maandag 23 oktober 2017

Review: Proto Idiot - Leisure Opportunity (Slovenly Records, 2017) (Punk)

Proto Idiot is een band uit Manchester, Engeland en bestaat uit: Andrew Anderson - sologitaar en zang, Michael Seal - basgitaar en Callum Darley - drums.
In 2008 bracht Andrew, die met de band The Hipshakes van 2005 tot 2008 diverse singles uitbracht, een solo album uit onder de naam Proto Idiot, om kort daarna de huidige band te vormen.
De band bracht in 2010 hun debuut album "Still Stupid" via het Red Lounge label uit, waarna in 2016 de albums "Also Known As & His Colony Boys" (dubbel album, dat tevens op 1 cassette verscheen, Bad Paintings records) en "For Dummies" (Bad Paintings records) volgden.
Ook verscheen in 2010 de EP "Is You Is You My" (Odd Box Records) en deze werd in 2013 gevolgd door de 7"single "You're Wrong" (Trouble In Mind Records).
"Leisure Opportunity", dat 3 november 2017 verschijnt, het vierde album van de band, bevat 15 nummers en wordt door het Slovenly Records label op zowel CD als LP uitgebracht.

Het eerste nummer van het album heet "Theme" en hierin hoor ik de band een swingende rock song spelen, waarin de band een mix maakt van powerrock en punk, die diverse tempowisselingen en lichte experimentele invloeden bevat (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Better Way Of Life"", een korte snelle punk song, die swingt als een trein.
Daarna volgt "Proto Paradox", een fantastische licht hypnotiserende rock song met een aanstekelijk ritme, die gevolgd wordt door weer zo'n korte, heerlijk swingende, uptempo punk song, getiteld "What's The Purpose?"
Dan zet de band me "Yes, Yes, Yes" voor en daarin hoor ik Proto Idiot een vrij heftige rock song ten gehore brengen, die in een hakkelend ritme gespeeld wordt, waarna "You're The Kind Of Person" volgt en ik een snelle rock song voorgezet krijg.
In "Do It The Same" speelt de band opnieuw een geweldige snelle punk song, die enkele tempowisselingen heeft en "Theme (Reprise)" is een 18 seconden durend rock nummer, dat gevolgd wordt door "Do You Know Me Now?", een verrukkelijke snelle rauwe rock song, die swingten eind jaren 70 gemaakt had kunnen zijn.
Vervolgens zet Proto Idiot me "Angry Vision" voor en hoor ik een uitstekende afwisselende powerrock song, waarna het korte "Living A Lie" volgt en de band me een geweldige snelle punkrock song voorschotelt, die nog geen minuut duurt.
Verder zet Proto Idiot me "Chief Kegwin" voor en krijg ik een heerlijke swingende rock son te horen, die enkele prima subtiele tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "I'm An Artist", een aanstekelijke mix van pop en powerrock, die net over de helft van het nummer iets experimenteler wordt, "I Know You Know", een lekker in het gehoor klinkende rock song met verscheidene tempowisselingen en "Finally Have To Face Myself", een schitterende swingende dansbare punkrock song, waarbij stil zitten geen optie is.

Proto Idiot heeft me met "Leisure Opportunity" van begin tot eind weten te boeien met hun geweldige uptempo rock muziek en ik kan deze schijf dan ook ten zeerste aanraden aan een ieder, die van powerrock en punk houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten