zondag 10 december 2017

Review: Burgundy Grapes - Short Stories Lasting Shadows (Inner Ear Records, 2017) (Psychedelische Folk)

Burgundy Grapes is een band uit Athene, Griekenland, die in 1994 werd opgericht en bestaat uit: George Kolyvas  - klassiek gitaar, slag-, solo- en slidegitaar, Alexandros Miaoulis - klassieke gitaar, solo- en slidegitaar, mondharmonica, percussie, Giorgos Tsiatsoulis - accordeon en keyboard en Stavros Parginos - cello.
De band nam hun debuut album "Burgundy Grapes", dat thuis opgenomen was, begin 2005 in eigen beheer op, dat door Ektopia/Outlandish werd uitgebracht.
In februari 2009 volgde de EP "Lagero", die in een beperkte oplage via het Triple Bath label verscheen en in juni 2010 bracht het Inner Ear Records label hun tweede album "Man In The Lighthouse" uit.
Op 6 november 2017 verscheen "Short Stories Lasting Shadows", zowel op LP als op CD en als digitale download, bij het Inner ear Records label en de gastmuzikanten, die op dit album mee spelen zijn: Nikos Veliotis - cello, Fotis Siotas - viool en altviool, George Katsanos - harmonium, zingende zaag, waterphone, theremin, percussie, metallofoon, Tibetaanse singing bowls, mondharp, Thodoris Rellos - bariton saxofoon en Dionysis Makris - basgitaar.

Het album bevat 10 nummers, waarvan het eerste "Corduroy Summer" heet en hierin krijg ik een schitterend rustig melodisch instrumentaal nummer voorgezet, dat lichte folk invloeden heeft en gevolgd wordt door "Unexpected Guest", een fantastisch licht psychedelisch nummer, dat in een rustig hypnotiserend ritme gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Daarna hoor ik "Thickening Clouds & Twinkling Stars" en dit is eveneens een zeer rustig nummer, waarmee de band me tot rust brengt, waarna "Chance Encounter" volgt en ik een prachtig kort stukje folk muziek, met een opgewekt ritme, voorgeschoteld krijg, dat gevolgd wordt door "Boulder Crush" en Burgundy Grapes opnieuw zo'n mooi rustig folk nummer speelt, dat een psychedelische ondertoon heeft.
In "Introspection Tank" laat de band me genieten van een vrij rustig psychedelisch folk nummer en ook in "Wordlessy Adored" brengt de band een rustig stukje psychedelische folk ten gehore, dat een serene rust uitstraalt.
Vervolgens zet de band me "Overboard" voor en dit wordt, net als de andere nummers, in een zeer rustig tempo gespeeld, om gevolgd te worden door "Migratory And Confusion", een aanstekelijk klinkend nummer, dat afwisselende tempo's bevat, waarna ik het laatste nummer van het album hoor, getiteld "Continent Drift" en hierin verandert het tempo niet, waardoor ik opnieuw een prachtig rustig nummer voorgezet krijg, dat door het gebruik van strijkinstrumenten een lichte trieste ondertoon krijgt.

"Short Stories Lasting Shadows" van Burgundy Grapes bevat verrukkelijke rustige muziek, die zijn uitwerking niet mist en me volledig tot rust heeft gebracht en ik kan hen, die van licht psychedelische folk houden, deze schijf van harte aanbevelen.