zondag 3 mei 2020

Review: Saturndust - RLC (Necio Records, 2020) (Doom)

Saturndust uit Sao Paulo, Brazilië werd in 2010 opgericht en bestaat uit: Felipe Dalam - zang, sologitaar en synthesizer, Guilherme Cabral - basgitaar en Douglas Oliveira - drums.
De band bracht hun debuut uit op 7 augustus 2012 met het digitale nummer "Mardi Gras", dat op 2 december 2012 gevolgd werd door het digitale demo nummer "SOW (Sons Of Water)", waarna op 26 januari 2015 hun digitale debuut album "Saturndust" verscheen en op 17 april 2017 bracht de band het digitale album "RLC" uit.
Dit album verscheen 5 januari 2020 via Necio Records als LP in een beperkte oplage van 300 stuks op rood en zwart gespetterd 180 gram vinyl, waarvan er 100 via bandcamp verkrijgbaar zijn.

Het album bevat 5 nummers, waarvan er 3 op de A-kant van de plaat staan en hiervan is "Negative-Parallel Dimensional" het eerste en daarin krijg ik een uitstekende zware trage song voorgeschoteld, die invloeden heeft van spacerock, doom en slugde rock heeft en zo nu en dan heftige en lichtelijk dreigend klinkt, waarna "Astral Dominion" volgt, een een trage heftige doom rock song, die tegen het einde iets meer tempo krijgt, waardoor de muziek tijdelijk begint te swingen, want de band besluit na korte tijd weer in een langzamer tempo te gaan spelen en in het titel nummer "RLC" speelt Saturndust een schitterend melodisch nummer in een niet al te hoog tempo, dat lichte psychedelische invloeden heeft.
Kant B begint met "Time Lapse Of Existence", een prima mix van doom en stonerrock, die in een langzaam tempo gespeeld wordt en enigszins dreigend over komt en halverwege een tempoversnelling en een aanstekelijk ritme krijgt, waardoor de muziek dansbaar wordt, om na korte tijd weer terug te komen in het trage tempo, waarna de band me "Saturn 12.c" voorzet, dat met verrukkelijke rustige ruimtelijke muziek start, die na een kleine 5 minuten over gaat in een hoger tempo, dat invloeden van progressieve rock bevat, om na korte tijd iets langzamer te worden en uit te monden in een schitterend rock nummer, dat diverse tempowisselingen bevat.

"RLC" van Saturndust bevat over het algemeen zware trage doom muziek, die enigszins duister klinkt, maar ook melodische en progressieve invloeden heeft, waarmee de band me met hun muziek heeft weten te boeien en ik kan liefhebbers van doom, deze schijf dan ook zeer aanraden.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)