vrijdag 22 december 2017

Review: Schizo Fun Addict - The Sun Yard (Fruits De Mer Records, 2018) (Pop)

Schizo Fun Addict uit New York / New Jersey bestaat uit Jayne Gabriel - zang en sologitaar, Jet Wintzer - zang, synthesizer en basgitaar, Hadrian Mordecai - sologitaar en keyboards en Patrick Flynn - drums.
De band bracht hun debuut album "Just a Dimension Away" in 2000 via het Sudden Bliss label op CD uit.
Daarna verschenen de albums: "Diamond" (CD, Sudden Bliss Records, 2001), "The Atom Spark Hotel" (LP, Canarsie, 2004), "Imperial Quazar" (Ltd.Edition CD, Pin Prick Records, 2008), "The Sun Yard" (CD, Fruits De Mer Records, 2013) en het split album "Schizo Fun Addict / The Bordellos - KASSETTE" die in een gelimiteerde oplage van 100 stuks op cassette verscheen via Small Bear Records.
"Dream Of The Portugal Keeper" was zijn eerste single, die in 2007 via Bracken Records op 7" vinyl uitbracht werd en tevens op CDr verscheen, waarna de allereerste Fruits De Mer Records single "Fruits De Mer Vol.1" in 2008 op 7" vinyl (beperkte oplage) en als (CDr promo) werd uitgebracht met daarop de nummers "Theme One" en "Ogden's Nut Gone Flake", terwijl via het zelfde label in 2014 "Theme From Suspiria" verscheen met daarop: "Theme From Suspiria", "In The Long Run" en "Back Of Her Car" en deze verscheen als: 7" oranje vinyl + DVD Ltd.edition, 7" zwart vinyl + DVD Ltd.edition, 7" vinyl test persing (20 stuks voor de verkoop op het Crabstock Festival, Cardigan) en als CD promo en in 2016 werd de flexi disc en éénzijdig bespeelbare single "Take A Heart" (Sorrows cover) voor het "Postcards From The Deep" project van Fruits De Mer Records uitgebracht.
Oorspronkelijk verscheen "The Sun Yard" in een beperkte oplage als gratis digitale soundcloud download op kerstdag 2013 voor een beperkte tijd en 100 stuks verschenen er in een gratis goodie bag via Fruits De Mer Records tijdens het "Summer 2014 festival of psychedelia", waarna Schizo Fun Addict het album niet meer beschikbaar stelde.
Het album verschijnt op op kerstdag 2017 nogmaals als gratis download via soundcloud en ook komt het 2 januari 2018 uit op LP, die in een beperkte oplage van 620 stuks geperst wordt op rood met roze gloed en turquoise vinyl met een groene gloed.
Daarvan worden de turquoise/groen tijdens kerst gratis weggegeven aan leden van de FRUITS DE MER Members Club, de transperant rode worden weggegeven aan de eerste 150 mensen, die op de 10de verjaardag van Fruits de Mer op 12 mei 2018 te Glastonbury komen, maar ook zullen de resterende albums te koop zijn.(zie daarvoor de site: www.fruitsdemerrecords.com
Tevens worden er nog 2 beperkte oplages in volledige kleuren uitgebracht, die in het donker licht geven, waarvan er 10 te winnen zijn via een publieke  wedstrijd.

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "Awesome Lovin'" en daarin hoor ik de band een swingende mix maken van spacerock, new wave en psychedelische muziek en deze wordt in een gemiddeld tempo gespeeld en gevolgd door "75 St. Andrews", een heerlijke aanstekelijke song, die invloeden uit psychedelische muziek, pop en new wave bevat en enkele subtiele tempowisselingen heeft.
Daarna zet de band me "Blizzard Of 77" voor en hoor ik een uitstekende pop song met een dansbaar ritme, die gevolgd wordt door "Dream Of The Portugal Keeper" en daarin schotelt de band me een schitterende pop song voor, die een swingend dansbaar ritme heeft, lichte smooth jazz invloeden bevat en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
In "Who Will Be Gold" krijg ik een lekker in het gehoor klinkende song te horen, waarvan het tempo gemiddeld te noemen is en de muziek invloeden van new wave bevat en in "Pterodactyl" laat Schizo Fun Addict me genieten van een fantastische swingende uptempo rock song, waarbij stil zitten geen optie is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Dan zet de band me "Forest Park Bandshell Renegades" voor en krijg ik een geweldige uptempo rock song te horen, die diverse tempowisselingen bevat en aanzet tot dansen, waarna de band "The Gaze Point" speelt en een prachtige pop song ten gehore brengt, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt en invloeden uit psychedelische muziek heeft, die me lichtelijk aan de muziek van The Jesus and Mary Chain doet denken.
Het volgende nummer heet "Her Famous Wish" en hierin hoor ik de band een mooie pop song spelen, waarbij het ritme lichtelijk aan de muziek van Albert Hammond doet denken en dit wordt gevolgd door "Strange Storm", dat met heftige storm geluiden start, waarna ik een fantastisch instrumentaal experimenteel nummer te horen krijg.
Vervolgens krijg ik "Reverse The One Me" voorgeschoteld en hoor ik een kort psychedelisch experimenteel nummer van 1 minuut, dat gevolgd wordt door "Jericho Full", waarin de band me laat genieten van een verrukkelijke swingende pop song, die diverse tempowisselingen bevat en invloeden uit smooth jazz heeft.

"The Sun Yard" van Schizo Fun Addict bevat 12 uitstekende nummers, waar ik van begin tot eind van genoten heb en ik kan deze LP dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van de betere pop houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten