zondag 19 juli 2020

Review: Notturno Concertante - Let Them Say (Luminol Records, 2020) (Progressieve Rock / Jazz)

Notturno Concertante uit Avellino, Campania, Italië, werd in 1984 opgericht en is genoemd naar een muziekstuk van Carulli, een 19e eeuwse componist.
De band bracht in 1989 hun debuut CD "The Hiding Place" uit, gevolgd door de CD's "News From Nowhere" (1993), "Erewhon" (1993), "The Glass Tear" (1994), "Riscrivere Il Passato" (2002) en "Canzoni Allo Specchio" uit 2012, waarop 10 nummers staan, die tussen 2003 en 2011 opgenomen werden.
De band werd opgericht door Lucio Lazzaruolo - keyboards en gitaar en Raffaele Villanova - sologitaar.
De huidige formatie bestaat behalve verder uit: Giuseppe Relmi - zang, Carmine Marra - saxofoon, fluit en clarinet, Carmine Meluccio - viool, Gabriele Moscaritolo - accordeon, Antonio D'Alessio - basgitaar, Giuseppe D'Alessio - basgitaar en Simone Pizza - drums.
Na een stilte van 8 jaar verscheen hun zevende album "Let Them Say" via Luminol Records als CD en als digitale download.
Notturno Concertante is op dit album terug bij de basis, dat wil zeggen als duo, dat bijgestaan wordt door diverse gastmuzikanten, zoals: Nadia Khomutova (Rusland) viool, Molly Joyce (Amerika) - viool, Jessica Meyer (Amerika) - alt viool, Kaitlyn Raitz (Canada) - cello, Seto Nobuyuki (Japan) - klarinet, plus de Italianen: Francesco Brusco - bouzouki, Francesco Margherita - drums, Simone Pizza - drums, Luciano Aliperta - basgitaar, Giuseppe D'Alessio - basgitaar en het koor Gesualdo Consort - zang onder leiding van Marco Berrini.

Het album, dat 11 nummers bevat, begint met het titel nummer "Let Them Say", waarin de band een schitterend uptempo progressief rock nummer ten gehore brengt, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft en swingt vanaf de begin tonen (luister naar dit nummer via de youtbe link onder  de recensie) en dit wordt gevolgd door "Delicate Sabbath", een geweldig stukje rock, dat een terugkerend licht hypnotiserend ritme heeft en invloeden van jazz, folk en progressieve muziek herbergt.
Daarna volgen "Dei Miet Sospiri", een melodisch nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk dansbaar terugkerend ritme heeft, "Darkness I Became", een fantastisch rustig nummer, dat op piano gespeeld wordt en "Fellow Travellers", een prachtig, vrij rustig, nummer, dat invloeden van mysterieuze Oosterse muziek en jazz bevat en een repeterend ritme heeft.
In "Le Magnifiche Sorti (E Progressive)" laat Notturno Concertante me genieten van een heerlijk aanstekelijk melodisch nummer, dat tempowisselingen en een terugkerend ritme bevat en tegen het einde een trieste ondertoon krijgt, in "So Far Out" zet de band me kort stukje rock voor, dat invloeden van jazz en progressieve rock heeft en aprubt eindigt en in "Lovers Second Leap" krijg ik opnieuw een progressief nummer te horen, dat door de viool klanken enigszins triest klinkt.
Verder volgen "Finis Terrae", een swingend nummer, dat lichte Oosterse invloeden heeft, een aanstekelijk terugkerend drums ritme bevat en aanzet tot dansen, "Handful Of Hopes", een verrukkelijk progressief rock nummer, dat een swingend terugkerend ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is en invloeden van free jazz bevat en "Evidence Of Invisible", een dansbaar nummer, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en elementen van zigeuner jazz en progressieve rock heeft.

"Let Them Say" van Notturno Concertante is een fantastische CD, die vol schitterende rock muziek staat, waarin invloeden van jazz en progressieve rock de boventoon voeren en ik kan liefhebbers van deze muzieksoorten deze meesterlijke schijf, die dan ook sterk aanraden.