maandag 28 augustus 2017

Review: N-1 - Macht Ihr Mal, Ich Hab Schon (R.A.I.G., 2017) (Progressieve Rock / Krautrock)

N-1 uit Krefeld, Duitsland, werd in 1998 opgericht en bestaat uit: Steven Hein - sologitaar, Maziar Yazdkhasti - basgitaar, Udo Hanten - synthesizer en Thorsten Marach - drums.
De band bracht 5 maart 2017 hun debuut album "Nomma" op CD via het Russische R.A.I.G. Records label uit en deze is verpakt in een kartonnen klaphoes.
De nummers werden op 2 december 2016 in de Wehligbunker, New Damage-Studio te Krefeld door Thorsten Marach opgenomen en door Steven Hein in zijn thuis studio gemixt en gemasterd, die tevens het hoesdesign maakte, terwijl de coverfoto door Hanna Weyhe gemaakt werd.
"Macht Ihr Mal, Ich Hab Schon" is de tweede uitgave van de band en werd in november 2015 door de band op het web gezet, terwijl de muziek op 7 augustus 2017 via R.A.I.G. Records op CD verscheen.

Het album, dat 11 nummers bevat, start met"801", een 40 seconden durend stukje volksmuziek, dat gevolgd wordt door "Ooch Wennet Nich Wills", een heerlijk progressief rock nummer, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en waarin de band flink improviseert.(luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie)
Daarna laat de band me genieten van "Zippo Melkert Nicht", een lekker in het gehoor klinkend rock nummer, dat een enigszins eentonig ritme bevat, waarna "Drecksterne" volgt en ik een bijna 12 minuten durend fantastisch stuk psychedelische rock voorgeschoteld krijg, dat in een rustig tempo gespeeld wordt, diverse prima tempowisselingen heeft en tegen het eind heftiger wordt.
Dan hoor ik "Die Eckhaltung", waarin de band een verrukkelijk uptempo rock nummer laat horen, dat een aanstekelijk dansbaar ritme heeft en swingt als een trein, om gevolgd te worden door "Interseven", een swingend rock nummer met een eentonig terugkerend ritme.
In "Lovexette Repriser" zet N-1 me opnieuw een uitstekend stukje rock voor, dat swingt en in "Empty Fridge", waarbij stil zitten niet aan de orde is, krijg ik weer zo'n geweldig lekker swingend nummer te horen, dat tegen het einde iets heftiger wordt.
Vervolgens schotelt de band me "Der Karton Halt Sich Selber" voor en daarin krijg ik nogmaals een swingend progressief rock nummer te horen, waarna "Auslas" volgt en de band een 38 seconden durend rock nummer speelt en gevolgd wordt door het langste en tevens laatste nummer van het album, getiteld "Gabriel".
Hierin neemt de band me mee op een bijna 22 minuten durende trip van krautrock en progressieve rock, die tegen het einde experimenteler wordt.

"Macht Ihr Mal, Ich Hab Schon" van N-1 is een fantastische opvolger van "Nomma", die ik elke liefhebber van progressieve rock en krautrock kan aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten