zondag 29 maart 2020

Review: David Cross And Peter Banks - Crossover (The Right Honourable Recording Company Ltd, 2020) (Progressieve Rock)

David Cross en Peter Banks hadden elkaar in 2006 ontmoet tijdens een kort tournee, waarbij David met The David Cross Band en Peter met Peter Banks's Harmony optraden.
David speelde gedurende de jaren 70 viool in de band King Crimson en Peter was de oorspronkelijke sologitarist van Yes.
De opnamen van hun gezamenlijke album "Crossover" werden op 10 augustus 2010 gemaakt, maar nadat Peter in 2013 overleed, besloot David de muziek in eerste instantie niet uit te brengen.
Hij kwam toch op zijn besluit terug en samen met producer Tony Lowe vroegen ze een aantal muzikanten, die connecties hadden met Yes en/of King Crimson, of met één van hun beiden om te helpen, deze plaat af te maken en gedurende 2018 en 2019 gebeurde dat.
Op het album spelen de volgende gastmuzikanten mee: Pat Mastelotto - drums en drum synthesizer, Tony Kaye - Hammond orgel, Billy Sherwood -  basgitaar, Randy Raine-Reusch - Chinese opera gongs,wind gongs, udu, changgo, tamboerijn, tempel klankschalen, talking drum, kotsuzumi, atupan, dumbek, empuunyi, kyizi, oyo, caxixi,ching en mokugyo, Andy Jackson - geluid effecten, Oliver Wakeman - Rhodes piano, vleugel en Moog synthesizer, Jay Schellen - drums, Jeremy Stacey - drums en Geoff Downes - keyboard.

"Crossover", dat 8 nummers bevat en op 17 januari 2020 via The Right Honourable Recording Company Ltd als CD en als digitale download verscheen, begint met "Rock To A Hard Place", waarin de band een schitterend uptempo progressief rock nummer ten gehore brengt, dat diverse tempowisselingen bevat en experimentele elementen heeft, waarna "Upshift" volgt en ik een fantastisch, vrij rustig nummer voorgezet krijg, dat invloeden van jazz, progressieve en Hammond rock heeft.
Daarna volgen "The Smile Frequency", een heerlijk stukje easy listening muziek met invloeden uit wereldmuziek, smooth jazz en progressieve rock en "The Work Within", dat psychedelisch begint, maar al snel over gaat in een geweldig rustig nummer, waarin het vioolspel centraal staat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit gaat verder in "Missing Time", waarin David Cross And Peter Banks door gaan met het maken van rustige viool muziek en in "Plasma Drive" begint de muziek in het zelfde tempo en ritme , om na korte tijd over te gaan in een verrukkelijk swingend rock nummer, dat subtiele tempowisselingen heeft en invloeden van symfonische rock en jazz bevat.
Verder volgen "Laughing Strange", een prachtig swingend nummer, dat progressieve rock, jazz en symfonische rock met elkaar verbindt en het titel nummer  "Crossover", een rustig nummer, waarin ook nu weer het vioolspel voorop staat, dat invloeden van avant garde, psychedelische en experimentele muziek bevat.

"Crossover" van David Cross And Peter Banks is een uitstekende CD, die vol progressieve nummers staat, waarvan ik van begin tot einde heb genoten en ik kan iedere liefhebber van progressieve muziek deze schijf dan ook zeer aanraden.