagerock song, waarin enkele prima tempowisselingen zitten en deze wordt gevolgd door "Sarah Blake" en in dit nummer keert de band terug naar de muziek van hun voorgaande platen en laat me een uitstekende pop song horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
In "Rose Lynn" krijg ik opnieuw een lekker in het gehoor klinkende progressieve pop song te horen en in "Black", een geweldig nummer, laat de band me horen, dat een mooie rustige pop song maken ook een kunst is.
Vervolgens laat de band me "Steven Bought A White Rope" horen en daarin krijg ik een schitterende licht psychedelische pop song te horen, in een gemiddeld tempo gespeeld, om verder te gaan met "DD One Day", een heerlijke aanstekelijke pop song, die het niveau van hun vorige platen heeft en dus gewoon uitstekend klinkt.
Ook het volgende nummer, dat "The Sensational Show Of The Clouds" heet, doet me aan de muziek van hun vorige platen denken en is een opgewekt stukje pop en een uitnodiging om te dansen.
Het laatste nummer van het album heet "Twins" en hierin krijg ik een prachtige rustige pop song voorgeschoteld en hiermee sluit de band het album op gepaste wijze af.

"Pearls At Swine” van The Strange Flowers bevat 11 lekker in het gehoor klinkende pop songs, waarvan ik ten volle heb kunnen genieten en ik kan dit album dan ook van harte aanraden aan elke liefhebber zestiger jaren gerelateerde muziek en van de betere pop muziek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten