maandag 14 september 2015

Review: ESB - ESB (Bureau B, 2015) (Elektro)

In 2010 besloten Lionel Laquerrière en Yann Tiersen uit Ushant, Bretagne, Frankrijk, samen te gaan spelen.
Ze begonnen analoge synthesizer improvisaties van versies te maken van Tiersen's nummers, waarna ze een uitnodiging kregen, om op het Acusmatiq Festival te komen spelen, maar om de nummers live te gaan spelen, werd er gezocht naar een derde persoon en kwam hun vriend en producer Thomas Poli het duo versterken, waarna de band Elektronische Staubband (ESB) geboren was.
De jaren er na speelde dit trio regelmatig op Europese festivals en in 2013 werd hun eerste originele materiaal op een 7" vinyl single uitgebracht voor de Thoré Single Club.
Tussen hun andere projecten door, vond het trio, in 2014, tijd om, in Tiersen's studio, muziek op te nemen voor hun debuut album met gelijknamige titel.

Het album, dat 16 oktober 2015 via het Bureau B label verschijnt, bevat 7 nummers, waarvan het eerste "Market" heet en daarin hoor ik de band een heerlijk eentonig sinister elektronisch nummer ten gehore brengen, dat in een niet al te hoog dansbaar tempo gespeeld wordt en een licht hypnotiserend effect op me heeft.
Daarna krijg ik "Spoon" te horen en hierin speelt het trio een uitstekend dansbaar nummer met een experimenteel begin, dat invloeden uit de jaren 80 heeft, gevolgd door "The Flashlight", waarin ik een lekker in het gehoor klinkend dansbaar elektro nummer voorgezet krijg en een licht hypnotiserend ritme bevat, dat me aan auto achtervolgingen in films doet denken.
Dan volgt "X2", een bijna 11 minuten durend nummer en hierin laat de band me genieten van een schitterend stukje hypnotiserende krautrock in de stijl van Klaus Schulze.
In "Jellyfish" schotelt het trio me een geweldig lekker dansbaar elektro nummer voor, waarbij stil zitten onmogelijk is (luister naar een gedeelte van dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en in "Late" verrast ESB me op een fantastisch progressief experimenteel elektronisch nummer, waarmee het trio me vanaf begin tot eind mee in de ban van hun muziek weet te houden en in het laatste nummer, dat "Kim" heet, zet de band me een uitstekend rustig elektro nummer, met een vrij experimenteel begin, voor.

Op het debuut album van ESB staan 7 heerlijke nummers, waarvan ik van begin tot einde heb genoten en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van elektro en krautrock houdt.