zondag 21 oktober 2018

Review: Pavallion - Stratospheria (Tonzonen Records, 2018) (Melodische Rock)

Pavallion uit Krefeld, Duitsland, bestaat uit: Sebastian Dückers - zang en sologitaar, Andreas Zanders - basgitaar, Stven Hein - sologitaar en zang en Piet Fischer - drums en synthesizer.
De band bracht in mei 2017 hun debuut album "2048" in eigen beheer uit en op 26 oktober 2018 verschijnt hun album "Stratospheria" via Tonzonen Records in een beperkte oplage van 500 stuks op vinyl, waarvan er 150 marmer geel en 350 marmer groen-blauw geperst zijn en tevens in een beperkte oplage van 500 stuks op CD (digipack) en als digitale download.

Het album, dat 3 nummers bevat, start met "Waves" en daarin hoor ik de band een schitterende swingende mix van new wave en poprock in een gemiddeld tempo maken, waarbij de muziek me bij tijd en wijle aan die van U2 doet denken, maar ook invloeden bevat van de Russische band Human Factor.
Daarna schotelt Pavallion me "Monolith" voor, een fantastisch eentonig instrumentaal stoner nummer dat rustig, zwaar en dreigend gespeeld wordt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), om gevolgd te worden door het titelnummer "Stratospheria", een bijna 25 minuten durende heerlijke rustige melodische pop song, waarin de muziek vergelijkbaar is met die van Human Factor en deze gaat na iets meer dan 9 minuten over in een aanstekelijk sneller gespeeld tempo met een dansbaar ritme, waarbij stil zitten dan ook geen optie is.
Na enkele minuten veranderen het tempo en ritme opnieuw en krijg ik een uitstekend licht hypnotiserend stuk muziek voorgezet, waarin het tempo weer langzaam opgevoerd wordt, waardoor het ritme natuurlijk ook verandert, maar wel het hypnotiserende effect blijft houden, om vervolgens tegen het einde in een gemiddeld tempo gespeeld te worden, dat langzaam terug keert naar het rustige melodische tempo.

"Stratospheria" van Pavallion is een geweldig album, waarmee de band me van begin tot einde heeft laten genieten en ik kan deze schijf dan ook zeer aanraden, aan hen, die van melodische rock houden.