maandag 7 augustus 2017

Review: E - E (Thrill Jockey, 2016) (Rock In General)

E ontstond in 2013 te Boston, Massachusetts, Amerika toen Thalia Zedek - sologitaar en zang en Jason Sanford - bas-, sologitaar en zang begonnen samen te werken en nadat Alec Tisdale - drums zich bij dit duo had gevoegd, was de band een feit.
Hun 7" debuut single "I Want to Feel Good" verscheen in 2014 via het 100% Breakfast! label en vervolgens werd Tisdale vervangen door Gavin McCarthy - drums en zang.
Alle bandleden hadden toen al geruime tijd, sinds de jaren 80, ervaring in andere bands opgedaan, zoals Come, Uzi en Live Skull (Zedek), Neptune en Trunk Federation (Sanford) en Karate, Beat Circus en Glorytellers (McCarthy).
Het debuut album van de band werd in november 2016 door het Thrill Jockey label zowel op LP als op CD uitgebracht en heet net als de band "E" en tevens verscheen op 10 november 2016 de cassette "Foundations / Trials" onder de naam E van Alec Tisdale, Jason Sidney Sanford en Thalia Zedek via het 100% Breakfast! label met daarop live opnamen.

Het album "E" bevat 10 nummers, waarvan "Great Light" het eerste is en daarin hoor ik de band een schitterende progressieve rock song ten gehore brengen, die in een vrij snel tempo gespeeld wordt en halverwege van tempo en zanger verandert in een prachtige rustige licht hypnotiserende ballad (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "Silo", een heerlijke mix van pop en rock, waarin een eentonig drums ritme het belangrijkste element is.
Daarna schotelt de band me "Delicate Fingers" voor en krijg ik een fantastische licht psychedelische pop song te horen, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, maar na een tempowisseling halverwege, waarin de zang van Jason door Thalia overgenomen wordt, komt er meer snelheid in de song en wordt de muziek progressiever, waarna "I Want To Feel Good" volgt en hierin speelt de band een geweldige swingende eentonige rock song in een  gemiddeld tempo, waarin de band me de mantra "I Want To Feel Good" voorzet, die door Jason gezongen wordt en ook in dit nummer neemt Thalia de zang over en hoor ik de mantra op de achtergrond.
In "Treeline" zet E me een verrukkelijk swingend licht hypnotiserend instrumentaal uptempo nummer voor en in "Regatta" laat de band me genieten van een afwisselende rock song.
Dan hoor ik "Candidate" een schitterende swingende heftige rock song, waarin McCarthy en Sanford ieder een deel van de zang voor hun rekening nemen en de muziek terug grijpt naar de jaren 80, waarna "The Archer" volgt en ik eveneens een swingende jaren 80 gerelateerde rock song voorgeschoteld krijg, waarbij stil zitten geen optie is en ook hierin is de zang verdeeld.
Vervolgens krijg ik "Fissure" te horen en daarin speelt de band een uitstekende poprock song, die een aanstekelijk dansbaar ritme bevat, om gevolgd te worden door het laatste nummer, getiteld "Water", een heerlijke pop song in jaren 80 stijl, die tot halverwege in een vrij rustig tempo gespeeld wordt, om vervolgens uit te monden in een geweldige heftige swingende rock song.

"E" van E is een fantastische plaat, waar ik van begin tot einde van heb genoten en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van rock muziek houdt, maar ook aan hen, die van de jaren 80 muziek houden.